Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dcae4cea-cf5f-4a61-a885-166d38947479","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az épület félmilliárd forint EU-s támogatásból épült fel, a látogatókat pedig két darab aszott halfej fogadja.","shortLead":"Az épület félmilliárd forint EU-s támogatásból épült fel, a látogatókat pedig két darab aszott halfej fogadja.","id":"20250606_Furdore-gyanusan-hasonlito-muzeumot-talalt-Hadhazy-Akos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dcae4cea-cf5f-4a61-a885-166d38947479.jpg","index":0,"item":"aa1ece8c-68a5-437b-a57e-17d2b865dbf2","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250606_Furdore-gyanusan-hasonlito-muzeumot-talalt-Hadhazy-Akos","timestamp":"2025. június. 06. 15:42","title":"Fürdőre gyanúsan hasonlító, uniós pénzből épült múzeumot talált Hadházy Ákos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Washington Post szerzője szerint indokolt szigorítani a kínaiak beutazását. Neves német közéleti személyiségek felszólították az EU-t, hogy lépjen fel a magyar Pride érdekében. Trump egy puhány erősember. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"A Washington Post szerzője szerint indokolt szigorítani a kínaiak beutazását. Neves német közéleti személyiségek...","id":"20250606_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"22114620-037e-4af1-ae8c-958716f705a4","keywords":null,"link":"/360/20250606_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 06. 10:40","title":"Diákújságírók leplezték le, hogyan kémkednek kínai hallgatók a Stanfordon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9166a77-a7fc-4daa-8277-4d2a22cedc51","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A köztársasági elnök államfői magánlátogatáson van Erdélyben. ","shortLead":"A köztársasági elnök államfői magánlátogatáson van Erdélyben. ","id":"20250607_Zarandokok-kozott-tunt-fel-Sulyok-Tamas-Csiksomlyon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9166a77-a7fc-4daa-8277-4d2a22cedc51.jpg","index":0,"item":"6dddf1f5-9381-42a2-bc35-c729c951f1dc","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Zarandokok-kozott-tunt-fel-Sulyok-Tamas-Csiksomlyon","timestamp":"2025. június. 07. 19:15","title":"Zarándokok között tűnt fel Sulyok Tamás Csíksomlyón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d4f15a9-f0ac-4820-b5ed-c42d8c9a8f79","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az éjszaka sem volt eseménytelen a techguru és az elnök hirtelen kitört csatájának fényében, Musk Trump kongresszusi felelősségre vonására szólított fel, míg Steve Bannon felvetette, hogy a Tesla-vezér is egy illegális bevándorló lehet, és szerinte a milliárdost ki kellene toloncolni az országból.","shortLead":"Az éjszaka sem volt eseménytelen a techguru és az elnök hirtelen kitört csatájának fényében, Musk Trump kongresszusi...","id":"20250606_musk-trump-harc-veszteseg-reszvenyek-usa-nasa-spacex-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d4f15a9-f0ac-4820-b5ed-c42d8c9a8f79.jpg","index":0,"item":"b89702e9-b782-4765-8906-60f1bf355c83","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_musk-trump-harc-veszteseg-reszvenyek-usa-nasa-spacex-ebx","timestamp":"2025. június. 06. 06:27","title":"Néhány óra alatt dollármilliárdokat vesztett az egymás ellen forduló Donald Trump és Elon Musk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96c781cb-3795-4c65-ab9d-7b0738d96beb","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint azért vannak fennakadások, mert Lázár János leállította a vasúti fejlesztéseket.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint azért vannak fennakadások, mert Lázár János leállította a vasúti fejlesztéseket.","id":"20250606_magyar-peter-lazar-janos-mav-ukran-kemek-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96c781cb-3795-4c65-ab9d-7b0738d96beb.jpg","index":0,"item":"6b151e86-5be0-4b1e-893e-dbce6a2beb31","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_magyar-peter-lazar-janos-mav-ukran-kemek-lemondas","timestamp":"2025. június. 