Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"75a1c0a1-3e80-4ab7-b4fa-781be3fe9f04","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Véget ért a második vizsganap, szerdán következik a történelemérettségi.","shortLead":"Véget ért a második vizsganap, szerdán következik a történelemérettségi.","id":"20250506_matekerettsegi-matematika-masodik-resz-nem-hivatalos-megoldasok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75a1c0a1-3e80-4ab7-b4fa-781be3fe9f04.jpg","index":0,"item":"f13568d5-c66c-4bab-8ad9-5f8d2105edda","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_matekerettsegi-matematika-masodik-resz-nem-hivatalos-megoldasok-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 13:22","title":"Mutatjuk a matekérettségi második felének nem hivatalos megoldásait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f0b8914-8910-4c09-9898-8e317eaed33a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Arról viszont már nem beszélt, hogy a helyzet azért állt elő, mert a kormány által erősen ösztönzött modellváltást vállaló egyetemek elestek az Erasmus programban való részvétel lehetőségétől.","shortLead":"Arról viszont már nem beszélt, hogy a helyzet azért állt elő, mert a kormány által erősen ösztönzött modellváltást...","id":"20250505_hanko-erasmus-brusszel-pannonia-osztondijprogram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f0b8914-8910-4c09-9898-8e317eaed33a.jpg","index":0,"item":"e3723b36-a9df-4fed-9bd6-b089fe5614aa","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_hanko-erasmus-brusszel-pannonia-osztondijprogram","timestamp":"2025. május. 05. 13:22","title":"Hankó Balázs egy Brüsszelbe induló Wizz-Air gépre íratta fel, hogy a Pannónia Ösztöndíjprogram jobb, mint az Erasmus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3abbe3fc-1716-457f-b43d-05ffe9aeadbe","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy bérelt autóval menekülhetett el a helyszínről, de egyelőre se a járművet, se a bűncselekményhez használt fegyvert nem találja a rendőrség. ","shortLead":"Egy bérelt autóval menekülhetett el a helyszínről, de egyelőre se a járművet, se a bűncselekményhez használt fegyvert...","id":"20250504_Hajtovadaszat-Ausztria-magyar-ferfi-gyilkossag-Salzburg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3abbe3fc-1716-457f-b43d-05ffe9aeadbe.jpg","index":0,"item":"19b8ffd8-5f86-4b46-ba6c-2a777b865e3c","keywords":null,"link":"/vilag/20250504_Hajtovadaszat-Ausztria-magyar-ferfi-gyilkossag-Salzburg","timestamp":"2025. május. 04. 21:18","title":"Hajtóvadászat indult egy magyar férfi ellen Ausztriában, akit volt barátnőjének megölésével gyanúsítanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"880b2aba-870f-4fd2-afdb-3bcaa8592b41","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az egyedi kivitelű Rolls-Royce Cullinan teljesítménye meghaladja a 600 lóerőt.","shortLead":"Az egyedi kivitelű Rolls-Royce Cullinan teljesítménye meghaladja a 600 lóerőt.","id":"20250505_tuning-rolls-royce-cullinan-mansory-rendorauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/880b2aba-870f-4fd2-afdb-3bcaa8592b41.jpg","index":0,"item":"32cab929-e046-4049-b2ba-1e9734475053","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_tuning-rolls-royce-cullinan-mansory-rendorauto","timestamp":"2025. május. 05. 08:41","title":"Tuningolt Rolls-Royce-ból lett rendőrautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d29d4075-70ab-4ec8-b2a6-d4abdabfaec5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Tizennyolcadik kihívás.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250425_Gondolkozz-velunk-Kavicsok-haromszogben-Szexi-a-matek-18","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d29d4075-70ab-4ec8-b2a6-d4abdabfaec5.jpg","index":0,"item":"f8c23a50-5428-49d3-a866-78e523c02500","keywords":null,"link":"/elet/20250425_Gondolkozz-velunk-Kavicsok-haromszogben-Szexi-a-matek-18","timestamp":"2025. május. 06. 10:02","title":"Gondolkozz velünk: Kavicsok háromszögben – Szexi a matek 18.