Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Megemelik a lakásfejlesztési tőkeprogram keretét, ami így már 300 milliárdos lesz.","shortLead":"Megemelik a lakásfejlesztési tőkeprogram keretét, ami így már 300 milliárdos lesz.","id":"20250217_lakasfejlesztesi-tokeprogram-ujabb-100-milliard-forint-keret-emelese-Nagy-Marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2a05e97-d98f-4bfc-87bd-f358b80e9d44.jpg","index":0,"item":"1206adce-f9e1-49b9-ac2b-9c7a492f515f","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250217_lakasfejlesztesi-tokeprogram-ujabb-100-milliard-forint-keret-emelese-Nagy-Marton","timestamp":"2025. február. 17. 11:34","title":"Újabb 100 milliárd forintot ad lakásépítésre a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e62b071a-b569-4af2-88e4-d50f8e5ccfd3","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az EU vezetése azonban aligha hajlik erre – írja elemzésében a brit lap.","shortLead":"Az EU vezetése azonban aligha hajlik erre – írja elemzésében a brit lap.","id":"20250217_Economist-lapszemle-orosz-foldgaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e62b071a-b569-4af2-88e4-d50f8e5ccfd3.jpg","index":0,"item":"4052ef28-eb33-44c6-943d-11e3a39a3bf7","keywords":null,"link":"/360/20250217_Economist-lapszemle-orosz-foldgaz","timestamp":"2025. február. 17. 15:30","title":"Economist: Felújítják Európában az orosz gázszállításokat? Magyarország ezt szeretné","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"489c65b7-bf14-419a-98c5-dbc3db3addd5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hasonlóan beteríti az erőszakoskodókat a festék, mint a bankautomaták fosztogatásánál. ","shortLead":"Hasonlóan beteríti az erőszakoskodókat a festék, mint a bankautomaták fosztogatásánál. ","id":"20250217_Tesla-kabellopas-tintapatron-vedekeznek-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/489c65b7-bf14-419a-98c5-dbc3db3addd5.jpg","index":0,"item":"93b604f5-f1d7-4905-b714-e7d577b83a04","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Tesla-kabellopas-tintapatron-vedekeznek-video","timestamp":"2025. február. 17. 09:59","title":"Elege lett a Teslának a töltőkábellopásokból, tintapatronnal védekeznek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7882e98-cc27-4a82-9d0b-ae06b70bb1db","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A banki adataira utaznak a csalók egy új átverésben, melyben látszólag 10 eurós utalványokat lehet elnyerni. ","shortLead":"A banki adataira utaznak a csalók egy új átverésben, melyben látszólag 10 eurós utalványokat lehet elnyerni. ","id":"20250217_wizzair-adathalasz-email-atveres-utalvany-banki-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7882e98-cc27-4a82-9d0b-ae06b70bb1db.jpg","index":0,"item":"7cf83756-e450-430d-87af-28af6d7ab10b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_wizzair-adathalasz-email-atveres-utalvany-banki-adatok","timestamp":"2025. február. 17. 15:56","title":"A Wizz Air nevével terjed egy veszélyes csalás – ha ilyen levelet kapott, törölje azonnal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49540e55-dcda-4bcc-8467-50f513d156c9","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Al Bano szerint a nyár végén, ősz elején lenne a rendezvény, amivel az orosz–ukrán háború végét ünneplik majd. ","shortLead":"Al Bano szerint a nyár végén, ősz elején lenne a rendezvény, amivel az orosz–ukrán háború végét ünneplik majd. ","id":"20250217_Albano-Carrisi-orosz-ukran-haboru-beke-felkeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49540e55-dcda-4bcc-8467-50f513d156c9.jpg","index":0,"item":"7b75122e-3ca8-4ac0-acb1-5800c60e2c97","keywords":null,"link":"/elet/20250217_Albano-Carrisi-orosz-ukran-haboru-beke-felkeres","timestamp":"2025. február. 17. 