Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3b4cee65-5826-44ee-af53-ccfc78c8fa1f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az ukrán elnök apostoli látogatásra hívta az egyházfőt.","shortLead":"Az ukrán elnök apostoli látogatásra hívta az egyházfőt.","id":"20250512_xiv-leo-papa-ujsagirok-zelenszkij-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b4cee65-5826-44ee-af53-ccfc78c8fa1f.jpg","index":0,"item":"b334b233-b1f3-47c7-ab00-cc92d5e3e9db","keywords":null,"link":"/elet/20250512_xiv-leo-papa-ujsagirok-zelenszkij-ukrajna","timestamp":"2025. május. 12. 14:28","title":"XIV. Leó pápa: Fegyverezzük le a kommunikációt, fegyverezzük le a világot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4158702-cec2-4eb4-92df-ac84af98b92e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Dmytro K. és Yurii K. tevékenysége már egy ideje ismert volt a magyar hatóságok előtt.","shortLead":"Dmytro K. és Yurii K. tevékenysége már egy ideje ismert volt a magyar hatóságok előtt.","id":"20250514_Kiderult-mivel-foglalkozott-a-ket-kiutasitott-ukran-kem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4158702-cec2-4eb4-92df-ac84af98b92e.jpg","index":0,"item":"da3fd057-1043-4b10-b3ce-f40cf5f2d225","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_Kiderult-mivel-foglalkozott-a-ket-kiutasitott-ukran-kem","timestamp":"2025. május. 14. 08:53","title":"Kiderült, mivel foglalkozott a két kiutasított ukrán kém","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A bolgárok többek között a Szkripal-ügy és Navalnij halálának hátterét feldolgozó, tényfeltáró újságírók elrablását, vagy meggyilkolását is tervezték.","shortLead":"A bolgárok többek között a Szkripal-ügy és Navalnij halálának hátterét feldolgozó, tényfeltáró újságírók elrablását...","id":"20250512_bortonbuntetes-bolgar-kemek-london-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69.jpg","index":0,"item":"ef16ce2e-e795-49f2-9a67-ddbdef43f8fd","keywords":null,"link":"/vilag/20250512_bortonbuntetes-bolgar-kemek-london-oroszorszag","timestamp":"2025. május. 12. 20:05","title":"Súlyos börtönbüntetést kapott egy oroszoknak kémkedő bolgár banda Londonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e39939d-d3bb-47eb-ab1b-6d775567f5e9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jeff Bezos és Bill Gates neve is felsejlik annál a cégnél, mellyel most partnerségre lépett az Apple egy agyi chip kifejlesztéséhez.","shortLead":"Jeff Bezos és Bill Gates neve is felsejlik annál a cégnél, mellyel most partnerségre lépett az Apple egy agyi chip...","id":"20250514_apple-agy-szamitogep-interfesz-bci-synchron-iphone-iranyitas-gondolatokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e39939d-d3bb-47eb-ab1b-6d775567f5e9.jpg","index":0,"item":"8e354c91-fe1d-4fe6-8c3f-fe17bc9947d7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_apple-agy-szamitogep-interfesz-bci-synchron-iphone-iranyitas-gondolatokkal","timestamp":"2025. május. 14. 09:10","title":"A Neuralink babérjaira törne az Apple, jöhet a gondolatokkal irányítható iPhone","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e74d4f0-3f11-48c5-9e6d-ec1187ce9f51","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sikeres tesztrepüléseket hajtott végre a Pentagon megrendelésére készülő Talon-A2 hiperszonikus légi jármű, amit a Stratolaunch fejleszt.","shortLead":"Sikeres tesztrepüléseket hajtott végre a Pentagon megrendelésére készülő Talon-A2 hiperszonikus légi jármű, amit...","id":"20250512_pentagon-hiperszonikus-dron-teszt-stratolaunch-talon-a2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e74d4f0-3f11-48c5-9e6d-ec1187ce9f51.jpg","index":0,"item":"a49c6997-5926-4a6f-8ad5-befa4b5d9695","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_pentagon-hiperszonikus-dron-teszt-stratolaunch-talon-a2","timestamp":"2025. május. 12. 18:03","title":"6200 km/h-val száguldott a Pentagon hiperszonikus drónja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab8fa235-cc3e-4213-a996-ac894c4a80a0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ügyészek iratokat kerestek és foglaltak le.","shortLead":"Az ügyészek iratokat kerestek és foglaltak le.","id":"20250512_ugyeszseg-razzia-honvedseg-iroda-laktanya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab8fa235-cc3e-4213-a996-ac894c4a80a0.jpg","index":0,"item":"85c4ac77-62ce-49b2-8d95-7eeab6e1dc68","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_ugyeszseg-razzia-honvedseg-iroda-laktanya","timestamp":"2025. május. 