Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9999e191-fee4-47be-8840-ac4e15e621b9","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Több száz gyerek is életét veszítette már az orosz-ukrán háborúban az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) szerint. ","shortLead":"Több száz gyerek is életét veszítette már az orosz-ukrán háborúban az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) szerint. ","id":"20250108_ENSZ-Ukrajna-Oroszorszag-haboru-civil-aldozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9999e191-fee4-47be-8840-ac4e15e621b9.jpg","index":0,"item":"083add3e-fb80-40c4-b82d-598fa0ce48de","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_ENSZ-Ukrajna-Oroszorszag-haboru-civil-aldozatok","timestamp":"2025. január. 08. 21:30","title":"Az ENSZ elárulta hány civil áldozata volt eddig az ukrajnai háborúnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"798af6ac-ed1a-4988-9a35-68fe12f9a270","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Skoda hivatalosan is leleplezte az új dizájnnal és modernizált technikával támadó Enyaq villanyautó testvérpárt, melynek kupé kivitele rekordalacsony légellenállású.","shortLead":"A Skoda hivatalosan is leleplezte az új dizájnnal és modernizált technikával támadó Enyaq villanyautó testvérpárt...","id":"20250108_itt-a-megujult-skoda-enyaq","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/798af6ac-ed1a-4988-9a35-68fe12f9a270.jpg","index":0,"item":"85b37f9a-1a3d-44d4-bb2c-a3e192ffc7a5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_itt-a-megujult-skoda-enyaq","timestamp":"2025. január. 08. 14:08","title":"A levegő kér elnézést a Skoda legújabb villanyautóitól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"effcc05a-4d6e-4082-989c-db316f59b88c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szilágyi Szilvi az instagramos fotóválogatásán Tisza Pártos pulóverben tűnt fel.","shortLead":"Szilágyi Szilvi az instagramos fotóválogatásán Tisza Pártos pulóverben tűnt fel.","id":"20250108_caramel-szilagyi-szilvi-tisza-part-pulover","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/effcc05a-4d6e-4082-989c-db316f59b88c.jpg","index":0,"item":"304762dc-0735-426b-b7a5-c3a63c1afd27","keywords":null,"link":"/elet/20250108_caramel-szilagyi-szilvi-tisza-part-pulover","timestamp":"2025. január. 08. 17:27","title":"„Miniszterelnök úr, vége van!” feliratú felsőben pózolt Molnár Ferenc Caramel felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ed3c2c1-5917-4e27-9d32-e143b2253d55","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A főpolgármester a demokrácia melletti “következetes kiállását” is megköszönte a távozó amerikai nagykövetnek.","shortLead":"A főpolgármester a demokrácia melletti “következetes kiállását” is megköszönte a távozó amerikai...","id":"20250108_karacsony-gergely-david-pressman-bucsulatogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ed3c2c1-5917-4e27-9d32-e143b2253d55.jpg","index":0,"item":"2bddd8f7-7b63-4095-aa2a-bd03e0970686","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_karacsony-gergely-david-pressman-bucsulatogatas","timestamp":"2025. január. 08. 15:22","title":"Karácsony Gergely egy drMáriás-képpel búcsúzott David Pressmantől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bc8ea4b-c4dc-4158-8fae-f91e402425c9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hasonló véleményen van David Cornstein, aki Trump korábbi elnöksége alatt volt budapesti nagykövet.","shortLead":"Hasonló véleményen van David Cornstein, aki Trump korábbi elnöksége alatt volt budapesti nagykövet.","id":"20250108_trump-nagykovet-leib-cornstein-rogan-szankcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bc8ea4b-c4dc-4158-8fae-f91e402425c9.jpg","index":0,"item":"e5374330-4819-4e1f-9226-d36d0fb8ec9e","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_trump-nagykovet-leib-cornstein-rogan-szankcio","timestamp":"2025. január. 08. 