Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c4388b62-6040-4a79-9e34-3408fc228499","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A részleteket ugyanakkor még mindig homály fedi.","shortLead":"A részleteket ugyanakkor még mindig homály fedi.","id":"20250426_Zelenszkij-a-Trumppal-valo-targyalasarol-Konnyen-lehet-hogy-tortenelmi-jelentoseguve-valik-majd-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4388b62-6040-4a79-9e34-3408fc228499.jpg","index":0,"item":"3b35f506-4423-4139-9b11-ef039e92bede","keywords":null,"link":"/vilag/20250426_Zelenszkij-a-Trumppal-valo-targyalasarol-Konnyen-lehet-hogy-tortenelmi-jelentoseguve-valik-majd-ebx","timestamp":"2025. április. 26. 13:39","title":"Zelenszkij a Trumppal való tárgyalásáról: Könnyen lehet, hogy történelmi jelentőségűvé válik majd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f72d7c3a-4cd6-44a5-aaa2-c4154cabdbad","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A férfi 11 évet töltött magánzárkába, a lehető leghamarabb az USA-ba akar menni.","shortLead":"A férfi 11 évet töltött magánzárkába, a lehető leghamarabb az USA-ba akar menni.","id":"20250425_kuba-27-ev-borton-kemkedes-tiszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f72d7c3a-4cd6-44a5-aaa2-c4154cabdbad.jpg","index":0,"item":"1a6afdb5-d230-4d5b-a03f-96e209a334ee","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_kuba-27-ev-borton-kemkedes-tiszt","timestamp":"2025. április. 25. 06:42","title":"Kubában 27 év börtön után engedtek szabadon egy kémkedéssel vádolt tisztet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cab04d9-a5d4-4275-a31b-81096b7ade93","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Krímet nem ismerhetik el orosz területnek, és a fegyveres erőik korlátozásába sem mennek bele Kijevben.","shortLead":"A Krímet nem ismerhetik el orosz területnek, és a fegyveres erőik korlátozásába sem mennek bele Kijevben.","id":"20250425_otpontos-koveteles-ukrajna-trump-bekejavaslata-lavrov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cab04d9-a5d4-4275-a31b-81096b7ade93.jpg","index":0,"item":"32d8540c-07b9-4415-bd72-0823517f0df9","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_otpontos-koveteles-ukrajna-trump-bekejavaslata-lavrov","timestamp":"2025. április. 25. 12:09","title":"Itt az ötpontos követelés, amellyel az ukránok kiegészítenék Trump békejavaslatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77db7e4d-b20c-40af-9427-8b01c4530e32","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"kkv","description":"Csányi Péter vette át Csányi Sándor helyét az OTP vezérigazgatói székében, utóbbi megtartotta az elnöki pozíciót. Elmondása szerint a politikai kapcsolattartásra szeretne koncentrálni, de nem Magyarországon, és a nemzetközi futball is szerepet játszott a döntésben.","shortLead":"Csányi Péter vette át Csányi Sándor helyét az OTP vezérigazgatói székében, utóbbi megtartotta az elnöki pozíciót...","id":"20250425_csanyi-sandor-csanyi-peter-otp-bank-kozgyules-sajtotajekoztato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77db7e4d-b20c-40af-9427-8b01c4530e32.jpg","index":0,"item":"0c9598a7-1cd0-4e5f-a85e-306d1ec4be16","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_csanyi-sandor-csanyi-peter-otp-bank-kozgyules-sajtotajekoztato","timestamp":"2025. április. 25. 14:35","title":"„Mondjanak egy jobbat, akinek átadhattam volna” – Csányi Sándor fia vezérigazgatói kinevezéséről nyilatkozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d67b627-4808-4e67-9b4b-f785c1991598","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Legalább 115-en megsérültek, amikor egyelőre ismeretlen okokból hatalmas robbanás történt szombaton az iráni Bandar-Abbász kikötőjében. A hatóságok attól tartanak, hogy halálos áldozatok is lehetnek, mivel a robbanás idején nagyon sokan tartózkodtak a kikötőben.","shortLead":"Legalább 115-en megsérültek, amikor egyelőre ismeretlen okokból hatalmas robbanás történt szombaton az iráni...","id":"20250426_Oriasi-robbanas-tortent-egy-irani-kikotoben-sokan-megsebesultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d67b627-4808-4e67-9b4b-f785c1991598.jpg","index":0,"item":"6423164d-d5c1-40cf-b3a6-8364a4cbd987","keywords":null,"link":"/vilag/20250426_Oriasi-robbanas-tortent-egy-irani-kikotoben-sokan-megsebesultek","timestamp":"2025. április. 26. 