szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem éppen kellemes élmény, amikor 800 ezer voltos feszültség átszalad a járművön. Szerencsére elvileg védett hely az autó belseje.

Egy férfi hívta még vasárnap este a rendőröket az M6-os autópályáról, a Pécs irányába haladó oldalon, hogy a 149-es kilométerszelvénynél a járműve mellé csapott a villám, az autója megállt, és kivilágítatlanul áll a leállósávon. A rendőrök a helyszínre kiérve látták, hogy az autó motortere intenzíven füstöl, ezért az akkumulátor érintkezőit leválasztották.

Mint kiderült, a villám az autó antennáján keresztül a járműbe csapott, ahol túlhevítette az elektronikai eszközöket és vezetékeket. A villámcsapás következtében az autó utastere mérgező füsttel telt meg, a világítása is elromlott.

A rendőrök a sofőrt és a vele utazó gyermekét, mivel a kocsija műszaki hibás lett, a járőrautóba ültették át a szakadó esőben. A rendőrség közleményéből kiderül: személyi sérülés nem történt. Az autósnak kellett végül gondoskodnia az autója elszállításáról.

Alapvetően a villámcsapás az abroncsokra veszélyes, illetve mint látni, az elektronikai részegységekre, amelyek érzékenyek az elektromágneses hatásra. Az utasok egy villámcsapástól is védve vannak a zárt karosszériás autókban.

Az autó fém karosszériája ugyanis úgynevezett Faraday-kalitkaként működik, amely megakadályozza a villámáram behatolását a belső védett térbe. Ennek demonstrálására például a Top Gear autós műsorban 800 ezer voltos feszültséget próbáltak átvezetni egy VW Golfon, miközben a műsorvezető Richard Hammond benne ült.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!