Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A korrupcióval gyanúsított politikus Magyarországon kapott politikai menedékjogot, ez pedig komoly botrányt okozott Lengyelországban.","shortLead":"A korrupcióval gyanúsított politikus Magyarországon kapott politikai menedékjogot, ez pedig komoly botrányt okozott...","id":"20250103_szijjarto-romanowski-szanalmas-gyerekes-lengyel-unios-elnokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"0aeab728-ad26-45e8-bc16-659d1b8003a6","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_szijjarto-romanowski-szanalmas-gyerekes-lengyel-unios-elnokseg","timestamp":"2025. január. 03. 12:36","title":"„Szánalmas és gyerekes” – reagált Szijjártó arra, hogy a lengyelek nem hívták meg a magyarokat a Romanowski-ügy miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","shortLead":"A Hyundai Creta Electric egy feltöltéssel több, mint 470 kilométert képes megtenni.","id":"20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27b5bd98-8043-4472-ad36-f2839ffda1be.jpg","index":0,"item":"c52729ed-3516-424d-b9a0-b604adc79de0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_itt-az-elektromos-suzuki-vitara-uj-koreai-kihivoja-hyundai-creta-electric","timestamp":"2025. január. 03. 09:52","title":"Itt az elektromos Suzuki Vitara új koreai kihívója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049e6095-d145-46a7-be00-006a911e9a8b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egy nap csúszással és egy komoly hibával sikerült megemlékezni Románia és Bulgária csatlakozásáról.","shortLead":"Egy nap csúszással és egy komoly hibával sikerült megemlékezni Románia és Bulgária csatlakozásáról.","id":"20250102_sulyok-tamas-terkep-schengen-koszovo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049e6095-d145-46a7-be00-006a911e9a8b.jpg","index":0,"item":"de699422-f2d2-41cc-8a76-0557fff4b992","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_sulyok-tamas-terkep-schengen-koszovo","timestamp":"2025. január. 02. 19:48","title":"Sulyok Tamás olyan térképpel köszöntötte a schengeni bővítést, amin Koszovó Szerbia része","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0288c55c-629a-4d65-9436-9076c9b1001e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A George applikáció sem működött.","shortLead":"A George applikáció sem működött.","id":"20250102_erste-mobilbank-george-hiba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0288c55c-629a-4d65-9436-9076c9b1001e.jpg","index":0,"item":"02e9c38f-2114-4228-82e4-ef2635c65d9a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_erste-mobilbank-george-hiba","timestamp":"2025. január. 02. 10:15","title":"Eltűntek a számlák az Erste netbankjából – frissítve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c1fd385-7fac-42f0-aec4-2ef5f87cf925","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Szerinte biztosan nincs egy átlagos magyar háztartásnak 26 millió forintot meghaladó vagyona. De akkor mennyi az annyi?","shortLead":"Szerinte biztosan nincs egy átlagos magyar háztartásnak 26 millió forintot meghaladó vagyona. De akkor mennyi az annyi?","id":"20250103_Egy-szakerto-szerint-egyaltalan-nem-elunk-olyan-jol-mint-azt-a-statisztika-mutatja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c1fd385-7fac-42f0-aec4-2ef5f87cf925.jpg","index":0,"item":"a42f5c3e-d739-497e-8c95-698abab99d12","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Egy-szakerto-szerint-egyaltalan-nem-elunk-olyan-jol-mint-azt-a-statisztika-mutatja","timestamp":"2025. január. 03. 