Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"13e8cdc0-25eb-4156-97b4-65233028d3e7","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Szinte az 1947-es függetlenné válással egy időben India és Pakisztán is békés atomprogramot indított. Ám a kutatások fordulatot vettek, és mindkettő nukleáris fegyvert fejlesztett, valóssá téve az atomháború veszélyét.","shortLead":"Szinte az 1947-es függetlenné válással egy időben India és Pakisztán is békés atomprogramot indított. Ám a kutatások...","id":"20250614_hvg-india-pakisztan-atombomba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13e8cdc0-25eb-4156-97b4-65233028d3e7.jpg","index":0,"item":"c044be12-ca4c-458c-bc48-f120b27e3275","keywords":null,"link":"/360/20250614_hvg-india-pakisztan-atombomba","timestamp":"2025. június. 14. 15:30","title":"India és Pakisztán sakkban tartja egymást az atombombákkal, és nem félne használni azokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1ac7b82-04d7-4b54-8eac-3cb2f36a0fd8","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Nemrégiben merült fel, hogy hozzányúlnának a jelenlegi rendszerhez.","shortLead":"Nemrégiben merült fel, hogy hozzányúlnának a jelenlegi rendszerhez.","id":"20250613_Maradhat-a-keteves-muszaki-a-regi-autoknal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1ac7b82-04d7-4b54-8eac-3cb2f36a0fd8.jpg","index":0,"item":"e8a1fb33-6dca-4a99-87ec-0a7305903430","keywords":null,"link":"/cegauto/20250613_Maradhat-a-keteves-muszaki-a-regi-autoknal","timestamp":"2025. június. 13. 13:13","title":"Maradhat a kétéves műszaki a régi autóknál – Magyarország ellenzi a változást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba9c56ba-a3bc-4d22-a0fc-0735012e4a7d","c_author":"Sárközi Helga","category":"360","description":"Finnországban sokaknak lett elegük a klímaváltozás ellen küzdő Elokapina környezetvédő szervezet akcióiból. Százezernél is több aláírás gyűlt össze a mozgalom betiltását, bűnszervezetté nyilvánítását és a pénzügyi támogatásuk kriminalizálását követelő népi kezdeményezésre. A mozgalom többnapos akciója hétfőtől szerdáig tartott a finn főváros több forgalmas pontján. A mostani megmozdulás egyik kimondott célja a rendőrségi szervezetre történő nyomásgyakorlás, amihez a szervezők még helyszíni oktatást is tartanak.","shortLead":"Finnországban sokaknak lett elegük a klímaváltozás ellen küzdő Elokapina környezetvédő szervezet akcióiból. Százezernél...","id":"20250613_Tuntetes-finn-modra-helyszini-gyorstalpalo-oktatas-kezdo-ellenalloknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba9c56ba-a3bc-4d22-a0fc-0735012e4a7d.jpg","index":0,"item":"7b537c12-e4aa-4617-8ea4-778d7fbad193","keywords":null,"link":"/360/20250613_Tuntetes-finn-modra-helyszini-gyorstalpalo-oktatas-kezdo-ellenalloknak","timestamp":"2025. június. 13. 17:35","title":"Tüntetés finn módra – helyszíni gyorstalpaló kezdő ellenállóknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8181ae88-33bd-4326-96ed-72ddc365e552","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az utasszállító egyik feketedobozát már megtalálták.","shortLead":"Az utasszállító egyik feketedobozát már megtalálták.","id":"20250613_air-india-mayday-veszelyjelzes-fekete-doboz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8181ae88-33bd-4326-96ed-72ddc365e552.jpg","index":0,"item":"aca07b45-aa32-4539-bf06-d17331e8cbaa","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_air-india-mayday-veszelyjelzes-fekete-doboz","timestamp":"2025. június. 13. 