Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"35c9bc22-7a53-4805-91ec-9edd265863c0","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Ugrásra készen áll a HM szerint a közép-afrikai Csádba készülő magyar katonai kontingens, bár továbbra sem tiszta, mi a célja. Ezt részletezi két kormányközi megállapodás, amit – bár itthon elfelejtették ezt közölni – tavaly ősszel már alá is írtak Budapesten, viszont nem nyilvánosak. A miniszterelnök fia által egyengetett titokzatos misszió katonai részleteiről talán majd 30 év múlva lehet többet tudni. ","shortLead":"Ugrásra készen áll a HM szerint a közép-afrikai Csádba készülő magyar katonai kontingens, bár továbbra sem tiszta, mi...","id":"20250205_afrika-csad-katonai-misszio-honvedelmi-miniszterium-titok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35c9bc22-7a53-4805-91ec-9edd265863c0.jpg","index":0,"item":"f932e2e9-8535-4495-8f95-d9548d61a707","keywords":null,"link":"/360/20250205_afrika-csad-katonai-misszio-honvedelmi-miniszterium-titok","timestamp":"2025. február. 05. 13:00","title":"Valamikor, valamiért katonákat küldünk Afrikába: amit tudni lehet és amit titkol a kormány a csádi katonai misszióról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég sokat visszatehetnek az emberek az államkasszába.","shortLead":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég...","id":"20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d.jpg","index":0,"item":"48f0b05f-104e-4a8c-8c9e-cf88d5d9d836","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","timestamp":"2025. február. 05. 09:25","title":"MNB: 150 milliárd forinttal kevesebb nyugdíjpénzt vihetnek át az emberek a lakáspiacra, mint ahogy eddig gondoltuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Térfigyelő kamerákat is telepítenek, ha a miniszter megteremti hozzá a feltételeket.","shortLead":"Térfigyelő kamerákat is telepítenek, ha a miniszter megteremti hozzá a feltételeket.","id":"20250205_Zuglo-polgarmester-Rozsa-Andras-Rakosrendezo-takaritas-Lazar-Janos-Mini-Dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5139a1e3-66a7-4c03-8505-59827b93460c.jpg","index":0,"item":"897d99b7-0fbf-478d-988c-482532dabded","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Zuglo-polgarmester-Rozsa-Andras-Rakosrendezo-takaritas-Lazar-Janos-Mini-Dubaj","timestamp":"2025. február. 05. 14:23","title":"Zugló polgármestere felajánlotta, hogy kitakarít Rákosrendezőn, ha már Lázárék képtelenek rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25d1742c-de4b-4026-9f82-500fb1213972","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Áttanulmányozta és elfogadta a kormány a Budapesti Közművek Zrt. elővásárlási ajánlatát a Rákosrendezőre – Gulyás Gergely és Vitályos Eszter kormányinfót tartottak. ","shortLead":"Áttanulmányozta és elfogadta a kormány a Budapesti Közművek Zrt. elővásárlási ajánlatát a Rákosrendezőre – Gulyás...","id":"20250206_kormanyinfo-gulyas-gergely-orban-viktor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25d1742c-de4b-4026-9f82-500fb1213972.jpg","index":0,"item":"04548df2-c157-4e99-a821-6953257c5524","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_kormanyinfo-gulyas-gergely-orban-viktor-ebx","timestamp":"2025. február. 06. 10:00","title":"A kormány elfogadta a főváros elővásárlási jogát a Rákosrendezőre - ezt volt a kormányinfó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06df2bc1-a16e-41b2-ad89-f4aa1876a167","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy év alatt 22 százalékkal növelte bevételeit a Huawei, a kínai okostelefon-piacon pedig már az Apple-t is megelőzve a második legnagyobb gyártó.","shortLead":"Egy év alatt 22 százalékkal növelte bevételeit a Huawei, a kínai okostelefon-piacon pedig már az Apple-t is megelőzve...","id":"20250205_huawei-bevetel-2024-okostelefon-kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06df2bc1-a16e-41b2-ad89-f4aa1876a167.jpg","index":0,"item":"b6ef5b27-95e8-48a8-8a7e-5135789fbd20","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_huawei-bevetel-2024-okostelefon-kina","timestamp":"2025. február. 05. 