Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"607c458a-d857-434b-b05d-cd07a68f2dcd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Xiaomi SU7 Ultra kevesebb, mint 2 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-km/h-ra.","shortLead":"A Xiaomi SU7 Ultra kevesebb, mint 2 másodperc alatt katapultál 0-ról 100-km/h-ra.","id":"20250203_mar-sorozatban-gyartjak-a-xiaomi-su7-ultra-magyarorszagon-is-tesztelt-1500-loeros-autojat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/607c458a-d857-434b-b05d-cd07a68f2dcd.jpg","index":0,"item":"0c8c24b9-c66b-4148-b16a-383d5a7ba24f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250203_mar-sorozatban-gyartjak-a-xiaomi-su7-ultra-magyarorszagon-is-tesztelt-1500-loeros-autojat","timestamp":"2025. február. 03. 07:21","title":"Már sorozatban gyártják a Xiaomi Magyarországon is tesztelt 1500+ lóerős autóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Emotikonokban és képtelen kifejezésekben gazdag jó reggelt kíván a miniszterelnök.","shortLead":"Emotikonokban és képtelen kifejezésekben gazdag jó reggelt kíván a miniszterelnök.","id":"20250204_orban-viktor-kell-egy-jo-deal-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f.jpg","index":0,"item":"0b206f85-b958-4bc3-9ce9-f6985fbb3971","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_orban-viktor-kell-egy-jo-deal-donald-trump","timestamp":"2025. február. 04. 09:19","title":"Orbán: A legtöbben még azt hiszik, ők megúszhatják. Nem fogják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"740ebae1-4f4f-4611-924f-4b241f7ddeb5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Magyar Rádió egykori párizsi és brüsszeli tudósítója hetvenhárom éves volt.","shortLead":"A Magyar Rádió egykori párizsi és brüsszeli tudósítója hetvenhárom éves volt.","id":"20250204_Meghalt-Keleti-Miklos-Pulitzer-emlekdijas-ujsagiro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/740ebae1-4f4f-4611-924f-4b241f7ddeb5.jpg","index":0,"item":"7d67067c-219e-4f74-81dc-cb49614ee1e2","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_Meghalt-Keleti-Miklos-Pulitzer-emlekdijas-ujsagiro","timestamp":"2025. február. 04. 21:40","title":"Meghalt Keleti Miklós Pulitzer-emlékdíjas újságíró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce924263-c8f4-4905-adaa-4f851f1603b7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az, aki rögzítette, már börtönben ül, Suha pedig tavaly április óta van a rácsok mögött.","shortLead":"Az, aki rögzítette, már börtönben ül, Suha pedig tavaly április óta van a rácsok mögött.","id":"20250204_telex-suha-gyorgy-eljaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce924263-c8f4-4905-adaa-4f851f1603b7.jpg","index":0,"item":"16627153-b675-43aa-8aa4-ea8fe99407df","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_telex-suha-gyorgy-eljaras","timestamp":"2025. február. 04. 08:48","title":"Telex: Titokban rögzített hangfelvételek adják a Suha György elleni eljárás alapját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Rövid távon felviszik az olajárakat a Trump által bejelentett vámok. Hosszabb távon azonban csökkenés jöhet, mert a vámháború taccsra teszi a világgazdaságot. Ha az USA kemény szankciókat vezet be Iránnal és Oroszországgal szemben, akkor nagyon elszállhatnak az olajárak. A forint érdemi erősödésére a vámháború közepette pedig nem érdemes számítani.","shortLead":"Rövid távon felviszik az olajárakat a Trump által bejelentett vámok. Hosszabb távon azonban csökkenés jöhet, mert...","id":"20250203_benzinkut-autos-usa-Trump-vamhaboru-benzin-gazolaj-uzemanyag-dragulas-brent-olaj-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c.jpg","index":0,"item":"0711f7ea-3f9d-4374-8925-3981fe73926a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_benzinkut-autos-usa-Trump-vamhaboru-benzin-gazolaj-uzemanyag-dragulas-brent-olaj-ebx","timestamp":"2025. február. 03. 17:25","title":"A magyar autósok nagyon hamar megfizetnek Trump vámháborújáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec9ba355-b6b6-470d-8b76-0a5983b69af3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Még a saját és felesége kriptovalutája sem bírja jól Trump intézkedéseit.","shortLead":"Még a saját és felesége kriptovalutája sem bírja jól Trump intézkedéseit.","id":"20250203_donald-trump-vam-arfolyam-bitcoin-kripto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec9ba355-b6b6-470d-8b76-0a5983b69af3.jpg","index":0,"item":"644ebace-fdf6-4070-8371-1a439bbe39c5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_donald-trump-vam-arfolyam-bitcoin-kripto","timestamp":"2025. február. 