11:53","title":"Közzétették a lezuhant Air India-gép másodpilótájának utolsó üzenetét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b115ef66-583a-4acb-a59c-9856cdc82440","c_author":"Balla István ","category":"kultura","description":"Nyolcvanéves lett a Neoton zenekar, majd később a Magneoton kiadó alapítója. Nevéhez olyan dalok kötődnek, mint a Santa Maria, a 220 felett, vagy a Kell hogy várj!, később kiadóvezetőként pedig olyan előadókat futtatott be, mint Zámbó Jimmy, a Rapülők vagy a Tátrai Band. Milyen viszonyban volt Erdős Péterrel? Mi köze a Black Sabbath-nak a Neotonhoz? Kibékült-e már Csepregi Éváékkal? Interjú Pásztor Lászlóval.","shortLead":"Nyolcvanéves lett a Neoton zenekar, majd később a Magneoton kiadó alapítója. Nevéhez olyan dalok kötődnek, mint a Santa...","id":"20250614_Pasztor-Laszlo-Neoton-Erdos-Peter-Csepregi-Eva-magneoton-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b115ef66-583a-4acb-a59c-9856cdc82440.jpg","index":0,"item":"aad403df-ea22-434c-b79f-d0f6b6a48c83","keywords":null,"link":"/kultura/20250614_Pasztor-Laszlo-Neoton-Erdos-Peter-Csepregi-Eva-magneoton-interju-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 20:00","title":"„Be kell valljam, Zámbó Jimmyt majdnem elszalasztottuk, miattam” – interjú Pásztor Lászlóval","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"083bef69-b1a9-44c7-85bd-8fdebc7d87da","c_author":"HVG","category":"360","description":"Csak rossz zsaru-jó zsaru trükköt játszik az izraeli miniszterelnök és Donald Trump? Lángba borul a Közel-Kelet, vagy biztonságosabb hellyé válik a világ? Hogyan dőlnek össze pillanatok alatt stabilnak látszó rezsimek? Az izraeli-iráni háború utáni forgatókönyveket latolgatja az Economist, a Financial Times, a Washington Post, a WSJ, a Die Zeit, a Spiegel, a New York Times és a legjelesebb külpolitikai elemzők.","shortLead":"Csak rossz zsaru-jó zsaru trükköt játszik az izraeli miniszterelnök és Donald Trump? Lángba borul a Közel-Kelet, vagy...","id":"20250614_izrael-iran-nemzetkozi-lapszemle-economist-ft-nyt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/083bef69-b1a9-44c7-85bd-8fdebc7d87da.jpg","index":0,"item":"5c97a95a-6313-4ac7-ae98-fd1d5ff0118d","keywords":null,"link":"/360/20250614_izrael-iran-nemzetkozi-lapszemle-economist-ft-nyt","timestamp":"2025. június. 14. 11:55","title":"„A világ joggal fél” – sötét forgatókönyveket is felvázolnak az új háború láttán a vezető nemzetközi elemzők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe9ccd14-5bbe-4f05-93df-6f9a201017d0","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A korábbihoz képest jóval több, 12 kategóriában kaptak elismerést az olvasók kedvencei. Befért G. Fodor Gábor könyve is. ","shortLead":"A korábbihoz képest jóval több, 12 kategóriában kaptak elismerést az olvasók kedvencei. Befért G. Fodor Gábor könyve...","id":"20250614_libri-irodalmi-dij-g-fodor-gabor-orban-kontra-soros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe9ccd14-5bbe-4f05-93df-6f9a201017d0.jpg","index":0,"item":"9843ab37-55a6-4852-99be-589e4a3413d9","keywords":null,"link":"/kultura/20250614_libri-irodalmi-dij-g-fodor-gabor-orban-kontra-soros","timestamp":"2025. június. 14. 09:46","title":"Schmidt Mária támogatta, G. Fodor Gábor megírta – Libri-díjat kapott az Orbán kontra Soros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5685b38-8048-4b14-b3b9-61044e93d086","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ex-tiszás Farkas Dezső a rendszerváltást akarja segíteni új politikai kezdeményezésével, az Irány Párttal.","shortLead":"Az ex-tiszás Farkas Dezső a rendszerváltást akarja segíteni új politikai kezdeményezésével, az Irány Párttal.","id":"20250614_tisza-sziget-farkas-dezso-magyar-peter-irany-part-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5685b38-8048-4b14-b3b9-61044e93d086.jpg","index":0,"item":"91a07873-f633-44cb-abca-9e57799c081d","keywords":null,"link":"/itthon/20250614_tisza-sziget-farkas-dezso-magyar-peter-irany-part-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 22:07","title":"Megszólalt a Tisza Szigetek korábbi koordinátora: új pártot alapít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gondolta volna bárki, hogy az itáliai utcácskák savanyúcukor-formájú miniautója a Cinquecento egyszer emelt hasmagasságú, összkerékhajtású, kilencfokozatú automataváltós kivitelben fog tetszelegni? Itt a Fiat 500X a crossover, amiben azért még így is erős az Amore-faktor.
