Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"31923f45-747a-45f5-808a-c5d2411c16a2","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Közben a franchise boltlánc növelni tudta a bevételeit.","shortLead":"Közben a franchise boltlánc növelni tudta a bevételeit.","id":"20250602_Coop-boltok-ceges-beszamolo-nyereseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31923f45-747a-45f5-808a-c5d2411c16a2.jpg","index":0,"item":"98eff04e-bf2d-4ac4-91b3-545e9e1fe8d3","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Coop-boltok-ceges-beszamolo-nyereseg","timestamp":"2025. június. 02. 15:32","title":"Csökkent a Coop boltok mögött álló cég nyeresége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d75c2b7-0345-4e8d-9d74-8965eeb3beb5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Eddig sokszor hónapokig vesztegeltek az utcákon az elhagyott autók. ","shortLead":"Eddig sokszor hónapokig vesztegeltek az utcákon az elhagyott autók. ","id":"20250602_Zuglo-par-nap-utan-elszallitjak-a-rendszam-nelkuli-autokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d75c2b7-0345-4e8d-9d74-8965eeb3beb5.jpg","index":0,"item":"4d876930-a595-4d7a-a546-ca02dc4c4a74","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Zuglo-par-nap-utan-elszallitjak-a-rendszam-nelkuli-autokat","timestamp":"2025. június. 02. 07:41","title":"Bekeményít Zugló – új szabály szerint pár nap után viszik a roncsautókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32d9cc1b-b689-4e09-b800-296b9f9fa775","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apple állítása szerint ha be kell tartania az Európai Unió digitális piacokról szóló jogszabályát, azzal veszélybe kerülnek a felhasználók adatai, amikre így például a Meta is ráláthat.","shortLead":"Az Apple állítása szerint ha be kell tartania az Európai Unió digitális piacokról szóló jogszabályát, azzal veszélybe...","id":"20250603_apple-europai-unio-dma-digitalis-piacokrol-szolo-jogszabaly-felhasznaloi-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32d9cc1b-b689-4e09-b800-296b9f9fa775.jpg","index":0,"item":"1d9fe56f-73e9-4947-bb14-7b0a030a99e3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_apple-europai-unio-dma-digitalis-piacokrol-szolo-jogszabaly-felhasznaloi-adatok","timestamp":"2025. június. 03. 12:03","title":"Nekimegy az Apple az Európai Unió döntésének, 201 milliárd a tét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5846bda0-05a0-4b03-8e28-7c35b6ab7143","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Májusban tovább csökkent a Beszerzési Menedzser Index értéke.","shortLead":"Májusban tovább csökkent a Beszerzési Menedzser Index értéke.","id":"20250602_Repulorajt-helyett-lassan-recessziot-varnak-a-magyar-cegvezetok-MLBKT-BMI-Beszerzesi-Menedzser-Index","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5846bda0-05a0-4b03-8e28-7c35b6ab7143.jpg","index":0,"item":"3328c880-c636-4aa5-99b6-0c9962bb45d2","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Repulorajt-helyett-lassan-recessziot-varnak-a-magyar-cegvezetok-MLBKT-BMI-Beszerzesi-Menedzser-Index","timestamp":"2025. június. 02. 09:29","title":"Repülőrajt helyett lassan recessziót várnak a magyar cégvezetők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d62afaab-6df5-4e22-b710-f7867002c62c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Samsung válhat a Perplexity AI legnagyobb befektetőjévé. És akkor már fel is turbózza telefonjait az amerikai mesterséges intelligenciás platform képességeivel.","shortLead":"A Samsung válhat a Perplexity AI legnagyobb befektetőjévé. És akkor már fel is turbózza telefonjait az amerikai...","id":"20250603_samsung-galaxy-okostelefonok-mesterseges-intelligencia-perplexity-befektetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d62afaab-6df5-4e22-b710-f7867002c62c.jpg","index":0,"item":"7c48d0ff-1708-488b-901c-a5fabb5c2b9d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250603_samsung-galaxy-okostelefonok-mesterseges-intelligencia-perplexity-befektetes","timestamp":"2025. június. 03. 