Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Az ukrán politikusok és elemzők magánbeszélgetések során korábban többször is arra céloztak, hogy nem várnak sok jót Donald Trump második elnökségétől, ám az utóbbi napok fejleményei a leginkább borúlátó várakozásokat is alulmúlták.","shortLead":"Az ukrán politikusok és elemzők magánbeszélgetések során korábban többször is arra céloztak, hogy nem várnak sok jót...","id":"20250220_Trump-Kijev-Moszkva-Zelenszkij-diktator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c73d138-ae0d-438e-9f35-bf225a54e584.jpg","index":0,"item":"b6088c29-af6f-4112-8a5c-5547c8c806bc","keywords":null,"link":"/vilag/20250220_Trump-Kijev-Moszkva-Zelenszkij-diktator","timestamp":"2025. február. 20. 13:59","title":"Amit Trump művel, az a vártnál is fájdalmasabb Kijev számára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és a biturbó V8-as GLE 63 S-sel. Vázoljuk, hogy mire képes feszített tempó mellett a sportos kupé, szedán és SUV.","shortLead":"Zárt pályán autóztunk a Mercedes-AMG legfrissebb modelljeivel, a lágyhibrid CLE 53-mal, a plug-in hibrid E 53-mal és...","id":"20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a853035e-332b-4566-9b5b-6f908b4695fe.jpg","index":0,"item":"1bf50521-e469-418d-80eb-5202aaa282ae","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_a-jo-a-rossz-es-a-csuf-legujabb-mercedes-amg-teszt-velemeny","timestamp":"2025. február. 20. 10:07","title":"A jó, a rossz és a csúf: megkínoztuk a legújabb Mercedes-AMG-ket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d708df71-fbcc-48d2-b138-a2a10b0a3f9c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Scott Bessent ígéretet sem tett Szijjártó Péternek az adóegyezmény újrakötésére vagy Rogán Antal szankciótlanítására. Magyarországot az Európában dobogós inflációért és a megnyekkent autó- és akkuipari beruházásokért dicsérte.","shortLead":"Scott Bessent ígéretet sem tett Szijjártó Péternek az adóegyezmény újrakötésére vagy Rogán Antal szankciótlanítására...","id":"20250220_Az-amerikai-penzugyminiszter-ket-dologert-dicserte-Magyarorszagot-Az-egyik-az-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d708df71-fbcc-48d2-b138-a2a10b0a3f9c.jpg","index":0,"item":"f1d19187-71fc-40b5-aa25-1c6c8fa4365c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250220_Az-amerikai-penzugyminiszter-ket-dologert-dicserte-Magyarorszagot-Az-egyik-az-inflacio","timestamp":"2025. február. 20. 07:51","title":"Az amerikai pénzügyminiszter két dologért dicsérte Magyarországot. Az egyik az infláció","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a262cd07-58c2-46dd-8799-30caffff00e6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A szankciók miatt nem tud bankolni, veszi hazai cégének sátorfáját az AO Energoszpecmontazs. Belső szereléseket végeztek volna, de állítólag is megcsinálják az összes munkát.","shortLead":"A szankciók miatt nem tud bankolni, veszi hazai cégének sátorfáját az AO Energoszpecmontazs. Belső szereléseket...","id":"20250221_paksi-bovites-paks-II-ao-energoszpecmontazs-vegelszamolas-szankciok-miatt-bankolas-atomenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a262cd07-58c2-46dd-8799-30caffff00e6.jpg","index":0,"item":"6674756f-8092-4601-81b4-2b4595684ae3","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_paksi-bovites-paks-II-ao-energoszpecmontazs-vegelszamolas-szankciok-miatt-bankolas-atomenergia","timestamp":"2025. február. 21. 13:44","title":"Beütöttek a szankciók, felszámolja magyar leányát a paksi bővítés egyik orosz résztvevője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ac5a3d8-7610-4462-b81a-aa94e950178c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szakrendelő arról ír, hogy nyolc éve nem változtak a NEAK által a vizsgálatok után fizetett összegek, miközben az orvosbérek, fogyóanyagok, energiadíjak két-háromszorosára nőttek.","shortLead":"A szakrendelő arról ír, hogy nyolc éve nem változtak a NEAK által a vizsgálatok után fizetett összegek, miközben...","id":"20250220_Ha-ismernek-olyan-orvost-aki-1500-2000-forintert-ellatja-a-betegeket-mar-holnap-beinditjak-vele-az-ellatast-uzeni-a-XVII-keruleti-szakrendelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ac5a3d8-7610-4462-b81a-aa94e950178c.jpg","index":0,"item":"e1883bb7-e2fc-4ec5-9a29-bdaad8d8d137","keywords":null,"link":"/itthon/20250220_Ha-ismernek-olyan-orvost-aki-1500-2000-forintert-ellatja-a-betegeket-mar-holnap-beinditjak-vele-az-ellatast-uzeni-a-XVII-keruleti-szakrendelo","timestamp":"2025. február. 