12:53","title":"Micsoda karrier: Gulyás Gergely esküvője után Moszkvába hívták az orosz–ukrán háború lezárását megünnepelni az olasz énekest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c8007d7-b567-40fe-b31b-01c262e580c3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„Én döntöttem, ezért én vállalom a felelősséget” – mondta Novák Katalin volt köztársasági elnök az egy évvel ezelőtt kirobbant botrányról. ","shortLead":"„Én döntöttem, ezért én vállalom a felelősséget” – mondta Novák Katalin volt köztársasági elnök az egy évvel ezelőtt...","id":"20250217_Novak-Katalin-a-kegyelmi-ugyrol-Nincs-relevanciaja-annak-hogy-nyomasra-vagy-nem-nyomasra-dontottem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c8007d7-b567-40fe-b31b-01c262e580c3.jpg","index":0,"item":"bbef8397-0fb8-47a6-937c-db1afd6c03d1","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Novak-Katalin-a-kegyelmi-ugyrol-Nincs-relevanciaja-annak-hogy-nyomasra-vagy-nem-nyomasra-dontottem","timestamp":"2025. február. 17. 08:07","title":"Novák Katalin a kegyelmi ügyről: Nincs relevanciája annak, hogy nyomásra vagy nem nyomásra döntöttem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46530a63-74cc-413b-86ea-1a8e366c37e3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Körültekintő túrázóként nem árt tisztában lenni azzal, hogy pontosan mekkora is az a távolság, ami még biztonságosnak számít, ha egy vadállat tűnik fel a színen.","shortLead":"Körültekintő túrázóként nem árt tisztában lenni azzal, hogy pontosan mekkora is az a távolság, ami még biztonságosnak...","id":"20250218_medve-farkas-vadallatok-talalkozas-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46530a63-74cc-413b-86ea-1a8e366c37e3.jpg","index":0,"item":"b882c181-f1e9-4cf0-931c-0faa4739a61c","keywords":null,"link":"/elet/20250218_medve-farkas-vadallatok-talalkozas-veszely","timestamp":"2025. február. 18. 05:01","title":"Milyen közel mehetünk a medvéhez, a farkashoz vagy az oroszlánhoz, hogy ép bőrrel megússzuk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff0ba062-7acf-4a2a-923b-09a6f63ec363","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A legfőbb ügyész is megerősítette, hogy a végrehajtói kar volt elnöke továbbra is jelentős jövedelemmel rendelkezik.","shortLead":"A legfőbb ügyész is megerősítette, hogy a végrehajtói kar volt elnöke továbbra is jelentős jövedelemmel rendelkezik.","id":"20250218_polt-peter-schadl-gyorgy-vagyon-megvaltas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff0ba062-7acf-4a2a-923b-09a6f63ec363.jpg","index":0,"item":"42f89a6b-c49c-4ca7-927f-bc355a871ae5","keywords":null,"link":"/kkv/20250218_polt-peter-schadl-gyorgy-vagyon-megvaltas","timestamp":"2025. február. 18. 10:41","title":"„Jelentős legális jövedelemmel rendelkezik jelenleg is” – ezt válaszolta Polt Péter arra, hogy miből van pénze Schadl Györgynek megváltani a lefoglalt értékeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A stuttgarti gyártó legújabb elektromos autója a Kecskeméten gyártott A-osztály szabadidőautó változatára, a GLA-ra épül, és az ígéretek szerint akár 486 kilométert is képes megtenni csendben suhanva. Hogy ebből mennyit hoz a gyakorlatban, kiderül a tesztünkből.
A Mercedes 2018 szeptemberében mutatta be első olyan modelljét, melyet már a kezdetektől fogva csak és kizárólag elektromos hajtásláncúnak terveztek. Ez volt az EQC, melyet a piaci startját követően merészkedtünk nem a közvetlen riválisaival, hanem egy elektromos Zsigulival összevetni.
A GLC méretkategóriájában versenyző EQC sokak számára túl nagy és drága, számukra viszont jó hír, hogy megérkezett a minden tekintetben alacsonyabb kategóriában versenyző kistestvér, az EQA. A szabadidőautó kategória és a villanymotoros hajtás nagyon hasonló, azonban az EQA mégis teljesen más autó, mint az EQC – jövünk a részletekkel.
