Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d6b7ea08-5e46-499e-af00-46fc23b9a4e8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel nyolc kilométeres szakasz a városon keresztül. ","shortLead":"Közel nyolc kilométeres szakasz a városon keresztül. ","id":"20250109_Budapest-egyik-legfontosabb-utvonalan-csokken-sebesseghatar-Budai-also-rakpart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6b7ea08-5e46-499e-af00-46fc23b9a4e8.jpg","index":0,"item":"4659eb16-d482-48ff-9667-97845b8abaa9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250109_Budapest-egyik-legfontosabb-utvonalan-csokken-sebesseghatar-Budai-also-rakpart","timestamp":"2025. január. 09. 16:10","title":"Csökkentik a megengedett sebességet a budapesti rakpartokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"114db46c-a62e-4d0c-8f48-5203ed821e45","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Alaposan megújul a típus, kicsit a Cybertruck stílusában.","shortLead":"Alaposan megújul a típus, kicsit a Cybertruck stílusában.","id":"20250109_Alcazas-nelkul-bukkant-fel-a-frissitett-Tesla-Model-Y","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/114db46c-a62e-4d0c-8f48-5203ed821e45.jpg","index":0,"item":"a984bfb2-918c-4a1e-bf35-656fd339b73e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250109_Alcazas-nelkul-bukkant-fel-a-frissitett-Tesla-Model-Y","timestamp":"2025. január. 09. 15:24","title":"Álcázás nélkül bukkant fel a Tesla legfontosabb újdonsága, a frissített Model Y – képek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"adf8e8ca-3731-4a81-8bb1-05acac28948a","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Minél inkább elszigetelődik Magyarország, Kína és Oroszország annál inkább ki tudja használni a gyengeségét – írja Slawomir Sierakowski. ","shortLead":"Minél inkább elszigetelődik Magyarország, Kína és Oroszország annál inkább ki tudja használni a gyengeségét – írja...","id":"20250108_project-syndicate-orban-romanowski-lengyelorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adf8e8ca-3731-4a81-8bb1-05acac28948a.jpg","index":0,"item":"41402bb2-09e3-4736-946c-31876d4b5ef6","keywords":null,"link":"/360/20250108_project-syndicate-orban-romanowski-lengyelorszag","timestamp":"2025. január. 08. 07:30","title":"Slawomir Sierakowski a Project Syndicate-ben: Magyarország lesz a következő Belarusz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"038b0a89-8978-49f5-89e4-ff06383b8c29","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A legfelső vezetés fizetése a dolgozókénál nagyobb arányban csökkent. Ez is része a tavaly kötött megállapodásnak, amelynek értelmében az üzemek bezárásának elkerüléséért a cég fizetéseket csökkent és leépít, ami egyúttal a német autóipar válságának újabb tünete.","shortLead":"A legfelső vezetés fizetése a dolgozókénál nagyobb arányban csökkent. Ez is része a tavaly kötött megállapodásnak...","id":"20250108_vw-menedzsment-fizetes-csokkentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/038b0a89-8978-49f5-89e4-ff06383b8c29.jpg","index":0,"item":"7df5eebd-297c-4242-8da7-ea215161609d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_vw-menedzsment-fizetes-csokkentes","timestamp":"2025. január. 08. 11:03","title":"A szakszervezetekkel kötött megállapodás után 300 millió euróval csökkentik a Volkswagen vezetőségének bérét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4034a8c7-3f88-41a6-a320-f73b9134d1f1","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A tulajdonos elmondása szerint a beruházás végleges koncepciója még nem alakult ki. ","shortLead":"A tulajdonos elmondása szerint a beruházás végleges koncepciója még nem alakult ki. ","id":"20250108_Korszallo-atepites-felujitas-tervek-bezar-Garancsi-Istvan-Market-KOZTI","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4034a8c7-3f88-41a6-a320-f73b9134d1f1.jpg","index":0,"item":"625e253d-6e1b-485c-b80e-9ec104e79f96","keywords":null,"link":"/kultura/20250108_Korszallo-atepites-felujitas-tervek-bezar-Garancsi-Istvan-Market-KOZTI","timestamp":"2025. január. 08. 09:53","title":"Januárban bezár az átépítés előtt álló Körszálló","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11c29b12-87b3-4235-b375-86671195adf7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A férfi majdnem lekéste miatta a repülőjárata indulását.","shortLead":"A férfi majdnem lekéste miatta a repülőjárata indulását.","id":"20250108_onvezeto-taxi-vegtelen-korozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11c29b12-87b3-4235-b375-86671195adf7.jpg","index":0,"item":"ee52e1f6-4c36-4c94-b0c6-88f5912f8c95","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_onvezeto-taxi-vegtelen-korozes","timestamp":"2025. január. 