Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"80ea9787-4141-4fda-974c-bcc677664d9f","c_author":"HVG","category":"nagyitas","description":"Simicska Lajos 2015. február 6-án még vissza tudta verni Orbán Viktor támadását: amikor a miniszterelnök köre puccsal próbálta kihúzni a lepedőt a kegyvesztetté vált egykori barát médiabirodalma alól, egy viharos napot követően a Magyar Nemzet továbbra is megjelent, a munkatársak a korábbinál sokkal függetlenebb körülmények között dolgozhattak. A 2018 tavaszi országgyűlési választásokon azonban a Fidesz újabb kétharmados győzelmet szerzett, mire másnap Simicska bedobta a törölközőt és bejelentette, megszünteti a lapot. Ennek az április 10-i napnak a történetét örökítette meg a lap akkori fotósa, Balogh Dávid, aki sorozatáért a rákövetkező évben a Magyar Sajtófotó Pályázaton képriport kategóriában a második helyezett lett. A következő évben a kormánypárti Magyar Idők című lap vette át a Magyar Nemzet nevét.","shortLead":"Simicska Lajos 2015. február 6-án még vissza tudta verni Orbán Viktor támadását: amikor a miniszterelnök köre puccsal...","id":"20250206_A-Magyar-Nemzet-utolso-napja-nagyitas-fotogaleria-Balogh-David-aprilis-10-Simicska-Lajos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80ea9787-4141-4fda-974c-bcc677664d9f.jpg","index":0,"item":"e863c36d-03bc-45b0-b50e-ccba7be24361","keywords":null,"link":"/nagyitas/20250206_A-Magyar-Nemzet-utolso-napja-nagyitas-fotogaleria-Balogh-David-aprilis-10-Simicska-Lajos","timestamp":"2025. február. 06. 16:02","title":"Később bekövetkezett, ami a G-Napon még elmaradt - ez volt a Magyar Nemzet utolsó napja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9581168e-c9ee-43f6-99a2-7d67a2e83a0e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az ukrán ejtőernyősök fogták el az orosz katonákat, azt írták, értelmetlen mészárlás lett volna, ha a harc mellett döntenek.","shortLead":"Az ukrán ejtőernyősök fogták el az orosz katonákat, azt írták, értelmetlen mészárlás lett volna, ha a harc mellett...","id":"20250205_orosz-katona-kapitulacio-kurszk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9581168e-c9ee-43f6-99a2-7d67a2e83a0e.jpg","index":0,"item":"971c870e-77b8-4f8c-94d8-c95d71530715","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_orosz-katona-kapitulacio-kurszk","timestamp":"2025. február. 05. 17:50","title":"21 orosz katona megadta magát az ukránoknak Kurszkban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd72fdb0-cee8-4ac7-9253-031add7dd4ed","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Dacia Bigster első körben három különböző hajtáslánccal érhető el hazánkban.","shortLead":"A Dacia Bigster első körben három különböző hajtáslánccal érhető el hazánkban.","id":"20250206_magyarorszagon-a-legnagyobb-es-legdragabb-dacia-a-vadonatuj-bigster","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd72fdb0-cee8-4ac7-9253-031add7dd4ed.jpg","index":0,"item":"76b033d2-137e-4cda-b02b-eda9e594d8c4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_magyarorszagon-a-legnagyobb-es-legdragabb-dacia-a-vadonatuj-bigster","timestamp":"2025. február. 06. 07:21","title":"Magyarországon a legnagyobb és legdrágább Dacia, a vadonatúj Bigster","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4eb80a4a-2a77-4c5c-89cd-593b2b576111","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bármilyen hihetetlen, akár egy Lightning-HDMI átalakítón is futtatható a Doom, így már csak az a kérdés, mi lesz a következő.","shortLead":"Bármilyen hihetetlen, akár egy Lightning-HDMI átalakítón is futtatható a Doom, így már csak az a kérdés, mi lesz...","id":"20250206_doom-apple-lightning-hdmi-adapter-futtatas-portolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4eb80a4a-2a77-4c5c-89cd-593b2b576111.jpg","index":0,"item":"4f38eca4-dc98-4dc9-82c8-e1db804b8b74","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_doom-apple-lightning-hdmi-adapter-futtatas-portolas","timestamp":"2025. február. 06. 