Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"76070240-179a-457a-b7d2-a09b7943f9c5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bolla Tiborról hétfőn jelent meg egy cikk, amely szerint közeli ismerőse a „Nagymester”, az utóbbi évek egyik legsúlyosabb korrupciós bűncselekményének vádlottja.","shortLead":"Bolla Tiborról hétfőn jelent meg egy cikk, amely szerint közeli ismerőse a „Nagymester”, az utóbbi évek egyik...","id":"20250512_tisza-bolla-tibor-karacsony-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76070240-179a-457a-b7d2-a09b7943f9c5.jpg","index":0,"item":"07eaa518-7312-4261-926d-945ead0e7c4d","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_tisza-bolla-tibor-karacsony-gergely","timestamp":"2025. május. 12. 15:10","title":"A Tisza azonnali hatállyal visszahívatná a BKV-vezért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b4cee65-5826-44ee-af53-ccfc78c8fa1f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az ukrán elnök apostoli látogatásra hívta az egyházfőt.","shortLead":"Az ukrán elnök apostoli látogatásra hívta az egyházfőt.","id":"20250512_xiv-leo-papa-ujsagirok-zelenszkij-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b4cee65-5826-44ee-af53-ccfc78c8fa1f.jpg","index":0,"item":"b334b233-b1f3-47c7-ab00-cc92d5e3e9db","keywords":null,"link":"/elet/20250512_xiv-leo-papa-ujsagirok-zelenszkij-ukrajna","timestamp":"2025. május. 12. 14:28","title":"XIV. Leó pápa: Fegyverezzük le a kommunikációt, fegyverezzük le a világot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1fbeebb-ff1a-43d5-933d-4119ce4799dd","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A KSH adatai alapján 2024-ben 12,8 százalékkal emelkedtek a lakásárak, ennek ellenére jobb helyzetben lehetnek a lakásvásárlást tervezők, mint 2022-ben, vagy épp 2023-ban. Ez merész kijelentésnek tűnhet, de máris jön a magyarázat.","shortLead":"A KSH adatai alapján 2024-ben 12,8 százalékkal emelkedtek a lakásárak, ennek ellenére jobb helyzetben lehetnek...","id":"20250512_Tenyleg-nehezebb-ma-lakast-venni-mint-10-eve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1fbeebb-ff1a-43d5-933d-4119ce4799dd.jpg","index":0,"item":"c8a6ec3e-4f88-441b-9626-2b34fcb6da01","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250512_Tenyleg-nehezebb-ma-lakast-venni-mint-10-eve","timestamp":"2025. május. 12. 10:49","title":"A számok nem hazudnak: tényleg nehezebb ma lakást venni, mint 10 éve?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ea8c2b3-64b9-416f-90fa-73dae194f836","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bolla Tiborról olyan képek kerültek nyilvánosságra, amelyeken F. Zsolttal látható, aki egy BKV-ba beépült bűnszerevezt irányítója volt.","shortLead":"Bolla Tiborról olyan képek kerültek nyilvánosságra, amelyeken F. Zsolttal látható, aki egy BKV-ba beépült bűnszerevezt...","id":"20250512_varoshaza-karacsony-igazolo-jelentes-bolla-tibor-bkv-nagymester","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ea8c2b3-64b9-416f-90fa-73dae194f836.jpg","index":0,"item":"988e0f50-4242-4acf-9c22-181c90809bd5","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_varoshaza-karacsony-igazolo-jelentes-bolla-tibor-bkv-nagymester","timestamp":"2025. május. 12. 15:50","title":"Igazoló jelentést kér Karácsony a BKV-vezér „Nagymesterhez” fűződő kapcsolatairól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7bdc82bf-f6b7-4b7d-93c2-97993e16df29","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Februárban Gladkov kormányzó arról is beszélt, hogy a háború 2023-as kitörése óta a területen 13 900 autó rongálódott meg, amiért az állam 2,5 milliárd rubelt (kb. 11,4 milliárd forintot) fizettek ki, tehát átlagosan, nagyjából 820 ezer forintot autónként.","shortLead":"Februárban Gladkov kormányzó arról is beszélt, hogy a háború 2023-as kitörése óta a területen 13 900 autó rongálódott...","id":"20250512_kormanyzo-belgorod-oroszorszag-autok-karterites-helyiek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7bdc82bf-f6b7-4b7d-93c2-97993e16df29.jpg","index":0,"item":"e70873e0-e2c4-486f-9c0a-18742249b534","keywords":null,"link":"/elet/20250512_kormanyzo-belgorod-oroszorszag-autok-karterites-helyiek","timestamp":"2025. május. 12. 