szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ez volt a világ első ilyen balesete. Az amerikai közlekedési hatóság vizsgálódik az ügyben.

Az önvezető autók kapcsán sokakban felmerül a kérdés, hogy mennyire lehet majd biztonságos a technológia, mennyire bízhatja magát rá az ember. A Tesla jelenleg élen jár a technológia fejlesztésében, és bár az elmúlt időszakban történt már néhány baleset az önvezető módba kapcsolt autókban, nem egyszer sikerült balesettől megmentenie a kocsit. Most azonban szomorú, egyben történelmi jelentőségű hír érkezett a tengerentúlról.

Csütörtök este egy blogbejegyzésben tette közzé a Tesla, hogy halálos balesetet szenvedett egy Model S-t vezető sofőr, úgy, hogy a robotpilóta is be volt kapcsolva. A cég tájékoztatta az amerikai közlekedési hatóságot az esetről, akik vizsgálatot indítottak az ügyben.

Korábban Svájcban is történt egy baleset, amikor a Model S nem állt meg a furgon mögött. Ott szerencsére nem történt tragédia.
Giphy

A baleset még május 7-én, Floridában egy osztott pályás út kereszteződésében történt meg, ahol egy teherautó merőlegesen hajtott át a forgalmon. A Tesla szerint sem a 40 éves sofőr Joshua Brown, sem a robotpilóta nem vette észre a pótkocsit, az autót ugyanis nem fékezték le az ütközés előtt. A jelentés szerint a Model S pont középen kapta telibe a pótkocsit, így az autó gyakorlatilag "beszaladt" a szerelvény alá. A szakemberek szerint ha az ütközés a pótkocsi elejénél, vagy végénél történt volna meg, a biztonsági rendszer képes lett volna megvédeni a sofőr életét.

Bár az eset mindenképpen tanulságos, hosszú távú következtetést egyelőre nem lehet levonni belőle. A Tesla szerint 208 millió megtett km után történt meg az első halálos baleset, megjegyezve, hogy az USA-ban átlagban 150 millió kilométerenként, a világon pedig 96 millió km-enként történik szerencsétlenség. A Tesla arra is emlékeztetett: a robotpilóta jelenleg még mindig béta verzióban működik, vagyis a sofőrnek készenlétben kell lennie, hogy szükség esetén be tudjon avatkozni.

Az amerikai közlekedési hatóság most azt vizsgálja, rendben működött-e a robotpilóta, mert ha nem, az minden bizonnyal visszahíváshullámot indíthat el. Az utóbbi időben több támadás is érte a Tesla önvezető funkcióját, a Volvo szerint a robotpilótájuk csak annak akar látszani, de valójában nem az.

Ha nem szeretne lemaradni a fejleményekről, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!