Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"06ac8dad-b5d1-4cd2-a7fa-6a365db52199","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Szoboszlai csereként, a hajrában állt be a 2–0-ra megnyert meccsen.","shortLead":"Szoboszlai csereként, a hajrában állt be a 2–0-ra megnyert meccsen.","id":"20241128_Mbappe-es-Szalah-is-tizenegyest-rontott-igy-is-megverte-a-Liverpool-a-Real-Madridot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06ac8dad-b5d1-4cd2-a7fa-6a365db52199.jpg","index":0,"item":"88a02930-178f-4162-a5b5-d2ac3cec2ca7","keywords":null,"link":"/sport/20241128_Mbappe-es-Szalah-is-tizenegyest-rontott-igy-is-megverte-a-Liverpool-a-Real-Madridot","timestamp":"2024. november. 28. 08:20","title":"Mbappé és Szalah is tizenegyest rontott, de így is megverte a Liverpool a Real Madridot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Két biztonsági rést aknázott ki egyszerre a RomCom orosz hackercsoport, aminek az eredménye, hogy szabadon garázdálkodhatnak a sebezhető rendszereken a támadók. A javítás már megérkezett, csak telepíteni kell.","shortLead":"Két biztonsági rést aknázott ki egyszerre a RomCom orosz hackercsoport, aminek az eredménye, hogy szabadon...","id":"20241127_orosz-hackerek-windows-mozilla-nulladik-napi-sebezhetoseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51f544b2-30c3-4b08-b985-6c7dc1531030.jpg","index":0,"item":"49e2eb8b-59e1-44db-87ce-d59b7df7d772","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_orosz-hackerek-windows-mozilla-nulladik-napi-sebezhetoseg","timestamp":"2024. november. 27. 11:03","title":"Akcióba lendültek az orosz hackerek, szinte mindenki veszélyben lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e81e3cd8-6646-4a5d-aa4a-39fb8beac5d9","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Falnak ütközött, majd kiégett az autó. Egy embert sikerült kimenteni a Teslából.","shortLead":"Falnak ütközött, majd kiégett az autó. Egy embert sikerült kimenteni a Teslából.","id":"20241128_halalos-baleset-tesla-cybertruck","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e81e3cd8-6646-4a5d-aa4a-39fb8beac5d9.jpg","index":0,"item":"47b55890-f8ab-40c0-9434-29cf72d48909","keywords":null,"link":"/cegauto/20241128_halalos-baleset-tesla-cybertruck","timestamp":"2024. november. 28. 16:44","title":"Három ember meghalt, amikor ütközött és kigyulladt egy Tesla Cybertruck","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9b0a5ce-0c2f-4d06-967e-5b68b7f1bd63","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Vége a kalózkodásnak, teljesen leállt az egyik módosított – és illegális – Spotify-alkalmazás, amivel ingyenesen lehetett hozzáférni fizetős funkciókhoz.","shortLead":"Vége a kalózkodásnak, teljesen leállt az egyik módosított – és illegális – Spotify-alkalmazás, amivel ingyenesen...","id":"20241128_spotify-streaming-illegalis-kaloz-alkalmazas-leallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9b0a5ce-0c2f-4d06-967e-5b68b7f1bd63.jpg","index":0,"item":"ad06ce5c-2ce5-4bd8-b6fa-2555e6753489","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_spotify-streaming-illegalis-kaloz-alkalmazas-leallitas","timestamp":"2024. november. 28. 11:03","title":"Fizetős Spotify ingyen? Elhúzta a kalózkodós app nótáját a szolgáltató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a3ae479-bf32-4d60-bf13-a9e23e242726","c_author":"Karácsony Gergely","category":"360","description":"A budapesti egyéni országgyűlési választókerületek számának 18-ról 16-ra csökkentése több mint a választás előtti szokásos fideszes hatalmi manipuláció. A Tolna megyeiek szavazata másfélszer annyit fog érni, mint a budapestieké. A választókerületek számának csökkentésénél már csak a választókerületek határainak tervezett meghúzása felháborítóbb. Kifejezetten trollkodásnak tűnik, írja véleménycikkében Budapest főpolgármestere.","shortLead":"A budapesti egyéni országgyűlési választókerületek számának 18-ról 16-ra csökkentése több mint a választás előtti...","id":"20241127_Karacsony-Gergely-fopolgarmester-Tegyuk-kisebbe-Budapestet-velemeny-valasztokeruletek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a3ae479-bf32-4d60-bf13-a9e23e242726.jpg","index":0,"item":"07bb446e-1584-4ec5-9077-d728266f7a06","keywords":null,"link":"/360/20241127_Karacsony-Gergely-fopolgarmester-Tegyuk-kisebbe-Budapestet-velemeny-valasztokeruletek","timestamp":"2024. november. 