20:36","title":"Orosz kormányzó: A helyiek a kártérítésre pályáznak és ezért hagyják kitéve a régi autóikat az ukrán tüzérség támadásának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök szerint ha felveszik Ukrajnát az EU-ba, a háborút is fel fogják venni.","shortLead":"A miniszterelnök szerint ha felveszik Ukrajnát az EU-ba, a háborút is fel fogják venni.","id":"20250512_orban-viktor-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b.jpg","index":0,"item":"46f9bbbc-a092-4d6d-b34e-8c736e2faadc","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_orban-viktor-ukrajna","timestamp":"2025. május. 12. 10:54","title":"Orbán Viktor: „Senki nem akarja kimondani, de ezt a háborút elvesztettük”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Az AC Milan egykori szakmai igazgatója, Zvonimir Boban egy podcastban árult el részleteket.","shortLead":"Az AC Milan egykori szakmai igazgatója, Zvonimir Boban egy podcastban árult el részleteket.","id":"20250513_szoboszlai-dominik-ac-milan-atigazolas-zvonimir-boban-podcast-liverpool","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a.jpg","index":0,"item":"06664a87-d955-468a-9073-2b67f93d1491","keywords":null,"link":"/sport/20250513_szoboszlai-dominik-ac-milan-atigazolas-zvonimir-boban-podcast-liverpool","timestamp":"2025. május. 13. 12:46","title":"Kis híján Milánóban kötött ki Szoboszlai – kiderült, miért hiúsult meg az átigazolás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9db0789-e807-4b84-9973-29f5629658a4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Reagálni kellett a fejleményekre, ezért nagyobb zárolás már történt a költségvetésben – közölte Kisgergely Kornél államháztartásért felelős államtitkár.","shortLead":"Reagálni kellett a fejleményekre, ezért nagyobb zárolás már történt a költségvetésben – közölte Kisgergely Kornél...","id":"20250512_Jelentos-koltsegvetesi-zarolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9db0789-e807-4b84-9973-29f5629658a4.jpg","index":0,"item":"8102e74a-0fc9-4bad-9b4e-eb4298ee70e3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_Jelentos-koltsegvetesi-zarolas","timestamp":"2025. május. 12. 13:10","title":"Jelentős költségvetési zárolás történt – ismerte el az államtitkár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Le Mans-i 24 órás: rejtelmek és grandiózus rekordok
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Kevés versenypálya van a világon, amely olyannyira misztikus, mint a Le Mans-i órás viadalnak otthont adó La Sarthe-aszfaltcsík.
A jelenlegi állapotában 13629 méter hosszú pálya legendája több forrásból is táplálkozik. Egyrészt a múltból, a világ leghíresebb megbízhatósági versenye ugyanis 1923 óta szerepel az autósport-palettán, másrészt az ott megvívott emlékezetes csatákból, diadalokból és tragédiákból, harmadrészt pedig abból, hogy a La Sarthe nem egy állandó versenyhelyszín, ugyanis a nyomvonal zömét a mai napig Le Mans és környékének közútjaiból fűzik össze.
Audik a La Sarthe-versenypályán
Audi
Noha a leggyorsabb szakasz, a végén található kanyar és egy közeli település után Mulsanne-ként emlegetett Hunaudiéres-egyenes méregfogát 1990-ben két sikán beiktatásával kihúzták (miután Jean-Louis Schlesser az előző évben 399 kilométer/órás tempót repesztett a Sauber-Mercedesszel, az FIA előírta, hogy egyetlen egyenes sem lehet hosszabb 2 kilométernél), a pálya továbbra is szédítően gyors. Ezt jól szemlélteti az is, hogy Stephane Sarrazin a 2008-as időmérőn 3 perc 18,5 másodperces eredménnyel tudta le a több mint 13 kilométert. Teszteléseket sem lehet csak úgy, akármikor bonyolítani, ami garancia arra, hogy az egynapos viadalon tényleg csak a legjobb versenyző és technika diadalmaskodhat. Ahhoz, hogy valaki jól kiismerje magát a La Sarthe-versenypályán, sok év és sokezer, ott teljesített kilométer szükségeltetik, de a versenyzőt még így is érhetik meglepetések.
Circuit de La Sarthe
Wikipedia
Egy német kiadvány, a „revvv” legutóbbi számában egy igazi Le Mans-szakértő, az Audi tavaly visszavonult háromszoros győztese, a skót Allan McNish vállalakozott arra, hogy dióhéjban összefoglalja a 38 kanyart magában foglaló pálya legfontosabb részeivel kapcsolatos trükköket és érdekességeket. A veterán pilóta hét fontos pontot emelt ki.
Célegyenes és rajt: „Amikor én kezdem a versenyt, a rajt előtti utolsó tíz perc a legrosszabb, mert mindenki, aki él és mozog, kezet akar fogni veled, meg akarja veregetni a válladat, neked viszont olyankor már semmi más vágyad nincs, mint beülni az autóba és versenyezni…”
S-kanyarok: „Rendkívül gyors kanyarokról van szó, ráadásul az odavezető szakasz roppant döcögős. A balos rész közepe táján az autó eleje hajlamos elcsúszni, így a jobbosban eléggé nehéz a kigyorsítás. Ehhez a részhez rendkívül komoly türelem szükségeltetik.”