06. 18:38","title":"Magyar Péter kommentálta a MÁV összeomlását: Lemondani meg én fogok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc12d36a-5240-4ca3-a7d5-f6973447c7fa","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az eset a dél-németországi Passauban, és több embernek sérülést okozott – közölte a rendőrség.","shortLead":"Az eset a dél-németországi Passauban, és több embernek sérülést okozott – közölte a rendőrség.","id":"20250607_Tomegbe-hajtott-egy-autos-Nemetorszagban-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc12d36a-5240-4ca3-a7d5-f6973447c7fa.jpg","index":0,"item":"4fafbb3e-1445-41f5-8169-ba90f15992bf","keywords":null,"link":"/vilag/20250607_Tomegbe-hajtott-egy-autos-Nemetorszagban-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 19:26","title":"Tömegbe hajtott egy autós Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e46d98dc-0c72-4deb-8b5a-4e685a0fdfa4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A lángok okai egyelőre ismeretlenek. ","shortLead":"A lángok okai egyelőre ismeretlenek. ","id":"20250607_A-rakparton-es-egy-Szell-Kalman-teri-dohanyboltban-is-tuz-utott-ki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e46d98dc-0c72-4deb-8b5a-4e685a0fdfa4.jpg","index":0,"item":"3bd69665-779b-4230-80e7-cf25d8c67cae","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_A-rakparton-es-egy-Szell-Kalman-teri-dohanyboltban-is-tuz-utott-ki","timestamp":"2025. június. 07. 15:57","title":"A rakparton, és egy Széll Kálmán téri dohányboltban is tűz ütött ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cccd5ca-b13b-49a4-9ff5-8ef3ab022ee7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az idei futamra szinte teljesen megújult a pálya központi része. ","shortLead":"Az idei futamra szinte teljesen megújult a pálya központi része. ","id":"20250606_Uj-tukorsima-aszfaltot-kapott-a-Hungaroring-celegyenese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cccd5ca-b13b-49a4-9ff5-8ef3ab022ee7.jpg","index":0,"item":"8b26d5c2-12cd-4e2c-8f2e-37a4a1974682","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_Uj-tukorsima-aszfaltot-kapott-a-Hungaroring-celegyenese","timestamp":"2025. június. 06. 07:18","title":"Új, tükörsima aszfaltot kapott a Hungaroring célegyenese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Peugeot RCZ egy olyan szupermodellhez hasonlítható, aki három, rivaldafényben eltöltött év után elrohant egy plasztikai sebészhez, hogy tüntesse el az első ráncokat a szeme alól. Szerencsére az alakja és a dinamizmusa semmit sem kopott az évek alatt.
A Peugeot RCZ 2007-ben eredetileg tanulmányautónak készült, de a közönség lelkes reakciója miatt a gyártás mellett döntöttek, ami már 2010-ben el is kezdődött Ausztriában, a Magna-Steyr grazi üzemében. Nem változott a feltűnően lapos és széles karosszéria a sorozatgyártásig, még a kétoldalt domborított „buboréktetőhöz”, a sárvédőkkel együtt emelkedő motorháztetőhöz és a kiugró hátsó sárvédőkhöz sem nyúltak hozzá.
Az előretolt kabin miatt középmotoros sportautókat idéző formán csak egy dolgot lehetett kritizálni: azt, hogy szemből nagyon hasonlított a műszaki alapokat adó, előző 308-asra. Nem véletlen, hogy a 2013-as ráncfelvarráskor új fényszórókat és hűtőmaszkot kapott az RCZ, hogy jobban belesimuljon a márka frissebb modelljeivel – 208, új 308 – elkezdett formanyelvbe, de a Porsche Caymanra emlékeztető formás farhoz szerencsére nem nyúltak hozzá. Így a Peugeot továbbra is az egyik legszebb kupé a piacon, jóval drágábbnak tűnik a valós áránál, és érezhetően többen megnézik, mint a hasonló összegbe kerülő sportos ferde hátúakat.