11:43","title":"Egy szakértő szerint egyáltalán nem élünk olyan jól, mint azt a statisztika mutatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"288952cd-5438-4294-8a9a-39283016b604","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Piros lámpa, zöld lámpa – ha rákeres a Google-ben a Squid Game című sorozatra, elindíthatja a sorozat eddigi két évadának első játékát. Vérengzés ugyan nincs, de nem árt gyorsnak lenni.","shortLead":"Piros lámpa, zöld lámpa – ha rákeres a Google-ben a Squid Game című sorozatra, elindíthatja a sorozat eddigi két...","id":"20250102_google-kereso-squid-game-nyerd-meg-az-eleted-minijatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/288952cd-5438-4294-8a9a-39283016b604.jpg","index":0,"item":"478b141a-36b8-4bd8-a1cc-9cce0ef890dd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_google-kereso-squid-game-nyerd-meg-az-eleted-minijatek","timestamp":"2025. január. 02. 17:03","title":"Írja be a Google-be, hogy Squid Game – ön is kipróbálhatja a sorozat vérfagyasztó játékát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"912c7ae2-08c3-4300-811b-15859274b0c0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A közhasználatúnál sokkal gyorsabb, és egy pillanatra sem szakad meg: speciális 5G-s hálózatot készített a kínai hadsereg, hogy kiszolgálják a hadászatban alkalmazott egyre több robotikus eszközt.","shortLead":"A közhasználatúnál sokkal gyorsabb, és egy pillanatra sem szakad meg: speciális 5G-s hálózatot készített a kínai...","id":"20250102_kina-katonai-5g-halozat-robotok-kiszolgalasa-sebesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/912c7ae2-08c3-4300-811b-15859274b0c0.jpg","index":0,"item":"eed8e98a-9945-439a-8e90-f9e5b7145230","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_kina-katonai-5g-halozat-robotok-kiszolgalasa-sebesseg","timestamp":"2025. január. 02. 15:03","title":"Katonai 5G-t fejlesztett Kína, drónok az antennái, és egyszerre 10 000 robotot tud kiszolgálni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1285511c-2be9-4c79-8151-5ddd2343b1e5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ugyan nem az ő hatáskörük, de véleményük van az ügyről. ","shortLead":"Ugyan nem az ő hatáskörük, de véleményük van az ügyről. ","id":"20250102_halaszbastya-kordon-lezaras-fovarosi-onkormanyzat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1285511c-2be9-4c79-8151-5ddd2343b1e5.jpg","index":0,"item":"4ea61b8b-e175-4459-93d7-959ab3006653","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_halaszbastya-kordon-lezaras-fovarosi-onkormanyzat","timestamp":"2025. január. 02. 21:55","title":"„Az eljárás abszurd és méltatlan” - reagált a Fővárosi Önkormányzat a Halászbástyánál felállított kordonra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csúcsra értek a hobbiterepesek. Minden a Lada Nivával kezdődött?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Emlékszünk még ugye a "Szomszédok" című teleregényre, és ott ahogy János, az erdész jön a földúton a Lada Nivával! Vagány darab volt. És nem csak mi reagáltunk rá így, Kanadától az NSZK-ig fogyott a Niva szép számmal, és nálunk is a vágy tárgya volt. A jelenség azért is érdekes, mert a korszak szocialista tömbjében előforduló más terepjáró, például az UAZ nem lett családálom. A titok nyitja pofonegyszerű: a Niva az akkori személyautók, ráadásul az itthon topnak számító "nagy" Ladák belső berendezését kapta, és a külseje sem volt gépszerű, sőt, az akkori szemnek kifejezetten divatos.
Szóval, hogy a Nivával kezdődött? Itthon biztosan. A Nyugat más tészta, bár az érdekes orosz kocsi olyan szegmensbe érkezett, ahol épp kevesen voltak – kis motor, jó terepjáróképesség. Európában ott volt a vágy tárgyának a Range Rover, egy óceánnal odébb pedig a mindennapok eszközének a Jeep Cherokee. Visszagondolva érdekes, hogy milyen lassan eszméltek az autógyártók, hogy mekkora piaci lehetőség van egy terepjárószerű személyautóban.
Mert idővel azért kiderült, hogy a terepjárásra a családi funkcióba vásárolt terepjárókat (legyenek Nivák, Jeep-ek, vagy Range-ek) alig használták az emberek. Viszont újra és újra bebizonyosodott, hogy vonzódnak hozzá. Itthon a nyolcvanas években jött a "kis" Aro, a Dacia motoros, nem a nagy birkozógép, amit nagyon nehéz volt vezetni.