08:03","title":"Ha Samsung telefonja van, ezt a változást észre fogja venni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c3f7294-5631-4392-a78f-202c2f0c8a2f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Először tudtak lefényképezni önálló atomokat amerikai fizikusok, felfedve, ahogy a szemmelláthatatlan részecskék kölcsönhatásba lépnek egymással a térben. Eredményeik segíthetnek korábban sosem látott kvantumjelenségek vizualizálásában.","shortLead":"Először tudtak lefényképezni önálló atomokat amerikai fizikusok, felfedve, ahogy a szemmelláthatatlan részecskék...","id":"20250602_atomi-es-szubatomi-reszecskek-fenykep-mit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c3f7294-5631-4392-a78f-202c2f0c8a2f.jpg","index":0,"item":"51cffabd-b1e7-4422-a028-c5e826a96bc0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_atomi-es-szubatomi-reszecskek-fenykep-mit","timestamp":"2025. június. 02. 08:03","title":"Ilyen fénykép még sosem készült: lefotózták, ahogy éppen kapcsolatba lépnek egymással az atomok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17b1582b-6836-4daa-a064-75416132b840","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A helyiek és az őket segítő önkéntesek védőgátat építettek vasárnap este egy esetleges árhullám megfékezésére.","shortLead":"A helyiek és az őket segítő önkéntesek védőgátat építettek vasárnap este egy esetleges árhullám megfékezésére.","id":"20250602_Nem-keletkeztek-uj-beomlasok-de-a-regiek-tovabb-nottek-a-parajdi-sobanyanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17b1582b-6836-4daa-a064-75416132b840.jpg","index":0,"item":"c7b49ae0-a4a1-4629-ac60-f3beaeb69733","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_Nem-keletkeztek-uj-beomlasok-de-a-regiek-tovabb-nottek-a-parajdi-sobanyanal","timestamp":"2025. június. 02. 12:03","title":"Nem keletkeztek új beomlások, de a régiek tovább nőttek a parajdi sóbányánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd4195e6-ed05-4863-856c-290a5c4a6449","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Mindkét cégéből kivette a teljes osztalékot.","shortLead":"Mindkét cégéből kivette a teljes osztalékot.","id":"20250602_Fabry-aki-ezektol-semmit-nem-var-tobb-mint-100-millios-osztalekot-vett-ki-cegeibol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd4195e6-ed05-4863-856c-290a5c4a6449.jpg","index":0,"item":"df11ac1a-5507-4eb5-8279-c9d23bb848e8","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Fabry-aki-ezektol-semmit-nem-var-tobb-mint-100-millios-osztalekot-vett-ki-cegeibol","timestamp":"2025. június. 02. 15:31","title":"Fábry, aki „ezektől semmit nem vár”, több mint 100 milliós osztalékot vett ki cégeiből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyar autók egyre idősebbek, az átlagéletkoruk már 14,2 évre emelkedett. Hiába hozzák át a kocsikat megkímélt állapotban Nyugat-Európából, ha azok régebbi motorjai túlzottan szennyezik a környezetet. Ezen a helyzeten változtatna most a kormány terve.
Tavaly 158 790 használt járművet hoztak be Magyarországra külföldről. Igaz, hogy a 2017-es adatnál alig 2,2 százalékkal magasabb a tavalyi, de a növekedés nagyon régóta tart. Így jutottunk el a 2012-es, jellemzően 50 ezres használtimporttól mára a 140-160 ezres számokig.
A teljes hazai használtautópiaci forgalom persze jóval nagyobb, az autókereskedő DasWeltauto szerint idén 780 ezer adásvétel történhet. Az importautók 160 ezres tömegén túl a többit a már magyarországi rendszámos autók tulajdonoscseréje adja.
meg kell fiatalítani valahogyan a magyar gépjárműállományt.
Ennek az importot legjobban befolyásoló eleme lenne a regisztrációsadó-tábla átalakítása, amellyel a fiatalabb autókat hoznák kedvezőbb helyzetbe. A lényege, hogy a jövőben az öregebb, leginkább környezetkárosító autók behozatalát fékeznék, míg az Euro 6-os motorral rendelkező autók behozatala során a regisztrációs adó mértéke eddigi felére csökkenne.
A behozott kocsik közül a legtöbb (37%) 11-15 éves autó, de még a 16-20 éves autók is jelentős, 14 százalékos aránnyal bírnak – derült ki a DasWeltauto nemrégiben kiadott piaci elemzéséből. Azért a kormányzati és vásárlói szempontból is leginkább kívánt 0-10 éves réteg sem áll annyira rosszul, ezek a gépjárművek most is közel a felét (47 százalékát) adják az autóimportnak.
A jelenlegi trendek alapján legnagyobb számban behozott benzinesek többsége egyébként 10-14 éves kocsi. A dízelek közt valamivel több a fiatalabb autó is. Ott két hullám van: a fiatal 4-6 éves autóké, majd az idősebb 12-14 éves járműveké.
Ennél is tartalmasabb a kép, ha azt vizsgáljuk, hogy ezek a nagy mennyiségben bekerülő autók milyen technológia színvonalon állnak.
Mert igazából itt van a probléma: a jellemzően 12 évnél régebbi autók még maximum Euro 4-es besorolásúak, vagyis jellemzően még nincs bennük részecskeszűrő.
Ezek az autók például ötször annyi szálló port bocsátanak ki, mint jelenleg gyártott Euro 6-os normát tudó kocsik.