A néhai Fiat 500-as megjelenése óta eltelt 57 év, ami nagyon nagy idő az autóiparban is. Aki mostanság ellátogat egy fiatos honlapra, annak bizony elkerekedhet a szeme, hogy a torinói cég kínálatának derékhadát az 500-asok adják.
Kétségtelen, elképesztő húzás volt a kétezres évekbe teleportálni a hatvanas évek „Dolce Vita” életérzését a Fiat 500-ason keresztül. A kicsike mára, mondhatni, majdnem megette a nagyhalat, a Fiatot. Mint tudni lehet, pont ezen oknál fogva, nehogy teljesen felboruljon a status quo, nem is csinálnak több változatot a jelenleg már hat tagból álló 500-as sorozatból. Az utolsó családtag az 500X járt most nálunk.
Fiat 500X - galéria
Az igen méretesre pumpált 500X-ről, már alig-alig jut eszébe az embernek, nem hogy az eredeti, de a 2007-ben bemutatott retromodern 500-as sem. A „kicsike” 4,25 méterével már egyáltalán nem is olyan kicsike, és egyáltalán nem is szerény megjelenésű. És egy 1,5 tonnás kocsi, miért is lenne az? A szabadiődautó hasmagassága 17,9 centiméter, amely olyannyira tisztességes, hogy a 18 colos kerekek mellett is láthatóan bőven van helye a rugóútnak a kerekek és a karosszéria között.
Nálunk egyébként egy Opening Edition nevű változat járt, vagyis a szériaindításra kiadott egyedi darabok egyike. Ez azonnal rávilágít az 500-as család talán legnagyobb fegyverére, a mögé rakott marketing mechanizmusra. Ahogyan az ezt az egész modern retro 500-ast felépítette a Fiat. Ennél a modellnél a legfontosabb elem az egyedi imázs, annak olaszos, ravaszul megkreált stílusosságával, hogy mindig próbáljunk meg valami olyat adni a vevőnek, amihez kötődhet.
Fiat 500X - galéria
Szabó-Jilek Ádám
Az 500X is megadja azt, amiért bele lehet szeretni. A buciszemű lámpáival, amelyek búrái alatt is ott virít 500, a tetőn lévő hatalmas matricán is; a túlméretes belső kilincsek pedig zseniálisak. Az ülések hímzéseiben szintén ott a típusjel, a műszerfal sötétszürkéje, ami az olaszoktól váratlanul minimalista, de olyan teflonszerű anyag, amilyet még nem láttunk. Szerencsére a csinosság mellett a minőség is úgy tűnik, rendben van, az ülések például masszívak és jól tartanak, sőt a vezető elektromosan állítható deréktámaszt kapott. A hátsó ülések és a csomagtér (350 liter) családi autónak is megfelelővé teszik az 500X-et, és úgy is befér két nagy bőrönd hátra, hogy a mai szokásokkal ellentétben, teljes értékű pótkerék lapul a csomagtérpadló alatt.
Fiat 500X - galéria
Szabó-Jilek Ádám
A műszeregységet, retro ide vagy oda áthelyezték a digitális korba. A sebességmérő, a baloldalon kapott helyet, a műszeregység központi kijelzője digitális. Erre kérhető le a fedélzeti komputerből legalább 50 féle paraméter. A bőség zavara enyhe kifejezés, még a gyorsulási, oldal és lassulási erőket is figyelemmel követhetjük ha akarjuk, akárcsak a tengelyekre jutó nyomaték eloszlását. A középkonzoli infotainment-egység is kifejezetten pozitív benyomást kelt, az érintőképernyős rendszer gyorsan létrehozza a Bluetooth-kapcsolatokat, a hardver sebesen teszi a dolgát a navinál. Szép grafikájú és igényes a rendszeren futó szoftver.
