Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"05e6dce8-9ba0-4108-aa37-4e60c0e2b345","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az állományt leölik, járványügyi nyomozás van folyamatban.","shortLead":"Az állományt leölik, járványügyi nyomozás van folyamatban.","id":"20250418_hajdu-bihar-madarinfluenza-tomolud-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05e6dce8-9ba0-4108-aa37-4e60c0e2b345.jpg","index":0,"item":"957ca02a-afd2-49e0-9a1d-6025a46985e8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_hajdu-bihar-madarinfluenza-tomolud-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 12:42","title":"Megjelent a madárinfluenza Hajdú-Biharban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07252202-39c7-47b1-92c2-0b59c2559637","c_author":"HVG","category":"360","description":"Korábban ilyesmire nem alkalmazott módszerrel számolták újra a fákat Kínában. A világ bármely országában használható eljárás segít abban, hogy utána hatékonyabb lehessen a fatelepítés.","shortLead":"Korábban ilyesmire nem alkalmazott módszerrel számolták újra a fákat Kínában. A világ bármely országában használható...","id":"20250419_hvg-kina-fa-leltar-mesterseges-intelligencia-kinai-nagy-zold-fal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07252202-39c7-47b1-92c2-0b59c2559637.jpg","index":0,"item":"c9fc003a-d9c9-4d60-8324-dd70c154bef1","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-kina-fa-leltar-mesterseges-intelligencia-kinai-nagy-zold-fal","timestamp":"2025. április. 19. 15:45","title":"Újraszámolták a fákat Kínában, és már épül a Kínai Nagy Zöld Fal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f5785d6-82e7-40e1-930c-8c30150f6b2d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekesnő Nagypéntek reggelén posztolt arról, hol volt a Kaleta-botrány idején és miért nem ment el az influenszer-tüntetésre. ","shortLead":"Az énekesnő Nagypéntek reggelén posztolt arról, hol volt a Kaleta-botrány idején és miért nem ment el...","id":"20250418_Toth-Gabi-Bennem-keresitek-a-hibakat-es-nem-foglalkoztok-a-valodi-bunosokkel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f5785d6-82e7-40e1-930c-8c30150f6b2d.jpg","index":0,"item":"27f236b0-9aa3-49ac-9d9e-94855b146064","keywords":null,"link":"/elet/20250418_Toth-Gabi-Bennem-keresitek-a-hibakat-es-nem-foglalkoztok-a-valodi-bunosokkel","timestamp":"2025. április. 18. 09:41","title":"Tóth Gabi: „Bennem keresitek a hibákat és nem foglalkoztok a valódi bűnösökkel”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d947a0c1-041d-456b-9473-32eb3fd86410","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A képviselő szerint a NER következetesen pusztítja kulturális örökségünket.","shortLead":"A képviselő szerint a NER következetesen pusztítja kulturális örökségünket.","id":"20250418_tordai-bence-orban-viktor-hatvanpuszta-muemlek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d947a0c1-041d-456b-9473-32eb3fd86410.jpg","index":0,"item":"d9838c6a-bae7-418f-8e5b-e0e155b8c3bc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_tordai-bence-orban-viktor-hatvanpuszta-muemlek","timestamp":"2025. április. 18. 12:19","title":"Tordai: Hatvanpusztán Orbánék építkezésén kétszáz éves műemléket sikerült tönkrevágni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a104d29e-d27d-4062-b8a5-08b408ca8484","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hardver messze felülmúlja a szoftvert az iPadekben, ami miatt már régóta elégedetlenk a felhasználók. Úgy tűnik, hogy panaszaik meghallgatásra találtak, és a hamarosan érkező iPadOS 19 ezen a téren hozhat változást.","shortLead":"A hardver messze felülmúlja a szoftvert az iPadekben, ami miatt már régóta elégedetlenk a felhasználók. Úgy tűnik...","id":"20250419_macos-operacios-rendszerer-uj-ipados-apple-notebook-tablet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a104d29e-d27d-4062-b8a5-08b408ca8484.jpg","index":0,"item":"76f6bd9f-edd1-41c2-bd9b-7818f11e4780","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_macos-operacios-rendszerer-uj-ipados-apple-notebook-tablet","timestamp":"2025. április. 19. 