10:18","title":"Trump lehetséges budapesti nagykövete szerint szégyen, amit Rogánnal csinálnak most az amerikaiak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6635ed7-c4a8-45a6-bbfa-6f736b1e6c6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Orbán ellen már többször kezdeményeztek ilyet, de egyik alkalommal sem jártak sikerrel.","shortLead":"Orbán ellen már többször kezdeményeztek ilyet, de egyik alkalommal sem jártak sikerrel.","id":"20250108_dk-rogan-szankcio-vagyonnyilatkozati-eljaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6635ed7-c4a8-45a6-bbfa-6f736b1e6c6a.jpg","index":0,"item":"c5a2a8fe-0b51-44ed-b868-66e5c97f4095","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_dk-rogan-szankcio-vagyonnyilatkozati-eljaras","timestamp":"2025. január. 08. 14:04","title":"A DK vagyonnyilatkozati eljárást kezdeményez Rogán Antal ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc252c3f-ee49-45da-8ff5-7ee5331addda","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A busz kiütött egy kapcsolószekrényt és egy villanyoszlopot is.","shortLead":"A busz kiütött egy kapcsolószekrényt és egy villanyoszlopot is.","id":"20250108_busz-baleset-ulloi-ut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc252c3f-ee49-45da-8ff5-7ee5331addda.jpg","index":0,"item":"30babf29-f0b7-4eeb-a1a5-82c351ad2468","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_busz-baleset-ulloi-ut","timestamp":"2025. január. 08. 08:55","title":"Busz ütközött két autóval az Üllői úton, több fa is kidőlt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fca1749-fdba-4e81-b36f-6b55c4bdb94e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Lars Lokke Rasmussen úgy látja, nincs külpolitikai válság.","shortLead":"Lars Lokke Rasmussen úgy látja, nincs külpolitikai válság.","id":"20250108_gronland-dania-lars-lokke-rasmussen-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fca1749-fdba-4e81-b36f-6b55c4bdb94e.jpg","index":0,"item":"320fe633-3bbe-402c-bd8b-4f1022e70f80","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_gronland-dania-lars-lokke-rasmussen-donald-trump","timestamp":"2025. január. 08. 16:42","title":"A dán külügyminiszter szerint nincs ok a pánikra Trump Grönlanddal kapcsolatos kijelentései miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy Forma-1-es versenygép nagyjából 80 ezer apróbb, nagyobb alkatrészből áll az utolsó csavart is beleszámítva. Amióta csak létezik az autósport, szivárognak át a fejlesztések az utcai autókba. Értékeljük őket, amikor a saját autónkban ülünk.
Az egyik legdirektebb ötlet, ami az autósportból érkezett nem más, mint a visszapillantó-tükör. Elsőként 1911-ben egy Indianapolis 500-as versenyen szereltek fel egyet egy autóra. A Marmon Motor Car Company mérnöke ajánlotta versenyzőjének tegyenek fel egy tükröt sárga darazsukra. Abban az időben jellemzően két ember ült a versenyautókban, az egyik a sofőr, a másik a szerelő, aki, ha kellet meghúzott egy-egy csavart menet közben. Egyben ő töltötte be a visszapillantó szerepét is. Ezt váltotta ki az egyszerű ötlet.
Manapság, amikor szinte minden átlagos autót fronthajtással szerelnek, érdemes tudni, hogy ezt is a versenysportnak köszönhetjük. Az ötvenes évekig a fronthajtás a luxusautók, sportautók kiváltsága volt. Éppen a versenyelőny miatt fejlesztették ki a sokkal könnyebb kardántengelyt nélkülöző elsőkerék-hajtású autókat. De az összkerékhajtás is a versenysportból származik. Az eredeti ötlet szerint 70 százalékban a hátsó és 30 százalékban az első kerekekre ható motorerő az ideális eloszlás, amelyet Stirling Moss próbált ki a Forma 1-ben. (Mindez idáig utoljára.) Bár a pályaautókból hamar eltűnt, a rali sportban annál fontosabb szerepet tölt be a mai napig.
Az automata-váltó, amely szintén autósportból érkezett találmány feladata a motor erejét átvinni az útra. A számtalan fejlődési szakaszon átesett szerkezet manapság sokat emlegetett változata a DSG (duplakuplungos váltó) is versenyautós származék. A lényege, hogy két párhuzamos váltómű dolgozik, az egyik a páros, a másik a páratlan fokozatokat kapcsolja.
