Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a3b74bf6-ad0d-444e-8a21-18df4f9d0616","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.","shortLead":"Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás...","id":"20241229_Es-akkor-2024-eves-osszefoglalo-novak-magyar-peter-gazdasag-forint-politika-vilag-ner-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3b74bf6-ad0d-444e-8a21-18df4f9d0616.jpg","index":0,"item":"fbbc63dd-d4b1-4d8a-adb2-75b4ed46bff8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241229_Es-akkor-2024-eves-osszefoglalo-novak-magyar-peter-gazdasag-forint-politika-vilag-ner-ebx","timestamp":"2024. december. 29. 07:00","title":"És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f05be25b-a0c7-453a-bf28-37313d30e03b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Három évet szánnak az alkotmány megírására.","shortLead":"Három évet szánnak az alkotmány megírására.","id":"20241229_Legkorabban-negy-ev-mulva-iger-valasztasokat-az-uj-sziriai-vezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f05be25b-a0c7-453a-bf28-37313d30e03b.jpg","index":0,"item":"afefa7a6-efe3-473d-aeba-fecf58439e64","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Legkorabban-negy-ev-mulva-iger-valasztasokat-az-uj-sziriai-vezeto","timestamp":"2024. december. 29. 19:15","title":"Legkorábban négy év múlva ígér választásokat az új szíriai vezető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a33a044-a42b-4378-9e27-e694907fee83","c_author":"Gyükeri Mercédesz - Nyusztay Máté","category":"gazdasag","description":"A gyenge forint is hozzájárulhatott ahhoz, hogy december végén már a novemberihez képest is jelentős drágulást láttunk több termék esetében. A tejtermékek ára csaknem másfélszeresére nőtt január óta, a tojás még jobban drágult.","shortLead":"A gyenge forint is hozzájárulhatott ahhoz, hogy december végén már a novemberihez képest is jelentős drágulást láttunk...","id":"20241230_vasarnapi-ebed-bevasarlokosar-december-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a33a044-a42b-4378-9e27-e694907fee83.jpg","index":0,"item":"35bd6e89-0f09-4c63-867e-37cb73df1a7d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241230_vasarnapi-ebed-bevasarlokosar-december-ebx","timestamp":"2024. december. 30. 12:37","title":"Elmúlt a karácsony, nem múlt el a drágulás - ez a HVG decemberi bevásárlókosara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76e0f70f-e167-4254-9661-a813b86bfec5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Koreai kutatóknak sikerült megfejteniük, hogy miként lehet a tumorsejteket újra normál sejtekké alakítani. Ha bevezetik az eljárást, az jelentősen csökkentheti a kezelések mellékhatásait is.","shortLead":"Koreai kutatóknak sikerült megfejteniük, hogy miként lehet a tumorsejteket újra normál sejtekké alakítani. Ha bevezetik...","id":"20241230_rakkutatas-rakterapia-daganatos-sejt-megvaltoztatasa-normal-sejt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76e0f70f-e167-4254-9661-a813b86bfec5.jpg","index":0,"item":"d5d3e533-863e-4226-8262-08abc5f49f5a","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_rakkutatas-rakterapia-daganatos-sejt-megvaltoztatasa-normal-sejt","timestamp":"2024. december. 30. 13:03","title":"Visszaváltoztatták a daganatos sejteket, forradalom jöhet a rákterápiában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe778396-9722-4d49-b1d4-af289e528908","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Ausztrál kutatók olyan biológiai rendszert építettek, amely fehérjék segítségével képes áramot vezetni. Egyszer ez válthatja majd le a mérgező elektronikai alkatrészeket.","shortLead":"Ausztrál kutatók olyan biológiai rendszert építettek, amely fehérjék segítségével képes áramot vezetni. Egyszer...","id":"20241230_kolibakterium-elektromos-aram-eloallitasa-a-levegobol-ingyen-aram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe778396-9722-4d49-b1d4-af289e528908.jpg","index":0,"item":"e004228d-cb7b-4267-b64a-69a3c153e090","keywords":null,"link":"/tudomany/20241230_kolibakterium-elektromos-aram-eloallitasa-a-levegobol-ingyen-aram","timestamp":"2024. december. 30. 08:03","title":"A levegőből csinál elektromos áramot egy új rendszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a80af61-0ee2-4db1-8e10-a5d26ed80ec0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Csehország, Lengyelország és a részben függetlenedő Szlovákia GDP-je is jobban nőtt a 2022–2024-es időszakban, mint a miénk, illetve a mi gazdaságunk sokkal jobban lassult a háború kitörése óta, mint az övék.","shortLead":"Csehország, Lengyelország és a részben függetlenedő Szlovákia GDP-je is jobban nőtt a 2022–2024-es időszakban, mint...","id":"20241230_orosz-gaz-levalas-Gazprom-GKI-Gazdasagkutato-Zrt-V4-GDP-gazdasagi-teljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a80af61-0ee2-4db1-8e10-a5d26ed80ec0.jpg","index":0,"item":"4638299a-5354-4288-b31c-7c8969e328dd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241230_orosz-gaz-levalas-Gazprom-GKI-Gazdasagkutato-Zrt-V4-GDP-gazdasagi-teljesitmeny","timestamp":"2024. december. 