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"713447fd-1e8b-41c4-82af-bbc5a595261f","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár a mindennapokban gondtalannak tűnhetnek a magasabb jövedelműek, meglehetősen nagyfokú stressz sújtja őket.","shortLead":"Bár a mindennapokban gondtalannak tűnhetnek a magasabb jövedelműek, meglehetősen nagyfokú stressz sújtja őket.","id":"20250504_hvg-gazdasagi-helyzet-jovedelem-stressz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/713447fd-1e8b-41c4-82af-bbc5a595261f.jpg","index":0,"item":"e246f20e-7e49-4e64-b0ae-1b129f8c87d8","keywords":null,"link":"/360/20250504_hvg-gazdasagi-helyzet-jovedelem-stressz","timestamp":"2025. május. 04. 16:15","title":"Van egy jövedelmi szint, ami után ismét növekedni kezd a stressz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c01b8604-dd9e-4cb9-912f-2d3c16c50f02","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Portugál kutatók félszáz tanulmányt fésültek át, és a kutatási eredményekből arra a következtetésre jutottak, hogy a mérsékelt kávéfogyasztás együtt jár a halálozási kockázat csökkenésével, megvédheti a szervezetet az életkorral összefüggő betegségektől, és kimutatható mértékben növeli a várható élettartamot.","shortLead":"Portugál kutatók félszáz tanulmányt fésültek át, és a kutatási eredményekből arra a következtetésre jutottak...","id":"20250505_kavefogyasztas-hosszu-tavu-egeszsegugyi-hatasai-metaanalizis-varhato-elettartam-novekedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c01b8604-dd9e-4cb9-912f-2d3c16c50f02.jpg","index":0,"item":"34523be9-a83a-4d6d-926e-ee19b45cc8e6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_kavefogyasztas-hosszu-tavu-egeszsegugyi-hatasai-metaanalizis-varhato-elettartam-novekedese","timestamp":"2025. május. 05. 08:03","title":"Most akkor végül is hány évvel él tovább, aki megiszik napi két-három kávét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f4eeb45-e352-4ba9-b47a-72542217793e","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A HVG fotósa, Veres Viktor munkája hír- és eseményfotó kategóriában nyert, emellett az Escher Károly-díjat is elhozhatta a legjobb Magyarországon készült hírképért.","shortLead":"A HVG fotósa, Veres Viktor munkája hír- és eseményfotó kategóriában nyert, emellett az Escher Károly-díjat is...","id":"20250506_43-Magyar-Sajtofoto-Kiallitas-sajtofoto-dij-Capa-Kozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f4eeb45-e352-4ba9-b47a-72542217793e.jpg","index":0,"item":"c9e15aed-72a5-48c0-85b6-2725aac32c7a","keywords":null,"link":"/kultura/20250506_43-Magyar-Sajtofoto-Kiallitas-sajtofoto-dij-Capa-Kozpont","timestamp":"2025. május. 06. 10:00","title":"Kihirdették a Magyar Sajtófotó Pályázat győzteseit, kollégánk, Veres Viktor képe a legjobb hírkép díját kapta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dél-koreai gyártó kicsit megkésve, de kapásból hatalmas lendülettel rúgta be a környezettudatosság ajtaját. Megnéztük, hogy az új Ioniq mit tud vegyes-, illetve tisztán elektromos hajtásrendszerrel.
A Hyundai egyértelmű lemaradásban van hibridautók frontján, viszont most erősen nyitottak: a Ioniq a világ első olyan személyautója, melyet már az első tollvonástól kezdve úgy fejlesztettek, hogy három különböző, részben vagy teljesen elektromos változatban készülhessen. Ezek közül elsőként a normál hibrid változat került forgalomba, melyet nem sokkal később a tisztán elektromos verzió követett, és hamarosan ki fog jönni a plug-in hibrid modell is. Mi az előbbi két variánst vethettük alá tesztelésnek – a fotókon a fehér a hibrid, a kék pedig az elektromos Ioniq.
László Ferenc
László Ferenc
Nem űrhajó Első blikkre jól látszik, hogy a Hyundai (a Toyotától eltérően) nem egy földre szállt négykerekű űrhajót szeretett volna készíteni, hanem sokkal inkább egy teljesen "autószerű autót", amely mind a külső vonalvezetés, mind a beltér esetében tetten érhető. A Prius sokakat egyszerűen sokkoló agyonszabdalt felületei után jól esik ránézni az Ioniq nyugodtabb vonalvezetésére, mely úgy tud modern lenni, hogy közben nem osztja meg a vásárlóközönséget. A tesztre kapott két Ioniq karosszériája tökéletesen megegyezik egymással, azonban az apró dizájnbeli eltérések miatt mégis könnyen megkülönböztethető egymástól a két változat.
