Tetszett a cikk?

2025-ben kezdi meg a gyártást a BMW debreceni óriásüzeme, s a civisváros különleges helyet kap a német konszernen belül: az északkelet-magyarországi gyár lesz az első, ahol az elektromos autók harmadik generációjához tartozó járművek, a Neue Klasse kocsik készülnek.

Bár a koronavírus-járvány miatt átmenetileg lelassult a debreceni BMW-gyár építése, mára behozták a lemaradást, s ez azt jelenti, hogy 2025-ben megindulhat az elektromos járművek harmadik generációjához, a Neue Klasse-hoz tartozó, minden elemükben új kocsik gyártása. A gyárépítéséről szóló megállapodást 2018 októberében írták alá, az első kapavágás 2020 februárjában történt, s Andreas Pfleger projektigazgató debreceni tájékoztatóján elmondta, most a kevésbé látványos munkák, az infrastruktúra és a közművek kialakítása zajlik, s a nagyobb épületek – elsőként a kommunikációs, illetve az oktatási központ – építése 2022-ben kezdődik, a csarnokok pedig 2023-tól épülnek majd. Amikor pedig elkészülnek a csarnokok, következik a tesztelés, s csak ezt követően indulhat meg a tömegtermelés.

A Debrecen határában, az autópálya várossal ellentétes oldalán zajló építkezésen jelenleg mintegy 250 ember dolgozik, ám ez a szám több ezerre emelkedik majd, amikor gőzerővel beindul az épületek felhúzása és a gépek beszerelése. A csarnokokat már most úgy helyezik el, hogy lehetőség legyen a bővítésre, a termelés viszonylag rövid idő alatt akár meg is duplázható, habár hansúlyozták, hogy a bővítés egyelőre nincs tervben.

A BMW rosslyni gyára.
MTI/EPA/Clemens Bilan

„Az építkezés szünet nélkül folyt, de a koronavírus-járvány miatt néhány tevékenység, például a felvétel lelassult. Viszont éppen a járvány idején döntöttek úgy a vállalat vezetői, hogy a korábban gondoltnál fontosabb szerepet szánnak Debrecennek:

az elektromos BMW- autók harmadik generációját az évtized közepén kezdik el gyártani, pont akkor, amikor a debreceni gyár is elkészül.

Debrecenben készülnek majd a Neue Klasse-hoz tartozó járművek, s ha szükség lesz rá, kibővíthetjük a jelenleg évente 150 ezer autó gyártására tervezett üzemet” – mondta Jochen Lorenzen, a gyár fejlesztési igazgatója. Az üzemet úgy építik, hogy az emberek, az alapanyagok, illetve a kész járművek lehetőleg elkerüljék egymást: a parkolók az összeszerelő csarnoktól délre lesznek, az alapanyagok az északi bejáraton érkeznek, míg a kész autók a telep délnyugati részén lévő vasúti terminálon keresztül hagyják el a gyárat.

Az elektromos autók első generációját a 2013-tól, illetve 2014-től gyártott i3-asok, illetve i8-asok képviselték, míg a második szakaszt a korábban belsőégésű motorral szerelt modellek, például az X3-asok elektromos változata, valamint a hamarosan piacra kerülő új elektromos modellek, az i4-es, illetve az iX jellemzik. A Neue Klasse architektúrán belül a BMW széles modellválasztékot kínál majd, ám

egyelőre nincs napirenden, hogy a BMW-csoporthoz tartozó Minihez hasonlóan a BMW is teljesen áttérjen az elektromos hajtásra.

Jochen Lorenzen a HVG-nek elmondta, nehézséget jelent a megfelelő számú alkalmazott felvétele – a gyárban a nyitás után több mint ezren dolgoznak majd – s a BMW azzal igyekszik enyhíteni a gondokon, hogy megkezdte a leendő alkalmazottak kiképzését és később a gyár területén is oktatja majd a jelentkezőket. Lorenzen szerint, amikor beindul a termelés, a már működő gyár nagy számban vonzza majd az embereket, s javít a helyzeten, hogy Debrecenben egyetem is működik, s onnan is várnak jelentkezőket.

Jochen Lorenzen azt is elmondta, a BMW-nél arra számítanak, hogy a debreceni gyár sok újabb magyar beszállítónak ad majd megrendelést. „A magyar beszállítók már 2019-ban is egymilliárd euró értékben szállítottak a BMW-csoportnak, s a tapasztalatok azt mutatják, ahol megtelepülnek az autógyárak, ott megjelennek a beszállítók is” – magyarázta.  A debreceni gyárban igencsak jelentős szerep jut majd a robotoknak: a karosszéria csarnokban a munka kilencven százalékát végzik a gépmunkások, míg a festőrészlegben 50 százalék körüli ez az arány.

Az összeszerelést azonban még mindig jelentős részt emberek végzik, itt húsz százalék körüli a robotmunka aránya.

A  BMW képviselői azt is hangsúlyozták, továbbra is helyesnek tartják azt a döntést, hogy Debrecenben kezdték el az új üzem építését. „Azt már korábban eldöntöttük, hogy Kelet-Európában épül meg a gyár, mivel az USA-ban és Kínában már jelentős gyártókapacitással rendelkezünk. Debrecennek nagyon sok előnye van, egyebek mellett közel van az autópálya és a vasút, és a városnak van repülőtere is” – mondták.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!