13:05","title":"Óriási robbanás történt egy iráni kikötőben, sokan megsebesültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e16568ca-3dad-481e-96a8-9647b678ddd9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Hogyan tudnék élni nélküled? adaptációját a tervek szerint jövőre, Valentin-napon mutatják be a Szente Vajk vezette intézményben.","shortLead":"A Hogyan tudnék élni nélküled? adaptációját a tervek szerint jövőre, Valentin-napon mutatják be a Szente Vajk vezette...","id":"20250425_Hogyan-tudnek-elni-nelkuled-Demjen-film-musical-Erkel-Szinhaz-Ember-Mark-Szente-Vajk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e16568ca-3dad-481e-96a8-9647b678ddd9.jpg","index":0,"item":"17e1000d-2223-4609-a8aa-6db4420470a8","keywords":null,"link":"/elet/20250425_Hogyan-tudnek-elni-nelkuled-Demjen-film-musical-Erkel-Szinhaz-Ember-Mark-Szente-Vajk","timestamp":"2025. április. 25. 11:27","title":"Musical készül a Demjén-filmből az Erkel Színházban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"710a527e-930c-4040-90b7-5f1ee77001ad","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Harmadszor is megszerezte a felmentést az amerikai szankciók alól az orosz Gazprom Neft és a Gazprom többségi tulajdonában lévő szerb olajtársaság, a Naftna Industrija Srbije (NIS) – jelentette be Aleksandar Vucic szerb köztársasági elnök az Instagram közösségi oldalon szombaton.","shortLead":"Harmadszor is megszerezte a felmentést az amerikai szankciók alól az orosz Gazprom Neft és a Gazprom többségi...","id":"20250426_Megint-megkegyelmezett-a-szerbiai-Gazprom-cegnek-az-USA","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/710a527e-930c-4040-90b7-5f1ee77001ad.jpg","index":0,"item":"c2286cbf-da80-4a42-8e75-ff69bc71724a","keywords":null,"link":"/kkv/20250426_Megint-megkegyelmezett-a-szerbiai-Gazprom-cegnek-az-USA","timestamp":"2025. április. 26. 18:06","title":"Megint megkegyelmezett a szerbiai Gazprom-cégnek az USA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2737321d-4532-4942-aeb0-569df1048fae","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit és kínai kutatók közösen vizsgálták meg 3222 serdülőkorú gyerek alvási szokásait, és azt találták, hogy annál jobban teljesítenek a diákok, minél többet alszanak.","shortLead":"Brit és kínai kutatók közösen vizsgálták meg 3222 serdülőkorú gyerek alvási szokásait, és azt találták, hogy annál...","id":"20250425_serdulok-alvasi-szokasai-kutatas-vizsgalat-agyi-tevekenyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2737321d-4532-4942-aeb0-569df1048fae.jpg","index":0,"item":"97475ac8-e8be-46a8-96e3-e2c5549abc32","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_serdulok-alvasi-szokasai-kutatas-vizsgalat-agyi-tevekenyseg","timestamp":"2025. április. 25. 20:03","title":"+15 perc alvás is komoly jelentőséggel bír a serdülőknél, segíthet megvédeni az agyukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Golf Sportsvan teszt - hazárdjáték vagy tudatos árpolitika?
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Hogyan lehet egy alsó középkategóriájú kompaktból tízmilliónál is drágább prémium? Hát úgy, ahogy a VW tette ezt a most futó Golf-sorozat legújabb tagjával, a Sportsvan-nel. A belépő modell valamivel 4,7 millió forint felett startol, de a csúcskivitel, kétliteres dízelmotorral és automata sebességváltóval már helyből 8,34 millió forint, ami további extrákkal – mindenekelőtt a sokféle vezetés-támogató elektronikus kütyükkel – simán felkúszhat tízmillió fölé.
Nem mellbevágó újdonság, hogy a Volkswagen nevével ellentétben már rég nem olcsó népautó, üdvöskéje, a Golf is jó ideje prémiumra hajt. Most azonban a hetedik nemzedék nemrég piacra dobott tagja, az újrafazonírozott Sportsvan még inkább ilyen irányba fordult. Az emelt tetejű egyterű elődmodellje, a Golf Plus még egyfajta rétegtípusnak számított: főként azok a többnyire idősebb autósok favorizálták, akik a hagyományos négykerekűekkel szemben szeretnek magasabban ülni a volánnál, van tér a fejük felett, de túl nagy nekik a kombi- vagy a minibusz-karosszéria. Ilyen alapértékek mentén a VW stratégák szeme előtt az a cél lebeghet, hogy a Sportsvan vásárlótábora kiszélesedjen: kedvet kapjanak hozzá a többcélú felhasználást előnyben részesítő fiatalabbak is.
A fotók korábban, a nemzetközi bemutatón készültek.
R.D.
Mindezért maradt a magasabb felépítmény, de az egyterű kocsi a Plushoz képest széltében 5, hosszában pedig 13 centivel nőtt. A jókora hasasodást a nagy ötlet, az úgynevezett MQB (Modularer Querbakasten) néven megismert, építőszekrény-elvű padlóváz-technika alapján valósították meg. Ennek alapján a most futó Golf-család testvérmodelljeinek méretei – mint a Lego játékban – változtathatók. Így a Sportsvan a ferdehátú alap Golfnál hosszabb, a kombinál rövidebb.