Képgaléria.
Prémiumautó
A Peugeot anyagi helyzete miatt a költséghatékonyságot is szem előtt tartották a modellfrissítésnél, ezért a technikán nem, csak a könnyen módosítható műanyag elemeken változtattak, és a divatot követve az egyénre szabhatóságra koncentráltak. Már háromféle tető- és nyolcféle külső színnel, tízféle felnivel, emellett 12-féle kárpitozással kapható az RCZ, és ha ehhez a matricákat is hozzávesszük, akkor a variációk száma a végtelenhez közelít. A gyöngyházfehér tesztautón jól mutatott a 225 ezer forintba kerülő fekete csomag (matt fekete tető, fényes fekete külső tükrök és féknyergek), de talán még ennél is többet dobtak a megjelenésén a 120 ezer forintba kerülő, 19 colos fekete-ezüst könnyűfém felnik.
Mivel a karosszéria 4,28 méteres hosszához mindössze 1,36 méteres magasság társul, az üléspozíció sportautósan mély, de emiatt szinte lehetetlen kilátni. Elöl sok a hely, de a hátsó, ülésnek csúfolt párnákon csak 150 centis testmagasságig lehet elférni, pedig a tető és a hátsó szélvédő két csinos domborítása pont arra hivatott, hogy növelje a fejteret. Ha már beültünk, könnyű megtalálni az ideális vezetői pozíciót, azt leszámítva, hogy a magasabbaknak útban lehet a rádió és a tempomat kormányoszlop aljához rögzített, ósdi kapcsolója. Szűk hátsó üléseit tágas csomagtartóval kompenzálja az RCZ, a 321 literes befogadóképesség szokatlanul nagy egy ekkora kupétól.
Annak idején a műszerfalat egyszerűen átvették az előző 308-asból, annyi különbséggel, hogy a középkonzol tetején, a középső légbeömlő helyére egy órát tettek. Ennél hasznosabb lett volna egy olaj- vagy turbónyomásmérőt, esetleg egy olajhőfokmérőt idetenni, mivel ezt az autót alapvetően arra tervezték, hogy gyorsan menjenek vele. Bár nem változtattak a modellfrissítésnél a már korosnak érződő belsőn, a feláras, bőrrel behúzott műszerfal, az ülésbe nyomott embléma, a lapított aljú sportkormány vagy az alumínium pedálszett még ma is jól mutat. Viszont a fedélzeti menürendszer továbbra is nehézkesen kezelhető a középkonzolra tett ezernyi gombbal és tekerővel, az újabb Peugeot-k érintőképernyős megoldását sajnos nem vezették be.
Képgaléria.
Prémiumautó
Van egy olyan gombja az RCZ-nek a kézifék mellett, amelyet hiába keresnénk egy régi 308-asban: ez a hátsó szárnyat nyitja ki, az ötletet az Audi TT-től leshette el a Peugeot. Csak a felvágás miatt érdemes manuálisan működtetni, mert magától is előbújik menet közben: 85 kilométer per óra fölött 19 fokos, 155-ös tempó fölött pedig 34 fokos szögbe áll, hogy növelje a hátsó leszorítóerőt. Erre szükség is van, mivel az 1,3 tonnás tömeg közel kétharmada az első tengelyre jut, az RCZ tehát távol van az ideális súlyelosztástól. Ráadásul a 308-as öröksége miatt elöl hagyományos MacPherson-, hátul pedig olcsó, csatolt lengőkaros felfüggesztések tartják a kerekeket. Szerencsére a Peugeot-nak volt annyi tapasztalata, hogy a középszerű alapanyagból is jó futóművet alkosson: alaposan kiszélesítették a nyomtávokat a donorhoz képest, új lengőkarokat és toronycsapágyakat, feszesebb gátlókat és vastagabb stabilizátorokat építettek be, és odafigyeltek a karosszériamerevségre is.
