szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A korábban jelzett 30 százalékos helyett 45 százalékos szén-dioxid-csökkentést irányozhat elő az unió 2030-ra.

Az unió környezetvédelmi bizottsága az új járművek szén-dioxid-kibocsátásának radikális csökkentésére tett javaslatot. Mindez, a fenti javaslat számokban kifejezve azt jelentené, hogy 2030-ra az újonnan gyártott autók (beleértve a kisteherautókat is) 40 százalékának teljes mértékben elektromosnak vagy hibridnek kellene lennie, hogy hozni tudják az előirányzott legfeljebb 50 g/km-es CO2-kibocsátási értékeket.

A német autóipari szervezetek azonnal felhördültek a szerintük irreális emissziós követelmények miatt, amelyet a politika támaszt. A valóságtól elrugaszkodottnak és teljesíthetetlennek tartja a német autóipari vállalatok képviseleti szervezete a VDA az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának az új járművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére tett javaslatát.

A VDA (Verband der deutschen Automobilindustrie) elnöke Bernhard Mattes szerint a javaslat "minden technikai és gazdasági realitást nélkülöz" és ezért nem megvalósítható.

Honda

Az EP környezetvédelmi bizottságának bejelentett tervezete, további szigorítást jelentene az Európai Bizottság 2017 novemberében lefektetett irányelveihez képest, amelyek még 30 százalékos csökkentést irányoztak elő 2030-ig. Közbenső célként is az EB most 2025-ig 15 százalékos csökkentést irányzott elő, míg az Európai Parlament környezetvédelmi bizottsága 20 százalékosat.

Konzervatív európai politikusok és az autóipar szakmai képviselői egyaránt irreálisnak tartják az Európai Bizottság és az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának javaslatait. Jens Gieseke, a német CDU (Kereszténydemokrata Unió) európai parlamenti képviselője például "politikai badarságnak" nevezte a parlamenti bizottság javaslatát. Erik Jonnaert, az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA elnöke pedig tömeges elbocsátások veszélyére figyelmeztetve adott hangot aggodalmának a környezetvédelmi bizottság által követett politikai irány miatt.

A német környezetvédelmi szervezetek viszont, például a BUND, vagy a VCD ökológiai közlekedési klub is még ennél is szigorúbb korlátozásokat szorgalmaznak. A Zöldek például a szén-dioxid-kibocsátás 75 százalékos csökkentését szerették volna elérni a parlamenti bizottságban.

A parlamenti bizottság javaslatáról előreláthatólag október elején szavaz az Európai Parlament.

Itt tartunk: Egy modern dízel akár tisztább is, mint egy benzines

A dízelkérdés szépen lassan átesett a ló túlsó oldalára, az eladásaik élesen zuhannak, a benzinesek ára meg alaposan megy felfelé. A jelenlegi Euro6d nevű emissziós-normát mindeközben a legmodernebb károsanyag-utókezelő rendszerek lényegében tökéletesen teljesítik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!