Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"268e7be3-525c-4110-9042-41fad3c30186","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Akár a Földre veszélyes, de eddig nem azonosított objektumokat is felfedezhet a hamarosan szolgálatba álló Rubin Obszervatórium. Most egy kutatócsoport számszerűsítette, mekkora jelentősége lehet a minden korábbinál jobb teleszkópnak.","shortLead":"Akár a Földre veszélyes, de eddig nem azonosított objektumokat is felfedezhet a hamarosan szolgálatba álló Rubin...","id":"20250606_rubin-obszervatorium-teleszkop-bekapcsolas-egbolt-megfigyelese-objektumok-felfedezese-csillagaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/268e7be3-525c-4110-9042-41fad3c30186.jpg","index":0,"item":"337c8acf-d959-4641-a410-9a72edd74fec","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_rubin-obszervatorium-teleszkop-bekapcsolas-egbolt-megfigyelese-objektumok-felfedezese-csillagaszat","timestamp":"2025. június. 06. 19:03","title":"Bekapcsolják a teleszkópot, amely 3,2 milliárd megapixellel pásztázza a Naprendszert – és több millió rejtett objektumot fedezhet fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"221dea4c-057c-41a6-a651-47732ac06f9e","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Fideszes körökben sem lehet valami vonzó a propaganda: a kormánybarát nagy hírportálok nézettsége a közpénzből fizetett Facebook-hirdetések és a mind gyakoribb vezetőcserék, tulajdonosváltások ellenére is esik. Ez is szerepet játszhatott abban, hogy a Fidesz átstrukturálja sajtóját, és az online térben erősítene harcosaival.","shortLead":"Fideszes körökben sem lehet valami vonzó a propaganda: a kormánybarát nagy hírportálok nézettsége a közpénzből fizetett...","id":"20250606_hvg-lekattannak-fideszes-media-atszervezes-fogyatkozo-olvasok-kattintas-szamok-facebook-hirdetesek-origo-mandiner-index-olvasottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/221dea4c-057c-41a6-a651-47732ac06f9e.jpg","index":0,"item":"39ed1508-9982-49c9-b11a-1eb2de0ddcdc","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-lekattannak-fideszes-media-atszervezes-fogyatkozo-olvasok-kattintas-szamok-facebook-hirdetesek-origo-mandiner-index-olvasottsag","timestamp":"2025. június. 06. 06:30","title":"Zuhan a Fidesz-média – visszaütött Orbán mondása, hogy „a szív végül legyőzi a pénzt”?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37fb3064-a148-45f8-807a-7d469ddcb45f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Autizmus spektrumzavarral élő gyerekek felkészítése az orvosi vizsgálatokra, a mentális egészséget támogató érzelmi naplós app, valamint míg a fiatal lányok pályaválasztását segítő megoldás – ez volt a három legjobb ötlet a Samsung és EdisonKids ötödik éve megtartott innovációs pályázatán. Ami a legjobb, hogy a Megoldások a holnapért című verseny ötletei a középiskolás generációtól jönnek.","shortLead":"Autizmus spektrumzavarral élő gyerekek felkészítése az orvosi vizsgálatokra, a mentális egészséget támogató érzelmi...","id":"20250607_megoldasok-a-holnapert-donto-samsung-edisonkids-dijazottak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37fb3064-a148-45f8-807a-7d469ddcb45f.jpg","index":0,"item":"a4cf661b-acd3-4dee-b3e3-5c0d48479523","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_megoldasok-a-holnapert-donto-samsung-edisonkids-dijazottak","timestamp":"2025. június. 07. 18:03","title":"Mit találnak ki manapság a 14-18 évesek azért, hogy jobban éljenek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2007e234-6b79-4678-bafe-33a69f9178ac","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az egykori elhárítótiszt információtechnológiai céget alapított, miután részben ukrán tulajdonban lévő vállalatokban ügyvezető lett.","shortLead":"Az egykori elhárítótiszt információtechnológiai céget alapított, miután részben ukrán tulajdonban lévő vállalatokban...","id":"20250606_hvg-balajti-laszlo-alkotmanyvedelmi-hivatal-information-technology-cluster","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2007e234-6b79-4678-bafe-33a69f9178ac.jpg","index":0,"item":"294abbaf-0796-4cd5-946a-92645ee66257","keywords":null,"link":"/360/20250606_hvg-balajti-laszlo-alkotmanyvedelmi-hivatal-information-technology-cluster","timestamp":"2025. június. 