Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"da780981-73d0-4207-96db-99dfc16f665d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Érdekes levelezés bontakozott ki Krasznahorkai László és Kollár Árpád, a Zentán született, de Szegeden élő költő között.","shortLead":"Érdekes levelezés bontakozott ki Krasznahorkai László és Kollár Árpád, a Zentán született, de Szegeden élő költő között.","id":"20250210_krasznahorkai-laszlo-kollar-arpad-trianon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da780981-73d0-4207-96db-99dfc16f665d.jpg","index":0,"item":"72dd2abe-879f-46d4-b08c-965533f78ab5","keywords":null,"link":"/kultura/20250210_krasznahorkai-laszlo-kollar-arpad-trianon","timestamp":"2025. február. 10. 11:40","title":"„Megértem a fájdalmát, és ha ez így jó önnek, verje le rajtam. Tévedésből” – Krasznahorkai válaszolt a Trianon az nem egy ház szerzőjének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c34f6f1-492f-493a-88d7-d8dc6e373aa3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az intézménybe az álláshirdetések szerint több osztályvezető főorvost is keresnek.","shortLead":"Az intézménybe az álláshirdetések szerint több osztályvezető főorvost is keresnek.","id":"20250211_mezotur-korhaz-szuleszet-orvoshiany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c34f6f1-492f-493a-88d7-d8dc6e373aa3.jpg","index":0,"item":"e0eb1438-04e0-42c1-abd8-87176250f7b4","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_mezotur-korhaz-szuleszet-orvoshiany","timestamp":"2025. február. 11. 11:46","title":"Márciustól nem lehet szülni a mezőtúri kórházban orvoshiány miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22e0da9b-78fd-4154-8269-ed127a0994ab","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Donald Trump szerint Ukrajnának 500 milliárd dollár értékű ásványkinccsel kellene ellentételeznie az amerikai támogatást.","shortLead":"Donald Trump szerint Ukrajnának 500 milliárd dollár értékű ásványkinccsel kellene ellentételeznie az amerikai...","id":"20250211_donald-trump-ukrajna-usa-ritkafemfoldek-volodimir-zelenszkij-asvanykincs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22e0da9b-78fd-4154-8269-ed127a0994ab.jpg","index":0,"item":"bf991242-b586-4ca3-aa6c-71586efa47d8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_donald-trump-ukrajna-usa-ritkafemfoldek-volodimir-zelenszkij-asvanykincs","timestamp":"2025. február. 11. 08:12","title":"Trump 500 milliárd dollárt vár Ukrajnától, hogy ne érezze magát hülyének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d557c19-cebc-4a6e-ba78-f2ded054b271","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A jövő hét első napjaiban még többfelé lehet akár többórás napsütés is, de éjszakánként kemény fagyokra kell készülni és napközben is jellemzően 4-9 Celsius-fok között alakul a csúcshőmérséklet. Szerdától azonban egyre több lesz a felhő és megnő a csapadék esélye is, a hét végére pedig enyhülnek az éjszakai fagyok – derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből.","shortLead":"A jövő hét első napjaiban még többfelé lehet akár többórás napsütés is, de éjszakánként kemény fagyokra kell készülni...","id":"20250209_idojaras-elorejelzes-napsutes-csapadek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d557c19-cebc-4a6e-ba78-f2ded054b271.jpg","index":0,"item":"3a6bd1fc-2d6c-4e21-a025-275dbf186395","keywords":null,"link":"/itthon/20250209_idojaras-elorejelzes-napsutes-csapadek","timestamp":"2025. február. 09. 15:51","title":"A hét elején még napos idő várható, majd beborul az ég és megnő a csapadék esélye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02825691-3d7a-4d58-b576-82c3a1cb79fb","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az ókori állatmesék, valamint a meseíró életéről fennmaradt feljegyzések és legendák alapján Dargay Marcell zeneszerző, Fábián Péter rendező és Parti Nagy Lajos író fabularevüt állított színpadra.","shortLead":"Az ókori állatmesék, valamint a meseíró életéről fennmaradt feljegyzések és legendák alapján Dargay Marcell zeneszerző...","id":"20250209_A-nyul-fule-Orkeny-Szinhaz-Ezopus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02825691-3d7a-4d58-b576-82c3a1cb79fb.jpg","index":0,"item":"4e17f517-fc2d-415b-9c78-2dd839a04d75","keywords":null,"link":"/360/20250209_A-nyul-fule-Orkeny-Szinhaz-Ezopus","timestamp":"2025. február. 09. 