12:03","title":"Min nem futott még a Doom? Például egy iPhone-átalakítón. De most ezt is megcsinálták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump 10%-os vámot helyezett kilátásba, ami háromszoros növekedést vetít előre. Így Orbán gyorsan szembesülhet azzal, hogy kicsiny és nyílt gazdasága számára sokat nem számít a személyes kapcsolat, ha kereskedelmi háború robban ki az USA-val.","shortLead":"Trump 10%-os vámot helyezett kilátásba, ami háromszoros növekedést vetít előre. Így Orbán gyorsan szembesülhet azzal...","id":"20250205_trump-orban-amerikai-szankciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7364d801-c323-46f4-a62a-a21808f59b2c.jpg","index":0,"item":"5a027766-8bea-4f61-a871-cd4e87a90816","keywords":null,"link":"/360/20250205_trump-orban-amerikai-szankciok","timestamp":"2025. február. 05. 07:30","title":"Trump ide vagy oda, Orbán imádkozhat a gazdaságért, ha jönnek az amerikai szankciók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"Asszad rendszerét elsősorban Irán támogatta a Közel-Keleten, a bukása után hatalomra került új rendszer vezérének első külföldi útja Szaúd-Arábiába vezetett.","shortLead":"Asszad rendszerét elsősorban Irán támogatta a Közel-Keleten, a bukása után hatalomra került új rendszer vezérének első...","id":"20250205_Szaud-Arabiara-csereli-Irant-Sziria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f21c7b6b-30f2-47c6-9768-cd0cf9fdf0f0.jpg","index":0,"item":"f367387a-f63e-4454-8907-5cdc6b58c089","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Szaud-Arabiara-csereli-Irant-Sziria","timestamp":"2025. február. 05. 10:48","title":"Szaúd-Arábiára cseréli Iránt Szíria","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c0b7257-aaf5-4208-b309-00ecaa7e971d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vizy Márton korábbi partnere arról beszélt, majdnem ráment az élete a projektre, amelyből a hatalmi gépezet túrta ki.","shortLead":"Vizy Márton korábbi partnere arról beszélt, majdnem ráment az élete a projektre, amelyből a hatalmi gépezet túrta ki.","id":"20250205_Ketmilliard-Magyar-Turisztikai-Ugynokseg-Fidesz-kampanydal-szerzoje-Vizy-Marton-hajofelujitas-Beloiannisz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c0b7257-aaf5-4208-b309-00ecaa7e971d.jpg","index":0,"item":"ab5a8a2b-80e3-40fe-9cc9-a5b781120bbe","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Ketmilliard-Magyar-Turisztikai-Ugynokseg-Fidesz-kampanydal-szerzoje-Vizy-Marton-hajofelujitas-Beloiannisz","timestamp":"2025. február. 05. 11:59","title":"Kétmilliárdot adott a turisztikai ügynökség a Fidesz-kampánydal szerzőjének hajófelújítására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01e9e700-4d5a-4111-815a-096b0c247e3e","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Mélyponton van a megújuló energia termelése, a legszennyezőbb forrásból pótolják a hiányt.","shortLead":"Mélyponton van a megújuló energia termelése, a legszennyezőbb forrásból pótolják a hiányt.","id":"20250206_Sotetszelcsend-Nemetorszag-szeneromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01e9e700-4d5a-4111-815a-096b0c247e3e.jpg","index":0,"item":"5c1e2481-08b5-48c8-85cf-8bf0c376aa30","keywords":null,"link":"/zhvg/20250206_Sotetszelcsend-Nemetorszag-szeneromu","timestamp":"2025. február. 06. 12:18","title":"Sötétszélcsend: Németország úgy égeti a szenet, mintha nem lenne holnap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hűtőkamrában fagyoskodtunk és rengeteg egyéb teszten is részt vettünk, hogy alaposan megismerkedjünk a hazai szürkeállomány által fejlesztett csúcskategóriás üléskomforttal.
Ahogy bepattanunk az autónkba, a motor beindítását követően szinte azonnal egy apró nyomógombhoz nyúlunk ezekben a hónapokban – ahhoz, amely az ülésfűtést vezérli. Ez egy olyan extra, mely messze nem hangzik olyan izgalmasan, mint például az adaptív futómű vagy a lézerfényszóró, azonban ezekhez képest szinte fillérek ellenében emel igen sokat a komfortszintünkön. Egy Fiat Tipo esetében 50 ezer forintos-, egy Skoda Superb esetében pedig 80 ezer forintos extra a fűtött első két ülés, és a luxuskategóriában sem kerül többe 200-300 ezer forintnál mind a négy ülés, illetve a kartámaszok és könyöklők komplett fűtése.