15:03","title":"Óriási növekedést produkált a Huawei, és megállíthatatlannak tűnik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2061e6bb-34e2-4275-9738-44cb77f759dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján úgy tűnik, a gyerekek és a 65 év felettiek esetében ugyanannyit beszélnek a nők és a férfiak, ám egy bizonyos korosztályban felborul ez az egyensúly.","shortLead":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján úgy tűnik, a gyerekek és a 65 év felettiek esetében ugyanannyit beszélnek a nők és...","id":"20250204_nok-ferfiak-beszed-mennyisege-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2061e6bb-34e2-4275-9738-44cb77f759dd.jpg","index":0,"item":"4ff14bf2-03ac-4d07-8d8b-786ed6c8c781","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_nok-ferfiak-beszed-mennyisege-vizsgalat","timestamp":"2025. február. 04. 20:03","title":"Új vizsgálat bizonyítja: a nők többet beszélnek, mint a férfiak – de nem mindig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44d7294a-796a-43e2-9070-6d2a0bc16f5a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bianca Censori vörösszőnyegezése nagy felháborodást keltett, és valószínűleg anyagi kárt is okozott a rappernek, de nem úgy tűnik, mintha ezt egy percig is bánná.","shortLead":"Bianca Censori vörösszőnyegezése nagy felháborodást keltett, és valószínűleg anyagi kárt is okozott a rappernek, de nem...","id":"20250206_Kanye-West-felesege-Bianca-Censori-meztelenruha-Grammy-dijatado-botrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44d7294a-796a-43e2-9070-6d2a0bc16f5a.jpg","index":0,"item":"090cdbc1-ec10-47a7-a030-149913606c33","keywords":null,"link":"/elet/20250206_Kanye-West-felesege-Bianca-Censori-meztelenruha-Grammy-dijatado-botrany","timestamp":"2025. február. 06. 11:21","title":"Kanye West örül, hogy a Grammyn semmiben feszítő felesége botránya után mindenki róluk beszél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df03c33e-a669-44f3-8121-770b30835982","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Erődítéseket épített Igor Rugajev Kurszkban, de nem fizették ki. Amikor tüntetni akart emiatt, a rendőrök mentek érte.","shortLead":"Erődítéseket épített Igor Rugajev Kurszkban, de nem fizették ki. Amikor tüntetni akart emiatt, a rendőrök mentek érte.","id":"20250205_kurszki-vallalkozo-fiezetes-tuntetes-oroszorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df03c33e-a669-44f3-8121-770b30835982.jpg","index":0,"item":"e38c34f5-a730-45ab-965c-3aa648bce496","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_kurszki-vallalkozo-fiezetes-tuntetes-oroszorszag","timestamp":"2025. február. 05. 15:11","title":"Elvittek a rendőrök egy kurszki vállalkozót, akit nem fizettek ki Putyinék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiányoznak a piacról a fiatal használt autók. A legjelentősebb utánpótlást a levetett cégautók jelentik. Megnéztük, hogy jut el egy ilyen jármű a vevőkig. Csalás, átverés, trükközés van? Elmondjuk.
A hatvanas-hetvenes években az autóínséges Magyarországon a Merkur nevű autóelosztó vállalatánál úgy lehetett szert tenni használt, lefutott taxikra (luxuscikk volt akkortájt a széthajtott autó is), ha volt a vevőjelöltnek megfelelő összeköttetése, vagy ha „nyert a versenytárgyaláson”.
Az eljárás teljesen demokratikus volt: hajnalban kinyitott a telep, aki a leggyorsabban odaért a kiszemelt járműhöz, és rátette a személyijét, azé lett a kocsi. Az már mellékes körülmény volt, hogy idősödő női szabók és pohos lángossütők nyertek – legalábbis az igazolványok szerint. Azt ugyanis már nem írta elő az okos szisztéma, hogy ki is lehet a sprinter a sajátságosan magyaros stipistop rendszerben, csak a „dokument” számított.
Napjainkban a lízingelt autók eladásánál képzel el az ember ügyeskedő megoldásokat, hiszen – ha nem is annyira, mint a fent említett időszakban – mégiscsak a kereslet alatti a kínálati szint a használtautó-piacon. Tekse Kálmán, az Arval, a tartós bérlet és a flottakezelés területén referenciának számító nemzetközi cég hazai vezetője igazított el minket, miként zajlik manapság az idejüket kitöltött cégautók értékesítése.
A hivatalos visszavétellel kezdődik a folyamat, amely a Magyar Lízingszövetség tagjaival közösen kialakított lista – lassan már inkább kézikönyv – alapján zajlik. Ez tartalmazza az úgynevezett megengedhető, és a meg nem engedhető sérüléseket is. Az előbbi kategóriába azok a hibák, kopások tartoznak, amelyek a jármű normális használata során tényleg keletkezhetnek, a komoly sérülések, hiányosságok viszont – ilyen például, ha nem az autó kartonjában szereplő gumikkal adják le a kocsit – „megengedhetetlenek”, és szankciókkal járnak, amit az elszámolószámlán tapasztalhatnak meg a kocsi addigi használói.