16:00","title":"Meddig provokálhatja a méltóságos sast egy punk ganajtúró bogár? Az Örkény Ezópus-adaptációjában ott a válasz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0aa42c2d-9107-4edc-997f-5d0083eb388e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az elnök úton a Super Bowlra megismételte azt a felvetését is, hogy az Egyesült Államok átvehetné Kanadát és a Gázai övezetet.","shortLead":"Az elnök úton a Super Bowlra megismételte azt a felvetését is, hogy az Egyesült Államok átvehetné Kanadát és a Gázai...","id":"20250210_egyesult-allamok-donald-trump-vamhaboru-kanada-acel-aluminium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0aa42c2d-9107-4edc-997f-5d0083eb388e.jpg","index":0,"item":"465111f6-9e31-4d77-bfcc-630110d6aab3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_egyesult-allamok-donald-trump-vamhaboru-kanada-acel-aluminium","timestamp":"2025. február. 10. 06:10","title":"Trump újabb vámot lengetett be, amely Kanadának fájhat a legjobban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fa9912a-77ce-4d9d-87de-82618320a5d0","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Donald Trump amerikai elnök 25 százalékos vámot jelentett be minden, az Egyesült Államokba érkező acél- és alumíniumtermékre. Az Európai Bizottság elnöke válaszlépéseket ígért.","shortLead":"Donald Trump amerikai elnök 25 százalékos vámot jelentett be minden, az Egyesült Államokba érkező acél- és...","id":"20250211_vam_kereskedelem_trump_eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fa9912a-77ce-4d9d-87de-82618320a5d0.jpg","index":0,"item":"e808a5dc-ad81-4126-8655-3eb999f80a01","keywords":null,"link":"/eurologus/20250211_vam_kereskedelem_trump_eu","timestamp":"2025. február. 11. 09:49","title":"Brüsszel ellenintézkedéseket ígér az amerikai vámokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e2c1daf-9a78-487e-bae7-fea7d235cfc7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Alig érzékelhető árcsökkenéssel indul a hét. ","shortLead":"Alig érzékelhető árcsökkenéssel indul a hét. ","id":"20250210_benzinar-dizelar-februar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e2c1daf-9a78-487e-bae7-fea7d235cfc7.jpg","index":0,"item":"3e7752ff-c04a-42ef-bbc9-b13c722848dc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_benzinar-dizelar-februar","timestamp":"2025. február. 10. 12:06","title":"Olcsóbb lesz néhány forinttal a dízel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem praktikus, nem is olcsó és korántsem sem olyan brutális, mint egy keményvonalas AMG-Mercedes. A C 43 a többségnek mégis bőven elégséges vezetési élményt adna – ha csak ez volna a lényeg egy AMG-ben, nem pedig a "mindenkit azonnal lenyomok" elv.
A Mercedes gyári tuningrészlegének autói sokáig valami igazán brutális, európai izomautós dolgot jelképeztek. Köbcentimegszállott volt a Mercedes-AMG műhely is, hatalmas akár 6.3 literes, valóban legendás motorokkal. Mára viszont a piacnak már annyiféle igénye van, hogy nem lehet csak nagyvérű V8-as bivalyokat tartani.
D.P.
Az AMG-kből is van már szinte minden méretben és modellosztályban: négyhengeres A 45 AMG 380 lóerővel, C 43 AMG 390-nel, és így tovább a V8-as 612 lóerős, vagy a hivatalosan már búcsúzó, V12-es 630 lóerős csúcspéldányokig. Nem feltétlen egyszerű kiigazodni ezen a sorozaton. A nálunk járt, hathengeres Mercedes-AMG C 43 Coupe nagyjából olyan, mint, amikor utánpótlás fociban, két korosztállyal feljebb játszatnak valakit. Túl jó a saját korosztályába, de azért, ha sokat ugrál, lenyomják a nagyok.
Ez volna az AMG junior ligája?
Ez sem igaz teljesen, ha abból indulunk ki, hogy a C43 AMG-ben az egyedi tételek száma durván két A4-es oldalt tölt meg, két oszlopban, miközben a listán legalább hússzor szerepel az AMG-jelző, ami itt tartalmat is jelent. AMG sportfutómű, AMG Performance kipufogórendszer, AMG külső-belső megjelenés, AMG Performance Media, 19 colos felnik, adaptív LED fényszórók – ez az alap. Külsőre talán az Air Curtain nevű szoknyácska a küszöböknél és a csinos szpojler a csomagtartófedélen a két legizgalmasabb részlet. Nagyon macsós persze az ülés alatti tűzoltó készülék is, nem is beszélve a piros színű biztonsági övekről. (Az öv színe egyébként bagatell dolognak tűnhet, de egy ilyen egyszerű változtatás miatt is újra jóvá kell hagyatni a típust, ami külön procedúra. Ez jól jellemzi az autóipari bürokráciát.)
Képgaléria
D.P.
Az AMG C 43 belső tere is első osztályú, bőr, mikroszálas kárpitanyagok, alumínium és karbonbetétek mindenhol. A műszercsoport teljesen digitális és annyira aprólékosan kidolgozott minden szempontból – grafika, szoftveres tudás – hogy megérteti, miért kell mára több programozó az autóiparba, mint gépészmérnök.
