Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"abd3b99d-a2b6-4785-8af4-35395f65ebaf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kínai Nagy Napfal a tervek szerint 2030-ra készül majd el, és évente 180 milliárd kWh elektromos áramot termelhet. Peking teljes fogyasztása 2023-ban ennél szerényebb volt.","shortLead":"A kínai Nagy Napfal a tervek szerint 2030-ra készül majd el, és évente 180 milliárd kWh elektromos áramot termelhet...","id":"20250103_kina-nagy-napfal-napelem-elektromos-aram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abd3b99d-a2b6-4785-8af4-35395f65ebaf.jpg","index":0,"item":"0c1e781f-83d5-4575-bfc4-f217cfb32787","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_kina-nagy-napfal-napelem-elektromos-aram","timestamp":"2025. január. 03. 18:03","title":"Annyi napelemet telepít a sivatagba Kína, hogy egész Peking arról mehet majd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5e0d942-a17d-4769-82a7-3f6f4078984d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Korszerű üzem és konyha, vendéglátó helyiség és egy lakás. Nem is tűnik soknak az ár.","shortLead":"Korszerű üzem és konyha, vendéglátó helyiség és egy lakás. Nem is tűnik soknak az ár.","id":"20250102_andriska-pekseg-kovagoors-aruljak-az-epuletet-ingatlan-kkv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5e0d942-a17d-4769-82a7-3f6f4078984d.jpg","index":0,"item":"9e04eb1b-4af5-4f3d-94a5-b36cf75f3445","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_andriska-pekseg-kovagoors-aruljak-az-epuletet-ingatlan-kkv","timestamp":"2025. január. 02. 13:39","title":"Tavaly bezárt, idén már az épületét is eladnák a Balaton egyik legnépszerűbb pékségének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a056194a-e584-453c-bca5-dbc8042babe1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Továbbra sem rózsás a helyzet a város polgármestere szerint, de a csődöt most elkerülték. ","shortLead":"Továbbra sem rózsás a helyzet a város polgármestere szerint, de a csődöt most elkerülték. ","id":"20250102_Salgotarjan-tamogatas-csod-kormany-polgarmester","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a056194a-e584-453c-bca5-dbc8042babe1.jpg","index":0,"item":"c9fe3367-588c-44c2-bd6b-bd04bec2a3bd","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Salgotarjan-tamogatas-csod-kormany-polgarmester","timestamp":"2025. január. 02. 13:38","title":"Százmilliókat kapott a kormánytól Salgótarján, hogy ne menjen csődbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Számos változással szembesülnek mától a korábbi Vodafone, DIGI és minDigTV Prémium ügyfelei, mostantól mindent a One felületein kell intézni. Van azonban némi csavar a dologban – mutatjuk, mire kell figyelnie ezentúl.","shortLead":"Számos változással szembesülnek mától a korábbi Vodafone, DIGI és minDigTV Prémium ügyfelei, mostantól mindent a One...","id":"20250102_vodafone-digi-antenna-hungaria-egyesules-one-magyarorszag-ugyintezes-informaciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87b9b7b0-0b7c-47f4-9c3b-38f78edb0590.jpg","index":0,"item":"7282ceab-49b7-45fc-ae75-0ec6a5f0eaa8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_vodafone-digi-antenna-hungaria-egyesules-one-magyarorszag-ugyintezes-informaciok","timestamp":"2025. január. 02. 08:51","title":"Véget ért a nagy leállás, One lett a Vodafone-ból és a Digiből – így intézheti az ügyeit ezentúl (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e52f5ca0-1634-4b8f-aefb-801ddbf1a7c8","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Vezérigazgató-helyettesi posztot hoztak létre, aki az űr- és a védelmi fejlesztésekért is felel majd.","shortLead":"Vezérigazgató-helyettesi posztot hoztak létre, aki az űr- és a védelmi fejlesztésekért is felel majd.","id":"20250102_4ig-nyrt-urtechnologia-uripar-Ur-es-Vedelmi-Technologiai-vezerigazgato-helyettes-Sarhegyi-Istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e52f5ca0-1634-4b8f-aefb-801ddbf1a7c8.jpg","index":0,"item":"ad86b4b1-1f02-4052-8912-eeda694a10df","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_4ig-nyrt-urtechnologia-uripar-Ur-es-Vedelmi-Technologiai-vezerigazgato-helyettes-Sarhegyi-Istvan","timestamp":"2025. január. 02. 