Az elöl ülők már eddig sem panaszkodhattak az 5-ös vagy a 6-os generáció ergonomikus kényelmére, de a Sportsvan – főként a hátsó fertályon – nagyobb kategóriájú autókkal is versenyre kelhet. A lábhely-méret bőséges, a hátsó 921 mm belmagasság akkorra, hogy még a langalétáknak sem kell behúzott nyakkal utazniuk, az 500 literes csomagtartó pedig a sínen csúsztatható üléspad mozgatásával bővíthető. A majdnem síkba ledöntött ülésekkel 1520 literre tágul a csomagtér, vállalkozó kedvű párok számára akár fekhelynek is megteszi.
R.D.
Ami a Sportsvan főegységeit illeti, sportos menetteljesítményekre senki se számítson. A márkanév csupán jól hangzó vevőfogó: ebben a típusban is a Golf-sorozat egyen-agregátjai dolgoznak – persze a VW-tól megszokott minőségben. A mi általunk próbált kocsit az év motorjának többször kikiáltott 1,4 literes TSI motor hajtotta, méghozzá a kettős tengelykapcsolós, 7 fokozatú automata DSG sebességváltóval. Igaz, ennek az 1,4-es TSI-nek a teljesítménye tízzel elmarad a Golf Plus korábbi azonos csúcsmotorjának 160 lóerejétől (viszont valamivel nyomatékosabb), ám ebből a volán mögül nem igen érezni semmit: a DSG itt is villámgyorsan kapcsol le-fel, az óránkénti 100 kilométeres sebesség eléréshez 8,8 másodpercre van szükség, vagyis 3 másodperccel többre, mint a Plus esetében.
A különbség tehát elhanyagolható, viszont a fogyasztás- és a károsanyag-csökkentő BlueMotion fantázianevű technika jóvoltából az 1,4-es Sportsvan átlagfogyasztása – saját mérés szerint, sportos allűrök nélkül – 7 liter alatt tartható. Ez az érték magasabb a gyár által megadott 5,5 liternél, de jó egy literrel kevesebb a Plusénál.
R.D.
Az új és az ilyenkor kötelező csicsásabb, dizájnosabb VW egyterűhöz ugyanakkor első ízben egy sor vezetéstámogató rendszer rendelhető, ami egyfajta határkő: jelzi, hogy a nem is oly rég még csak a prémiumok kiváltságának számító elektronikus felszerelések most kezdenek elterjedni a kompakt kategóriákban is. A kocsihoz már kapható olyan parkoló asszisztens, amely „kilát” hátra, s ha a vezető tolatáskor netán figyelmen kívül hagyja a keresztirányú forgalomra intő vészjelzéseket, a jármű magától fékez. A másodlagos ütközést elkerülő rendszer ugyanezt teszi: baleset után ugyancsak magától állóra fékezi az autót, az adaptív tempomat pedig alapfunkcióként tudja, hogy 30 és 160 km/óra sebességtartományban (automatikus váltóval – DSG-vel – 0-tól 160 km/ó-ig) a forgalomnak megfelelően gyorsítson, lassítson, városi araszolás közepette pedig vészfékezzen, ha kell.
Semmi kétség, e vezetést segítő ketyerék csábítóan praktikus jószágok. Szépséghibájuk csupán annyi, hogy mindezeket aranyáron méri a VW. Az opciós felszerelési listán csak úgy röpködnek a százezrek. A „Park Assist” több mint 200 ezer, a távolságtartó „Front Assist” automatika 102 ezer, a sávváltásra figyelmeztető „Lane Assist” (közlekedésitábla-felismerő rendszerrel, távfényszóró-asszisztenssel) mintegy 175 ezer forint. És akkor még nem is esett szó a „hagyományos” extrákról, például a 355 ezer forintos nyitható üvegtetőről vagy a több mint félmillióért kínált infotainment rendszerről. Így aztán ha a vastag pénztárcájú vevő nem tudna ellenállni a sokféle csábító kínálatnak, könnyen elszaladhat vele a ló: a Sportsvan simán áttörheti a lélektaninak tekintett tízmilliós árhatárt.
A fotók korábban, a nemzetközi bemutatón készültek.
R.D.
Kérdés persze, hogy ez az égbetörő árképzés összeegyeztethető-e a vásárlói kör bővítésének törekvésével? Ki ad 10 milliót egy kompaktért?
Úgy tűnik azonban, hogy ez az árpolitika „ki van találva”. Nem szabad ugyanis figyelmen kívül hagyni, hogy VW csoport luxusgyártó karja, az Audi nem kínál a Sportsvanhez hasonló modellt. Ráadásul a két ádáz prémium rivális, a Mercedes és a BMW is ott nyomul ebben a kategóriában a B-osztállyal, illetve a piaci megjelenés előtt álló, vadonatúj 2-es Active Tourer típussal. Így hát a felturbózott Sportsvan-re hárul a feladat, hogy felvegye azokkal a versenyt, amelyek vevőköre hajlandó kipengetni akár a csillagászati árat is, csakhogy kedvenc márkáját lássa kocsija orrán. Mindennek fényében a felszereltebb Sportsvan simán belesimul ebbe az ársávba. A kérdés már csak az: vajon bejön-e a számítás, a VW márka cseng-e majd úgy, mint a prémiumos vetélytársaké?
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.