szerző:
D.P.
Tetszett a cikk?

Vélhetően sokan számítottak arra, ha megjelenik az egy napra szóló sztrádamatrica, akkor lényegesen jobban járnak majd, mint a mostani 10 napos jogosultsággal. Nem így lett, és valójában várható is volt.

2024. március 1-től érkezik az egynapos autópálya-matrica nálunk is, és mint kiderült, 5150 forintba kerül majd. Az autósok által régóta várt matricatípus ugyan megjelenik, az árát látva azonban korántsem lehetünk elégedettek, ha a például a környező országok áraival hasonlítjuk össze.

Ausztriában például 8,60 euró, azaz nagyjából 3260 forint lesz, Csehországban 200 korona, nagyjából 3300 forint. Jól látszik tehát, hogy a magyarországi matricáért nagyjából 2000 forinttal többet kell fizetni. Azt persze nem szabad elfelejteni, hogy az összes többi: heti, 10 napos, havi, vagy éves matrica is olcsóbb, mint nálunk. Ausztriában az éves matrica 96,4 euró (36 500 forint), míg nálunk 57 260 forint lesz jövőre.

Megkérdeztük a Magyar Autóklubot, hogyan ítélik meg a hazai egynapos matrica költségét, vagyis ha már megvan a lehetőség, hogy azoknak se kelljen 10 napos jogosultságot váltaniuk, akik csak egy napig használják az autópályát, akkor azoknak miért nem adják meg a lehetőséget, hogy sokkal kedvezőbb áron tehessék meg.

Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottság elnöke szerint a magyarországi autópályadíjakhoz arányítva nem kifogásolható az egynapos matrica árának mértéke. Fontos megérteni, mondta, hogy a rövid távú használat sosem lesz arányosan olcsóbb az autópályadíjak esetében sem, hasonlóan számtalan más szolgáltatáshoz.

Egyfelől az autópályadíjak árazásban a gyakori használóknak kell kedvezni, többek között pont azért, hogy rátereljék ezekre az utakra az autósokat, amely közlekedésbiztonságilag és környezeti terhelés szempontjából is a legjobb megoldás a hosszabb távú autózásra.

Arról sem szabad megfeledkezni, hogy arányaiban az egynapos matrica vásárlóinak potenciálisan legnagyobb csoportja az átutazóban lévő külföldiek lesznek.

Kovács Kázmér emlékeztetett arra is, hogy a fenti képlet akkor is érvényesülne, ha itthon is bevezetnék a jelenlegi időarányos díjszabás helyett a megtett úttal arányos, vagyis használatarányos díjszabást. Vagyis abban az esetben is a rövid távú használat arányaiban lenne drágább, míg a gyakori használat összességében lenne az.

Ami pedig a jövő évi többi matricaárat illeti, komolyabb drágulásra kell számítani. Minden kategóriában emelés lesz az inflációt követve. A pontos összegeket ebben a cikkben ismertettük.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!