20. 15:49","title":"Ha küldenek olyan orvost, aki 1500-2000 forintért ellátja a betegeket, már holnap beindítják vele az ellátást – üzeni a XVII. kerületi szakrendelő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74f83657-5e0c-40ac-8f9b-539e51d01bf3","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A világhírű író szerint ez a jó szexjelenetet kulcsa.","shortLead":"A világhírű író szerint ez a jó szexjelenetet kulcsa.","id":"20250221_Igy-irjunk-szexjelenetet-Sally-Rooney-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74f83657-5e0c-40ac-8f9b-539e51d01bf3.jpg","index":0,"item":"eb189934-e8ac-43c8-824c-595a94cf99ee","keywords":null,"link":"/kultura/20250221_Igy-irjunk-szexjelenetet-Sally-Rooney-szerint","timestamp":"2025. február. 21. 13:17","title":"Így írjunk szexjelenetet Sally Rooney szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az áldozatok idős, fogyatékkal élő emberek voltak.","shortLead":"Az áldozatok idős, fogyatékkal élő emberek voltak.","id":"20250221_Ket-gyilkossag-elkovetesevel-gyanusitanak-egy-illegalis-magyar-migranst-a-floridai-hatosagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23.jpg","index":0,"item":"0ca4b22f-b162-45b4-bf09-3d4559f96f8d","keywords":null,"link":"/vilag/20250221_Ket-gyilkossag-elkovetesevel-gyanusitanak-egy-illegalis-magyar-migranst-a-floridai-hatosagok","timestamp":"2025. február. 21. 08:53","title":"Két gyilkosság elkövetésével gyanúsítanak egy illegálisan az USA-ban tartózkodó magyar férfit a floridai hatóságok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f70ab97-f16f-4b82-9b65-6a1759f14d3b","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A techmogul rácsatlakozott a Donald Trump által szajkózott vádakra. ","shortLead":"A techmogul rácsatlakozott a Donald Trump által szajkózott vádakra. ","id":"20250221_Elon-Musk-szerint-ha-Zelenszkijt-szeretnek-az-ukranok-akkor-az-elnok-tartana-valasztasokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f70ab97-f16f-4b82-9b65-6a1759f14d3b.jpg","index":0,"item":"fc703fbc-ae97-4588-be38-ab8cc81b9345","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_Elon-Musk-szerint-ha-Zelenszkijt-szeretnek-az-ukranok-akkor-az-elnok-tartana-valasztasokat","timestamp":"2025. február. 21. 12:26","title":"Elon Musk elkezdte szapulni Zelenszkijt, de még a saját chatbotja is ellentmond neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csúcsra értek a hobbiterepesek. Minden a Lada Nivával kezdődött?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Emlékszünk még ugye a "Szomszédok" című teleregényre, és ott ahogy János, az erdész jön a földúton a Lada Nivával! Vagány darab volt. És nem csak mi reagáltunk rá így, Kanadától az NSZK-ig fogyott a Niva szép számmal, és nálunk is a vágy tárgya volt. A jelenség azért is érdekes, mert a korszak szocialista tömbjében előforduló más terepjáró, például az UAZ nem lett családálom. A titok nyitja pofonegyszerű: a Niva az akkori személyautók, ráadásul az itthon topnak számító "nagy" Ladák belső berendezését kapta, és a külseje sem volt gépszerű, sőt, az akkori szemnek kifejezetten divatos.
Szóval, hogy a Nivával kezdődött? Itthon biztosan. A Nyugat más tészta, bár az érdekes orosz kocsi olyan szegmensbe érkezett, ahol épp kevesen voltak – kis motor, jó terepjáróképesség. Európában ott volt a vágy tárgyának a Range Rover, egy óceánnal odébb pedig a mindennapok eszközének a Jeep Cherokee. Visszagondolva érdekes, hogy milyen lassan eszméltek az autógyártók, hogy mekkora piaci lehetőség van egy terepjárószerű személyautóban.
