Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c7ceb328-cedc-4208-a761-6b5a5345f342","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Szerinte a számvevőszéki jelentés tartalma 80 százalékban hamis, 20 százalékban igaztalan.","shortLead":"Szerinte a számvevőszéki jelentés tartalma 80 százalékban hamis, 20 százalékban igaztalan.","id":"20250513_Matolcsy-szerint-azert-van-MNB-ugy-mert-nem-akarta-levinni-az-alapkamatot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7ceb328-cedc-4208-a761-6b5a5345f342.jpg","index":0,"item":"ca3423ea-9f56-460f-b9f4-a791cb33b98f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250513_Matolcsy-szerint-azert-van-MNB-ugy-mert-nem-akarta-levinni-az-alapkamatot","timestamp":"2025. május. 13. 22:10","title":"Matolcsy szerint azért van MNB-ügy, mert nem akarta levinni az alapkamatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee5a72ba-6ab8-4fcb-9252-ee4e9c2e8043","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Más elfoglaltság híján sok fiatal ezzel töltötte az idejét Afganisztánban.","shortLead":"Más elfoglaltság híján sok fiatal ezzel töltötte az idejét Afganisztánban.","id":"20250512_afganisztan-talibok-sakk-betiltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee5a72ba-6ab8-4fcb-9252-ee4e9c2e8043.jpg","index":0,"item":"f1c4452e-a363-4182-995d-0d2ae46b6f38","keywords":null,"link":"/elet/20250512_afganisztan-talibok-sakk-betiltas","timestamp":"2025. május. 12. 12:05","title":"Betiltották a tálibok a sakkot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ae8f1ba-b6e3-4515-845c-9706ae5aace9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"XIV. Leó csuklóján egy karórát szúrtak ki az órarajongók, és ez a néhány pillanat is elég volt ahhoz, hogy beinduljon a találgatás: vajon mit viselhet?","shortLead":"XIV. Leó csuklóján egy karórát szúrtak ki az órarajongók, és ez a néhány pillanat is elég volt ahhoz, hogy beinduljon...","id":"20250512_xiv-leo-papa-karora-csuklo-milyen-orat-visel-a-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ae8f1ba-b6e3-4515-845c-9706ae5aace9.jpg","index":0,"item":"40ef9844-13af-4880-8f81-f7e15b6b6f99","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_xiv-leo-papa-karora-csuklo-milyen-orat-visel-a-papa","timestamp":"2025. május. 12. 10:40","title":"Mi az az óra XIV. Leó csuklóján? Rengetegen rákattantak, jönnek a találgatások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9db0789-e807-4b84-9973-29f5629658a4","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Reagálni kellett a fejleményekre, ezért nagyobb zárolás már történt a költségvetésben – közölte Kisgergely Kornél államháztartásért felelős államtitkár.","shortLead":"Reagálni kellett a fejleményekre, ezért nagyobb zárolás már történt a költségvetésben – közölte Kisgergely Kornél...","id":"20250512_Jelentos-koltsegvetesi-zarolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9db0789-e807-4b84-9973-29f5629658a4.jpg","index":0,"item":"8102e74a-0fc9-4bad-9b4e-eb4298ee70e3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_Jelentos-koltsegvetesi-zarolas","timestamp":"2025. május. 12. 13:10","title":"Jelentős költségvetési zárolás történt – ismerte el az államtitkár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68913aed-e4ed-47c1-b7fa-6fa6314c830d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"A Lynx típusú páncélozott harcjármű miatt esett a választásuk épp a nagymacskákra.","shortLead":"A Lynx típusú páncélozott harcjármű miatt esett a választásuk épp a nagymacskákra.","id":"20250512_Hiuzokat-fogadott-orokbe-a-Honvedelmi-Miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68913aed-e4ed-47c1-b7fa-6fa6314c830d.jpg","index":0,"item":"5959b64f-0d6d-4de6-81fe-37b1d79e9e82","keywords":null,"link":"/elet/20250512_Hiuzokat-fogadott-orokbe-a-Honvedelmi-Miniszterium","timestamp":"2025. május. 12. 15:16","title":"Hiúzokat fogadott örökbe a Honvédelmi Minisztérium","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2d59386-c996-4622-a150-4c032d8a2611","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Töltés, hatótáv, ár – ezek a kulcstényezők a magyar vásárlóknál.","shortLead":"Töltés, hatótáv, ár – ezek a kulcstényezők a magyar vásárlóknál.","id":"20250512_Nincs-baja-a-magyaroknak-a-kinai-autokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2d59386-c996-4622-a150-4c032d8a2611.jpg","index":0,"item":"137e21e3-7d59-46b1-913c-29567c501b57","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_Nincs-baja-a-magyaroknak-a-kinai-autokkal","timestamp":"2025. május. 12. 