03. 12:22","title":"Donald Trump kedvencei is megszenvedik a vámháborút: komoly esésben a kriptovaluták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b47d100f-5c8a-4641-9919-69bf14223408","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Magyar Orvosi Kamara a koronavírus ötödik évfordulóján társadalmi kampányban hívja fel a figyelmet az egészségügyi rendszer hiányosságaira.","shortLead":"A Magyar Orvosi Kamara a koronavírus ötödik évfordulóján társadalmi kampányban hívja fel a figyelmet az egészségügyi...","id":"20250203_A-magyar-allam-2500-milliarddal-marad-el-az-egeszsegugyre-forditott-koltesben-az-unios-atlagtol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b47d100f-5c8a-4641-9919-69bf14223408.jpg","index":0,"item":"f8edbd0d-8f82-4063-98a2-b3645199c7ea","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_A-magyar-allam-2500-milliarddal-marad-el-az-egeszsegugyre-forditott-koltesben-az-unios-atlagtol","timestamp":"2025. február. 03. 12:00","title":"Ahhoz, hogy elérjük az uniós átlagot, 2500 milliárd forinttal kellene többet költeni a magyar egészségügyre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Emiatt pedig egyre többen ülünk egy kocsiba.","shortLead":"Emiatt pedig egyre többen ülünk egy kocsiba.","id":"20250203_tankolas-uzemanyagar-havi-atlagos-koltes-kh-felmeres-biztos-jovo-kutatas-autozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa.jpg","index":0,"item":"9612ba85-13a3-4d42-99eb-518067d3373b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_tankolas-uzemanyagar-havi-atlagos-koltes-kh-felmeres-biztos-jovo-kutatas-autozas","timestamp":"2025. február. 03. 11:42","title":"Nyolc év alatt másfélszeresére nőtt a tankolásra havonta költött összeg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Összkerekes szabadidő-autó mégsem SUV - Seat Leon 4x4
szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?
A spanyol márka alsó-középkategóriás kombija immáron összkerék-meghajtással is rendelhető, valamelyest kedvezőbb áron, mint a Volkswagen Golf hasonló változata.
A válság anno elég erőteljesen megtépázta a Seatot részben amiatt, hogy a konkurencia (akár házon belül is) szépen lassan elment mellettük. Éppen ezért égető szükség volt az új generációs Leonra, amelyből a korábbiakkal ellentétben immáron három- és ötajtós változat, valamint kombi is rendelkezésre áll. Ez nem újdonság, az viszont igen, hogy mostantól a puttonyos változat összkerék-meghajtással is megvásárolható méghozzá kedvezőbb áron, mint a Volkswagen Golf hasonló modellje.
Hogy az anyagiak ne szegjék azonnal a kedvünket, ezt hagyjuk inkább a végére, most foglalkozzunk magával az autóval. Mivel a kombi, vagyis Seat nyelven ST változat már hónapok óta elérhető a Leonból akár a hazai utakon is találkozhattunk vele, amire valószínűleg emlékeznek is az erre fogékonyak, mivel az ST kifejezetten formásra sikeredett. Spanyol Alfa Romeónak azért nem nevezném, de a Volkswagen konszernen belül mindenkép az egyik legkívánatosabb modell, éppen ezért érthető, ha valaki a céges autó kiválasztásakor a Golf-Octavia páros helyett emellett teszi le a voksát. Főleg úgy, hogy műszakilag szinte megegyezik velük, némi sportosabb finomhangolást leszámítva, illetve a saját színskálát, amiről gyönyörű árnyalatokat lehet választani, például a képeken is látható bordót.
Képgaléria.
R.D.
Mivel a Leon ST előnyeit egyszer már kiveséztük, a 4Drive kivitel méreteivel kapcsolatban annyit kell csak megemlíteni, hogy az összkerék-meghajtás ellenére változatlanul 587 literes csomagtérrel gazdálkodhatunk, ami a hátsó ülések síkba döntésével közel másfél köbméterre nő. A helykínálat átlagos termetű felnőttek számára bőséges, az üléspozíció komfortos, a felhasznált anyagokra pedig nem lehet panasz, ahogy az ergonómiára sem. Mindenen érződik, hogy a VW-konszern terméke.
Műszaki fronton is sokaknak ismerős lehet, hiszen a motorpaletta a jól bevált 1.6-os és 2.0 literes turbódízel erőforrásokból áll, amikhez kizárólag hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik. Se DSG automataváltó, se benzines blokk nem szerepel a kínálatban, előbbi a magas fejlesztési költségek miatt maradt ki, utóbbi pedig azért, mert Európában tízből kilenc vásárló dízellel rendeli a kombiját. Ha már szóba kerültek a vevők megemlítendő, hogy a spanyolok komoly piackutatás eredményeként arra jutottak, hogy a leendő Seat Leon ST 4Drive vásárlók főként az ötven év körüli, családos férfiakból fognak kikerülni.