27. 07:00","title":"Karácsony Gergely: Tegyük kisebbé Budapestet?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfire felfüggesztett szabadságvesztést kért az ügyészség.","shortLead":"A férfire felfüggesztett szabadságvesztést kért az ügyészség.","id":"20241127_vademeles-illegalis-kutfuras-halaleset-heves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/758b288e-0118-4edf-a0a7-2a038463f5a6.jpg","index":0,"item":"242ec9fc-39bc-4fc8-9d43-7493aef48b18","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_vademeles-illegalis-kutfuras-halaleset-heves","timestamp":"2024. november. 27. 12:59","title":"Megvádolták a férfit, aki fedetlenül hagyta az illegálisan fúrt kútját, amelybe beleesve meghalt egy hároméves kisfiú","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aaf90b6f-4db7-471b-b2d8-08ae00652d45","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az örökifjú lemezlovas arról is mesélt, hogy ’56-ban rálőttek. ","shortLead":"Az örökifjú lemezlovas arról is mesélt, hogy ’56-ban rálőttek. ","id":"20241127_Devenyi_Tibor_korhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aaf90b6f-4db7-471b-b2d8-08ae00652d45.jpg","index":0,"item":"625cbf29-6776-4d95-8569-a701fdcacb43","keywords":null,"link":"/elet/20241127_Devenyi_Tibor_korhaz","timestamp":"2024. november. 27. 11:05","title":"\"Mindkét lábamban vasak vannak\" - Dévényi Tibor kórházban volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4bd2b799-a10d-483c-8b99-f5adb1ea6a76","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rá sem fog ismerni a Google keresőjére, ha széles körben is bevezetik azt a változtatást, amit már elkezdtek tesztelni az EU három országában. A változtatás hátterében a digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) áll.","shortLead":"Rá sem fog ismerni a Google keresőjére, ha széles körben is bevezetik azt a változtatást, amit már elkezdtek tesztelni...","id":"20241127_google-kereses-eu-dma-megfeleles-szallasok-valtoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4bd2b799-a10d-483c-8b99-f5adb1ea6a76.jpg","index":0,"item":"127a76f9-c92b-4084-9c7a-33a7bce4382e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_google-kereses-eu-dma-megfeleles-szallasok-valtoztatas","timestamp":"2024. november. 27. 09:03","title":"EU-sítják a Google keresőt, észre fogja venni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy Forma-1-es versenygép nagyjából 80 ezer apróbb, nagyobb alkatrészből áll az utolsó csavart is beleszámítva. Amióta csak létezik az autósport, szivárognak át a fejlesztések az utcai autókba. Értékeljük őket, amikor a saját autónkban ülünk.
Az egyik legdirektebb ötlet, ami az autósportból érkezett nem más, mint a visszapillantó-tükör. Elsőként 1911-ben egy Indianapolis 500-as versenyen szereltek fel egyet egy autóra. A Marmon Motor Car Company mérnöke ajánlotta versenyzőjének tegyenek fel egy tükröt sárga darazsukra. Abban az időben jellemzően két ember ült a versenyautókban, az egyik a sofőr, a másik a szerelő, aki, ha kellet meghúzott egy-egy csavart menet közben. Egyben ő töltötte be a visszapillantó szerepét is. Ezt váltotta ki az egyszerű ötlet.
Manapság, amikor szinte minden átlagos autót fronthajtással szerelnek, érdemes tudni, hogy ezt is a versenysportnak köszönhetjük. Az ötvenes évekig a fronthajtás a luxusautók, sportautók kiváltsága volt. Éppen a versenyelőny miatt fejlesztették ki a sokkal könnyebb kardántengelyt nélkülöző elsőkerék-hajtású autókat. De az összkerékhajtás is a versenysportból származik. Az eredeti ötlet szerint 70 százalékban a hátsó és 30 százalékban az első kerekekre ható motorerő az ideális eloszlás, amelyet Stirling Moss próbált ki a Forma 1-ben. (Mindez idáig utoljára.) Bár a pályaautókból hamar eltűnt, a rali sportban annál fontosabb szerepet tölt be a mai napig.