08:19","title":"Nincs bajuk a magyaroknak a kínai autókkal, nyitottabbak rájuk, mint bárki más Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bdc761ea-a90b-4102-9377-f0bbf5190643","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Az arány némiképp javult a Ringier Hungary szócikkszerkesztő maratonjának köszönhetően, ahol elszánt önkéntesek sora gépelt azért, hogy több nőről olvashassunk az internetes lexikonban. ","shortLead":"Az arány némiképp javult a Ringier Hungary szócikkszerkesztő maratonjának köszönhetően, ahol elszánt önkéntesek sora...","id":"20250512_Wikipedia-nok-egyenjogusag-ferfiak-szocikk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bdc761ea-a90b-4102-9377-f0bbf5190643.jpg","index":0,"item":"d61f2115-42b6-4b59-83c6-bd75b0247004","keywords":null,"link":"/elet/20250512_Wikipedia-nok-egyenjogusag-ferfiak-szocikk","timestamp":"2025. május. 12. 15:37","title":"Az online térben is hátrány éri a nőket – a magyar nyelvű Wikipédia-szócikkek mindössze 15,6 százaléka szól róluk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"993ff610-9cf7-4277-bf53-14c486b26121","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kanadai kutatók szerint nem a puszta véletlennek köszönhető az, hogy bizonyos zenékkel az ember úgy érzi, képes együtt rezonálni. A megállapítás a zeneterápiát is hatékonyabbá teheti.","shortLead":"Kanadai kutatók szerint nem a puszta véletlennek köszönhető az, hogy bizonyos zenékkel az ember úgy érzi, képes együtt...","id":"20250513_zenehallgatas-agykutatas-idegrendszer-rezonancia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/993ff610-9cf7-4277-bf53-14c486b26121.jpg","index":0,"item":"c62560d4-7ef4-4abb-a46f-00e7eb8492b6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_zenehallgatas-agykutatas-idegrendszer-rezonancia","timestamp":"2025. május. 13. 19:03","title":"Szeret zenét hallgatni? Úgy hathat az agyára, ahogy eddig nem gondolta volna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Összkerekes szabadidő-autó mégsem SUV - Seat Leon 4x4
szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?
A spanyol márka alsó-középkategóriás kombija immáron összkerék-meghajtással is rendelhető, valamelyest kedvezőbb áron, mint a Volkswagen Golf hasonló változata.
A válság anno elég erőteljesen megtépázta a Seatot részben amiatt, hogy a konkurencia (akár házon belül is) szépen lassan elment mellettük. Éppen ezért égető szükség volt az új generációs Leonra, amelyből a korábbiakkal ellentétben immáron három- és ötajtós változat, valamint kombi is rendelkezésre áll. Ez nem újdonság, az viszont igen, hogy mostantól a puttonyos változat összkerék-meghajtással is megvásárolható méghozzá kedvezőbb áron, mint a Volkswagen Golf hasonló modellje.
Hogy az anyagiak ne szegjék azonnal a kedvünket, ezt hagyjuk inkább a végére, most foglalkozzunk magával az autóval. Mivel a kombi, vagyis Seat nyelven ST változat már hónapok óta elérhető a Leonból akár a hazai utakon is találkozhattunk vele, amire valószínűleg emlékeznek is az erre fogékonyak, mivel az ST kifejezetten formásra sikeredett. Spanyol Alfa Romeónak azért nem nevezném, de a Volkswagen konszernen belül mindenkép az egyik legkívánatosabb modell, éppen ezért érthető, ha valaki a céges autó kiválasztásakor a Golf-Octavia páros helyett emellett teszi le a voksát. Főleg úgy, hogy műszakilag szinte megegyezik velük, némi sportosabb finomhangolást leszámítva, illetve a saját színskálát, amiről gyönyörű árnyalatokat lehet választani, például a képeken is látható bordót.
Képgaléria.
R.D.
Mivel a Leon ST előnyeit egyszer már kiveséztük, a 4Drive kivitel méreteivel kapcsolatban annyit kell csak megemlíteni, hogy az összkerék-meghajtás ellenére változatlanul 587 literes csomagtérrel gazdálkodhatunk, ami a hátsó ülések síkba döntésével közel másfél köbméterre nő. A helykínálat átlagos termetű felnőttek számára bőséges, az üléspozíció komfortos, a felhasznált anyagokra pedig nem lehet panasz, ahogy az ergonómiára sem. Mindenen érződik, hogy a VW-konszern terméke.
Műszaki fronton is sokaknak ismerős lehet, hiszen a motorpaletta a jól bevált 1.6-os és 2.0 literes turbódízel erőforrásokból áll, amikhez kizárólag hatfokozatú manuális váltó kapcsolódik. Se DSG automataváltó, se benzines blokk nem szerepel a kínálatban, előbbi a magas fejlesztési költségek miatt maradt ki, utóbbi pedig azért, mert Európában tízből kilenc vásárló dízellel rendeli a kombiját. Ha már szóba kerültek a vevők megemlítendő, hogy a spanyolok komoly piackutatás eredményeként arra jutottak, hogy a leendő Seat Leon ST 4Drive vásárlók főként az ötven év körüli, családos férfiakból fognak kikerülni.