10:56","title":"Külön vezére lesz az űrtechnológiának a 4iG-nél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f57fda0-7bb3-491a-bbce-7359b4094529","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"111 ezer magyar dolgozik külföldön. ","shortLead":"111 ezer magyar dolgozik külföldön. ","id":"20250103_Kicsit-kevesebben-dolgoznak-Magyarorszagon-az-allaskeresok-jelentos-resze-egy-eve-nem-talal-munkat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f57fda0-7bb3-491a-bbce-7359b4094529.jpg","index":0,"item":"e9af2408-0d3a-4e16-a7c4-d47ece4bf11b","keywords":null,"link":"/kkv/20250103_Kicsit-kevesebben-dolgoznak-Magyarorszagon-az-allaskeresok-jelentos-resze-egy-eve-nem-talal-munkat","timestamp":"2025. január. 03. 08:30","title":"Kicsit kevesebben dolgoznak Magyarországon, az álláskeresők jelentős része egy éve nem talál munkát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e76430c7-b534-4968-86b5-149f4acbcad9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A bank által küldött sms-ből derült ki egy számlatulajdonos számára, hogy valami nagy gond van a bankkártyájával.","shortLead":"A bank által küldött sms-ből derült ki egy számlatulajdonos számára, hogy valami nagy gond van a bankkártyájával.","id":"20250103_many-kartya-olasz-etterem-fizetes-bankkartya-csalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e76430c7-b534-4968-86b5-149f4acbcad9.jpg","index":0,"item":"38f23673-1bba-4239-9fd6-a963ad034cc7","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_many-kartya-olasz-etterem-fizetes-bankkartya-csalas","timestamp":"2025. január. 03. 15:22","title":"Otthon ült Mányban, miközben a kártyájával egy olaszországi étteremben fizettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49d12eed-5ac4-44b2-9f12-ea8889ea091f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Queenslandi Egyetem kutatói egy speciális hatóanyagot tartalmazó krémen dolgoznak, ami nemcsak segít csökkenteni a bőrrák kialakulásának kockázatát, de a szervátültetett betegek életét is segíthet megmenteni.","shortLead":"A Queenslandi Egyetem kutatói egy speciális hatóanyagot tartalmazó krémen dolgoznak, ami nemcsak segít csökkenteni...","id":"20250102_borrak-elleni-krem-gyogyszer-hatoanyag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49d12eed-5ac4-44b2-9f12-ea8889ea091f.jpg","index":0,"item":"1341a056-e056-4919-97a3-5f89fca3dc3d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_borrak-elleni-krem-gyogyszer-hatoanyag","timestamp":"2025. január. 02. 13:03","title":"Már tesztelik a bőrrák kezelésére való krémet, kiválthatja a műtétet és a sugárterápiát is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bakancslista: 10 klasszikus autó, amit egyszer mindenkinek ki kellene próbálnia
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az autógyártás több mint 100 éves történetében számtalan klasszikus modell született. Most mutatunk 10 olyat, ami minden autót szerető embernek ki kell próbálnia egyszer.
1. 1908 Ford T-modell
Nem is kezdődhetne mással a Carophile felsorolása, mint az egyik legnagyobb klasszikussal, a Ford T-modelljével. Az autót 1908-tól kezdve gyártották, a magyar vonatkozását pedig mindenki fújja, hiszen a tervezésében Galamb József és Farkas Jenő is jelentős szerepet vállalt. A Bádog Böske (Tin Lizzy) becenévre hallgató autó eredetileg egy 2,9 literes, négyhengeres 20 lóerős motort kapott, ami 65-70 km/h-s csúcssebességre volt képes.
The Henry Ford
2. 1955 Mercedes-Benz 300 SL
Az utóbbi időben többször is megemlítettük már ezt az autót: egyrészt az ajtajának nyitási technológiájával egy egészen illusztris listára is felfért, másrészt a stuttgarti közlekedési és ipari formatervező Matthias Böttcher ez alapján készítette el a jövő Mercedesét, ami annyira jól néz ki, hogy most azonnal akarjuk. Mindemellett kora leggyorsabb autója volt a maga 258 km/h-s végsebességével, amit egy V12-es, 215 lóerős motornak köszönhetett. A gyűjtők körében 1 millió dollárnál, vagyis kb. 280 millió forintnál kezdődik az ára.
Mercedes
3. 1964 Ford Mustang
Ennél amerikaibb autót nem nagyon lehet találni, ráadásul hatással volt a konkurenciára is: a Chevrolet Camaro, a Pontiac Firebird vagy a Dodge Challenger mind ennek köszönhetően készült el. Az igazi ismertséget a klasszikus James Bond-film, a Goldfinger hozta el számára, ekkor ismerték meg a kocsik az USA-n kívül is. A Mustang eredeti ára csupán 2368 dollár volt – ennek hatására 3 hónappal a piacra dobás után már 100 ezer darabot adtak el belőle.