A terepakadályok leküzdését is bevállaló 500X-ben egy 140 lovas, 350 Nm-es maximális nyomatékú négyhengeres Multijet2 dízel dolgozik. Nehéz lenne kijelenteni, hogy a csendesebb fajtából való, hidegen, melegen, erős hangja van, különösen 1500-as fordulatszám környékén zajos. A motor járása melegen ugyan kisimul valamennyire, és a leginkább 120-as tempó környékén csöndes kilencedik (!) fokozatban.
A hajtáslánc egyértelmű különlegessége ez a kilencfokozatú automata-váltó. Egészen elképesztő figyelni a rendszert, ahogyan dolgozik. Az egyest példának okáért gyakorlatilag nem is ismeri, a kocsi D2-ben (második fokozatban indul el), az egyest csak off-road, illetve emelkedőn való induláskor használja. Ugyan így érdekes látvány, hogy egy átlagos derékszögű kanyart, vagyis a kereszteződésben befordulást negyedik-ötödikben abszolválja. Ugyanakkor akonstrukció mégsem áll össze tökéletes egésszé, a fokozatokat gyakran kissé bizonytalanul rakosgatja egymás után a váltó és ez sok fokozat nem igazán szolgálja ki az alacsony fordulatszám-kis fogyasztás elvárást.
140 km/h-s tempónál 2400-as fordulatszám felett forog a főtengely, ami egy sima hatfokozatú váltónál normális lenne, de alapvetően azt gondolnák, a kilenc fokozat mellett ennek alacsonyabb értéket kellene mutatnia, különösen egy dízel esetében, mert így sehogyan sem sikerült 7,5 liter alá vinni az átlagos 100 kilométerre jutó fogyasztást. Ennél manapság egy literrel alacsonyabb értékkel lennénk igazán elégedettek, még akkor is, ha itt egy összkerékhajtású és kétség kívül viszonylag nehéz, 1495 tömegű autóról van szól. (A papír szerinti értéke a kocsinak egyébként 4,9 liter per száz kilométer vegyes használatban.)
Szabó-Jilek Ádám
Az 500X alá rakott futómű, elől és hátul is MacPherson rugóstagokkal, ugyanakkor peres 18 colos kerekkel is túl kemény a kocsi alá városban. Egyértelműen keményebb a jószág, mint a megszokott ötajtós városi autók többsége. A kormányzás, viszont talán ennek köszönhetően is nagyon direkt, erőssége a konstrukciónak.
Mivel nálunk a hazai kínálat talán legritkább példánya, egy összkerékhajtású változat járt, kicsit terepen is kipróbáltuk. A kardánalagúton található menetmód-választóval az off-road hajtást választva lassul valamelyesta gázpedál reakciója, ami terepezéshez ideális, bakancsban is lehet finoman adagolni a sebességet.Terepezéshez megjegyzendő, hogy a differenciálzár jelen esetben a tapadását vesztő kereket megfékező elektronika, amely ezzel párhuzamosan nagyobb nyomatékot küld a még tapadással bíró kerekre.
Szabó-Jilek Ádám
Nem feltétlen könnyű egy prémiumautó paramétereit meghatározni általánosan, de a Fiat 500X, ezzel a felszereltséggel ehhez a családhoz kíván tartozni. Bőrkárpit, deréktámasz, multikapcsolós kormány, tolatóradar, elektronikus fékerőelosztó, motornyomaték szabályozás, tempomat, kulcsnélküli indítás, motorosan behajtható tükrök, xenon, esőszenzor és olyan egyedi kiegészítők, amelyek a prémium kategória jellemzői.
Ennek ellenére a Fiat 500X-et olyan vegye, aki nagyon beleszeret és a kisebb-nagyobb hibáit elnézi majd neki. Még így is megtörténhet, hogy akármennyire is odavan a formás retróságért, gyorsan kijózanítja majd az 500X - a mi tesztautónk esetében - bőven 8 millió forint feletti alapára.
Ha még több autós tesztet szeretne olvasni, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
Az infláció gyorsul, a közlekedés lassul, elkészült egy mindenkit meglepő törvényjavaslat, amely kiütheti a plázákat, a kormány pedig megemelte a hiánycélt.