László Ferenc
Rokoni szálak
Történetünk 2018-ban, az EQC leleplezése előtt kezdődik, még pedig azzal, hogy a Mercedes bemutatta a Kecskeméten gyártott új A-osztályt. Ez ugyebár egy a Golf és az Astra méretkategóriájában versenyző kompakt, mely alapvetően remekül sikerült, de a SUV-okat követelő piac nem feltétlenül erre vágyik mostanság. Így aztán 2019 legvégén megérkezett az A-osztály szabadidőautósra hangolt változata, az új GLA.
Könnyen kikövetkeztethető, hogy bár a tengelytávolság változatlan maradt, a GLA némileg magasabb építésű, mint az A-osztály. Ez egyrészt némileg jobb terepjáró képességekkel kecsegtet, másrészt pedig azzal, hogy a padlójába könnyebben el lehet rejteni az elektromos hajtáshoz szükséges méretes akkumulátort. És máris elérkeztünk a 2021 elején debütált EQA-hoz, ami kis túlzással élve nem más, mint egy új fizimiskát és belsőégésű- helyett villanymotort kapott GLA.
László Ferenc
A két testvért oldalról a legnehezebb megkülönböztetni egymástól. Némi fogódzót jelent a tükör előtti apró EQA felirat, a fényszórók módosított profilja, illetve a teljesen új 20 colos AMG felni, melyet nemrégiben 2021 legszebb felnijének választottak meg.
A minimális hűtési igény miatt a hűtőrácsot teljesen befedték, felette pedig egy látványos fénycsík kapott helyet, melyhez hasonlóval a hátsó lámpák között is találkozhatunk. A kocsi alját a jobb légellenállás miatt leburkolták és kipufogót értelemszerűen keresve sem találunk az EQA-n.
László Ferenc
Belső értékek
Az ajtókat feltárva azonnal beleszippanthatunk a semmi máshoz nem hasonlítható Mercedes-életérzésbe. Hiába egy relatíve kicsi és olcsó típusról van szó, minden egyes négyzetcentiméteren érződik, hogy a prémium kategóriához van szerencsénk, és nem egy úgymond átlagos távol-keleti vagy francia riválisban foglalunk helyet.
A tesztautó rengeteg világos felülete nemcsak jól mutat, hanem a térérzeten is javít, és külön kiemelnénk a bőrülések egyedi perforációját, ami ugyan apróság, mégis sokat dob az utastér hangulatán. Az már más lapra tartozik, hogy a fehér bőr szinte mágnesként vonzza magára a különböző szennyeződéseket.
László Ferenc
A műszerfalon két darab 10,25 colos kijelzőt találunk, melyek képminősége kiváló és a felhasználói felületen is nehéz fogást találni. A kormányon érintőfelületek és hagyományos kezelőszervek is vannak, pozitívum, hogy a rádió hangerejét nem tapipadon, hanem érdes felületű görgővel lehet állítani. Sötétben jól mutat a személyre szabható hangulatvilágítás, ami többek közt a kesztyűtartó feletti nagyobb felületet is beragyogja.
Az akkumulátornak kell a hely, emiatt elöl 0,8, hátul 2,2 centiméterrel magasabb az üléspozíció, mint a GLA-ban, ettől függetlenül nem érezzük szűkösnek a helykínálatot: mind a fej-, mint a lábtér korrektnek mondható. A csomagtartó viszont jelentősen zsugorodott a GLA-hoz képest: 435 helyett csak 340 liternyi pakk tehető be hátulra, ráadásul a hasznos helyből a két töltőkábel is elrabol egy keveset.
Ha nagy puttonyra vágyunk, érdemes egy pillantást vetni a Kia e-Niróra, mely villany-crossover csomagtartója 451 literes.
László Ferenc
László Ferenc
Hajtóerő
Első körben egyetlen EQA 250 változatban érhető el a típus, melynek orrában egy 190 lóerős teljesítményű, illetve 375 Nm-es nyomatékú villanymotor rejtőzik. A gépháztető alatti rész kihasználtsága nem mondható jónak, mert bár a motor maga kevés helyet foglal, a többi részegység annyira szét lett szórva körülötte, hogy itt nem tudtak kialakítani egy kiegészítő csomagtartót.