Az automata-váltó, amely szintén autósportból érkezett találmány feladata a motor erejét átvinni az útra. A számtalan fejlődési szakaszon átesett szerkezet manapság sokat emlegetett változata a DSG (duplakuplungos váltó) is versenyautós származék. A lényege, hogy két párhuzamos váltómű dolgozik, az egyik a páros, a másik a páratlan fokozatokat kapcsolja.
Mint egy Ford Focus
2014-től már valóban „utcai autókkal” (1.6 literes, igaz V6-osok) mennek a Forma-1-ben is, ezért a többeknek motort is szállító Mercedesnél érdeklődött a hvg.hu, mi várható majd az új hajtómű-formula 2014-es bevezetése után. Olvassa el erről szóló cikkünket is.
A manapság a középkategóriás kocsiktól felfelé szériafelszereltségnek tekinthető aktív kerékfelfüggesztést is egy versenyautóban, Nigel Mansell 1992-es Williamsében lehetett először megcsodálni. Minden kanyarban igazított a fedélzeti számítógép az angol pilóta kocsijának felfüggesztésén, ám korántsem volt túl kifinomult szerkezet. Ahhoz mindenesetre eléggé, hogy a brit megnyerje a VB-címet. De nem feledkezhetünk meg az kipörgés gátlóról az ESP, DSC, vagy ESC néven emlegetett fejlesztésről, amely ma már a fapados autókban is elvárt biztonsági követelmény és szintén az angol pilótát segítette először ugyanebben az évben. A blokkolásgátlót (ABS) szintén a versenyautós kívánalmak hozták létre. Manapság már szinte minden utcai autóban alapfelszereltség, mégis az első ilyen, éppen a fent már említett összkerékhajtású 1960-as Ferguson P99-es versenyautóban tűnt fel először. A hetvenes évekre viszont szinte minden versenygépben helyet kapott és a ’80-as évektől kezdve az utcai autók felszerelésének is része.
A motorok vezérlésének egyik korszakos ötlete szintén versenysportos jövevény. A változó szelepvezérlés esetében a vezérműtengelyen kétféle bütyök van, amely a teljesítmény arányában dogozik a szelepek felett, ennek következtében lényegesen jobb teljesítmény érhető el, kisebb fogyasztás mellett. A korszakos jelentőségű technikai megoldás végül a ’90-es évektől vált általánossá az utcai autókban, első sorban a Honda VTEC motorjai révén.
Minden bizonnyal az egyik leggyakrabban említett elem, amelyet a Forma-1-hez fognak kötni, a szénszálas kopozitanyagok. Könnyű, erős és iszonyú drága, pont, mint a Forma-1. A McLaren készítette az első szénszálas vázat járművei számára az 1980-as évek elején. A brit autóépítő műhely minden utcai autójának alapját is ez az anyag jelenti atóta is, azonban mára a hétköznapi autók körében is fel-feltűnik a szénszálas anyagok használata. A legutóbb a Ford jelentette be, hogy a jövőben autóik motorházfedelének anyagaként használják majd az ilyen kompozit anyagokat. A felhasználási területek száma szinte végtelen: az üzemanyagtank, a lökhárítók, a műszerfalpanel, sőt már felniként is találkozhattunk vele.
Végül a jelenlegi évek legfontosabb technológiai transzferekén meg kell említeni a KERS (Kinetic Energy Recovery System), a mozgási energia visszanyerő rendszert. A Forma-1-ben 2009-es bemutatkozása után visszavonult, majd 2011-ben visszatért rendszer rég ott van szinte minden hibridben. A mechanikai részében egy lendkeréken keresztül működő szekezet fejlődését is nagyban segítette a Forma-1-es jelenlét. Manapság már az új Mazda 6-ban használnak egy olyan elektromos visszanyerő mechanizmust, amely a KERS alapján készült és tíz százalékkal csökkenti a fogyasztást úgy, hogy amikor a megnövelt teljesítményre van szükség a kondenzátorban tárolt energiát kisütik, viszont az üzemanyagfogyasztás nem növekszik.
A Volvo animációja jól szemlélteti a rendszer célját:
Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.