Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e3502bec-b8bd-4cce-b695-6c331c78f90a","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A hívás célja az volt, hogy az amerikai bankok kifejthessék véleményüket a helyzetről a nemzetközi partnereiknek.","shortLead":"A hívás célja az volt, hogy az amerikai bankok kifejthessék véleményüket a helyzetről a nemzetközi partnereiknek.","id":"20250407_A-legnagyobb-bankok-vezetoi-egyeztettek-egymassal-a-hetvegen-Trump-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3502bec-b8bd-4cce-b695-6c331c78f90a.jpg","index":0,"item":"2b45bc32-afa5-4fa8-8a7a-c061d3673533","keywords":null,"link":"/kkv/20250407_A-legnagyobb-bankok-vezetoi-egyeztettek-egymassal-a-hetvegen-Trump-miatt","timestamp":"2025. április. 07. 16:56","title":"A legnagyobb bankok vezetői egyeztettek egymással a hétvégén Trump vámjai miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"681f27c7-6739-4e3c-a80b-18c6d07df081","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A négy férfi közül egynél nem tudták bizonyítani, hogy bűncselekményt követett volna el. ","shortLead":"A négy férfi közül egynél nem tudták bizonyítani, hogy bűncselekményt követett volna el. ","id":"20250407_izraeli-zaszlo-rongalas-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/681f27c7-6739-4e3c-a80b-18c6d07df081.jpg","index":0,"item":"91a9c294-9ea5-4a48-8c76-e23d0a314055","keywords":null,"link":"/itthon/20250407_izraeli-zaszlo-rongalas-letartoztatas","timestamp":"2025. április. 07. 13:08","title":"Letartóztatást indítványozott az ügyészség az izraeli és magyar zászlókat megrongáló külföldi férfiak ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b279c207-1263-416d-ba73-338621742876","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ön vajon normális a lázári értelmezés szerint?","shortLead":"Ön vajon normális a lázári értelmezés szerint?","id":"20250406_Lazar-Janos-ot-pontban-foglalta-ossze-hogy-ki-szamit-normalisnak-Magyarorszagon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b279c207-1263-416d-ba73-338621742876.jpg","index":0,"item":"dfb8fcb3-cf42-4f69-a112-e164f30d25ac","keywords":null,"link":"/itthon/20250406_Lazar-Janos-ot-pontban-foglalta-ossze-hogy-ki-szamit-normalisnak-Magyarorszagon","timestamp":"2025. április. 06. 10:21","title":"Lázár János öt pontban foglalta össze, hogy ki számít normálisnak Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5273532b-0bcd-45aa-9711-07ddf8ae1a17","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Érdekes dolgok derültek ki, amikor megnézték a hátteret, hol is készülhettek a fényképek Rogán Barbaráról.","shortLead":"Érdekes dolgok derültek ki, amikor megnézték a hátteret, hol is készülhettek a fényképek Rogán Barbaráról.","id":"20250405_Millios-szobaarak-szalloda-Rogan-Antal-felesege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5273532b-0bcd-45aa-9711-07ddf8ae1a17.jpg","index":0,"item":"04ae0cbf-5a76-4a36-8e1e-50fcea9458da","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250405_Millios-szobaarak-szalloda-Rogan-Antal-felesege","timestamp":"2025. április. 05. 21:43","title":"Milliós szobaárak vannak a szállodában, ahol Rogán Antal feleségéről fényképek készültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd64428b-493a-4684-9c8c-e0baad34d38c","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A reggeli mínusz 23 százalékból kora délutánra plusz 5 lett, a 4iG-ban is résztulajdonos Rheinmetall ugyanakkor Budapestről továbbra sem kap jó híreket.","shortLead":"A reggeli mínusz 23 százalékból kora délutánra plusz 5 lett, a 4iG-ban is résztulajdonos Rheinmetall