30. 08:44","title":"A kormány szerint megbénulna a gazdaságunk, ha leválnánk az orosz gázról, de a Gazprommal szakító V4-es országok példája pont az ellenkezőt mutatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05cfa598-29f8-4c16-9af1-8941d96ec81f","c_author":"Szlavkovits Rita","category":"360","description":"Az üvegházhatású gázok kibocsátáscsökkentésének egyik eszköze lehet a regeneratív mezőgazdaság. Európában nincs hivatalos szabályrendszere, fő kérdésekben még a követői között sincs egyetértés.","shortLead":"Az üvegházhatású gázok kibocsátáscsökkentésének egyik eszköze lehet a regeneratív mezőgazdaság. Európában nincs...","id":"20241230_fenntarthato-fejlodes-regenerativ-mezogazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05cfa598-29f8-4c16-9af1-8941d96ec81f.jpg","index":0,"item":"cb18150d-244a-4373-a664-e38ebdef8006","keywords":null,"link":"/360/20241230_fenntarthato-fejlodes-regenerativ-mezogazdasag","timestamp":"2024. december. 30. 12:30","title":"Földművelés máshogy. Mi az a regeneratív mezőgazdaság?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f0bfafb-1b75-4555-a9af-9601dd04f20a","c_author":"Balizs Benedek","category":"kultura","description":"98 éves volt az amerikai üzletember.","shortLead":"98 éves volt az amerikai üzletember.","id":"20241229_Meghalt-Charles-Dolan-az-HBO-alapitoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f0bfafb-1b75-4555-a9af-9601dd04f20a.jpg","index":0,"item":"95b19891-a5d9-48a5-a40b-2fd57381f33c","keywords":null,"link":"/kultura/20241229_Meghalt-Charles-Dolan-az-HBO-alapitoja","timestamp":"2024. december. 29. 10:10","title":"Meghalt Charles Dolan, az HBO alapítója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Összkerekes szabadidő-autó mégsem SUV - Seat Leon 4x4
szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?
A spanyol márka alsó-középkategóriás kombija immáron összkerék-meghajtással is rendelhető, valamelyest kedvezőbb áron, mint a Volkswagen Golf hasonló változata.
A válság anno elég erőteljesen megtépázta a Seatot részben amiatt, hogy a konkurencia (akár házon belül is) szépen lassan elment mellettük. Éppen ezért égető szükség volt az új generációs Leonra, amelyből a korábbiakkal ellentétben immáron három- és ötajtós változat, valamint kombi is rendelkezésre áll. Ez nem újdonság, az viszont igen, hogy mostantól a puttonyos változat összkerék-meghajtással is megvásárolható méghozzá kedvezőbb áron, mint a Volkswagen Golf hasonló modellje.
Hogy az anyagiak ne szegjék azonnal a kedvünket, ezt hagyjuk inkább a végére, most foglalkozzunk magával az autóval. Mivel a kombi, vagyis Seat nyelven ST változat már hónapok óta elérhető a Leonból akár a hazai utakon is találkozhattunk vele, amire valószínűleg emlékeznek is az erre fogékonyak, mivel az ST kifejezetten formásra sikeredett. Spanyol Alfa Romeónak azért nem nevezném, de a Volkswagen konszernen belül mindenkép az egyik legkívánatosabb modell, éppen ezért érthető, ha valaki a céges autó kiválasztásakor a Golf-Octavia páros helyett emellett teszi le a voksát. Főleg úgy, hogy műszakilag szinte megegyezik velük, némi sportosabb finomhangolást leszámítva, illetve a saját színskálát, amiről gyönyörű árnyalatokat lehet választani, például a képeken is látható bordót.
Képgaléria.
R.D.
Mivel a Leon ST előnyeit egyszer már kiveséztük, a 4Drive kivitel méreteivel kapcsolatban annyit kell csak megemlíteni, hogy az összkerék-meghajtás ellenére változatlanul 587 literes csomagtérrel gazdálkodhatunk, ami a hátsó ülések síkba döntésével közel másfél köbméterre nő. A helykínálat átlagos termetű felnőttek számára bőséges, az üléspozíció komfortos, a felhasznált anyagokra pedig nem lehet panasz, ahogy az ergonómiára sem. Mindenen érződik, hogy a VW-konszern terméke.
Műszaki fronton is sokaknak ismerős lehet, hiszen a motorpaletta a jól bevált 1.6-os és 2.0 literes turbódízel erőforrásokból áll, amikhez kizárólag hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik. Se DSG automataváltó, se benzines blokk nem szerepel a kínálatban, előbbi a magas fejlesztési költségek miatt maradt ki, utóbbi pedig azért, mert Európában tízből kilenc vásárló dízellel rendeli a kombiját. Ha már szóba kerültek a vevők megemlítendő, hogy a spanyolok komoly piackutatás eredményeként arra jutottak, hogy a leendő Seat Leon ST 4Drive vásárlók főként az ötven év körüli, családos férfiakból fognak kikerülni.
