Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9205b8c9-e443-46a0-88fe-2eb695ccaeb1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Hawaii Egyetem csillagászai az Európai Űrügynökség Gaia missziójának adatait vizsgálták, amikor egy óriási robbanásra lettek figyelmesek.","shortLead":"A Hawaii Egyetem csillagászai az Európai Űrügynökség Gaia missziójának adatait vizsgálták, amikor egy óriási robbanásra...","id":"20250606_osrobbanas-szupermassziv-fekete-lyuk-csillag-energia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9205b8c9-e443-46a0-88fe-2eb695ccaeb1.jpg","index":0,"item":"f9abf689-75b7-444f-b4f7-0f4cba108225","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_osrobbanas-szupermassziv-fekete-lyuk-csillag-energia","timestamp":"2025. június. 06. 13:03","title":"Akkorát robbant valami az űrben, hogy csak az ősrobbanás volt annál nagyobb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd0bd1c9-19e2-4430-ab92-56c47b510bc0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A honvédelmi miniszter szerint a volt vezérkari főnök meghamisította a NATO ülésein elhangzottakat.","shortLead":"A honvédelmi miniszter szerint a volt vezérkari főnök meghamisította a NATO ülésein elhangzottakat.","id":"20250605_szalay-bobrovniczky-nato-ruszin-szendi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd0bd1c9-19e2-4430-ab92-56c47b510bc0.jpg","index":0,"item":"727936f3-e939-4673-b370-d54ab434e4d4","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_szalay-bobrovniczky-nato-ruszin-szendi","timestamp":"2025. június. 05. 20:52","title":"Szalay-Bobrovniczky tájékoztatta a NATO helyettes főtitkárát a Ruszin-Szendi ellen zajló vizsgálatról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96cbade3-a14b-4a15-9ef2-336421855f28","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A cél az, hogy ez felkerüljön a betegtájékoztatóra is.","shortLead":"A cél az, hogy ez felkerüljön a betegtájékoztatóra is.","id":"20250606_ozempic-lehetseges-ritka-szovodmeny-europai-gogyszerugynokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96cbade3-a14b-4a15-9ef2-336421855f28.jpg","index":0,"item":"60bec5a8-97ff-4be0-8672-eabe9c89f8d3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_ozempic-lehetseges-ritka-szovodmeny-europai-gogyszerugynokseg","timestamp":"2025. június. 06. 17:02","title":"Az Európai Gyógyszerügynökség szerint ritka esetben látásvesztéshez vezethet az Ozempic használata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a9fe85d9-0cc5-4e3a-a23e-35b052abe282","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lassan eltelik egy év azóta, hogy a Huawei piacra dobta a Mate XT-t, az első telefont, amelyet két ponton is ki lehet nyitni – és össze lehet csukni. A jelek szerint a cégnél már gőzerővel dolgoznak az utódon.","shortLead":"Lassan eltelik egy év azóta, hogy a Huawei piacra dobta a Mate XT-t, az első telefont, amelyet két ponton is ki lehet...","id":"20250606_huawei-mate-xt-2-masodik-generacio-adatok-duplan-hajlithato-okostelefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9fe85d9-0cc5-4e3a-a23e-35b052abe282.jpg","index":0,"item":"fcda9b32-c377-4fa4-b4ed-dee7201dcfa5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_huawei-mate-xt-2-masodik-generacio-adatok-duplan-hajlithato-okostelefon","timestamp":"2025. június. 06. 16:33","title":"Megújulhat a Huawei forradalmi mobilja, ilyen lehet a hamarosan érkező, duplán hajlítható Mate XT 2","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e46d98dc-0c72-4deb-8b5a-4e685a0fdfa4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A lángok okai egyelőre ismeretlenek. ","shortLead":"A lángok okai egyelőre ismeretlenek. ","id":"20250607_A-rakparton-es-egy-Szell-Kalman-teri-dohanyboltban-is-tuz-utott-ki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e46d98dc-0c72-4deb-8b5a-4e685a0fdfa4.jpg","index":0,"item":"3bd69665-779b-4230-80e7-cf25d8c67cae","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_A-rakparton-es-egy-Szell-Kalman-teri-dohanyboltban-is-tuz-utott-ki","timestamp":"2025. június. 07. 15:57","title":"A rakparton, és egy Széll Kálmán téri dohányboltban is tűz ütött ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e0ed0a4-bf1d-401a-9c3c-a123774d80ee","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250606_Marabu-Feknyuz-Zero-tolerancia-javitointezet-prostitucio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e0ed0a4-bf1d-401a-9c3c-a123774d80ee.jpg","index":0,"item":"372f9819-ba50-407c-a4be-8a8279316391","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Marabu-Feknyuz-Zero-tolerancia-javitointezet-prostitucio","timestamp":"2025. június. 06. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Zéró tolerancia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15e4242e-dd1c-46f2-ae74-5b0b9acea381","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Egy szerb és egy egyiptomi labdarúgó érintett.","shortLead":"Egy szerb és egy egyiptomi labdarúgó érintett.","id":"20250606_Eltiltottak-ket-focistat-Franciaorszagban-mert-letakartak-a-homofobia-ellenes-jelvenyt-a-mezukon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15e4242e-dd1c-46f2-ae74-5b0b9acea381.jpg","index":0,"item":"a1b01b5a-0cf6-40ca-abe7-67a554c0a042","keywords":null,"link":"/sport/20250606_Eltiltottak-ket-focistat-Franciaorszagban-mert-letakartak-a-homofobia-ellenes-jelvenyt-a-mezukon","timestamp":"2025. június. 06. 19:23","title":"Eltiltottak két focistát Franciaországban, mert letakarták a homofóbia-ellenes jelvényt a mezükön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1c3e2ee-7c74-4498-bb9a-1598bf2a01e5","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Nagyjából az emberi civilizációval egyidejű a levélváltások története is, ezek többségében az érintettek az épp aktuális ügyes bajos dolgaikat beszélték meg, legyenek azok személyes, vagy országos (azaz politikai) jellegűek. Az alábbiakban öt kevésbé ismert példát mutatunk be, melyek a távoli, illetve a közelmúltból származnak.","shortLead":"Nagyjából az emberi civilizációval egyidejű a levélváltások története is, ezek többségében az érintettek az épp...","id":"20250605_levelvaltasok-tortenelem-magyar-peter-meszaros-lorinc-horvath-mihaly-rettegett-ivan-andrassy-gyula","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1c3e2ee-7c74-4498-bb9a-1598bf2a01e5.jpg","index":0,"item":"de2d7cd5-460c-4a12-9298-48b721071046","keywords":null,"link":"/360/20250605_levelvaltasok-tortenelem-magyar-peter-meszaros-lorinc-horvath-mihaly-rettegett-ivan-andrassy-gyula","timestamp":"2025. június. 05. 19:30","title":"Az obszcén ugratástól a kimért udvariasságig: Magyarnak és Mészárosnak volt honnan példát venni az üzengetéshez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Összkerekes szabadidő-autó mégsem SUV - Seat Leon 4x4
szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?
A spanyol márka alsó-középkategóriás kombija immáron összkerék-meghajtással is rendelhető, valamelyest kedvezőbb áron, mint a Volkswagen Golf hasonló változata.
A válság anno elég erőteljesen megtépázta a Seatot részben amiatt, hogy a konkurencia (akár házon belül is) szépen lassan elment mellettük. Éppen ezért égető szükség volt az új generációs Leonra, amelyből a korábbiakkal ellentétben immáron három- és ötajtós változat, valamint kombi is rendelkezésre áll. Ez nem újdonság, az viszont igen, hogy mostantól a puttonyos változat összkerék-meghajtással is megvásárolható méghozzá kedvezőbb áron, mint a Volkswagen Golf hasonló modellje.
Hogy az anyagiak ne szegjék azonnal a kedvünket, ezt hagyjuk inkább a végére, most foglalkozzunk magával az autóval. Mivel a kombi, vagyis Seat nyelven ST változat már hónapok óta elérhető a Leonból akár a hazai utakon is találkozhattunk vele, amire valószínűleg emlékeznek is az erre fogékonyak, mivel az ST kifejezetten formásra sikeredett. Spanyol Alfa Romeónak azért nem nevezném, de a Volkswagen konszernen belül mindenkép az egyik legkívánatosabb modell, éppen ezért érthető, ha valaki a céges autó kiválasztásakor a Golf-Octavia páros helyett emellett teszi le a voksát. Főleg úgy, hogy műszakilag szinte megegyezik velük, némi sportosabb finomhangolást leszámítva, illetve a saját színskálát, amiről gyönyörű árnyalatokat lehet választani, például a képeken is látható bordót.
Képgaléria.
R.D.
Mivel a Leon ST előnyeit egyszer már kiveséztük, a 4Drive kivitel méreteivel kapcsolatban annyit kell csak megemlíteni, hogy az összkerék-meghajtás ellenére változatlanul 587 literes csomagtérrel gazdálkodhatunk, ami a hátsó ülések síkba döntésével közel másfél köbméterre nő. A helykínálat átlagos termetű felnőttek számára bőséges, az üléspozíció komfortos, a felhasznált anyagokra pedig nem lehet panasz, ahogy az ergonómiára sem. Mindenen érződik, hogy a VW-konszern terméke.
Műszaki fronton is sokaknak ismerős lehet, hiszen a motorpaletta a jól bevált 1.6-os és 2.0 literes turbódízel erőforrásokból áll, amikhez kizárólag hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik. Se DSG automataváltó, se benzines blokk nem szerepel a kínálatban, előbbi a magas fejlesztési költségek miatt maradt ki, utóbbi pedig azért, mert Európában tízből kilenc vásárló dízellel rendeli a kombiját. Ha már szóba kerültek a vevők megemlítendő, hogy a spanyolok komoly piackutatás eredményeként arra jutottak, hogy a leendő Seat Leon ST 4Drive vásárlók főként az ötven év körüli, családos férfiakból fognak kikerülni.