Tőlünk nyugatra olyan autók kavarták fel az állóvizet, mint a Matra Rancho, majd jöttek a japánok, élen a Suzuki kis terepjáróival, a Samurai, majd a jóval személyautósabb Vitara, és ez utóbbival át is fordultunk a kilencvenes évekbe.
hvg.hu
De az autógyártók még mindig reagálta. Pedig kijött az Opel Frontera, ami egyből divat lett. A Nissan Terrano szintén piaci siker volt. Végül a japán márkák eszméltek, hogy ebben a dologban, a terepjárós személyautóban, van fantázia. A kilencvenes évek második felében megjelent a Honda HR-V, a Toyota RAV4, és bizony egyből sikeresek lettek. A hatásukra szépen fejlődött a piac, az ezredforduló után a Mazda Tribute, Ford Maverick tette izgalmasabbá a dolgot.
A fejlődés legfőbb mozgatója az lett, hogy elérhetőbbé váltak árban is ezek. Minthogy a gyártóknak is feltűnt, hogy inkább a vagány megjelenés és a felépítés adta olyan előnyök, mint a jó rálátás a forgalomra, a magas építés okán nagyobb biztonságérzet, a rosszút-álló magas futóművek viszik a piacot, így jó pár drága dolgot elhagytak az eredetileg terepjáróként rajtolt típusaikból.
hvg.hu
Előbb a spéci hajtásegységeket nem tették be, mint a terepváltó, a differenciálzárak, ez már eleve lejjebb vitte az árakat. Majd bedobták, hogy összkerékhajtás helyett "normál" kétkerékhajtással, rendszerint a biztonságosabb fronthajtással is elérhetővé váltak a terepjáró géneket hordozó modellek. Mindennek az előnye nem csak az olcsóbb gyártás, ennek okán a mérséklődő ár, de a gazdaságosabb üzem is lett, hiszen a kocsik kevesebb gépészetet hordanak, csökkent a súlyuk, így a fogyasztásuk.
Íme, néhány adat az Automotive News gyűjtéséből, hogyan is áll manapság ez a SUV műfaj itt Európában. A kiskategóriás terepesek közt 2013-ról 2014-re, 52 százalékos volt a fejlődés, ami tovább tart, és az idei első negyedévben plusz 34 százalékot mutat. A kompakt suvok mezőnyében, Európában, tavalyelőtt tíz százalékot ugrott a piacuk és átlépték az egymilliós éves eladást, az idei éve első negyedéve szintén 10 százalékot tud pluszban. A full-size, vagyis a nagy SUV-ok tavaly 18 százalékot erősödtek, míg idén az első negyedévben, a sok újdonságnak köszönhetően nem kevesebb, mint 37 százalékos az erősödés.
Mára oda jutott a fejlődés, hogy a sokféleképpen hívott autók - lehet SUV (sport utility vehicle), crossover (utalva rá, hogy kategóriák tulajdonságait ötvöző hibrid típus), magyarul szabadidőautó vagy városi terepjáró – minden méretkategóriában elérhető, gyakorta már népszerűbbek, mint az azonos méretű hagyományos felépítésű modellek- amelyek gyakran a műszaki alapjaikat adják. Ma már senki nem gondolja, hogy ezek az autók kényelmetlenebbek, vagy zajosabbak lennének. Belső térkapacitásuk, kényelmes vezethetőségük még le is pipálhatja a bázismodellekét. És mi maradt a terepjáróképességből?
Mivel a hasmagasságuk még mindig magasabb, mint a klasszikus személyautóké, és ha valaki áldoz rá, rendszerint megkaphatók összkerékhajtással, vagy ha azzal nem, akkor olyan elektronikus vezetéstámogató rendszerekkel, amelyek éppen a rossz út funkciót erősítik, bizony bátrabban lehet velük kalandozni. És azt se felejtsük el, hogy a városi terhelést is jobban bírják, a fekvőrendőrök, a kátyús utak, a magas padkák kevésbé ellenségeik, mint a hagyományos felépítésű autóknak.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.