08. 10:28","title":"Végtelen körözésbe kezdett egy sofőr nélküli taxi a csapdába került utasával – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b14bb73-8ef5-4853-b50b-685ce1b12efc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A WMN magazin olyan nőket szeretne vele elismerni, akik kiemelkedő munkát végeznek a közösségépítés terén.","shortLead":"A WMN magazin olyan nőket szeretne vele elismerni, akik kiemelkedő munkát végeznek a közösségépítés terén.","id":"20250108_Hadas-Kriszta-WMN-dij-kozossegepites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b14bb73-8ef5-4853-b50b-685ce1b12efc.jpg","index":0,"item":"33a9684a-10c9-4c5a-bdb4-378e184667a3","keywords":null,"link":"/elet/20250108_Hadas-Kriszta-WMN-dij-kozossegepites","timestamp":"2025. január. 08. 11:28","title":"Díjat alapítottak Hadas Kriszta emlékére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b562c319-a16e-4a98-8add-87221e10ef61","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az egyre több konnektoros autót gyártó kínai SAIC-GM-Wuling fontos mérföldkőhöz érkezett.","shortLead":"Az egyre több konnektoros autót gyártó kínai SAIC-GM-Wuling fontos mérföldkőhöz érkezett.","id":"20250108_az-elso-kinai-autogyarto-mely-atlepte-a-30-millios-mennyiseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b562c319-a16e-4a98-8add-87221e10ef61.jpg","index":0,"item":"de8bb0fe-a979-446a-9e9a-5fe4d773e598","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_az-elso-kinai-autogyarto-mely-atlepte-a-30-millios-mennyiseget","timestamp":"2025. január. 08. 06:41","title":"Az első kínai autógyártó, mely átlépte a 30 milliós mennyiséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Gondolta volna bárki, hogy az itáliai utcácskák savanyúcukor-formájú miniautója a Cinquecento egyszer emelt hasmagasságú, összkerékhajtású, kilencfokozatú automataváltós kivitelben fog tetszelegni? Itt a Fiat 500X a crossover, amiben azért még így is erős az Amore-faktor.
A néhai Fiat 500-as megjelenése óta eltelt 57 év, ami nagyon nagy idő az autóiparban is. Aki mostanság ellátogat egy fiatos honlapra, annak bizony elkerekedhet a szeme, hogy a torinói cég kínálatának derékhadát az 500-asok adják.
Kétségtelen, elképesztő húzás volt a kétezres évekbe teleportálni a hatvanas évek „Dolce Vita” életérzését a Fiat 500-ason keresztül. A kicsike mára, mondhatni, majdnem megette a nagyhalat, a Fiatot. Mint tudni lehet, pont ezen oknál fogva, nehogy teljesen felboruljon a status quo, nem is csinálnak több változatot a jelenleg már hat tagból álló 500-as sorozatból. Az utolsó családtag az 500X járt most nálunk.
Fiat 500X - galéria
Az igen méretesre pumpált 500X-ről, már alig-alig jut eszébe az embernek, nem hogy az eredeti, de a 2007-ben bemutatott retromodern 500-as sem. A „kicsike” 4,25 méterével már egyáltalán nem is olyan kicsike, és egyáltalán nem is szerény megjelenésű. És egy 1,5 tonnás kocsi, miért is lenne az? A szabadiődautó hasmagassága 17,9 centiméter, amely olyannyira tisztességes, hogy a 18 colos kerekek mellett is láthatóan bőven van helye a rugóútnak a kerekek és a karosszéria között.
Nálunk egyébként egy Opening Edition nevű változat járt, vagyis a szériaindításra kiadott egyedi darabok egyike. Ez azonnal rávilágít az 500-as család talán legnagyobb fegyverére, a mögé rakott marketing mechanizmusra. Ahogyan az ezt az egész modern retro 500-ast felépítette a Fiat. Ennél a modellnél a legfontosabb elem az egyedi imázs, annak olaszos, ravaszul megkreált stílusosságával, hogy mindig próbáljunk meg valami olyat adni a vevőnek, amihez kötődhet.
Fiat 500X - galéria
Szabó-Jilek Ádám
Az 500X is megadja azt, amiért bele lehet szeretni. A buciszemű lámpáival, amelyek búrái alatt is ott virít 500, a tetőn lévő hatalmas matricán is; a túlméretes belső kilincsek pedig zseniálisak. Az ülések hímzéseiben szintén ott a típusjel, a műszerfal sötétszürkéje, ami az olaszoktól váratlanul minimalista, de olyan teflonszerű anyag, amilyet még nem láttunk. Szerencsére a csinosság mellett a minőség is úgy tűnik, rendben van, az ülések például masszívak és jól tartanak, sőt a vezető elektromosan állítható deréktámaszt kapott. A hátsó ülések és a csomagtér (350 liter) családi autónak is megfelelővé teszik az 500X-et, és úgy is befér két nagy bőrönd hátra, hogy a mai szokásokkal ellentétben, teljes értékű pótkerék lapul a csomagtérpadló alatt.