Mert idővel azért kiderült, hogy a terepjárásra a családi funkcióba vásárolt terepjárókat (legyenek Nivák, Jeep-ek, vagy Range-ek) alig használták az emberek. Viszont újra és újra bebizonyosodott, hogy vonzódnak hozzá. Itthon a nyolcvanas években jött a "kis" Aro, a Dacia motoros, nem a nagy birkozógép, amit nagyon nehéz volt vezetni.
Tőlünk nyugatra olyan autók kavarták fel az állóvizet, mint a Matra Rancho, majd jöttek a japánok, élen a Suzuki kis terepjáróival, a Samurai, majd a jóval személyautósabb Vitara, és ez utóbbival át is fordultunk a kilencvenes évekbe.
hvg.hu
De az autógyártók még mindig reagálta. Pedig kijött az Opel Frontera, ami egyből divat lett. A Nissan Terrano szintén piaci siker volt. Végül a japán márkák eszméltek, hogy ebben a dologban, a terepjárós személyautóban, van fantázia. A kilencvenes évek második felében megjelent a Honda HR-V, a Toyota RAV4, és bizony egyből sikeresek lettek. A hatásukra szépen fejlődött a piac, az ezredforduló után a Mazda Tribute, Ford Maverick tette izgalmasabbá a dolgot.
A fejlődés legfőbb mozgatója az lett, hogy elérhetőbbé váltak árban is ezek. Minthogy a gyártóknak is feltűnt, hogy inkább a vagány megjelenés és a felépítés adta olyan előnyök, mint a jó rálátás a forgalomra, a magas építés okán nagyobb biztonságérzet, a rosszút-álló magas futóművek viszik a piacot, így jó pár drága dolgot elhagytak az eredetileg terepjáróként rajtolt típusaikból.
hvg.hu
Előbb a spéci hajtásegységeket nem tették be, mint a terepváltó, a differenciálzárak, ez már eleve lejjebb vitte az árakat. Majd bedobták, hogy összkerékhajtás helyett "normál" kétkerékhajtással, rendszerint a biztonságosabb fronthajtással is elérhetővé váltak a terepjáró géneket hordozó modellek. Mindennek az előnye nem csak az olcsóbb gyártás, ennek okán a mérséklődő ár, de a gazdaságosabb üzem is lett, hiszen a kocsik kevesebb gépészetet hordanak, csökkent a súlyuk, így a fogyasztásuk.
Íme, néhány adat az Automotive News gyűjtéséből, hogyan is áll manapság ez a SUV műfaj itt Európában. A kiskategóriás terepesek közt 2013-ról 2014-re, 52 százalékos volt a fejlődés, ami tovább tart, és az idei első negyedévben plusz 34 százalékot mutat. A kompakt suvok mezőnyében, Európában, tavalyelőtt tíz százalékot ugrott a piacuk és átlépték az egymilliós éves eladást, az idei éve első negyedéve szintén 10 százalékot tud pluszban. A full-size, vagyis a nagy SUV-ok tavaly 18 százalékot erősödtek, míg idén az első negyedévben, a sok újdonságnak köszönhetően nem kevesebb, mint 37 százalékos az erősödés.
Mára oda jutott a fejlődés, hogy a sokféleképpen hívott autók - lehet SUV (sport utility vehicle), crossover (utalva rá, hogy kategóriák tulajdonságait ötvöző hibrid típus), magyarul szabadidőautó vagy városi terepjáró – minden méretkategóriában elérhető, gyakorta már népszerűbbek, mint az azonos méretű hagyományos felépítésű modellek- amelyek gyakran a műszaki alapjaikat adják. Ma már senki nem gondolja, hogy ezek az autók kényelmetlenebbek, vagy zajosabbak lennének. Belső térkapacitásuk, kényelmes vezethetőségük még le is pipálhatja a bázismodellekét. És mi maradt a terepjáróképességből?
Mivel a hasmagasságuk még mindig magasabb, mint a klasszikus személyautóké, és ha valaki áldoz rá, rendszerint megkaphatók összkerékhajtással, vagy ha azzal nem, akkor olyan elektronikus vezetéstámogató rendszerekkel, amelyek éppen a rossz út funkciót erősítik, bizony bátrabban lehet velük kalandozni. És azt se felejtsük el, hogy a városi terhelést is jobban bírják, a fekvőrendőrök, a kátyús utak, a magas padkák kevésbé ellenségeik, mint a hagyományos felépítésű autóknak.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.