12. 21:56","title":"Blikk: Laktanyákban és honvédségi irodákban razziázott az ügyészség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd0bea21-665a-4c28-8659-2d11c7be730f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Concorso d’Eleganza Villa d’Este árverés legnagyobb értékű kocsija ez az 1948-as Ferrari.","shortLead":"A Concorso d’Eleganza Villa d’Este árverés legnagyobb értékű kocsija ez az 1948-as Ferrari.","id":"20250514_a-legdragabb-tobb-milliard-forintos-tetel-ez-a-77-eves-apro-ferrari-166","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd0bea21-665a-4c28-8659-2d11c7be730f.jpg","index":0,"item":"966c5b92-ef9d-4c81-bbe0-bb7702390d72","keywords":null,"link":"/cegauto/20250514_a-legdragabb-tobb-milliard-forintos-tetel-ez-a-77-eves-apro-ferrari-166","timestamp":"2025. május. 14. 07:21","title":"A legdrágább, több milliárd forintos tétel ez a 77 éves apró Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A forgalmazó jelentette a hatóságnak, hogy problémás a termék.","shortLead":"A forgalmazó jelentette a hatóságnak, hogy problémás a termék.","id":"20250513_Kivonta-a-forgalombol-a-Magne-B6-egyik-tetelet-az-NNGYK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41.jpg","index":0,"item":"c00a153c-0d7b-43d0-a555-f80b815089fa","keywords":null,"link":"/kkv/20250513_Kivonta-a-forgalombol-a-Magne-B6-egyik-tetelet-az-NNGYK","timestamp":"2025. május. 13. 14:56","title":"Visszahívják a Magne B6 egyik hibás tételét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Összkerekes szabadidő-autó mégsem SUV - Seat Leon 4x4
szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?
A spanyol márka alsó-középkategóriás kombija immáron összkerék-meghajtással is rendelhető, valamelyest kedvezőbb áron, mint a Volkswagen Golf hasonló változata.
A válság anno elég erőteljesen megtépázta a Seatot részben amiatt, hogy a konkurencia (akár házon belül is) szépen lassan elment mellettük. Éppen ezért égető szükség volt az új generációs Leonra, amelyből a korábbiakkal ellentétben immáron három- és ötajtós változat, valamint kombi is rendelkezésre áll. Ez nem újdonság, az viszont igen, hogy mostantól a puttonyos változat összkerék-meghajtással is megvásárolható méghozzá kedvezőbb áron, mint a Volkswagen Golf hasonló modellje.
Hogy az anyagiak ne szegjék azonnal a kedvünket, ezt hagyjuk inkább a végére, most foglalkozzunk magával az autóval. Mivel a kombi, vagyis Seat nyelven ST változat már hónapok óta elérhető a Leonból akár a hazai utakon is találkozhattunk vele, amire valószínűleg emlékeznek is az erre fogékonyak, mivel az ST kifejezetten formásra sikeredett. Spanyol Alfa Romeónak azért nem nevezném, de a Volkswagen konszernen belül mindenkép az egyik legkívánatosabb modell, éppen ezért érthető, ha valaki a céges autó kiválasztásakor a Golf-Octavia páros helyett emellett teszi le a voksát. Főleg úgy, hogy műszakilag szinte megegyezik velük, némi sportosabb finomhangolást leszámítva, illetve a saját színskálát, amiről gyönyörű árnyalatokat lehet választani, például a képeken is látható bordót.
Képgaléria.
R.D.
Mivel a Leon ST előnyeit egyszer már kiveséztük, a 4Drive kivitel méreteivel kapcsolatban annyit kell csak megemlíteni, hogy az összkerék-meghajtás ellenére változatlanul 587 literes csomagtérrel gazdálkodhatunk, ami a hátsó ülések síkba döntésével közel másfél köbméterre nő. A helykínálat átlagos termetű felnőttek számára bőséges, az üléspozíció komfortos, a felhasznált anyagokra pedig nem lehet panasz, ahogy az ergonómiára sem. Mindenen érződik, hogy a VW-konszern terméke.
Műszaki fronton is sokaknak ismerős lehet, hiszen a motorpaletta a jól bevált 1.6-os és 2.0 literes turbódízel erőforrásokból áll, amikhez kizárólag hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik. Se DSG automataváltó, se benzines blokk nem szerepel a kínálatban, előbbi a magas fejlesztési költségek miatt maradt ki, utóbbi pedig azért, mert Európában tízből kilenc vásárló dízellel rendeli a kombiját. Ha már szóba kerültek a vevők megemlítendő, hogy a spanyolok komoly piackutatás eredményeként arra jutottak, hogy a leendő Seat Leon ST 4Drive vásárlók főként az ötven év körüli, családos férfiakból fognak kikerülni.