Tertre Rouge: „Az S-kanyarokból után a Terte Rouge-nál a kocsi orrát könnyebbnek érzed, miközben negyedik sebességi fokozatba kapcsolva padlógázzal mész át a jobboson.”
Hunaudiéres (Mulsanne) egyenes
Toyota
Hunaudiéres (Mulsanne-egyenes): „Amikor az első sikán felé száguldasz 330 kilométer/órás sebességgel, van időd néhány pillanatig lazítani, vetni egy pillantást az adatokra, esetleg váltani egy pár szót a mérnököddel a rádión. Mivel sokáig haladsz padlógázzal, a 200, 150 és 100 méteres jelzőtáblák előtt alig látsz valami a bal oldali épületekből.”
Mulsanne-kanyar: „A Mulsanne-ból kijövet a kétsávos út hirtelen leszűkül mindkét oldalon, így az előzési lehetőségek jóval korlátozottabbak. Ha nem akarsz időt veszíteni a forgalomban, kulcsfontosságú, hogy ezt a részt jól teljesítsd.”
Arnage: „Ez az a kanyar, amelyiket egyáltalán nem szeretem. A rengeteg gyors rész után ez a pálya leglassabb kanyarja. Akármilyen autóban is ülsz, az biztos, hogy itt nem muzsikál túl jól. Nem tapad, nem csinál semmit...”
Allen McNish
Audi
Porsche-kanyarok: „Ezt a részt teljes mértékben imádom. Padlógázzal közelítjük meg hatodik sebességi fokozatban, majd hirtelen elhagyjuk a közutat és belépünk a versenypálya ’állandó’ szakaszára. Pokolian gyors és szűk ez a rész.”
Grandiózus verseny grandiózus rekordokkal
- A viadal történetének 1923-as kezdetétől a tavalyi évig összesen 3892 versenyautó szerepelt a Le Mans-i 24 óráson
- 33 rajtjával a konstruktőrként is ismert Henri Pescarolo a 24 órás klasszikus legtöbb indulást jegyző versenyzője
- Soha senki nem jegyzett több kvalifikációs elsőséget, mint a hat abszolút győzelmet is jegyző korábbi Forma-1-es pilóta, Jacky Ickx: a belgák legendája 5 alkalommal rajtolhatott az élről a 24 órás viadalon
WM P88 Peugeot
ultimatecarpage.com
- A futamok történetének valaha mért legnagyobb csúcssebességét Roger Dorchy produkálta 1988-ban egy WM P88-as Peugeot-val, amelynek volánja mögött 405 kilométer/órás sebességgel száguldott a Mulsanne-egyenesben
- A legnagyobb átlagsebességű kör az 1985-ös pole-kör volt, amelyet Hans Joachim Stuck repesztett egy Porsche 962-essel: a német 251,815 kilométer/órás átlagot produkált a rajtelsőséget érő fordulóban
- A 24 órás futam alatt valaha teljesített legnagyobb táv 5410,713 kilométer volt, amelyet 2010-bn hozott össze a győztes Audi R15 TDI legénysége, Timo Bernhard, Romain Dumas és Mike Rockenfeller
- Olyan valószínűleg soha többé nem fordul majd elő, mint 1931-ben: abban az évben mindössze 6 autó jutott el a kockás zászlóig a 24 órás futamon, ez a viadal történetének legkisebb számú befutóját jelenti
A távrekorder Audi R15 TDI
Audi
- Le Mans-ban mindennél fontosabb a tapasztalat, ennek ellenére három ízben történt már olyan, hogy egy márka kapásból, a debütálás évében képes volt megszerezni az elsőséget: 1923-ban a Chenard &Walckernek, 1949-ben a Ferrarinak és legutóbb 1995-ben a McLarennek sikerült ilyen bravúrt végrehajtani
- A legtöbb abszolút győzelmet a viadal különböző géposztályaiban 1951 óta megszakítás nélkül szereplő Porsche jegyezte: a zuffenhauseni márka összesen 16 alkalommal diadalmaskodott, legutóbb 1988-ban
- A 24 órás összecsapás legfiatalabb győztese a Forma-1-ben is megfordult Alex Wurz, aki 1996-ban 21 éves és 91 napos korábban diadalmaskodott. A legidősebb győztes az amerikai Luigi Chinetti, aki 1949-ben 47 éves és 343 napos korábban tudott győzni
- Teljesített 24 órás futamon belül a legtöbb időt Louis Rosier töltötte a volán mögött: az 1950-ben abszolút győzelmet szerző apa-fia páros idősebb tagja összesen 23 órán és 15 percen át hajtotta a győztes Talbot-konstrukciót