Csak a tesztben is szereplő 200 lóerős változat kapja meg a nagyobb fékeket és a speciális első futóművet az eltérő alsó lengőkarral, de a váltója is rövidebb áttételezésű, 130 kilométeres sebességnél ezért már 3500-at forog a főtengely hatodikban. Az ismert 1,6-os turbómotor a BMW és a PSA-konszern közös gyermeke, a közvetlen befecskendezéssel, kétoldali változó szelepvezérléssel és -emeléssel és kettős leömlésű turbóval ma is korszerűnek számít. Már 1700-as fordulatszámtól elérhető a 275 newtonméteres nyomatékcsúcsa, ezért városban kevés váltással lehet közlekedni, országúton pedig könnyű vele az előzés. Sportmotorhoz méltóan pörögni is szeret, bár 5500 fölé csak a hang miatt érdemes kergetni, erősebb már nem lesz. Nemcsak a kipufogó mély baritonja, hanem az izgalmas motorhang is hozzájárul a sportos hangulathoz, utóbbit egy membrán és egy cső segítségével, mesterségesen vezetik be az utastérbe, és a trükk remekül működik.
A cikk a Prémiumautó 2014 című HVG-s kiadványban jelent meg, további 14 teszttel.
A gyorsításkor beszűrődő szívóhang arra is jó, hogy a vezető gyorsabbnak érezze az autót, mint amilyen valójában. Persze a 7,5 másodperces gyorsulás rossznak épp nem nevezhető, de például a jóval olcsóbb 208 GTi is fürgébb ennél, az RCZ közvetlen vetélytársa, a 211 lóerős Audi TT pedig közel másfél másodpercet ver a franciára. Ennél azonban fontosabb, hogy a vezethetőségben szinte ugyanazt hozza a Peugeot, mint a drágább Audi: a kormányzása pontos és közvetlen, a rövid utakon járó váltó talán a legjobb, amit valaha francia autóba szereltek, a széles nyomtávú futómű pedig szinte falja a kanyarokat. Fékezéskor vagy kanyarban történő gázelvételre a farát is táncba lehet vinni, amitől jóval izgalmasabbá válik a vezetése, mint egy átlagos fronthajtású autóé.
Még a 19 colos kerekekkel sem bántóan kemény a rugózása, de franciás lágyságtól azért messze van, némi sebesség és legalább átlagos útminőség szükséges ahhoz, hogy ne érezzük kényelmetlennek. Jól fognak a fékek, de a vészfékezéskor bekapcsolódó vészvillogót azért jobb lett volna kihagyni, mert sportos vezetéskor idegesítő a működése. Országúton 6–7, városban 8–9 literes fogyasztással kell számolni, ami abszolút elfogadható egy 200 lóerős élményautótól.
Az RCZ jóval több, mint egy öncélú stílustanulmány, mert nemcsak a legszebb Peugeot a 407 Coupé óta, de a legjobban vezethető is, és ezen a két tulajdonságán a modellfrissítés sem változtatott. A 156 lóerős verzió 8,37 milliós alapáránál 1 millió forinttal kerül többe a 200 lóerős; a tesztautó ára a sok extra miatt 11,5 millió forintra jött ki. A 9,65 milliós alapárú Audi TT a 160 lóerős alapmotorral is van olyan gyors, mint az RCZ 200 lóerővel, a belső tere jobb minőségű, viszont kívülről kevésbé mutatós, és gyengébb a felszereltsége is. Aki a vezetési élményt keresi az RCZ-ben, annak viszont a nyáron bemutatott RCZ-R-t kell megvennie, amelyben a 270 lóerősre felhúzott 1,6-os turbómotor, az átalakított futómű és az önzáró differenciálmű vélhetően még nagyobb élményt garantál.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.