Mint egy Ford Focus
2014-től már valóban „utcai autókkal” (1.6 literes, igaz V6-osok) mennek a Forma-1-ben is, ezért a többeknek motort is szállító Mercedesnél érdeklődött a hvg.hu, mi várható majd az új hajtómű-formula 2014-es bevezetése után. Olvassa el erről szóló cikkünket is.
A manapság a középkategóriás kocsiktól felfelé szériafelszereltségnek tekinthető aktív kerékfelfüggesztést is egy versenyautóban, Nigel Mansell 1992-es Williamsében lehetett először megcsodálni. Minden kanyarban igazított a fedélzeti számítógép az angol pilóta kocsijának felfüggesztésén, ám korántsem volt túl kifinomult szerkezet. Ahhoz mindenesetre eléggé, hogy a brit megnyerje a VB-címet. De nem feledkezhetünk meg az kipörgés gátlóról az ESP, DSC, vagy ESC néven emlegetett fejlesztésről, amely ma már a fapados autókban is elvárt biztonsági követelmény és szintén az angol pilótát segítette először ugyanebben az évben. A blokkolásgátlót (ABS) szintén a versenyautós kívánalmak hozták létre. Manapság már szinte minden utcai autóban alapfelszereltség, mégis az első ilyen, éppen a fent már említett összkerékhajtású 1960-as Ferguson P99-es versenyautóban tűnt fel először. A hetvenes évekre viszont szinte minden versenygépben helyet kapott és a ’80-as évektől kezdve az utcai autók felszerelésének is része.
A motorok vezérlésének egyik korszakos ötlete szintén versenysportos jövevény. A változó szelepvezérlés esetében a vezérműtengelyen kétféle bütyök van, amely a teljesítmény arányában dogozik a szelepek felett, ennek következtében lényegesen jobb teljesítmény érhető el, kisebb fogyasztás mellett. A korszakos jelentőségű technikai megoldás végül a ’90-es évektől vált általánossá az utcai autókban, első sorban a Honda VTEC motorjai révén.
Minden bizonnyal az egyik leggyakrabban említett elem, amelyet a Forma-1-hez fognak kötni, a szénszálas kopozitanyagok. Könnyű, erős és iszonyú drága, pont, mint a Forma-1. A McLaren készítette az első szénszálas vázat járművei számára az 1980-as évek elején. A brit autóépítő műhely minden utcai autójának alapját is ez az anyag jelenti atóta is, azonban mára a hétköznapi autók körében is fel-feltűnik a szénszálas anyagok használata. A legutóbb a Ford jelentette be, hogy a jövőben autóik motorházfedelének anyagaként használják majd az ilyen kompozit anyagokat. A felhasználási területek száma szinte végtelen: az üzemanyagtank, a lökhárítók, a műszerfalpanel, sőt már felniként is találkozhattunk vele.
Végül a jelenlegi évek legfontosabb technológiai transzferekén meg kell említeni a KERS (Kinetic Energy Recovery System), a mozgási energia visszanyerő rendszert. A Forma-1-ben 2009-es bemutatkozása után visszavonult, majd 2011-ben visszatért rendszer rég ott van szinte minden hibridben. A mechanikai részében egy lendkeréken keresztül működő szekezet fejlődését is nagyban segítette a Forma-1-es jelenlét. Manapság már az új Mazda 6-ban használnak egy olyan elektromos visszanyerő mechanizmust, amely a KERS alapján készült és tíz százalékkal csökkenti a fogyasztást úgy, hogy amikor a megnövelt teljesítményre van szükség a kondenzátorban tárolt energiát kisütik, viszont az üzemanyagfogyasztás nem növekszik.
A Volvo animációja jól szemlélteti a rendszer célját:
Egyórás interjút készítettünk a Fülkében Szabó Andrea szociológussal, többek között arról, hol kellene erősödnie Magyar Péternek, és arról is, mikorra érhet be a Fidesz fiataloknak szóló stratégiája.