Fiat 500X - galéria
Szabó-Jilek Ádám
A műszeregységet, retro ide vagy oda áthelyezték a digitális korba. A sebességmérő, a baloldalon kapott helyet, a műszeregység központi kijelzője digitális. Erre kérhető le a fedélzeti komputerből legalább 50 féle paraméter. A bőség zavara enyhe kifejezés, még a gyorsulási, oldal és lassulási erőket is figyelemmel követhetjük ha akarjuk, akárcsak a tengelyekre jutó nyomaték eloszlását. A középkonzoli infotainment-egység is kifejezetten pozitív benyomást kelt, az érintőképernyős rendszer gyorsan létrehozza a Bluetooth-kapcsolatokat, a hardver sebesen teszi a dolgát a navinál. Szép grafikájú és igényes a rendszeren futó szoftver.
A terepakadályok leküzdését is bevállaló 500X-ben egy 140 lovas, 350 Nm-es maximális nyomatékú négyhengeres Multijet2 dízel dolgozik. Nehéz lenne kijelenteni, hogy a csendesebb fajtából való, hidegen, melegen, erős hangja van, különösen 1500-as fordulatszám környékén zajos. A motor járása melegen ugyan kisimul valamennyire, és a leginkább 120-as tempó környékén csöndes kilencedik (!) fokozatban.
A hajtáslánc egyértelmű különlegessége ez a kilencfokozatú automata-váltó. Egészen elképesztő figyelni a rendszert, ahogyan dolgozik. Az egyest példának okáért gyakorlatilag nem is ismeri, a kocsi D2-ben (második fokozatban indul el), az egyest csak off-road, illetve emelkedőn való induláskor használja. Ugyan így érdekes látvány, hogy egy átlagos derékszögű kanyart, vagyis a kereszteződésben befordulást negyedik-ötödikben abszolválja. Ugyanakkor akonstrukció mégsem áll össze tökéletes egésszé, a fokozatokat gyakran kissé bizonytalanul rakosgatja egymás után a váltó és ez sok fokozat nem igazán szolgálja ki az alacsony fordulatszám-kis fogyasztás elvárást.
140 km/h-s tempónál 2400-as fordulatszám felett forog a főtengely, ami egy sima hatfokozatú váltónál normális lenne, de alapvetően azt gondolnák, a kilenc fokozat mellett ennek alacsonyabb értéket kellene mutatnia, különösen egy dízel esetében, mert így sehogyan sem sikerült 7,5 liter alá vinni az átlagos 100 kilométerre jutó fogyasztást. Ennél manapság egy literrel alacsonyabb értékkel lennénk igazán elégedettek, még akkor is, ha itt egy összkerékhajtású és kétség kívül viszonylag nehéz, 1495 tömegű autóról van szól. (A papír szerinti értéke a kocsinak egyébként 4,9 liter per száz kilométer vegyes használatban.)
Szabó-Jilek Ádám
Az 500X alá rakott futómű, elől és hátul is MacPherson rugóstagokkal, ugyanakkor peres 18 colos kerekkel is túl kemény a kocsi alá városban. Egyértelműen keményebb a jószág, mint a megszokott ötajtós városi autók többsége. A kormányzás, viszont talán ennek köszönhetően is nagyon direkt, erőssége a konstrukciónak.
Mivel nálunk a hazai kínálat talán legritkább példánya, egy összkerékhajtású változat járt, kicsit terepen is kipróbáltuk. A kardánalagúton található menetmód-választóval az off-road hajtást választva lassul valamelyesta gázpedál reakciója, ami terepezéshez ideális, bakancsban is lehet finoman adagolni a sebességet.Terepezéshez megjegyzendő, hogy a differenciálzár jelen esetben a tapadását vesztő kereket megfékező elektronika, amely ezzel párhuzamosan nagyobb nyomatékot küld a még tapadással bíró kerekre.
Szabó-Jilek Ádám
Nem feltétlen könnyű egy prémiumautó paramétereit meghatározni általánosan, de a Fiat 500X, ezzel a felszereltséggel ehhez a családhoz kíván tartozni. Bőrkárpit, deréktámasz, multikapcsolós kormány, tolatóradar, elektronikus fékerőelosztó, motornyomaték szabályozás, tempomat, kulcsnélküli indítás, motorosan behajtható tükrök, xenon, esőszenzor és olyan egyedi kiegészítők, amelyek a prémium kategória jellemzői.
Ennek ellenére a Fiat 500X-et olyan vegye, aki nagyon beleszeret és a kisebb-nagyobb hibáit elnézi majd neki. Még így is megtörténhet, hogy akármennyire is odavan a formás retróságért, gyorsan kijózanítja majd az 500X - a mi tesztautónk esetében - bőven 8 millió forint feletti alapára.
Ha még több autós tesztet szeretne olvasni, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
A Kozma utcai izraelita temetőben helyezték örök nyugalomra Keleti Ágnes ötszörös olimpiai bajnok tornászt, a Nemzet Sportolóját, aki január 2-án hunyt el, és a temetése napján töltötte volna be a 104. életévét.