06. 07:30","title":"Saját vállalkozást indított az Alkotmányvédelmi Hivatal volt főigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4b0629f-249d-45f4-881b-40923995595b","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"A köztársasági elnök tavaly decemberben költözött be a Karády-villaként ismert budapesti ingatlanba, az állami tulajdonban lévő épület felújítására és berendezésére 300 millió forintot biztosított a kormány – értesült a HVG. Információink szerint tavaly november óta 25 millió forintot költöttek a ház ingóságaira. ","shortLead":"A köztársasági elnök tavaly decemberben költözött be a Karády-villaként ismert budapesti ingatlanba, az állami...","id":"20250606_Sulyok-Tamas-rezidencia-haromszazmillio-forint-felujitas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4b0629f-249d-45f4-881b-40923995595b.jpg","index":0,"item":"fa104562-1578-4c04-b754-17e86a35509b","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Sulyok-Tamas-rezidencia-haromszazmillio-forint-felujitas-ebx","timestamp":"2025. június. 06. 10:40","title":"Háromszázmillió forintból újították fel Sulyok Tamás lakhelyét ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hegyi Zsolt szerint sorompóhiba okozta a problémát a szakaszon, amelyet 10 éve újítottak fel.","shortLead":"Hegyi Zsolt szerint sorompóhiba okozta a problémát a szakaszon, amelyet 10 éve újítottak fel.","id":"20250607_azonnali-vizsgalatot-rendelt-el-a-MAV-vezer-miutan-osszeomlott-a-balatoni-vonal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2.jpg","index":0,"item":"b06ccd60-4cf9-4fcd-b41d-595daacf66cf","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_azonnali-vizsgalatot-rendelt-el-a-MAV-vezer-miutan-osszeomlott-a-balatoni-vonal","timestamp":"2025. június. 07. 15:04","title":"„Nem elfogadható” – azonnali vizsgálatot rendelt el a MÁV-vezér, miután összeomlott a balatoni vasútvonal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Itt van azon gyógyszerek listája, amelyek árát, ha minden igaz, a tavaly december végi árszinten.„önként” befagyasztanák a gyógyszerpiaci szereplők ","shortLead":"Itt van azon gyógyszerek listája, amelyek árát, ha minden igaz, a tavaly december végi árszinten.„önként”...","id":"20250606_gyogyszerek-artsopja-arbefagyasztas-orvossagok-nagy-marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41.jpg","index":0,"item":"961d5597-c205-4b95-992e-ef6fa2d475c2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_gyogyszerek-artsopja-arbefagyasztas-orvossagok-nagy-marton","timestamp":"2025. június. 06. 08:54","title":"A fájdalomcsillapítóktól a körömlakkon át a végbélkenőcsig – kiszivárgott Nagy Márton árbefagyasztós gyógyszerlistája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96c781cb-3795-4c65-ab9d-7b0738d96beb","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint azért vannak fennakadások, mert Lázár János leállította a vasúti fejlesztéseket.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint azért vannak fennakadások, mert Lázár János leállította a vasúti fejlesztéseket.","id":"20250606_magyar-peter-lazar-janos-mav-ukran-kemek-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96c781cb-3795-4c65-ab9d-7b0738d96beb.jpg","index":0,"item":"6b151e86-5be0-4b1e-893e-dbce6a2beb31","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_magyar-peter-lazar-janos-mav-ukran-kemek-lemondas","timestamp":"2025. június. 06. 18:38","title":"Magyar Péter kommentálta a MÁV összeomlását: Lemondani meg én fogok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Le Mans-i 24 órás: rejtelmek és grandiózus rekordok
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Kevés versenypálya van a világon, amely olyannyira misztikus, mint a Le Mans-i órás viadalnak otthont adó La Sarthe-aszfaltcsík.