14:03","title":"Ez most akkor laptop vagy tablet? Szemmel látható változásra készül az Apple az új iparági pletyka szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5636f792-3eda-4eac-8ff1-a65b3ede13cc","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kilmar Ábrego Garciáról valamiért azt hitték, hogy terrorista. Kiderült, hogy az amerikaiak hibáztak, a férfi viszont börtönbe került – El Salvadorban, miután deportálták, visszaút pedig egyelőre nem látszik számára.","shortLead":"Kilmar Ábrego Garciáról valamiért azt hitték, hogy terrorista. Kiderült, hogy az amerikaiak hibáztak, a férfi viszont...","id":"20250418_el-salvador-trump-deportalas-demokrata-szenator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5636f792-3eda-4eac-8ff1-a65b3ede13cc.jpg","index":0,"item":"45d4b9ce-1973-4442-95ac-ae3c6200701e","keywords":null,"link":"/vilag/20250418_el-salvador-trump-deportalas-demokrata-szenator","timestamp":"2025. április. 18. 11:44","title":"Tévedésből deportálta a Trump-kormány, most egy demokrata szenátor próbálta hazavinni a börtönből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71fc5c1c-121a-4b59-8887-4f1fdd3aa18b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Csak ezen a helyszínen 875 szarvasmarhával végeztek.","shortLead":"Csak ezen a helyszínen 875 szarvasmarhával végeztek.","id":"20250419_szaj-es-koromfajas-rabapordany-szarvasmarha-sertes-nagy-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71fc5c1c-121a-4b59-8887-4f1fdd3aa18b.jpg","index":0,"item":"99e64430-c00e-441d-912b-6c2cc5a4d391","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_szaj-es-koromfajas-rabapordany-szarvasmarha-sertes-nagy-istvan","timestamp":"2025. április. 19. 13:40","title":"A sertéseket is leölik a rábapordányi telepen, ahol megjelent a száj- és körömfájás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f3ded9f-8a87-44da-8902-a2c67ca5d596","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"23 olimpiai arany, gól 96 méterről, 149-0 egy focimeccsen és 231 futam dobogó nélkül az F1-ben. ","shortLead":"23 olimpiai arany, gól 96 méterről, 149-0 egy focimeccsen és 231 futam dobogó nélkül az F1-ben. ","id":"20250418_megdonthetetlen-rekordok-michael-phelps-steffi-graf-max-verstappen-nico-hulkenberg-florence-griffith-joyner-tom-king-wycombe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f3ded9f-8a87-44da-8902-a2c67ca5d596.jpg","index":0,"item":"e479c3a5-1fac-496b-b619-785be5a8719c","keywords":null,"link":"/sport/20250418_megdonthetetlen-rekordok-michael-phelps-steffi-graf-max-verstappen-nico-hulkenberg-florence-griffith-joyner-tom-king-wycombe","timestamp":"2025. április. 18. 17:30","title":"Ezeket a rekordokat tényleg senki nem tudja megdönteni! Legalábbis most még ezt hisszük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyar autók egyre idősebbek, az átlagéletkoruk már 14,2 évre emelkedett. Hiába hozzák át a kocsikat megkímélt állapotban Nyugat-Európából, ha azok régebbi motorjai túlzottan szennyezik a környezetet. Ezen a helyzeten változtatna most a kormány terve.
Tavaly 158 790 használt járművet hoztak be Magyarországra külföldről. Igaz, hogy a 2017-es adatnál alig 2,2 százalékkal magasabb a tavalyi, de a növekedés nagyon régóta tart. Így jutottunk el a 2012-es, jellemzően 50 ezres használtimporttól mára a 140-160 ezres számokig.
A teljes hazai használtautópiaci forgalom persze jóval nagyobb, az autókereskedő DasWeltauto szerint idén 780 ezer adásvétel történhet. Az importautók 160 ezres tömegén túl a többit a már magyarországi rendszámos autók tulajdonoscseréje adja.
meg kell fiatalítani valahogyan a magyar gépjárműállományt.
Ennek az importot legjobban befolyásoló eleme lenne a regisztrációsadó-tábla átalakítása, amellyel a fiatalabb autókat hoznák kedvezőbb helyzetbe. A lényege, hogy a jövőben az öregebb, leginkább környezetkárosító autók behozatalát fékeznék, míg az Euro 6-os motorral rendelkező autók behozatala során a regisztrációs adó mértéke eddigi felére csökkenne.
A behozott kocsik közül a legtöbb (37%) 11-15 éves autó, de még a 16-20 éves autók is jelentős, 14 százalékos aránnyal bírnak – derült ki a DasWeltauto nemrégiben kiadott piaci elemzéséből. Azért a kormányzati és vásárlói szempontból is leginkább kívánt 0-10 éves réteg sem áll annyira rosszul, ezek a gépjárművek most is közel a felét (47 százalékát) adják az autóimportnak.
A jelenlegi trendek alapján legnagyobb számban behozott benzinesek többsége egyébként 10-14 éves kocsi. A dízelek közt valamivel több a fiatalabb autó is. Ott két hullám van: a fiatal 4-6 éves autóké, majd az idősebb 12-14 éves járműveké.
Ennél is tartalmasabb a kép, ha azt vizsgáljuk, hogy ezek a nagy mennyiségben bekerülő autók milyen technológia színvonalon állnak.
Mert igazából itt van a probléma: a jellemzően 12 évnél régebbi autók még maximum Euro 4-es besorolásúak, vagyis jellemzően még nincs bennük részecskeszűrő.