Míg egy alap GLA kevesebb, mint 1,5 tonnát nyom a mérlegen, addig az EQA tömege meghaladja a 2 tonnát. Az instant nyomaték miatt gyorsításkor ezt abszolút nem érezni, kanyarodáskor és fékezéskor viszont nem lehet nem észrevenni, hogy a méretéhez képest milyen nehéz az autó. A 0-100-as sprint 8,9 másodperces gyári értékét a gyakorlatban kevesebbnek érezni, a sebességet 160 km/h-ra korlátozza az elektronika.
László Ferenc
A hőszivattyú alapáron jár, sebességváltó természetesen nincs, viszont a kormány mögött ott figyelnek egy-egy kis váltófül. Ezekkel persze nem váltani lehet, hanem azt állíthatjuk, hogy milyen erős legyen a motorfékhatás, illetve az energia-visszatermelés. Ha maximumra állítjuk a rendszert, kis túlzással élve akár a fékpedál használata nélkül autózhatunk. Ha takarékoskodni szeretnénk, arra ott az Eco mód, a maximális dinamikára vágyóknak pedig a Sport üzemmód lesz a legjobb barátjuk.
A későbbiekben érkezik az EQA sportosabb változata, melyről egyelőre annyit árult el a gyártó, hogy két motor lesz benne, és a teljesítménye eléri a 272 lóerőt. Összehasonlításképp, az EQC 408 lóerős produkciót ad elő.
László Ferenc
Hatótáv, töltés
A régebbi és igen engedékeny NEDC-szabvány szerint mérve jelen tesztalanyunk hatótávja 486 kilométer. Ez igen jól hangzik, de nem szabad abban a hitben ringatni magunkat, hogy egy feltöltéssel közel 500 kilométert is megtehetünk.
A már szigorúbb WLTP-szabvány szerinti hatótáv 426 kilométer, és ahogy az lenni szokott, a gyakorlatban ennél is szerényebb hatótávolságra lehet számítani. Tapasztalataink szerint valahol 320-330 kilométer magasságában mozog az ésszerű használat melletti hatótáv. Kis odafigyeléssel 360-380 kilométer is benne lehet a pakliban, gyakori autópályázással viszont bőven 300 kilométer alatti értékekre lehet számítani.
László Ferenc
Mindezt egy 66,5 kWh kapacitású akkumulátorral tudja az EQA. Emlékeztetőül, a nagyobb, nehezebb és erősebb EQC a maga 80 kWh-s telepével körülbelül ugyanekkora hatótávval rendelkezik, hatékonyságban tehát nem sok előrelépésnek lehetünk tanúi.
Egy normál otthoni teljes töltés több mint 30 óráig tarthat. 11 kW-os AC-töltővel 6 óra alá szelídíthető egy 10-ről 100 százalékra történő feltöltés, ha pedig 100 kW-os DC forráshoz van szerencsénk, akkor a 10-ről 80 százalékra történő töltés akár 30 perc alatt is megoldható.
–: a nagy tömeg, kisebb csomagtartó, nem túl nagy hatótáv, nincs 22 kW-os AC-töltés, magas ár.
Villanyhajtás ide vagy oda, a Németországban gyártott EQA egy minden ízében igazi Mercedes, mely a prémium életérzést maximálisan képes átadni. Hibátlannak viszont messze nem mondanánk, hiszen kevésbé praktikus, mint egy GLA, ráadásul a hajtáslánc hatékonyságán is lenne még mit javítani.
És akkor az árról eddig még nem is tettünk említést. Az EQA 250 alapára 19,4 millió forint, a jól felszerelt tesztautó pedig nem kevesebb, mint 24,6 millió forintot kóstál. Vagyis pontosan annyiba kerül, mint egy alap EQC 400.
Ha nem elvárás a prémium minőség, akkor a hasonló méretű Kia e-Niro 64 kWh-s és 204 lóerős változata már 13,3 millió forint ellenében hazavezethető, ráadásul ez a koreai versenyző még fürgébb is az EQA-nál.
A 136 lovas Mercedes GLA 180 11,9 millió forinton nyit, a 163, illetve 224 lóerős változatok alapára pedig rendre 12,6, illetve 14,8 millió forint. A benzines és villanyos világ közötti arany középutat képviselő plugin hibrid GLA 250e 15,3 millió forintos alapárral bír.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.