A jelenlegi állapotában 13629 méter hosszú pálya legendája több forrásból is táplálkozik. Egyrészt a múltból, a világ leghíresebb megbízhatósági versenye ugyanis 1923 óta szerepel az autósport-palettán, másrészt az ott megvívott emlékezetes csatákból, diadalokból és tragédiákból, harmadrészt pedig abból, hogy a La Sarthe nem egy állandó versenyhelyszín, ugyanis a nyomvonal zömét a mai napig Le Mans és környékének közútjaiból fűzik össze.
Audik a La Sarthe-versenypályán
Audi
Noha a leggyorsabb szakasz, a végén található kanyar és egy közeli település után Mulsanne-ként emlegetett Hunaudiéres-egyenes méregfogát 1990-ben két sikán beiktatásával kihúzták (miután Jean-Louis Schlesser az előző évben 399 kilométer/órás tempót repesztett a Sauber-Mercedesszel, az FIA előírta, hogy egyetlen egyenes sem lehet hosszabb 2 kilométernél), a pálya továbbra is szédítően gyors. Ezt jól szemlélteti az is, hogy Stephane Sarrazin a 2008-as időmérőn 3 perc 18,5 másodperces eredménnyel tudta le a több mint 13 kilométert. Teszteléseket sem lehet csak úgy, akármikor bonyolítani, ami garancia arra, hogy az egynapos viadalon tényleg csak a legjobb versenyző és technika diadalmaskodhat. Ahhoz, hogy valaki jól kiismerje magát a La Sarthe-versenypályán, sok év és sokezer, ott teljesített kilométer szükségeltetik, de a versenyzőt még így is érhetik meglepetések.
Circuit de La Sarthe
Wikipedia
Egy német kiadvány, a „revvv” legutóbbi számában egy igazi Le Mans-szakértő, az Audi tavaly visszavonult háromszoros győztese, a skót Allan McNish vállalakozott arra, hogy dióhéjban összefoglalja a 38 kanyart magában foglaló pálya legfontosabb részeivel kapcsolatos trükköket és érdekességeket. A veterán pilóta hét fontos pontot emelt ki.
Célegyenes és rajt: „Amikor én kezdem a versenyt, a rajt előtti utolsó tíz perc a legrosszabb, mert mindenki, aki él és mozog, kezet akar fogni veled, meg akarja veregetni a válladat, neked viszont olyankor már semmi más vágyad nincs, mint beülni az autóba és versenyezni…”
S-kanyarok: „Rendkívül gyors kanyarokról van szó, ráadásul az odavezető szakasz roppant döcögős. A balos rész közepe táján az autó eleje hajlamos elcsúszni, így a jobbosban eléggé nehéz a kigyorsítás. Ehhez a részhez rendkívül komoly türelem szükségeltetik.”
Tertre Rouge: „Az S-kanyarokból után a Terte Rouge-nál a kocsi orrát könnyebbnek érzed, miközben negyedik sebességi fokozatba kapcsolva padlógázzal mész át a jobboson.”
Hunaudiéres (Mulsanne) egyenes
Toyota
Hunaudiéres (Mulsanne-egyenes): „Amikor az első sikán felé száguldasz 330 kilométer/órás sebességgel, van időd néhány pillanatig lazítani, vetni egy pillantást az adatokra, esetleg váltani egy pár szót a mérnököddel a rádión. Mivel sokáig haladsz padlógázzal, a 200, 150 és 100 méteres jelzőtáblák előtt alig látsz valami a bal oldali épületekből.”