Van egy olyan tippen, hogy ezek a kuncsaftok a tehetősebb nyugati piacokon javarészt az erősebbik motorral fogják rendelni az autót, viszont hazánkban népszerű lehet a kisebbik blokk is, ezért a Madrid környékére szervezett menetpróbán ezzel kezdtem az ismerkedést. A 105 lóerőt és 250 Nm maximális nyomatékot produkáló, hatfokozatú (rövidebb fokozat-kiosztású) váltóval szerelt 1.6-os TDI CR blokkot korábban egy meglehetősen kifinomult szerkezetnek ismertem meg, és most sem csalódtam benne.
Képgaléria.
R.D.
Igaz a közel másfél tonnás, összkerekes Leont nem mozgatja olyan vehemenciával, mint például a három mázsával könnyebb, fronthajtású Toledót, valamint a tesztútvonal szerpentines szakaszán az is kiderült, hogy hegyet mászni sem a legidelásabb vele. Hétköznapi használat során, sík terepen viszont ideális társ lehet, átlagos menetdinamikával és akár öt liter körüli fogyasztással. Természetesen a 12 másodperces nulla-százas gyorsulási adatból is éreződik, hogy nem ezzel fogunk a lámpánál a főnök Octavia RS-e ellen vigéckedni, de nem is arra tervezték.
Arra sokkal inkább alkalmas a 2.0 literes 150 lóerős verzió pláne FR csomagban, ami nem csak optikai és utastéri extrákat takar, hanem sportosabbra hangolt futóművet és kormányzást. Ennél a motornál már száraz körülmények között is lehetett érezni az ötödik generációs, többtárcsás kuplunggal ellátott és elektromososan vezérelt Haldex-összkerékhajtás előnyét. Havas út vagy terepezős szakasz híján egy tempós szerpentinezéssel teszteltük a hajtásláncot, amihez mindkét motor esetében többlengőkaros hátsó futómű és nagyobb (272 mm-es) hátsó fékek járnak.
A 340 Nm maximális nyomatékkal rendelkező 2.0 literes blokk már képes mosolyt csalni a sofőr arcára, nem csak a 8,7-es százas sprint és a 211 kilométer/órás végsebesség miatt, hanem a rugalmasságának köszönhetően is. A csúcsnyomaték 1750-től 3000-es fordulatszámig rendelkezésre áll, ami a kellemes hatfokozatú váltóval takarékos és tempós autózást is lehetővé tesz. Ugyan a seatosok a 4Drive kivitel üzemanyagtankját 55 literesre bővítették, hogy a fronthajtású testvérmodellel megegyező hatótávja legyen, azért az 1.6-oshoz hasonlóan ennél sem kell egekbe szökő étvágyra számítani. Alattunk például 7,4 litert fogyasztott, ami meghaladja ugyan a gyári 4,8-at, de még így sem vészes, mivel megmásztunk egy 1800 méteres hegyet és kigyorsításkor élveztük az összkerék áldásos hatását.
Képgaléria.
R.D.
A Leon 4x4-es rendszere alaphelyzetben (például autópályán) csak az első kerekeket hajtja, de tapadásvesztés esetén azokra a kerekekre küldi az erőt, amik éppen a legjobban tapadnak. Ebben az EDS és XDS névre keresztelt differenciálzárat imitáló elektromos asszisztens-rendszerek is segítenek neki, melyek az elpörgő kerekek fékezgetésével minimalizálják az energiaveszteséget. Aki esetleg a rendszer hátrányaként a fékbetétetek élettartamának csökkenésével számol az jól tippel, mivel az elektronikát nem lehet kiiktatni, cserébe viszont csak háromévente kell olajat cserélni a rendszerben, ami abszolút baráti.
A Seat minden különösebb csinnadratta nélkül búcsúzott el az enjoyneering szlogentől jött helyette a „technology to enjoy”, melynek üzenete változatlan maradt. A spanyol márka a Volkswagenhez képest kicsit sportosabb külsejű, valamivel közvetlenebb vezetési élményt kínáló modellekkel csábítja a vásárlókat, ami a Leon - Golfhoz páros esetén hatványozottan igaz. Ez már önmagában megfontolandóvá teszi a Leon ST-t, összkerék-meghajtással pedig egy teljes értékű szabadidő-autó, ami 200 ezer forinttal olcsóbb a Golf azonos verziójánál. Ez azt jelenti, hogy az árcédula a kisebbik motor esetén 7.263.040 forintról indul, míg a nagyobbik egymillióval többért hozható el, igaz utóbbi esetén a felárral nem csak erősebb motor, de gazdagabb felszereltség is jár.
A kazahsztáni és dél-koreai légi szerencsétlenségek – ahol a túlélőket a repülőgépek hátsó üléseiből sikerült élve kiszabadítani – újból felvetették a kérdést.