Ezért van tele román trélerrel az M0-s is
Nem csak hozzánk ömlenek persze a régi autók, ez jól látható, ha bármelyik pillanatban kitéved az ember például az M0-s kelet-nyugati szakaszára. Tömve az út román és bolgár csodakaravánokkal, amelyek régi autókat szállítanak. Nemhogy megmozdult, de robbant a piac Romániában, amikor két éve a regadóként emlegetett környezetvédelmi illetéket eltörölték. A mennyiséggel egy időben brutálisan megnőtt az autók életkora, mert nem terhelik tetemes adók a magas károsanyag-kibocsátású járműveket. 2016-ban a Romániában forgalomban lévő autók átlagéletkora még 11 év volt, a díj eltörlése óta azonban ez 13 évre emelkedett, és élünk a gyanúperrel, hogy a trend még nem tört meg.
A behozatal mellett ennek köszönhetően a belső kereskedelem is jelentősen megugrott. A korábban magas illeték miatt sokan nem tudták értékesíteni autóikat: egy Euro 4-es, 2000 köbcentis motorral felszerelt gépjármű után például 2000-2500 eurós díjat kellett fizetni. Ez a tétel nagy visszatartó erő volt, de lényegében eltűnt.
Technológiai határvonal
A probléma a 15 évesen behozott autókkal kettős – mondja Frank György a DasWeltauto márkaigazgatója. Az egyik, hogy ezek már tényleg nem mennek majd sokáig, jellemzően rövid időn belül egy hátsóudvarban végzik, roncsként. Drága javíttatni őket, arra már nem fog senki áldozni. A másik probléma a környezetszennyezésük. Az összes ilyen, Euro 3-as 4-es – vagyis még részecskeszűrő nélküli – autó súlyosan környezetszennyező. Amelyikben lenne, ha elromlik, sokan kiégettetik, vagy kiköttetik az elromlott és újonnan 300 ezer forintba kerülő emisszió-csökkentő berendezést.
A határt valahol itt kéne meghúzni.
Jogos vágya a legtöbb embernek, hogy legyen autója. Így van ez például Indiában is, ahol nem is szól bele az állam meddig mennek a járművek, senkit nem érdekel, hogy közben mennyire súlyosan szennyezik a környezetet. Nálunk nyilván nem lehet ugyanez a cél.
A német sem jó kedvében dobja el
A németek sem azért szabadulnak a régi autóiktól, mert mindenképp újat akarnának, hanem ott is az adórendszer bünteti régi autót, amit nem ér meg tovább üzemeltetni. Ilyenkor persze még mindig jobban jár a német tulaj, ha eladja egy keleti neppernek pár száz euróért a régi kocsiját, főleg hogy náluk különben még fizetni is kellene a kocsi végleges kivonásáért. A kelet-európai kereskedő pedig szép pénzt csinál itthon, 400-500 ezerért eladva az egyébként kidobásra váró autót.
Az már a magyar regisztrációs adó furcsa logikája, hogy abból indul ki, mintha ma is gyártanának új autóként Euro 4-es járműveket. Egy ilyennek – ha lenne nulla éves belőle – elvileg 600 ezer forint lenne a regisztrációs adója. Ezt csökkentik az avultatással, mondván, egy ilyen, Euro 4-es autó 11 éves korára, mennyivel érne kevesebbet. Ez lesz az az alacsony szorzó, ami viszont, azt eredményezi, hogy az ilyen régi, elavult technikájú kocsi után alig kell regisztrációs adót fizetni.
A használtautó-piac másik nagy problémája, hogy a friss, 0-7 éves, modern autók persze használtan sehol sincsenek, legalábbis nem a hazai pénztárcák tömegei számára megfizethető áron. Merthogy ezek még kint is drágák. Sőt, a fiatal magyar autókat tőlünk viszik nyugatra. Így járnak gyakran a lízingből visszakerülő 4 éves autók is, amelyek utána jó pénzért mennek tehetősebb országokba.
Az autóvásárláshoz és -behozatalhoz, valamint a cégautókhoz fűződő közterhek radikális átalakítására készül az Orbán-kormány: jelentősen csökkentenék a fizetnivalókat annak érdekében, hogy könnyebb és olcsóbb legyen kocsit cserélni, így megújuljon az elavult magyar járműállomány – derül ki a hvg.hu birtokába került előterjesztésből. A Pénzügyminisztérium által kidolgozott, még titkos javaslatnak a kocsivásárlást tervezők örülhetnének, kevesebb lenne az intéznivaló, többféle illeték és az eredetvizsgálat díja is megszűnne. Ha a kormány rábólint a reformra, a regisztrációs adó is változna, hogy fékezzék a kevésbé korszerű autók behozatalát.