Chad Horwedel
4. 1931 Bugatti type 41 – Royal
Az autót maga Ettore Bugatti tervezte, és nem spórolt az anyaggal: a 6,4 méter hosszú jármű 2600 kilogarmmot nyom, így egyike a világ legnagyobb személyautóinak. A nevéből is adódóan a Royalt luxusautónak szánták, így mindössze 25 darabot terveztek belőle készíteni. Az 1929-es gazdasági világválság miatt azonban még a leggazdagabbak sem voltak hajlandók kifizetni érte a 30 ezer dolláros árat. Ez ugyanakkor rendkívül egyedivé és értékessé tette, összesen ugyanis 6 darab készült el, ebből pedig csupán 3 talált gazdára. A 15 literes motorja 275 és 300 lóerő közti teljesítményre volt képes.
The Henry Ford
5. 1938 Delahaye 165 kabrió
Az 1938-as Párizsi Autószalonon bemutatkozó jármű egy gyönyörű szuperautó volt. Egy másik változatát New Yorkban is kiállították, de az motor nélkül állt a francia pavilon standjánál. A második világháború kitörésekor tulajdonjogi vita alakult ki a franciák és az amerikaiak között, amit végül az 1980-as évekre sikerült végleg tisztázni.
MrBlack9mm
6. 1938 Alfa Romeo 8C 2900B
Az 1930-as évek igen jót tettek az autóiparnak, számos remek darab született akkoriban. Ilyen volt az Alfa Romeo 8C 2900B is, ami a 2900A-s jelzésű sportkocsi utcai változatát jelentette. A kényelem és a megbízhatóság miatt csökkentették a motor teljesítményét, így "csak" 180 lóerő leadására képezték ki. A kocsi kétféle tengelytávval került piacra: egy 2,8 és egy 3 méteres változattal. A járműből összesen 32 darab készült, 10 1937-ben, és további 22 egy évvel később. Néhány évvel ezelőtt egy kaliforniai árverésen több mint 4 millió dollárért, vagyis nagyjából 1,14 milliárd forintért cserlét gazdát az egyik példány.
SOCIALisBETTER
7. 1958 Ferrari 250 TR
A klasszikus (és gyönyörű) Ferrari 250 TR-t 1957-58-ban gyártották, ez a második legértékesebb Ferrari a 250 GTO után. Összesen 21 darab Testa Rossas készült. Az autó meglehetősen szokatlan külseje miatt igazi csemegének számít a márka iránt rajongók körében.
Ferrari250GTO
8. 1959 Facel Vega HK500
A franciák által gyártott autó igazi különlegesség – eredetileg egy 335 lóerős, 5,8 literes V8-as motort kapott, majd nem sokkal később megkapta a 360 lóerős, 6,3 literes Chrysler V8-ast, így a végsebessége 235 km/h volt. A panoráma szélvédő és a szervókormány mellett igazi luxus belsőt kapott a kocsi. A műszarfalat egy repülőgép konzola ihlette meg, a hátsó ülés lehajtásával pedig a csomagteret is növelni lehetett. Összesen 842 darab készült belőle, mielőtt felváltotta a Facel Vega II.
Smallmind
9. 1925 Rolls-Royce Phantom I.
A királyi autót 40/50 Phantomnak is nevezték, az 1925-ben elkészített modell ugyanis 40-50 lóerős motorral rendelkezett. A jármű természetesen a luxuskategóriába tartozott. A motor dugattyúi eredetileg vasból készültek, de 1928-ban alumíniumra kellett őket cserélni, mert túl gyorsan korrodálódott. Az autóból összesen 3509 darab készült, amiből 2269 darabot az Egyesült Királyságban, 1240-et pedig az Egyesült Államokban értékesítettek.
USautos98
10. 1961 Jaguar E-type
A Jaguar 1961 és 1975 gyártotta ezt a remek autót, ami tökéletes ötvözete volt a szépségnek, a teljesítménynek és a versenyképes árnak. Az akkoriban népszerű dobfékek helyett tárcsafékeket használt. Az E-type a versenyzésre szánt D-type alapjaira épült, így az első modelleket 3,8 literes, 265 lóerős motorral szerelték fel, a végsebessége így 240 km/h-ra körül alakult. Az utastérbe bőr sportüléseket szereltek, a műszerfalat pedig alumíniummal díszítették. A választható extrák között szerepelt a krómozott küllős kerék, valamint egy levehető tető is. Az autóból összesen 38.419 darabot gyártottak.
Pete Edgeler
Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.