ugyanakkor...","id":"20250407_rheinmetall-tozsde-frankfurt-dax-vam-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd64428b-493a-4684-9c8c-e0baad34d38c.jpg","index":0,"item":"b0c8e297-6728-4e2a-904e-af272c1a8d7c","keywords":null,"link":"/kkv/20250407_rheinmetall-tozsde-frankfurt-dax-vam-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 14:10","title":"Nagyon ugrott a reggeli sokk után a Rheinmetall, délután már felfelé húzta a frankfurti tőzsdét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec624045-24a5-4007-ac2e-0c35807b1059","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Európai Bizottság elnöke ugyanakkor azt is kihangsúlyozta, hogy először inkább tárgyalnának az USA-val a vámokról.","shortLead":"Az Európai Bizottság elnöke ugyanakkor azt is kihangsúlyozta, hogy először inkább tárgyalnának az USA-val a vámokról.","id":"20250407_Von-der-Leyen-Az-EU-kesz-aranyos-valaszt-adni-Trump-vamjaira","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec624045-24a5-4007-ac2e-0c35807b1059.jpg","index":0,"item":"4b942aca-07ab-47b8-a372-4dcece6c476e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250407_Von-der-Leyen-Az-EU-kesz-aranyos-valaszt-adni-Trump-vamjaira","timestamp":"2025. április. 07. 12:00","title":"Von der Leyen: Az EU kész arányos választ adni Trump vámjaira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3179cd7d-c875-4755-be9d-4bc227dda98a","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"A vízvezetékekbe táplált 5 liter vízből átlagosan 1 elveszik, de van olyan szolgáltató, amelynél ez az arány közel 50 százalék. A 2023-as tempóval haladva átlagosan 280 évet venne igénybe a víziközmű-hálózat felújítása, ez némi javulást jelent az elmúlt évekhez képest, de kormányzat által az ágazatra fordított milliárdok jelentős részének az ipari beruházók a haszonélvezői, nem a lakosság.","shortLead":"A vízvezetékekbe táplált 5 liter vízből átlagosan 1 elveszik, de van olyan szolgáltató, amelynél ez az arány közel 50...","id":"20250406_vizikozmu-vizvezetek-viz-koalicio-csotores-felujitas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3179cd7d-c875-4755-be9d-4bc227dda98a.jpg","index":0,"item":"9e8774db-fb0a-40d1-b6f9-9971e100c3c4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250406_vizikozmu-vizvezetek-viz-koalicio-csotores-felujitas-ebx","timestamp":"2025. április. 06. 10:00","title":"Óránként 10 csőtörés történik az országban, és még mindig évszázadokat kell várnunk a víziközmű-hálózat felújítására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df62ba39-f98c-481e-b7b8-af1e6ae24ea6","c_author":"Dzindzisz Sztefan","category":"360","description":"Az utóbbi években teljesen megváltozott a céges flottapiac, és vélhetően sosem tér vissza a korábbi nyugalmi állapot. A közeljövőben minden cégnek érdemes átgondolnia eddigi autópolitikáját – véli Pesti Tímea, a cégautóflotta-kezelő Ayvens Magyarország vezérigazgatója.","shortLead":"Az utóbbi években teljesen megváltozott a céges flottapiac, és vélhetően sosem tér vissza a korábbi nyugalmi állapot...","id":"20250406_hvg-pesti-timea-cegauto-flottakezelo-ayvens-magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df62ba39-f98c-481e-b7b8-af1e6ae24ea6.jpg","index":0,"item":"e5cd4be1-7e5e-4947-b623-9e78ee8cca71","keywords":null,"link":"/360/20250406_hvg-pesti-timea-cegauto-flottakezelo-ayvens-magyarorszag","timestamp":"2025. április. 06. 10:30","title":"A cégek ugranak mindenre, ami ingyen van vagy olcsó – okoznak-e földrengést a céges flottapiacon a kínai autók?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gondolta volna bárki, hogy az itáliai utcácskák savanyúcukor-formájú miniautója a Cinquecento egyszer emelt hasmagasságú, összkerékhajtású, kilencfokozatú automataváltós kivitelben fog tetszelegni? Itt a Fiat 500X a crossover, amiben azért még így is erős az Amore-faktor.