Kevesen tudják, hogy hazánkban található a világ legnagyobb ülésfűtésgyártójának fejlesztési központja: a pilisszentiváni Gentherm kapcsán egyszerűbb arra a kérdésre válaszolni, hogy melyik autómárkának nem szállítanak, mint hogy melyiknek igen.
50+ százalékát viszik a piacnak
A Gentherm név elsőként 2011-ben bukkant fel, amikor az amerikai Amerigon felvásárolta az ülésfűtések terén több évtizedes tapasztalattal rendelkező német W.E.T.-et, és a két régi brandet egy újban egyesítette. A mostani vállalat elődje 1994-ben jelent meg Magyarországon, és egy évtizeddel ezelőttig 2000 embert foglalkoztatott a hazai gyártósorokon. 2006-ban azonban Ukrajnába helyezték át az ülésfűtések (tömeg)gyártását, azótaa fejlesztés, tesztelés és a mintagyártás folyik a Budapest melletti kistelepülésen.
A cég piaci részesedése meghaladja az 50 százalékot, és az általa fejlesztett és gyártott termékekkel nemcsak az úgymond hétköznapi autókban, hanem olyan prémiummárkák négykerekűiben is találkozhatunk, mint például a Bentley, a Ferrari, a Lamborghini, a Porsche, a Rolls-Royce vagy éppen a Tesla.
Kattintson galériánkért!
László Ferenc
Exkluzív gyárlátogatásunk során olyan, jelenleg még titokban tartott autók üléseivel is találkoztunk, melyek várhatóan csak 2019-ben kerülnek forgalomba, így nem meglepő módon ezeket nem is fotózhattuk. Pedig ott votak, merthogy az autógyártók egy új modell bejelentése előtt körülbelül két évvel korábban jelzik az igényeiket, hogy milyen ülésfűtésre lenne szükségük. Amennyiben sikerül megegyezni az árban, akkor megkezdődik a technikai egyeztetés, és ha minden jól megy, akkor fél évvel az első tollvonást követően már meg is ejthető az első üléspróba.
Fűtésből is van luxuskivitel
Jelenleg azok az ülésfűtések a legelterjedtebbek, melyek esetében a rézötvözet-, illetve acél fűtőszálakat ráragasztják az ülés szivacsrétegére. Ennél ritkább az elsősorban a luxusmárkák által favorizált, magába a bőrborításba bevarrt karbonszálas megoldás, melynek előnye a homogénebb hőeloszlás, hátránya pedig a magasabb ár. Még ritkább, amikor a szivacsanyagba behabosítják a fűtőszálakat, ilyen megoldással néhány francia autóban találkozhatunk. A fűtőszálvarrást ipari varrógépek végzik el, melyekből néhány darabot láttunk is munka közben a mintagyártósoron.
Kattintson galériánkért!
László Ferenc
Míg az egyszerűbb kivitelű autókban csak az ülőlap és a hátlap fűtött, addig a drágább modellekben már az ülések oldaltámasza is be van drótozva: itt tipikusan erősebb acél fűtőszálat alkalmaznak, mert az ülés itt kapja a legkomolyabb igénybevételt. Egy ülésfűtés-rendszer alapvetően akkor jó, ha gyorsan felfűt és a kellemes meleg egyenletesen oszlik el az ülés lehető legnagyobb felületén. A hőmérsékletet általában három fokozatban lehet szabályozni, és a modern rendszerek az ülésekbe szerelt 1-2 hőérzékelőből nyert adatok alapján szabályozzák a működésüket.
Beültünk a hűtőkamrába
A könnyen kiszerelhető első ülésekkel könnyebb a fejlesztők dolga, mint a karosszériához több helyen rögzített hátsó fotelekkel. Adott esetben a hátsó ülések tartókeretét itthon kell megalkotni, de arra is volt már példa, hogy egy 100 milliós luxusautónak B-oszloptól kezdődően a komplett hátsó fele megérkezett Pilisszentivánra. Sokszor gondot okoz az ülésfűtés első bekapcsolása és tesztelése, hiszen az autógyártók nem mindig küldik el a műszerfal azon részét, mellyel a fűtés vezérelhető – ilyenkor egy kifejezetten erre a célra fejlesztett szoftver és egy notebook nyújt segítséget.
Kattintson galériánkért!