Van egy olyan tippen, hogy ezek a kuncsaftok a tehetősebb nyugati piacokon javarészt az erősebbik motorral fogják rendelni az autót, viszont hazánkban népszerű lehet a kisebbik blokk is, ezért a Madrid környékére szervezett menetpróbán ezzel kezdtem az ismerkedést. A 105 lóerőt és 250 Nm maximális nyomatékot produkáló, hatfokozatú (rövidebb fokozat-kiosztású) váltóval szerelt 1.6-os TDI CR blokkot korábban egy meglehetősen kifinomult szerkezetnek ismertem meg, és most sem csalódtam benne.
Képgaléria.
R.D.
Igaz a közel másfél tonnás, összkerekes Leont nem mozgatja olyan vehemenciával, mint például a három mázsával könnyebb, fronthajtású Toledót, valamint a tesztútvonal szerpentines szakaszán az is kiderült, hogy hegyet mászni sem a legidelásabb vele. Hétköznapi használat során, sík terepen viszont ideális társ lehet, átlagos menetdinamikával és akár öt liter körüli fogyasztással. Természetesen a 12 másodperces nulla-százas gyorsulási adatból is éreződik, hogy nem ezzel fogunk a lámpánál a főnök Octavia RS-e ellen vigéckedni, de nem is arra tervezték.
Arra sokkal inkább alkalmas a 2.0 literes 150 lóerős verzió pláne FR csomagban, ami nem csak optikai és utastéri extrákat takar, hanem sportosabbra hangolt futóművet és kormányzást. Ennél a motornál már száraz körülmények között is lehetett érezni az ötödik generációs, többtárcsás kuplunggal ellátott és elektromososan vezérelt Haldex-összkerékhajtás előnyét. Havas út vagy terepezős szakasz híján egy tempós szerpentinezéssel teszteltük a hajtásláncot, amihez mindkét motor esetében többlengőkaros hátsó futómű és nagyobb (272 mm-es) hátsó fékek járnak.
A 340 Nm maximális nyomatékkal rendelkező 2.0 literes blokk már képes mosolyt csalni a sofőr arcára, nem csak a 8,7-es százas sprint és a 211 kilométer/órás végsebesség miatt, hanem a rugalmasságának köszönhetően is. A csúcsnyomaték 1750-től 3000-es fordulatszámig rendelkezésre áll, ami a kellemes hatfokozatú váltóval takarékos és tempós autózást is lehetővé tesz. Ugyan a seatosok a 4Drive kivitel üzemanyagtankját 55 literesre bővítették, hogy a fronthajtású testvérmodellel megegyező hatótávja legyen, azért az 1.6-oshoz hasonlóan ennél sem kell egekbe szökő étvágyra számítani. Alattunk például 7,4 litert fogyasztott, ami meghaladja ugyan a gyári 4,8-at, de még így sem vészes, mivel megmásztunk egy 1800 méteres hegyet és kigyorsításkor élveztük az összkerék áldásos hatását.
Képgaléria.
R.D.
A Leon 4x4-es rendszere alaphelyzetben (például autópályán) csak az első kerekeket hajtja, de tapadásvesztés esetén azokra a kerekekre küldi az erőt, amik éppen a legjobban tapadnak. Ebben az EDS és XDS névre keresztelt differenciálzárat imitáló elektromos asszisztens-rendszerek is segítenek neki, melyek az elpörgő kerekek fékezgetésével minimalizálják az energiaveszteséget. Aki esetleg a rendszer hátrányaként a fékbetétetek élettartamának csökkenésével számol az jól tippel, mivel az elektronikát nem lehet kiiktatni, cserébe viszont csak háromévente kell olajat cserélni a rendszerben, ami abszolút baráti.
A Seat minden különösebb csinnadratta nélkül búcsúzott el az enjoyneering szlogentől jött helyette a „technology to enjoy”, melynek üzenete változatlan maradt. A spanyol márka a Volkswagenhez képest kicsit sportosabb külsejű, valamivel közvetlenebb vezetési élményt kínáló modellekkel csábítja a vásárlókat, ami a Leon - Golfhoz páros esetén hatványozottan igaz. Ez már önmagában megfontolandóvá teszi a Leon ST-t, összkerék-meghajtással pedig egy teljes értékű szabadidő-autó, ami 200 ezer forinttal olcsóbb a Golf azonos verziójánál. Ez azt jelenti, hogy az árcédula a kisebbik motor esetén 7.263.040 forintról indul, míg a nagyobbik egymillióval többért hozható el, igaz utóbbi esetén a felárral nem csak erősebb motor, de gazdagabb felszereltség is jár.