Mulsanne-kanyar: „A Mulsanne-ból kijövet a kétsávos út hirtelen leszűkül mindkét oldalon, így az előzési lehetőségek jóval korlátozottabbak. Ha nem akarsz időt veszíteni a forgalomban, kulcsfontosságú, hogy ezt a részt jól teljesítsd.”
Arnage: „Ez az a kanyar, amelyiket egyáltalán nem szeretem. A rengeteg gyors rész után ez a pálya leglassabb kanyarja. Akármilyen autóban is ülsz, az biztos, hogy itt nem muzsikál túl jól. Nem tapad, nem csinál semmit...”
Allen McNish
Audi
Porsche-kanyarok: „Ezt a részt teljes mértékben imádom. Padlógázzal közelítjük meg hatodik sebességi fokozatban, majd hirtelen elhagyjuk a közutat és belépünk a versenypálya ’állandó’ szakaszára. Pokolian gyors és szűk ez a rész.”
Grandiózus verseny grandiózus rekordokkal
- A viadal történetének 1923-as kezdetétől a tavalyi évig összesen 3892 versenyautó szerepelt a Le Mans-i 24 óráson
- 33 rajtjával a konstruktőrként is ismert Henri Pescarolo a 24 órás klasszikus legtöbb indulást jegyző versenyzője
- Soha senki nem jegyzett több kvalifikációs elsőséget, mint a hat abszolút győzelmet is jegyző korábbi Forma-1-es pilóta, Jacky Ickx: a belgák legendája 5 alkalommal rajtolhatott az élről a 24 órás viadalon
WM P88 Peugeot
ultimatecarpage.com
- A futamok történetének valaha mért legnagyobb csúcssebességét Roger Dorchy produkálta 1988-ban egy WM P88-as Peugeot-val, amelynek volánja mögött 405 kilométer/órás sebességgel száguldott a Mulsanne-egyenesben
- A legnagyobb átlagsebességű kör az 1985-ös pole-kör volt, amelyet Hans Joachim Stuck repesztett egy Porsche 962-essel: a német 251,815 kilométer/órás átlagot produkált a rajtelsőséget érő fordulóban
- A 24 órás futam alatt valaha teljesített legnagyobb táv 5410,713 kilométer volt, amelyet 2010-bn hozott össze a győztes Audi R15 TDI legénysége, Timo Bernhard, Romain Dumas és Mike Rockenfeller
- Olyan valószínűleg soha többé nem fordul majd elő, mint 1931-ben: abban az évben mindössze 6 autó jutott el a kockás zászlóig a 24 órás futamon, ez a viadal történetének legkisebb számú befutóját jelenti
A távrekorder Audi R15 TDI
Audi
- Le Mans-ban mindennél fontosabb a tapasztalat, ennek ellenére három ízben történt már olyan, hogy egy márka kapásból, a debütálás évében képes volt megszerezni az elsőséget: 1923-ban a Chenard &Walckernek, 1949-ben a Ferrarinak és legutóbb 1995-ben a McLarennek sikerült ilyen bravúrt végrehajtani
- A legtöbb abszolút győzelmet a viadal különböző géposztályaiban 1951 óta megszakítás nélkül szereplő Porsche jegyezte: a zuffenhauseni márka összesen 16 alkalommal diadalmaskodott, legutóbb 1988-ban
- A 24 órás összecsapás legfiatalabb győztese a Forma-1-ben is megfordult Alex Wurz, aki 1996-ban 21 éves és 91 napos korábban diadalmaskodott. A legidősebb győztes az amerikai Luigi Chinetti, aki 1949-ben 47 éves és 343 napos korábban tudott győzni
- Teljesített 24 órás futamon belül a legtöbb időt Louis Rosier töltötte a volán mögött: az 1950-ben abszolút győzelmet szerző apa-fia páros idősebb tagja összesen 23 órán és 15 percen át hajtotta a győztes Talbot-konstrukciót