A néhai Fiat 500-as megjelenése óta eltelt 57 év, ami nagyon nagy idő az autóiparban is. Aki mostanság ellátogat egy fiatos honlapra, annak bizony elkerekedhet a szeme, hogy a torinói cég kínálatának derékhadát az 500-asok adják.
Kétségtelen, elképesztő húzás volt a kétezres évekbe teleportálni a hatvanas évek „Dolce Vita” életérzését a Fiat 500-ason keresztül. A kicsike mára, mondhatni, majdnem megette a nagyhalat, a Fiatot. Mint tudni lehet, pont ezen oknál fogva, nehogy teljesen felboruljon a status quo, nem is csinálnak több változatot a jelenleg már hat tagból álló 500-as sorozatból. Az utolsó családtag az 500X járt most nálunk.
Fiat 500X - galéria
Az igen méretesre pumpált 500X-ről, már alig-alig jut eszébe az embernek, nem hogy az eredeti, de a 2007-ben bemutatott retromodern 500-as sem. A „kicsike” 4,25 méterével már egyáltalán nem is olyan kicsike, és egyáltalán nem is szerény megjelenésű. És egy 1,5 tonnás kocsi, miért is lenne az? A szabadiődautó hasmagassága 17,9 centiméter, amely olyannyira tisztességes, hogy a 18 colos kerekek mellett is láthatóan bőven van helye a rugóútnak a kerekek és a karosszéria között.
Nálunk egyébként egy Opening Edition nevű változat járt, vagyis a szériaindításra kiadott egyedi darabok egyike. Ez azonnal rávilágít az 500-as család talán legnagyobb fegyverére, a mögé rakott marketing mechanizmusra. Ahogyan az ezt az egész modern retro 500-ast felépítette a Fiat. Ennél a modellnél a legfontosabb elem az egyedi imázs, annak olaszos, ravaszul megkreált stílusosságával, hogy mindig próbáljunk meg valami olyat adni a vevőnek, amihez kötődhet.
Fiat 500X - galéria
Szabó-Jilek Ádám
Az 500X is megadja azt, amiért bele lehet szeretni. A buciszemű lámpáival, amelyek búrái alatt is ott virít 500, a tetőn lévő hatalmas matricán is; a túlméretes belső kilincsek pedig zseniálisak. Az ülések hímzéseiben szintén ott a típusjel, a műszerfal sötétszürkéje, ami az olaszoktól váratlanul minimalista, de olyan teflonszerű anyag, amilyet még nem láttunk. Szerencsére a csinosság mellett a minőség is úgy tűnik, rendben van, az ülések például masszívak és jól tartanak, sőt a vezető elektromosan állítható deréktámaszt kapott. A hátsó ülések és a csomagtér (350 liter) családi autónak is megfelelővé teszik az 500X-et, és úgy is befér két nagy bőrönd hátra, hogy a mai szokásokkal ellentétben, teljes értékű pótkerék lapul a csomagtérpadló alatt.
Fiat 500X - galéria
Szabó-Jilek Ádám
A műszeregységet, retro ide vagy oda áthelyezték a digitális korba. A sebességmérő, a baloldalon kapott helyet, a műszeregység központi kijelzője digitális. Erre kérhető le a fedélzeti komputerből legalább 50 féle paraméter. A bőség zavara enyhe kifejezés, még a gyorsulási, oldal és lassulási erőket is figyelemmel követhetjük ha akarjuk, akárcsak a tengelyekre jutó nyomaték eloszlását. A középkonzoli infotainment-egység is kifejezetten pozitív benyomást kelt, az érintőképernyős rendszer gyorsan létrehozza a Bluetooth-kapcsolatokat, a hardver sebesen teszi a dolgát a navinál. Szép grafikájú és igényes a rendszeren futó szoftver.
A terepakadályok leküzdését is bevállaló 500X-ben egy 140 lovas, 350 Nm-es maximális nyomatékú négyhengeres Multijet2 dízel dolgozik. Nehéz lenne kijelenteni, hogy a csendesebb fajtából való, hidegen, melegen, erős hangja van, különösen 1500-as fordulatszám környékén zajos. A motor járása melegen ugyan kisimul valamennyire, és a leginkább 120-as tempó környékén csöndes kilencedik (!) fokozatban.