László Ferenc
László Ferenc
Míg a hibriden hagyományos hűtőrácsot találunk, addig az elektromos modellen a hűtőrács egyszerűen le van fedve műanyaggal. Ily módon ugyanis jobb lehet a légellenállási együttható, és ugyebár a villanymotoros változatnak nincs is szüksége ilyen jellegű, aktív menetszeles hűtésre. Amíg a hibriden látványos 17 colos kerekek feszülnek, addig az elektromos Ioniqon csak 16-os, és energiatakarékos gumis felnik találhatók. LED-es fényszóró sajnos nincs, vagyis be kell érnünk az eggyel régebbi bi-xenon technikával.
A Hyundai márkajelzés szerintünk igénytelen, úgy néz ki, mint egy egyszerű matrica.
László Ferenc
László Ferenc
Beltér Az ülésben helyet foglalva egy korrekt anyagminőséget felvonultató, modern, de nem űrhajós feelinget keltő műszerfalat látunk. Az alul divatosan lecsapott kormány remek fogást biztosít, az áttételézését pedig sikerült amolyan arany középutasra venni: se nem túl ideges, se nem túl lagymatag. A kormány mögötti kijelzők szép képet mutatnak, a felbontás és a felhasznált karakterek igényessége is rendben van, a központi nagy kijelzőre sem lehet panaszunk. A helykínálat teljesen rendben van, azonban hátrafelé elég korlátozott a kilátás. (A tolatást szerencsére tolatókamera képe segíti.)
László Ferenc
László Ferenc
A hibridben nekünk nem tetszett a bal lábbal működtethető rögzítőfék, melyet nyomógombosra kellett volna venni, úgy mint az elektromos Ioniqban. Android Auto, Apple CarPlay és vezeték nélküli telefontöltő is van, csakúgy, mint automatikus vészfékező, sávelhagyás-figyelő, adaptív tempomat és keresztforgalom-figyelő. A jól pakolható csomagtér a hibrid esetében 440 literes, az elektromos változatban pedig csak 330 literes (Prius: 502 liter), ha pedig bővíteni szeretnénk, akkor maximum 1500, illetve 1410 liter áll rendelkezésünkre (Prius :1500 liter).
László Ferenc
László Ferenc
Hibrid hajtás A fehér tesztautó motorházteteje alatt egy rendkívül jó, 40 százalékos hatásfokú és 105 lóerős 1,6 literes benzinmotor és egy 44 lóerős villanymotor található, melyek együttesen 141 lóerőre képesek és 265 Nm-es nyomatékot biztosítanak. Nincs külön elektromos üzemmódot kapcsoló gomb, tehát a sofőr nem tudja kierőszakolni a tisztán elektromos működést, hacsak nem azzal, hogy olyan óvatosan nyomja a gázpedált, hogy az autó egészen 120-as tempóig elektronok révén gyorsítson. Az elektromos hatótáv egyébként 2-3 kilométerre tehető, ez azonban ugyanúgy érdektelen, mint a műszerfali töltöttségjelző, hiszen a rendszer sosem hagyja teljesen lemerülni a hátsó ülések alatti 1,56 kWh-s aksit. Összehasonlításképp, a 122 lóerős Priusban egy 1,31 kWh-s telep rejtőzik.
László Ferenc
Ha már Prius, abban egyszerűen nem tudtuk megszeretni a fogyasztásra ugyan jó hatást gyakorló, de a vezetési élményt teljesen legyilkoló fokozatmentes CVT váltót, ami helyett a Hyundai egy hatsebességes duplakuplungos váltót alkalmazott. És milyen jól tette! A 10,8 másodperces 0-100-as sprint átlagosnak mondható, mint ahogy a 185 km/h-s maximális tempótól sem esünk hanyatt, de ez autó ugyebár nem is az őrült száguldásról szól. 130-as tempó mellett hatodikban percenként 2500-at forog a főtengely.
László Ferenc
Elektromos verzió A kék tesztjárgány elejében egy kompakt villanymotor kapott helyet, mely elsősorban 120 lóerős teljesítményéről, illetve 295 Nm-es maximális nyomatékáról ismerszik meg. És ezúttal természetesen már alaphelyzetben, úgymond "nulla fordulat" mellett rendelkezésre áll a nagy nyomaték, vagyis a dinamikus haladásnak semmi akadálya. A 0-100-as, lényegében teljesen hangtalan gyorsulás 9,9 másodpercnyi időt vesz igénybe, a legnagyobb tempó pedig 165 km/h. Az elektromos autózásra gyorsan rá lehet kapni, és nemcsak városban, hanem akár autópályán is remekül helyt tud állni egy ilyen személyautó.