A kormány is új. Az alsó harmadában ellapított AMG-s kormánykerék érintőpanelekkel bővült, ami szintén külön tanulmány. Ezeken a kormányokon már olyan vezetés közben playstationözni, mint amikor Lewis Hamilton zongorázik a Mercijében futam közben is a beállításokon. Egy-két aprósága kifogásolható csak a rendszernek, leginkább az, hogy nem érintőképernyős a központi kijelző, így az Apple CarPlay-nél zavaró, hogy az ikonokat csak a tekerővel lehet navigálni. Ez ebben a szegmensben valahogy bumfordi hatást kelt.
Összkerekes csapatós?
A motorháztető alatt a háromliteres V6-os kétturbós várja, hogy meghördülhessen indításra. Fel is morog ilyenkor a 390 ló, majd pillanatok múlva sokkal csendesebbre vált a hathengeres. Mindenesetre az a néhány pillanat elég arra, hogy beugorjon, a tél közepe talán nem a legideálisabb egy izmos tesztautó gyötréséhez. Nem csak a téli gumik jellemzően alacsonyabb menetképességei miatt, hanem a szimpla óvatosság okán.
Az első méterek után azért gyorsan leesik, hogy a C 43 AMG összkerékhajtású. Érezhető persze, hogy hátsó hajtásra hangolták, de szerencsés, hogy abban a pillanatban, amikor picit sok lenne az annyi, a rendszer elveszi hátulról az erőt, elölre dogozik inkább a hajtás, ami irányba húzza a kocsi orrát. Igaz, az a fajta játékosság, amit egy hátsó hajtású, erős autó adhat, az emiatt elvész, illetve bizonyos sebesség alatt nem lesz meg. Persze nagyon direkt autó a C 43 AMG és szerpentineken, vagy rövidebb versenypályák nyílt napjain biztosan nagyon hegyeseket lehet vele autózni, mert mondjuk egy Audi TT RS-hez képes is jobb egyensúlyúnak érződött, tempósabbakat kanyarogva.
D.P.
Érdekesség, hogy miközben mára szinte minden komoly autóban duplakuplungos váltót használnak, az ebben lévő a 9 fokozata (!) ellenére sem az. A Speedshift váltó viszont nevéhez mérten gyors. A fel-le váltások után ízesen hörög a kipufogó, néha rugdos is a váltó Sport+ módban, úgyhogy az élményre nem lesz panasz. Ebbe elég könnyű beleszeretni, és ha már valaki ilyen autót vesz, lényegében kötelező elem az AMG Performance kipufogórendszer. Ráadásul itt nem is a hifi hangszóróiból jön hörgés, ahogyan azt egyes konkurensek csinálják, hanem valóban a kipufogóból.
Nem egy puha autó C43 AMG, de a német cégnek sikerült belőnie azt a finom egyensúlyt, hogy lehessen vele normálisan közlekedni, és ne a gerincünkön fusson át minden úthiba. Éppen ezért a plusz 2000 eurós légrugós futómű feleslegesnek tűnik ide, az adaptív csillapítású acélrugós felfüggesztés tökéletes. A menetmódok közül a Comfort-mód nagyon passzol a feltűnés nélküli autózáshoz, mert legfőképpen csöndes tőle az autó, ami jól is esik sokszor.
Az egész koncepció nem egy idegbeteg típusú autó, de amikor eljön a pillanat, akkor megfeszül mindene. A 0–100 km/h-ra történő gyorsulási értéke 4,7 másodperc, ami egy utcai autónál brutálisnak számít.
Az igazi extrák
A műsora csúcsa az AMG track pace-mód, egy olyan rendszer, amely versenymérnökként dolgozik mögöttünk, és lehetővé teszi a versenypályás adataink rögzítését is. Köridők, szektoridők, legjobb idők és a versenyhez kapcsolódó egyéb adatok közötti különbségek lesznek. Az előre beadott pályák mellett – mint a Nürburgring – akár saját helyszínt is be lehet vinni a rendszerbe, hogy aztán élesben mehessen a tréning, ami azért nem semmi. Az AMG C 43 ilyen célra elég jó játékszer.
Összességében felemás a helyzete, így aztán a megítélése is. Lesz, akinek az AMG C 63 S 4.0 literes V8-asának plusz 120 lóereje (510 LE) hiányzik majd, vagy az, hogy ennek nincs ott a motorján az összeszerelője aláírásával ellátott plakett, mint egy „igazi” AMG-n Affalterbachaból. Ezek a V6-osok ugyanis kvázi szériában gyártott motorok. De ez a bruttó 27,4 milliós autó még így is messze-messze többet tud, mint, ami bárkinek ne lehetne elég bármire.