szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Idővel akár gyakorlati vizsgát is tehetnek a diákok a KRESZ-vizsga mellé, ezzel is biztonságosabbá téve számukra az utcai közlekedést.

Több egyeztetés után hamarosan a célegyenesbe érhet a KRESZ módosítása, amellyel többek között az elektromos rollerek és kerékpárok megjelenésére is reagálnak – mondta el az InfoRádióban Aréna az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos.

Révész Máriusz közölte, hogy valamennyi kerékpáros szervezetnek az az első kérése, hogy a kötelező kerékpárút-használatot el kell törölni. A kormánybiztos elmondása szerint a gyakorlott kerékpárosok nagyobb veszélyben érzik magukat a családok, kisgyerekek között, különösen a keskeny, rossz állapotú kerékpárutakon, mint az autóút szélén kerékpározva. Ez egybevág a baleseti statisztikákkal is, különösen a városokban, ahol a kerékpárutakat a járdán vezetik. A kérdés tehát, hogy a versenykerékpárosok hol kerékpározzanak: az út szélén vagy egy olyan kerékpárúton, ami a baleseti statisztikák szerint veszélyesebb, mintha az út szélén bicikliznének.

A KRESZ módosítása azért is szükséges, mert rengeteg új elektromos közlekedési eszköz jelent meg, elég csak az elektromos rollerekre gondolni, és ezeknek a szabályozását is valahogy meg kell határozni.

Révész Máriusz elmondta, hogy szó van arról is, hogy idővel akár gyakorlati vizsgát is tehetnek a diákok a KRESZ-vizsga mellé, ezzel is biztonságosabbá téve számukra az utcai közlekedést. 

A kormánybiztos felidézte, néhány évvel ezelőtt – civilszervezetek bevonásával – megszületett a közlekedési kisokos, az idei évben pedig két hét alatt mintegy 56 493 gyerek tett le közlekedési alapvizsgát

Hosszabb távú elképzelés, hogy a gyerekek számára gyakorlati vizsgát is biztosítani szeretnének, amire a világ több országában is van példa.

A kormánybiztos megjegyezte, hogy a közlekedési alapvizsgát eredetileg az elmúlt évben, a Giro d'Italia budapesti rajtjához kapcsolódóan szervezeték volna meg először, azonban ezt a Covid-járvány elsöpörte. Így végül az idei év márciusának első két hetében került rá sor. Az 56 ezres részvételi számot pedig annak ellenére érték el, hogy a gyerekek a kijelölt második héten már nem jártak iskolába.

Várhatóan viszont májusban is lesz még egy lehetőség a vizsgára az e-Kréta rendszeren belül, mondta az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, aki szerint a gyakorlati vizsga megteremtésén túl azt is érdemes lenne jogszabályilag rendezni, hogy negyedik-ötödikes korban kötelezően kelljen vizsgát tenni, hiszen ekkor már a gyerekek egyre többet járnak önállóan gyalogosan és kerékpárral, amit nem mindegy, hogy milyen biztonsággal tesznek.

Révész Máriusz az InfoRádió kérdésére válaszolva a Giro d’Italiára is kitért az Arénában. Mint közölte, nemrégiben készítettek Fürjes Balázsék államtitkárságával egy közös kormány-előterjesztést, amiben kérik a kormányt, hogy döntsön arról, hogy legyen egy Giro d’Italia 2022-ben Budapesten-e vagy sem.

Révész Máriusz a költségekre visszatérve jelezte, valóban nagyon komoly összegről van szó, azonban az elmaradt 2020-as rendezésre az összeget a kormány már biztosította, úgyhogy ha 2022-ben mégis belevágnak, akkor azt úgy kell megszervezni, hogy plusz forrást semmiképp ne igényeljen, és ez szerepel az említett előterjesztésben. „Én azt hiszem, hogy májusban meg fog születni a döntés erről” – fogalmazott. A fővárosi önkormányzattal az egyeztetések azonban még előttük állnak.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!