Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a1beb92e-890b-49ea-8ae8-7331b2308f27","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A francia feminista ikonná vált nőről amiatt került ki egy cikk a magazin oldalán, mert egy férfival sétálgatott az utcán.","shortLead":"A francia feminista ikonná vált nőről amiatt került ki egy cikk a magazin oldalán, mert egy férfival sétálgatott...","id":"20250417_Gisele-Pelicot-Franciaorszag-Parizs-maganelethez-valo-jog-nemi-eroszak-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1beb92e-890b-49ea-8ae8-7331b2308f27.jpg","index":0,"item":"375d672b-d9a7-4f62-84a3-e208a4151711","keywords":null,"link":"/elet/20250417_Gisele-Pelicot-Franciaorszag-Parizs-maganelethez-valo-jog-nemi-eroszak-per","timestamp":"2025. április. 17. 18:56","title":"Gisèle Pelicot beperel egy francia magazint, amiért lesifotókat készítettek róla az utcán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"555af14f-3f5c-4f53-8b97-a46918f8d88b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Közösségi összefogás segített majdnem tízezer kötet áttelepítésében.","shortLead":"Közösségi összefogás segített majdnem tízezer kötet áttelepítésében.","id":"20250417_konyvesbolt-koltoztetes-elolanc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/555af14f-3f5c-4f53-8b97-a46918f8d88b.jpg","index":0,"item":"1aea1ef0-8e93-4bfd-aa2f-ea67d209be87","keywords":null,"link":"/elet/20250417_konyvesbolt-koltoztetes-elolanc","timestamp":"2025. április. 17. 10:30","title":"A világ legmenőbb könyvesbolt-költöztetése történt egy michigani kisvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75c5fd62-b943-4682-b2e2-8931d04c9c86","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Vagy a kutya, vagy az iskolai végzettség – a kettő között kellett döntenie.","shortLead":"Vagy a kutya, vagy az iskolai végzettség – a kettő között kellett döntenie.","id":"20250417_Kitiltottak-a-vakvezeto-kutyas-diakot-az-iskolajabol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75c5fd62-b943-4682-b2e2-8931d04c9c86.jpg","index":0,"item":"fd0274a7-b1a6-47d3-b338-53d8224af359","keywords":null,"link":"/elet/20250417_Kitiltottak-a-vakvezeto-kutyas-diakot-az-iskolajabol","timestamp":"2025. április. 17. 08:12","title":"Kitiltották a vakvezető kutyás diákot az iskolájából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","shortLead":"A vezérigazgató korszerű mozdonyok beszerzéséről beszélt, csakhogy a Vikingeket 1985-ben gyártották utoljára.","id":"20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/74afdc60-fb17-4821-8d75-2d61306003ba.jpg","index":0,"item":"35d2a005-7ed5-433f-8f5c-c88b510f3808","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_mav-korszeru-dizelmozdony-balaton-40-eves","timestamp":"2025. április. 17. 13:27","title":"A MÁV 40 éves, szerintük korszerű dízelmozdonyokat indít a Balatonnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Adrian Christescu távozásáról korábban csak annyit közölt, hogy nem tud tovább képviselni egy olyan magyar kormányt, amely szerinte nyíltan közeledik Oroszországhoz, és aláássa az Európai Unió egységét.","shortLead":"Adrian Christescu távozásáról korábban csak annyit közölt, hogy nem tud tovább képviselni egy olyan magyar kormányt...","id":"20250417_adrian-christescu-tiszteletbeli-konzul-lemondott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a.jpg","index":0,"item":"1c7532de-5a32-47cc-8789-74945550e277","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_adrian-christescu-tiszteletbeli-konzul-lemondott","timestamp":"2025. április. 17. 10:39","title":"Távozik a tiszteletbeli konzul, mert nem akar egy „illiberális” és „autoriter” rendszert képviselni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig a vásáriroda vezetője, Hollósy István könyvet publikált „Visszapillantás a Budapesti Nemzetközi Vásár két évtizedes múltjára” címmel. Ebből is látszik, hogy a BNV életkora bizonytalanabb, mint egy primadonnáé. Minden aktuális hatalom a maga dicsőségét demonstrálta a Budapesti Nemzetközi Vásárral, amely az üzletemberek számára üzleti, a milliós tömegek számára szórakozási és ámulási lehetőség volt. Itt tátotta rá a száját először a nép a rádióra, a televízióra, a csuklós buszra, a Coca-Colára, az autócsodákra – mikor mire.","shortLead":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig...","id":"20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec.jpg","index":0,"item":"41c10186-dc63-4158-9a29-153c0bc274d4","keywords":null,"link":"/360/20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","timestamp":"2025. április. 18. 17:20","title":"Az állami hiúság vására – A Budapesti Nemzetközi Vásár rezsimeken átívelő 100 (vagy több) éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Két részletben kell tíz százalékra emelni az arányukat. ","shortLead":"Két részletben kell tíz százalékra emelni az arányukat. ","id":"20250418_befektetesi-alapok-allampapirok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"59979c89-7ae1-4fb1-bebe-86577e73dfe2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_befektetesi-alapok-allampapirok","timestamp":"2025. április. 18. 08:51","title":"A hosszú lejáratú állampapírok tartására kényszerítik a befektetési alapokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ddbb278-284e-42b3-9fb5-54dd0d87e763","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Csoportos létszámleépítést jelentett be a Dunaferr utódcégeinek a felszámolója. Mindez előrevetítheti a dunaújvárosi cég sorsát annak ellenére, hogy másodszorra is eladóvá váltak a csődbe navigált Dunaferr életképes részei. Egyre távolabb kerül egymástól a magyar acélipar megmentésének politikai lózungja és a rideg üzleti valóság.","shortLead":"Csoportos létszámleépítést jelentett be a Dunaferr utódcégeinek a felszámolója. Mindez előrevetítheti a dunaújvárosi...","id":"20250417_hvg-uj_dunaferrpalyazat_lebegtetett_dolgozok_avilag_penze_a_remenytelenseg_szigete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ddbb278-284e-42b3-9fb5-54dd0d87e763.jpg","index":0,"item":"f0369dcd-4dea-46d1-a869-844a9e8c36eb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-uj_dunaferrpalyazat_lebegtetett_dolgozok_avilag_penze_a_remenytelenseg_szigete","timestamp":"2025. április. 17. 09:11","title":"Nem tartogat sok jót az egykori Dunaferr jövője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ugyanazon a soron lesz képes hagyományos robbanómotorral és elektromotorral ellátott járműveket is gyártani a debreceni BMW-gyár. Hogy pontosan mely modelleket, azt persze nem mondták még el, de próbálunk következtetni.