Van egy olyan tippen, hogy ezek a kuncsaftok a tehetősebb nyugati piacokon javarészt az erősebbik motorral fogják rendelni az autót, viszont hazánkban népszerű lehet a kisebbik blokk is, ezért a Madrid környékére szervezett menetpróbán ezzel kezdtem az ismerkedést. A 105 lóerőt és 250 Nm maximális nyomatékot produkáló, hatfokozatú (rövidebb fokozat-kiosztású) váltóval szerelt 1.6-os TDI CR blokkot korábban egy meglehetősen kifinomult szerkezetnek ismertem meg, és most sem csalódtam benne.
Képgaléria.
R.D.
Igaz a közel másfél tonnás, összkerekes Leont nem mozgatja olyan vehemenciával, mint például a három mázsával könnyebb, fronthajtású Toledót, valamint a tesztútvonal szerpentines szakaszán az is kiderült, hogy hegyet mászni sem a legidelásabb vele. Hétköznapi használat során, sík terepen viszont ideális társ lehet, átlagos menetdinamikával és akár öt liter körüli fogyasztással. Természetesen a 12 másodperces nulla-százas gyorsulási adatból is éreződik, hogy nem ezzel fogunk a lámpánál a főnök Octavia RS-e ellen vigéckedni, de nem is arra tervezték.
Arra sokkal inkább alkalmas a 2.0 literes 150 lóerős verzió pláne FR csomagban, ami nem csak optikai és utastéri extrákat takar, hanem sportosabbra hangolt futóművet és kormányzást. Ennél a motornál már száraz körülmények között is lehetett érezni az ötödik generációs, többtárcsás kuplunggal ellátott és elektromososan vezérelt Haldex-összkerékhajtás előnyét. Havas út vagy terepezős szakasz híján egy tempós szerpentinezéssel teszteltük a hajtásláncot, amihez mindkét motor esetében többlengőkaros hátsó futómű és nagyobb (272 mm-es) hátsó fékek járnak.
A 340 Nm maximális nyomatékkal rendelkező 2.0 literes blokk már képes mosolyt csalni a sofőr arcára, nem csak a 8,7-es százas sprint és a 211 kilométer/órás végsebesség miatt, hanem a rugalmasságának köszönhetően is. A csúcsnyomaték 1750-től 3000-es fordulatszámig rendelkezésre áll, ami a kellemes hatfokozatú váltóval takarékos és tempós autózást is lehetővé tesz. Ugyan a seatosok a 4Drive kivitel üzemanyagtankját 55 literesre bővítették, hogy a fronthajtású testvérmodellel megegyező hatótávja legyen, azért az 1.6-oshoz hasonlóan ennél sem kell egekbe szökő étvágyra számítani. Alattunk például 7,4 litert fogyasztott, ami meghaladja ugyan a gyári 4,8-at, de még így sem vészes, mivel megmásztunk egy 1800 méteres hegyet és kigyorsításkor élveztük az összkerék áldásos hatását.
Képgaléria.
R.D.
A Leon 4x4-es rendszere alaphelyzetben (például autópályán) csak az első kerekeket hajtja, de tapadásvesztés esetén azokra a kerekekre küldi az erőt, amik éppen a legjobban tapadnak. Ebben az EDS és XDS névre keresztelt differenciálzárat imitáló elektromos asszisztens-rendszerek is segítenek neki, melyek az elpörgő kerekek fékezgetésével minimalizálják az energiaveszteséget. Aki esetleg a rendszer hátrányaként a fékbetétetek élettartamának csökkenésével számol az jól tippel, mivel az elektronikát nem lehet kiiktatni, cserébe viszont csak háromévente kell olajat cserélni a rendszerben, ami abszolút baráti.
A Seat minden különösebb csinnadratta nélkül búcsúzott el az enjoyneering szlogentől jött helyette a „technology to enjoy”, melynek üzenete változatlan maradt. A spanyol márka a Volkswagenhez képest kicsit sportosabb külsejű, valamivel közvetlenebb vezetési élményt kínáló modellekkel csábítja a vásárlókat, ami a Leon - Golfhoz páros esetén hatványozottan igaz. Ez már önmagában megfontolandóvá teszi a Leon ST-t, összkerék-meghajtással pedig egy teljes értékű szabadidő-autó, ami 200 ezer forinttal olcsóbb a Golf azonos verziójánál. Ez azt jelenti, hogy az árcédula a kisebbik motor esetén 7.263.040 forintról indul, míg a nagyobbik egymillióval többért hozható el, igaz utóbbi esetén a felárral nem csak erősebb motor, de gazdagabb felszereltség is jár.