Das Weltauto
Az átnézett és ezután eladásra kínált darabokról szakmai szóval állapotlapot készítenek a szakemberek: ez mindent tartalmaz az átlag négy-öt évet futott kocsik visszavételkori állapotáról. Természetesen vannak fiatalabb darabok, ezek az úgynevezett „idő előtti” visszaadás termékei, vagyis gyors vezetőváltások, vagy épp elbocsátások mementói.
A következő fázis a „beárazás”. A kalkuláció alapja náluk is az Eurotax katalógusa, megfejelve természetesen a mindennapok tapasztalataival. Hozzá kell tenni, hogy az Eurotax adatait sokan afféle csodaeszköznek tekintik, pedig van néhány hátulütője is. Ilyen például az időbeli elmaradottsága, az, hogy késéssel reagál a piac változásaira, néha több hónap is lehet a reflexideje.
„Ha aztán az derül ki, hogy a katalógusár lefelé mozog, vagyis a mi árunkhoz képest alákalibrálták az adott kocsi árát, az ugye nekünk jó, de ha felfelé, abból bizony gond lehet nálunk. A mi szándékunk pedig mindenképpen az, hogy igyekezzünk pontosan belőni azt a vételárat, ami segíti a kocsi gyors eladását is, hiszen a mi pénzünk áll benne. Így aztán rendszeresen vizsgáljuk a piacot, olvassuk a hirdetéseket, igyekszünk minél több forrásból tájékozódni” – szálazza végig a folyamatot Tekse Kálmán.
Példák az értékesítési árakra:
HVG
Más is bejátszik azonban az árak alakulásába: ez pedig a szürkeimport által generált furcsaságok. Az elmúlt időszakban – legalábbis ez a szakember véleménye – valami sajátságos, mágneses erőtér veszi körül Magyarországot, mert mi mással lehetne magyarázni, hogy a határ túloldaláról érkezett autók az átkeléssel mindjárt 100 ezer kilométert „fiatalodnak” – mármint az órájuk szerint. Ráadásul ugyanazon kategóriájú, tudású, futásteljesítményű használt Audi olcsóbb itthon, mint Németországban. Tekse Kálmán szerint ez is mutatja, hogy a csodák földjén élünk, mert sziklaszilárd hit nélkül értelmes magyarázat nincs a jelenségre. Ráadásul ilyen magas forintárfolyam mellett, amikor már a külföldiek jönnek hozzánk autót vásárolni.
Amikor kitalálták a megfelelő árat, indul az értékesítés. Azok nyertek, akik most kapásból úgy gondolták, hogy a kínálatból elsőként a korábbi felhasználók – immár mint magánszemélyek – , illetve azok kapcsolt részei szemezgethetnek. Ez a „csókos” kör amúgy csak szolid méretű, nagyjából 10 százalékát adja az adott kontingens vásárlóinak.
Az értékesítő cégnek egyébként teljesen mindegy, ki a vevő (kivétel a gépjárművet bérlő cég, amelyik nem szerezhet tulajdonjogot), nekik a lényeg a minél gyorsabb megtérülés. A visszafogott érdeklődés magyarázata az a tény is lehet, hogy ha egyszerre 150 egyforma típusú, színű és motorizációjú kombit kínálnak, arra azért a rokoni berkekben már nincs akkora kereslet. Ők egyébként az Eurotax használatával kalkulált, szabott vételáron vásárolhatnak.
A többi autó megy a zárt licitálási rendszerbe. Ennek gyakorlata, hogy a cég elküldi a kínálat paramétereit a partnereinek, cégeknek, kereskedéseknek. A rendszer az úgynevezett vaklicit. Ez azt jelenti, hogy a megvásárolni kívánt jármű mindenféle adatai alapján az ajánlattevő (aki csak egy szám ilyenkor) elküldi, melyik kocsira mennyi pénzt gondolt, és természetesen nem látja, hogy mások milyen összeget ajánlottak érte. Nincs zsákbamacska, mert aki akarja, akár saját szemével is bevizsgálhatja vágyott autó(ka)t. A megadott határidőre aztán a befutott ajánlatokat egy bizottság összegzi, és megállapítja, ki lett a nyertes. Mehet az átutalás (pontosabban: csak így lehet fizetni), az üzlet megköttetett.
De még mindig nincs végük a vásárlási lehetőségeknek: ha maradt még a virtuális piactéren eladatlan darab vagy darabok, ezeket egy profi árverő cég segítségével értékesítik. Ez a közreműködő százalékos jutalékért dolgozik, vagyis érdekeltté teszik, hogy elhozza azokat a reménybeli vásárlókat, akikhez a lízingelő cég maga nem érne el. A procedúra segítségével így aztán elkel a maradék 5-7 százaléknyi autó is.
Tekse Kálmán véleménye szerint a rendszer transzparens, és több aláírással dokumentált minden egyes fázisa. Vélhetőleg ennek is köszönhető, hogy eddig nem érkezett reklamáció.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.