Eddig mindenképpen az év ipari bejelentése, hogy a BMW autógyárat létesít Debrecen mellett. A bajor gyártó magyarországi gyára egymilliárd eurós beruházással épül, az üzemben 1000 ember dolgozik majd, és évente 150 ezer belső égésű, hibrid vagy villanymotorral szerelt járművet gyártanak majd ott. Ez jelentős mennyiség, hiszen a társaság jelenleg évente kétmillió autót állít elő.
A debreceni a BMW tizenhetedik európai gyára lesz, egyben 2000 óta az első új autógyártó üzeme. A BMW-nek világszerte 14 országban, 30 gyára van, az amerikai Spartanburgtól, Kínán át az indonéziai Jakartáig.
Az USA-ban gyártják például az X3-ast és az X5-öst, illetve a vadonatúj monstrumot, az X7-es modellt is, a két kínai üzemben pedig főleg a kínai, speciális, jellemzően hosszított tengelytávú modelleket gyártják. Brazíliában 1-es, 3-as és Mini modellek is készülnek, mert fontos, hogy ez utóbbi is a BMW terméke.
A BMW lipcsei gyára innen jönnek az i3-asok
Európában igazán vegyes a kép a 17 helyszínnel, de a központi hely régóta a Dingolfing melletti üzem, ahol csaknem 20 ezer ember gyártja az igazán prémiumkategóriás modelleket a BMW 3-as GT-től, a 7-es sorozatig és a sportváltozat M-es modelleket is beleértve. Az azért szinte kizárható, hogy a szintén BMW-tulajdonú Rolls-Royce-okat hoznák át ide, azok gyártása hagyományosan marad a dél-nyugat angliai Goodwoodban – ahol járt a hvg.hu is korábban. Szintén Angliában, Oxfordban készülnek a Minik is, ám nem látni biztosan, így marad-e ez a Brexit után is.
Nem világos a tisztán elektromos BMW-k jövője sem. Az „i” almárkát jelenleg képviselő i3-as és i8-as modellek nem tesznek ki jelentős volument, ez nem meglepő, ha tudjuk, hogy utóbbi egy 40 millió forintos sportautó. Az i3 egyébként Lipcsében, egy hipermodern üzemben készül, ám mint hírlik, a németek a jövőben másfajta autóként képzelik el városi e-kocsijukat.
BMW
A debreceni üzem megnyitásáig biztosan van még jó pár év, ennek fényében nyilván csak találgatni lehet, milyen modellek készülnek majd ott. Az tűnik a leginkább logikusnak, hogy a folyamatosan bevezetendő, úgynevezett moduláris platformok közül használják majd valamelyiket a magyar gyárban. Például az UKL-nek nevezett platform második generációján készülnek a márka kisebb, kompakt autói: az X1-es, X2-es, 2-es Active Tourer, Mini Countryman, valamint ezen gyártják majd a már elsőkerék-hajtású 1-es sorozatú BMW-ket is.
A presztízsmodellek, az 5-ös és 7-es sorozat esetében egy másik platformot használnak, amely CLAR névre hallgat, ezeken van annyi profitja a gyártónak, hogy valószínűleg nem hozná el az anyaországból a gyártást. Ugyancsak kizárhatónak tűnik, hogy Debrecenbe exportálná az „X” modellcsalád nagyobb tagjainak gyártását.
BMW
Persze első körben a Mercedes kecskeméti üzeme is összeszerelő-üzemként működött, vagyis konténerekben érkezett a motor és a karosszéria, majd itt összerakták. A jövő mindenképpen egy olyan modulé, amelyen egyszerre lehet hibrid, tisztán elektromos vagy hagyományos robbanómotoros autókat gyártani, ahogyan azt a gyáró jelezte is.
A BMW egy korábbi nyilatkozata alapján 2020-tól indul igazán az EV modellek tömegtermelése (electric vehicle), a cég ezt oldhatja majd meg költséghatékonyan – például a debreceni gyárral. Még konkrétabban, a kisebb autókat kiszolgáló legújabb generációs - úgynevezett FAAR platformmal -, amelyen az 1-es és 2-es modellek valamennyi variációja elképzelhető.