Van egy olyan tippen, hogy ezek a kuncsaftok a tehetősebb nyugati piacokon javarészt az erősebbik motorral fogják rendelni az autót, viszont hazánkban népszerű lehet a kisebbik blokk is, ezért a Madrid környékére szervezett menetpróbán ezzel kezdtem az ismerkedést. A 105 lóerőt és 250 Nm maximális nyomatékot produkáló, hatfokozatú (rövidebb fokozat-kiosztású) váltóval szerelt 1.6-os TDI CR blokkot korábban egy meglehetősen kifinomult szerkezetnek ismertem meg, és most sem csalódtam benne.
Képgaléria.
R.D.
Igaz a közel másfél tonnás, összkerekes Leont nem mozgatja olyan vehemenciával, mint például a három mázsával könnyebb, fronthajtású Toledót, valamint a tesztútvonal szerpentines szakaszán az is kiderült, hogy hegyet mászni sem a legidelásabb vele. Hétköznapi használat során, sík terepen viszont ideális társ lehet, átlagos menetdinamikával és akár öt liter körüli fogyasztással. Természetesen a 12 másodperces nulla-százas gyorsulási adatból is éreződik, hogy nem ezzel fogunk a lámpánál a főnök Octavia RS-e ellen vigéckedni, de nem is arra tervezték.
Arra sokkal inkább alkalmas a 2.0 literes 150 lóerős verzió pláne FR csomagban, ami nem csak optikai és utastéri extrákat takar, hanem sportosabbra hangolt futóművet és kormányzást. Ennél a motornál már száraz körülmények között is lehetett érezni az ötödik generációs, többtárcsás kuplunggal ellátott és elektromososan vezérelt Haldex-összkerékhajtás előnyét. Havas út vagy terepezős szakasz híján egy tempós szerpentinezéssel teszteltük a hajtásláncot, amihez mindkét motor esetében többlengőkaros hátsó futómű és nagyobb (272 mm-es) hátsó fékek járnak.
A 340 Nm maximális nyomatékkal rendelkező 2.0 literes blokk már képes mosolyt csalni a sofőr arcára, nem csak a 8,7-es százas sprint és a 211 kilométer/órás végsebesség miatt, hanem a rugalmasságának köszönhetően is. A csúcsnyomaték 1750-től 3000-es fordulatszámig rendelkezésre áll, ami a kellemes hatfokozatú váltóval takarékos és tempós autózást is lehetővé tesz. Ugyan a seatosok a 4Drive kivitel üzemanyagtankját 55 literesre bővítették, hogy a fronthajtású testvérmodellel megegyező hatótávja legyen, azért az 1.6-oshoz hasonlóan ennél sem kell egekbe szökő étvágyra számítani. Alattunk például 7,4 litert fogyasztott, ami meghaladja ugyan a gyári 4,8-at, de még így sem vészes, mivel megmásztunk egy 1800 méteres hegyet és kigyorsításkor élveztük az összkerék áldásos hatását.
Képgaléria.
R.D.
A Leon 4x4-es rendszere alaphelyzetben (például autópályán) csak az első kerekeket hajtja, de tapadásvesztés esetén azokra a kerekekre küldi az erőt, amik éppen a legjobban tapadnak. Ebben az EDS és XDS névre keresztelt differenciálzárat imitáló elektromos asszisztens-rendszerek is segítenek neki, melyek az elpörgő kerekek fékezgetésével minimalizálják az energiaveszteséget. Aki esetleg a rendszer hátrányaként a fékbetétetek élettartamának csökkenésével számol az jól tippel, mivel az elektronikát nem lehet kiiktatni, cserébe viszont csak háromévente kell olajat cserélni a rendszerben, ami abszolút baráti.
A Seat minden különösebb csinnadratta nélkül búcsúzott el az enjoyneering szlogentől jött helyette a „technology to enjoy”, melynek üzenete változatlan maradt. A spanyol márka a Volkswagenhez képest kicsit sportosabb külsejű, valamivel közvetlenebb vezetési élményt kínáló modellekkel csábítja a vásárlókat, ami a Leon - Golfhoz páros esetén hatványozottan igaz. Ez már önmagában megfontolandóvá teszi a Leon ST-t, összkerék-meghajtással pedig egy teljes értékű szabadidő-autó, ami 200 ezer forinttal olcsóbb a Golf azonos verziójánál. Ez azt jelenti, hogy az árcédula a kisebbik motor esetén 7.263.040 forintról indul, míg a nagyobbik egymillióval többért hozható el, igaz utóbbi esetén a felárral nem csak erősebb motor, de gazdagabb felszereltség is jár.