A hajtáslánc egyértelmű különlegessége ez a kilencfokozatú automata-váltó. Egészen elképesztő figyelni a rendszert, ahogyan dolgozik. Az egyest példának okáért gyakorlatilag nem is ismeri, a kocsi D2-ben (második fokozatban indul el), az egyest csak off-road, illetve emelkedőn való induláskor használja. Ugyan így érdekes látvány, hogy egy átlagos derékszögű kanyart, vagyis a kereszteződésben befordulást negyedik-ötödikben abszolválja. Ugyanakkor akonstrukció mégsem áll össze tökéletes egésszé, a fokozatokat gyakran kissé bizonytalanul rakosgatja egymás után a váltó és ez sok fokozat nem igazán szolgálja ki az alacsony fordulatszám-kis fogyasztás elvárást.
140 km/h-s tempónál 2400-as fordulatszám felett forog a főtengely, ami egy sima hatfokozatú váltónál normális lenne, de alapvetően azt gondolnák, a kilenc fokozat mellett ennek alacsonyabb értéket kellene mutatnia, különösen egy dízel esetében, mert így sehogyan sem sikerült 7,5 liter alá vinni az átlagos 100 kilométerre jutó fogyasztást. Ennél manapság egy literrel alacsonyabb értékkel lennénk igazán elégedettek, még akkor is, ha itt egy összkerékhajtású és kétség kívül viszonylag nehéz, 1495 tömegű autóról van szól. (A papír szerinti értéke a kocsinak egyébként 4,9 liter per száz kilométer vegyes használatban.)
Szabó-Jilek Ádám
Az 500X alá rakott futómű, elől és hátul is MacPherson rugóstagokkal, ugyanakkor peres 18 colos kerekkel is túl kemény a kocsi alá városban. Egyértelműen keményebb a jószág, mint a megszokott ötajtós városi autók többsége. A kormányzás, viszont talán ennek köszönhetően is nagyon direkt, erőssége a konstrukciónak.
Mivel nálunk a hazai kínálat talán legritkább példánya, egy összkerékhajtású változat járt, kicsit terepen is kipróbáltuk. A kardánalagúton található menetmód-választóval az off-road hajtást választva lassul valamelyesta gázpedál reakciója, ami terepezéshez ideális, bakancsban is lehet finoman adagolni a sebességet.Terepezéshez megjegyzendő, hogy a differenciálzár jelen esetben a tapadását vesztő kereket megfékező elektronika, amely ezzel párhuzamosan nagyobb nyomatékot küld a még tapadással bíró kerekre.
Szabó-Jilek Ádám
Nem feltétlen könnyű egy prémiumautó paramétereit meghatározni általánosan, de a Fiat 500X, ezzel a felszereltséggel ehhez a családhoz kíván tartozni. Bőrkárpit, deréktámasz, multikapcsolós kormány, tolatóradar, elektronikus fékerőelosztó, motornyomaték szabályozás, tempomat, kulcsnélküli indítás, motorosan behajtható tükrök, xenon, esőszenzor és olyan egyedi kiegészítők, amelyek a prémium kategória jellemzői.
Ennek ellenére a Fiat 500X-et olyan vegye, aki nagyon beleszeret és a kisebb-nagyobb hibáit elnézi majd neki. Még így is megtörténhet, hogy akármennyire is odavan a formás retróságért, gyorsan kijózanítja majd az 500X - a mi tesztautónk esetében - bőven 8 millió forint feletti alapára.
Ha még több autós tesztet szeretne olvasni, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
Rendszer ez, vagy csak őrült beszéd? Az NBC 2015-ben még kirúgta Donald Trumpot azért, ami mára az amerikai politika alapvetésévé vált, tíz év elteltével viszont teljesen elszabadult az elnök kommunikációja.
Maroš Šefčovič kereskedelemért felelős uniós biztos szerint a Donald Trump által bejelentett vámok 380 milliárd euró értékű európai exportot érintenek.