László Ferenc
Egy 5 köbméteres hűtőkamrában 6-10 órán át előhűtik a tesztelni kívánt üléseket, általában 0 és -20 Celsius fok közötti hőmérsékletre. Ezt követően próbababák, vagy élő személyek, valamint hőmérséklet szenzorok segítségével ellenőrzik, hogy mennyire optimális a működési karakterisztika.
A hűtőkamrát mi is kipróbáltuk, ahova kabát nélkül, pulóverben és farmerben kell beülni: a kipróbált prémiumkategóriás ülésben már 1-1,5 perc után kellemes meleg volt. Első körben a testünk melege fűti egy kicsit az ülést, de nem sokkal később már fordul a kocka. A meleget először körülbelül 30 Celsius foktól lehet érezni, és a maximális hőmérséklet mintegy 40 fok.
László Ferenc
Az üléseket emellett szabványos párnákkal is tesztelik, amivel azt nézik meg, hogy mi történik, ha nem egy személy, hanem egy kabát, táska vagy egyéb tárgy alatt működik az ülésfűtés.
Három héten át, megállás nélkül
A skandináv zimankó mellett párás szubtrópusi körülményeket is minden további nélkül szimulálni lehet, az égési tesztet pedig egyenesen kötelező elvégezni minden egyes esetben. Ilyenkor meggyújtják az ülésfűtés egyik végét, ami csak akkor megy át a teszten, ha percenként kevesebb, mint 10 centiméterrel halad rajta előre a láng. Az egyéb fizikai igénybevételeket hattengelyes ipari robotok és speciális műfenék-, illetve műtérd feltétekkel szimulálják, megállás nélkül akár három héten keresztül.
László Ferenc
A maximális erőhatás az 1500 Newtont is elérheti (150 kilogramm). Volt már példa arra, hogy az ülés szerkezete eltört, de az ülésfűtésnek kutya baja sem volt. Az úgynevezett "real sit in" tesztben élő személyek, általában diákok szálnak be és ki hosszú órákon át egy olyan ketrecben lévő ülésbe, mely nyílását illetően pontos mása a valós személyautónak.
Az ülésfűtéseknek egy túlfeszültség teszten is át kell esniük, a folyadéktesztről nem is beszélve. A mérnökök általában 250-500 milliliternyi folyadékot öntenek az ülésekre, ami lehet többek közt kávé, kóla kárpittisztító vagy akár mesterséges izzadtság is. Nos, ebben a teremben nem mindig terjengenek kellemes illatok.
Az üléshűtés az új divat
Ahogy az elmúlt években az ülésfűtés, úgy a közeljövőben az ülésszellőztetés/ üléshűtés is egyre több autóban elérhetővé válik, és a Gentherm ezen a területeken is komoly fejlesztésekkel rendelkezik. Szellőztetett üléseknél az ülésbe integrált ventillátorok mozgatják a levegőt, azonban hatékonyabb megoldás az aktív üléshűtés, amely szintén nincs rákötve az autó klímarendszerére. Ebben az esetben egy Peltier-elem hűti kellemes hőmérsékletűre a keringtetett levegőt.
László Ferenc
Az aktív kontúros és masszírozós ülésekkel kapcsolatban nem fejleszt a cég, de betekintést engedett az ilyen ülések felépítésébe: az említett funkciók gyorsan felfújható és leengedhető apró légzsákok segítségével kényeztetik az utasokat.
Nehogy már kihűljön a tea
A fűthető/hűthető italtartók már most elérhetők a kereskedelmi forgalomban, a közeljövő pedig valószínűleg a fűthető belsőtér elemekről (szőnyegek, ajtópanelek, könyöklők) szólhat, melyek révén a lényegében veszteséghő nélküli elektromos autókban jelentősen javítható a téli komfortérzet. Ugyancsak komoly potenciál rejtőzik az e-autók és a hibrid járművek egyre nagyobb energiasűrűségű akkumulátorpakkjának hűtésében és fűtésében. Ráadásul a Gentherm a termoelektromos technológiában szerzett tapasztalatára építve kifejlesztett egy a kipufogórendszer hőjét hasznosító generátort, mellyel jelentős teljesítmény nyerhető vissza. Az ülésfűtések fejlesztése sem pihen, az autógyártók ugyanis egyre komolyabb követelményeket támasztanak velük kapcsolatban: változatlan vagy csökkenő tömeg mellett kell a korábbiaknál jobb teljesítményt, de mindenekelőtt jobb felhasználói élményt biztosítani – ez a kombináció pedig sok esetben igen komoly kihívást jelent.