László Ferenc
Ahol a hibridben a méretes váltókar, ott az elektromos Ioniqban egy nagy tárolóhely található, hiszen ezúttal nincs szükség semmilyen váltóra: a rendelkezésre álló néhány nyomógombbal csak a menetirányt kell megadnunk és indulhatunk is. A fejlesztők részéről a legzseniálisabb húzás a kormány mögötti két fül, melyek révén a szabadon gurulás, illetve a motorfék mértéke szabályozható négy fokozatban. Ha kell, akkor amíg lehet, vitorlázva gurul az autó, ha pedig erős motorfékre váltunk, akkor sok esetben akár a hagyományos fékezést is elfelejthetjük. No és persze ilyenkor masszívan visszatáplál a rendszer a 28 kWh-s lítium-polimer akkumulátorba. A motorháztető egyik változat esetében sem teleszkópos, de ezzel talán még könnyen együtt lehet élni.
László Ferenc
László Ferenc
Hatótáv Az általunk mért 5 literes átlagfogyasztás mellett a 45 literes tankkal rendelkező hibriddel maximum 900 kilométer tehető meg, amihez képest szerénynek tűnhet az elektromos változat reálisan 200 kilométer körüli hatótávja, de városi közlekedéshez és ingázáshoz tökéletesen elegendő. Megjegyzendő, hogy tesztautónkban normál fűtés volt, ami aktív használat mellett télen jelentősen csökkenti a hatótávot, így ehhez (395 ezer forint ellenében) érdemes megrendelni a sokkal hatékonyabb hőszivattyús megoldást.
Hasznos a "Driver only" nyomógomb, mely úgy csökkenti a fogyasztást, hogy csak a sofőr környezetét hűti/fűti. A hibridnél csak 50 kilogrammal nehezebb elektromos változat gyenge otthoni árammal 10+ óra alatt tölthető fel, normál gyorstöltővel 4-5 óra alatt, CCS gyorstöltővel viszont akár 30 perc alatt 0-ról 80 százalékosra pumpálható elektronokkal. Kár, hogy ez utóbbiból hazánkban egyelőre még nagyon kevés található.
László Ferenc
László Ferenc
Költségek A zöld rendszám nélküli hibrid Ioniq alapára 7,7 millió forint (Toyota Prius: 9,7 millió forint), a tesztautónk (felszereltségével együtt) pedig 8,3 millió forintos értéket képviselt - 100 kilométer mintegy 1800 forintos üzemanyagköltség mellett tehető meg vele. A zöld rendszámos elektromos Ioniq alapára az állami támogatással együtt 9 millió forint (Nissan Leaf 30 kWh: 7,6 millió forint), és ez esetben 100 kilométer mintegy 600 forintos villanyszámla mellett abszolválható.
Szervizköltségek tekintetében a sokkal kevesebb kopó alkatrészt tartalmazó elektromos Ioniq lesz a nyerő, melynek akkumulátorára 8 év vagy 200 ezer kilométer garanciát vállal a gyártó. Magára az autóra 5 év kilométer korlátozás nélküli garancia érvényes.
László Ferenc
László Ferenc
Konklúzió A teljesen hangtalan és rezonciamentes suhanás, illetve az olcsóbb üzembentartás miatt mi az elektromos Ioniqot választanánk, mely a Hyundai árazásának és az állami támogatásnak köszönhetően nem kerül sokkal többe a hibrid változatnál. A hőszivattyús fűtést mindenképpen megrendelnénk az elektromos Ioniqba, mely azok számára viszont gyorsan kiesik a pixisből, akiknek szűkös a mintegy 200 kilométeres maximális hatótáv, illetve a 330 literes csomagtartó.
A tesztelt két autó közötti ideális átmenet lehet a Magyarországra várhatóan a nyár folyamán érkező plug-in hibrid, vagyis hálózatról tölthető kivitel, melyben egy 44 helyett 61 lóerős villanymotor található, és a 8,9 kWh-s telep miatt képes tisztán elektromosan megtenni 50 kilométert. És emiatt viselheti magán a zöld rendszámot.