Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon, hajlamosak vagyunk azt bagatellizálni egészen addig, amíg az már jelentősen rontja az életminőségünket. Különösen igaz ez a férfiakra, akiknél a prosztataproblémák eleinte kellemetlen, később pedig kezelés híján nagyon súlyos tüneteket és jelentős fájdalmat okozhatnak. Az alábbiakban két házaspár történetét meséljük el, akik ugyanazt a problémát eltérő módon kezelték és oldották meg.","shortLead":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon...","id":"20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad.jpg","index":0,"item":"12bf91b9-1275-4841-9949-5bd77c6073f9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. április. 09. 07:30","title":"Egy probléma, két történet: ezért fontos, hogy figyeljünk a testünk jelzéseire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"30e2173f-543d-47a3-bea0-27e6a935f086","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Akár 2 milliárdos bírságot is kaphatnak a szabálysértő nagyvállalatok.","shortLead":"Akár 2 milliárdos bírságot is kaphatnak a szabálysértő nagyvállalatok.","id":"20250409_kornyezetvedelem-szemeteles-szennyezes-birsagok-emelese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30e2173f-543d-47a3-bea0-27e6a935f086.jpg","index":0,"item":"bc5a145b-9cc6-4954-aa0c-34250198b696","keywords":null,"link":"/zhvg/20250409_kornyezetvedelem-szemeteles-szennyezes-birsagok-emelese","timestamp":"2025. április. 09. 15:51","title":"Brutális emelés: milliárdos mértékig nőnek a szemetelők és szennyezők bírságai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5d91848-de07-4969-ac0f-9279fbc3d54b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Mik a legnagyobb tévhitek a sérülésekkel kapcsolatban? Miért elengedhetetlen a testi és lelki regeneráció? Hogyan befolyásol egy robotsebészeti műtétet a páciens lelkiállapota? Legfőképpen pedig, mi köze egymáshoz a jógának és a robotsebészetnek? Erről beszélgettünk a HVG egészségpodcastjának legújabb adásában.","shortLead":"Mik a legnagyobb tévhitek a sérülésekkel kapcsolatban? Miért elengedhetetlen a testi és lelki regeneráció? Hogyan...","id":"20250409_Kosz-jol-Rehabilitacio-a-jogatol-a-robotsebeszetig","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5d91848-de07-4969-ac0f-9279fbc3d54b.jpg","index":0,"item":"9e5e4c66-e01e-4f38-ab57-fcbfba1f3e5e","keywords":null,"link":"/elet/20250409_Kosz-jol-Rehabilitacio-a-jogatol-a-robotsebeszetig","timestamp":"2025. április. 09. 17:00","title":"Kösz, jól: Regeneráció a jógától a robotsebészetig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"346bfcf3-6329-42e7-a634-2e0dbf765cd9","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Donald Trump a vámháborújával meg akarja osztani az Európai Unió tagállamait, és ha az olasz kormányfő különalkut köt vele, akkor azzal ezt el is éri – véli a francia ipari miniszter.","shortLead":"Donald Trump a vámháborújával meg akarja osztani az Európai Unió tagállamait, és ha az olasz kormányfő különalkut köt...","id":"20250409_vamhaboru-meloni-trump-europai-egyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/346bfcf3-6329-42e7-a634-2e0dbf765cd9.jpg","index":0,"item":"80d28819-3259-4ec7-8be0-c3bc97007ebb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250409_vamhaboru-meloni-trump-europai-egyseg","timestamp":"2025. április. 09. 13:13","title":"Egy francia miniszter szerint az európai egységet áshatja alá Meloni amerikai látogatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től a milleniumi nemzedéken át a Z-, illetve az alfa-generációig. Az eltérő korosztályoknak sok mindenről határozott – és erősen különböző – véleménye van, nem kivétel ez alól az elektromos autózás sem. De vajon mire vágynak a mostani ötvenes-hatvanasok, negyvenes-ötvenesek és a húszas-harmincasok?","shortLead":"Napjainkban sokszor már az is bonyolult, hogy az ember számontartsa a társadalom különféle generációit, az X-től...","id":"20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05611583-5cfc-441b-8579-0bed0d8ebf8a.jpg","index":0,"item":"42c5835c-ba04-4399-8d9c-94dd59c50746","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250409_fordmagyarorszag_elektromos_Ford_Puma_Gen-E","timestamp":"2025. április. 10. 11:30","title":"Generációk útján – Mit keresünk a volán mögött?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"21444142-7a38-4ad1-bfd1-df9113d9be41","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Ez persze nem jelenti, hogy a banki díjak nem fognak emelkedni, a pénzintézet mindössze azt vállalta, hogy nem az inflációnak megfelelő mértékben fogja emelni ezeket.","shortLead":"Ez persze nem jelenti, hogy a banki díjak nem fognak emelkedni, a pénzintézet mindössze azt vállalta, hogy nem...","id":"20250409_erste-dijak-emeles-onkentes-korlatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21444142-7a38-4ad1-bfd1-df9113d9be41.jpg","index":0,"item":"fd86b9a0-b6da-4748-8bf0-f874f3aee1d2","keywords":null,"link":"/kkv/20250409_erste-dijak-emeles-onkentes-korlatozas","timestamp":"2025. április. 