Ezek az autók például ötször annyi szálló port bocsátanak ki, mint jelenleg gyártott Euro 6-os normát tudó kocsik.
Ezért van tele román trélerrel az M0-s is
Nem csak hozzánk ömlenek persze a régi autók, ez jól látható, ha bármelyik pillanatban kitéved az ember például az M0-s kelet-nyugati szakaszára. Tömve az út román és bolgár csodakaravánokkal, amelyek régi autókat szállítanak. Nemhogy megmozdult, de robbant a piac Romániában, amikor két éve a regadóként emlegetett környezetvédelmi illetéket eltörölték. A mennyiséggel egy időben brutálisan megnőtt az autók életkora, mert nem terhelik tetemes adók a magas károsanyag-kibocsátású járműveket. 2016-ban a Romániában forgalomban lévő autók átlagéletkora még 11 év volt, a díj eltörlése óta azonban ez 13 évre emelkedett, és élünk a gyanúperrel, hogy a trend még nem tört meg.
A behozatal mellett ennek köszönhetően a belső kereskedelem is jelentősen megugrott. A korábban magas illeték miatt sokan nem tudták értékesíteni autóikat: egy Euro 4-es, 2000 köbcentis motorral felszerelt gépjármű után például 2000-2500 eurós díjat kellett fizetni. Ez a tétel nagy visszatartó erő volt, de lényegében eltűnt.
Technológiai határvonal
A probléma a 15 évesen behozott autókkal kettős – mondja Frank György a DasWeltauto márkaigazgatója. Az egyik, hogy ezek már tényleg nem mennek majd sokáig, jellemzően rövid időn belül egy hátsóudvarban végzik, roncsként. Drága javíttatni őket, arra már nem fog senki áldozni. A másik probléma a környezetszennyezésük. Az összes ilyen, Euro 3-as 4-es – vagyis még részecskeszűrő nélküli – autó súlyosan környezetszennyező. Amelyikben lenne, ha elromlik, sokan kiégettetik, vagy kiköttetik az elromlott és újonnan 300 ezer forintba kerülő emisszió-csökkentő berendezést.
A határt valahol itt kéne meghúzni.
Jogos vágya a legtöbb embernek, hogy legyen autója. Így van ez például Indiában is, ahol nem is szól bele az állam meddig mennek a járművek, senkit nem érdekel, hogy közben mennyire súlyosan szennyezik a környezetet. Nálunk nyilván nem lehet ugyanez a cél.
A német sem jó kedvében dobja el
A németek sem azért szabadulnak a régi autóiktól, mert mindenképp újat akarnának, hanem ott is az adórendszer bünteti régi autót, amit nem ér meg tovább üzemeltetni. Ilyenkor persze még mindig jobban jár a német tulaj, ha eladja egy keleti neppernek pár száz euróért a régi kocsiját, főleg hogy náluk különben még fizetni is kellene a kocsi végleges kivonásáért. A kelet-európai kereskedő pedig szép pénzt csinál itthon, 400-500 ezerért eladva az egyébként kidobásra váró autót.
Az már a magyar regisztrációs adó furcsa logikája, hogy abból indul ki, mintha ma is gyártanának új autóként Euro 4-es járműveket. Egy ilyennek – ha lenne nulla éves belőle – elvileg 600 ezer forint lenne a regisztrációs adója. Ezt csökkentik az avultatással, mondván, egy ilyen, Euro 4-es autó 11 éves korára, mennyivel érne kevesebbet. Ez lesz az az alacsony szorzó, ami viszont, azt eredményezi, hogy az ilyen régi, elavult technikájú kocsi után alig kell regisztrációs adót fizetni.
A használtautó-piac másik nagy problémája, hogy a friss, 0-7 éves, modern autók persze használtan sehol sincsenek, legalábbis nem a hazai pénztárcák tömegei számára megfizethető áron. Merthogy ezek még kint is drágák. Sőt, a fiatal magyar autókat tőlünk viszik nyugatra. Így járnak gyakran a lízingből visszakerülő 4 éves autók is, amelyek utána jó pénzért mennek tehetősebb országokba.
Az autóvásárláshoz és -behozatalhoz, valamint a cégautókhoz fűződő közterhek radikális átalakítására készül az Orbán-kormány: jelentősen csökkentenék a fizetnivalókat annak érdekében, hogy könnyebb és olcsóbb legyen kocsit cserélni, így megújuljon az elavult magyar járműállomány – derül ki a hvg.hu birtokába került előterjesztésből. A Pénzügyminisztérium által kidolgozott, még titkos javaslatnak a kocsivásárlást tervezők örülhetnének, kevesebb lenne az intéznivaló, többféle illeték és az eredetvizsgálat díja is megszűnne. Ha a kormány rábólint a reformra, a regisztrációs adó is változna, hogy fékezzék a kevésbé korszerű autók behozatalát.