Van egy olyan tippen, hogy ezek a kuncsaftok a tehetősebb nyugati piacokon javarészt az erősebbik motorral fogják rendelni az autót, viszont hazánkban népszerű lehet a kisebbik blokk is, ezért a Madrid környékére szervezett menetpróbán ezzel kezdtem az ismerkedést. A 105 lóerőt és 250 Nm maximális nyomatékot produkáló, hatfokozatú (rövidebb fokozat-kiosztású) váltóval szerelt 1.6-os TDI CR blokkot korábban egy meglehetősen kifinomult szerkezetnek ismertem meg, és most sem csalódtam benne.
Képgaléria.
R.D.
Igaz a közel másfél tonnás, összkerekes Leont nem mozgatja olyan vehemenciával, mint például a három mázsával könnyebb, fronthajtású Toledót, valamint a tesztútvonal szerpentines szakaszán az is kiderült, hogy hegyet mászni sem a legidelásabb vele. Hétköznapi használat során, sík terepen viszont ideális társ lehet, átlagos menetdinamikával és akár öt liter körüli fogyasztással. Természetesen a 12 másodperces nulla-százas gyorsulási adatból is éreződik, hogy nem ezzel fogunk a lámpánál a főnök Octavia RS-e ellen vigéckedni, de nem is arra tervezték.
Arra sokkal inkább alkalmas a 2.0 literes 150 lóerős verzió pláne FR csomagban, ami nem csak optikai és utastéri extrákat takar, hanem sportosabbra hangolt futóművet és kormányzást. Ennél a motornál már száraz körülmények között is lehetett érezni az ötödik generációs, többtárcsás kuplunggal ellátott és elektromososan vezérelt Haldex-összkerékhajtás előnyét. Havas út vagy terepezős szakasz híján egy tempós szerpentinezéssel teszteltük a hajtásláncot, amihez mindkét motor esetében többlengőkaros hátsó futómű és nagyobb (272 mm-es) hátsó fékek járnak.
A 340 Nm maximális nyomatékkal rendelkező 2.0 literes blokk már képes mosolyt csalni a sofőr arcára, nem csak a 8,7-es százas sprint és a 211 kilométer/órás végsebesség miatt, hanem a rugalmasságának köszönhetően is. A csúcsnyomaték 1750-től 3000-es fordulatszámig rendelkezésre áll, ami a kellemes hatfokozatú váltóval takarékos és tempós autózást is lehetővé tesz. Ugyan a seatosok a 4Drive kivitel üzemanyagtankját 55 literesre bővítették, hogy a fronthajtású testvérmodellel megegyező hatótávja legyen, azért az 1.6-oshoz hasonlóan ennél sem kell egekbe szökő étvágyra számítani. Alattunk például 7,4 litert fogyasztott, ami meghaladja ugyan a gyári 4,8-at, de még így sem vészes, mivel megmásztunk egy 1800 méteres hegyet és kigyorsításkor élveztük az összkerék áldásos hatását.
Képgaléria.
R.D.
A Leon 4x4-es rendszere alaphelyzetben (például autópályán) csak az első kerekeket hajtja, de tapadásvesztés esetén azokra a kerekekre küldi az erőt, amik éppen a legjobban tapadnak. Ebben az EDS és XDS névre keresztelt differenciálzárat imitáló elektromos asszisztens-rendszerek is segítenek neki, melyek az elpörgő kerekek fékezgetésével minimalizálják az energiaveszteséget. Aki esetleg a rendszer hátrányaként a fékbetétetek élettartamának csökkenésével számol az jól tippel, mivel az elektronikát nem lehet kiiktatni, cserébe viszont csak háromévente kell olajat cserélni a rendszerben, ami abszolút baráti.
A Seat minden különösebb csinnadratta nélkül búcsúzott el az enjoyneering szlogentől jött helyette a „technology to enjoy”, melynek üzenete változatlan maradt. A spanyol márka a Volkswagenhez képest kicsit sportosabb külsejű, valamivel közvetlenebb vezetési élményt kínáló modellekkel csábítja a vásárlókat, ami a Leon - Golfhoz páros esetén hatványozottan igaz. Ez már önmagában megfontolandóvá teszi a Leon ST-t, összkerék-meghajtással pedig egy teljes értékű szabadidő-autó, ami 200 ezer forinttal olcsóbb a Golf azonos verziójánál. Ez azt jelenti, hogy az árcédula a kisebbik motor esetén 7.263.040 forintról indul, míg a nagyobbik egymillióval többért hozható el, igaz utóbbi esetén a felárral nem csak erősebb motor, de gazdagabb felszereltség is jár.