09. 12:28","title":"Miután Nagy Márton belengette az ársapkát, az Erste, a Raiffeisen és az UniCredit is önkéntes díjemelési korlátozást jelentett be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"985c8b73-2214-4341-8478-2c12005758d5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"De azt nem tudni, hogy akkor hogyan kerültek a luxuscikkek Rogán Barbarához.","shortLead":"De azt nem tudni, hogy akkor hogyan kerültek a luxuscikkek Rogán Barbarához.","id":"20250410_gulyas-gergely-rogan-antal-feleseg-barbara-ruhak-taskak-ekszerek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/985c8b73-2214-4341-8478-2c12005758d5.jpg","index":0,"item":"88128038-03b8-485f-a5e2-f0e0db2a1364","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_gulyas-gergely-rogan-antal-feleseg-barbara-ruhak-taskak-ekszerek-ebx","timestamp":"2025. április. 10. 12:22","title":"Gulyás: Nem Rogán Antal feleségéé a milliókba kerülő ruha, táska és ékszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61be24c6-0a95-49ee-8672-f9bd7d788735","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Évi 21,8 milliárd forintot szán a kormány a 37 közös működtetésű színházra.","shortLead":"Évi 21,8 milliárd forintot szán a kormány a 37 közös működtetésű színházra.","id":"20250409_Rendelet-van-megallapodas-meg-nincs-a-kozos-mukodtetesu-szinhazak-finanszirozasarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61be24c6-0a95-49ee-8672-f9bd7d788735.jpg","index":0,"item":"e0c1d12f-c6f8-4cfb-b6f2-ec179f1f03a2","keywords":null,"link":"/itthon/20250409_Rendelet-van-megallapodas-meg-nincs-a-kozos-mukodtetesu-szinhazak-finanszirozasarol","timestamp":"2025. április. 09. 08:55","title":"Rendelet van, megállapodás még nincs a közös működtetésű színházak finanszírozásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A svédek megcsinálták az utat, ami nagy lökést adhat az elektromos autók terjedésének
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az eRoadArlanda fejleszésének köszönhetően az elektromos autók menet közben, az aszfaltból nyerik ki az elektromos áramot, így gyakorlatilag tölteni sem kellene megállni.
Az elektromos járművek terjedésének azonban jelenleg több akadálya is ismert. Egyrészt hiába egyre jobb a hatótávolság, sokaknak még mindig nem elég meggyőző a váltáshoz, ráadásul az akkumulátorok ára miatt jóval többe kerül az autó, mint a hagyományos változatai. A svédek azonban olyan megoldással álltak elő, ami a számítások szerint 2030-ra mintegy 70(!) százalékkal csökkentené a károsanyag-kibocsátást.
A The Guardian beszámolója szerint a világon elsőként a svédek készítették el azt az utat, ami menet közben képes tölteni és működtetni az elektromos autókat. Mindehhez a Stockholm-Arlanda repülőtér, valamint az egyik logisztikai központ közötti 2 km-es útszakaszba telepített elektromos "sínt" a projekt munkálatait végző eRoadArlanda konzorcium, amit a tervek szerint egy apró áramszedő segítségével tudnak majd használni a járművek.
Joakim Kröger/eRoadArlanda
A sín nincs folyamatosan áram alatt. A rendszer érzékeli, amikor egy autó érkezik fölé, ekkor bekapcsol a sín, és automatikusan áram alá kerül. Az utat 50 méteres szakaszokra osztották fel, így csak abból a részből lehet áramot kinyerni, amelyiknél épp tart a kocsi. Ha megáll, az áram is automatikusan kikapcsol. Előzéskor ugyanez a helyzet.
Az eRoadArlanda számításai szerint Svédországban mintegy 500 ezer kilométer út található, amelyből 20 ezer km autópálya. A szakemberek úgy látják, ha az autópályákra sikerülne ilyen rendszert telepíteni, gyakorlatilag elektromossá válhat a közlekedés. Az autópályák között ugyanis legfeljebb 45 km a távolság, amit a mai elektromos autók már képesek megtenni egy feltöltéssel.
Hans Säll, a konzorcium vezetője szerint nem is kellene az egész autópályát ilyen sínekkel behálózni, elég lenne mintegy 5000 km-t ahhoz, hogy elektromossá válhasson a közlekedés.
A számítások szerint kilométerenként 1 millió eurot (kb. 311 millió forint) kellene költeni ahhoz, hogy a terv megvalósulhasson. Ez soknak tűnik, a szakember szerint ugyanakkor még mindig 50-szer olcsóbb megoldás, mint egy városi villamosvonal megépítése.
A svédek az építkezés során már elkezdték megtervezni az egész Svédországra kiterjedő hálózatot, így a következő évtized végére az egész beruházás megvalósulhat.