szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kevesen tudják, hogy sem az elszállításért, sem az átvételért nem kell fizeni.

Tavaly óta a Mol hulladékgazdálkodásért felelős cégéhez, a MOHU-hoz tartoznak az autóbontók, ugyanakkor az új rendszer korántsem működik flottul, nincsenek könnyű helyzetben azok, akik le akarják adni használhatatlan autójukat. Nemrégiben írtunk arról, hogy több autóbontót is megkerestünk, de sehol nem akarták átvenni a leselejtezni kívánt roncsautót, többnyire arra hivatkozva, hogy nem tudnak bontási igazolást kiadni, ami pedig szükséges, ahhoz, hogy lekerüljön a nevünkről az autó.

Kiderült, a háttérben leginkább az áll, hogy az átvett jármű vagy annak részei az átalakítás óta a MOHU tulajdonát képezik, a bontóknak tehát csak azokból az elemekből származik bevételük, amelyekről a Mol koncessziós cége lemond.

Miért nem veszik át hónapok óta a roncsautókat a bontók?

Március óta regisztrálhatják magukat a Mol hulladékgazdálkodásért felelős koncessziós cégénél az autóbontók, és bár a nagyvállalat szerint a partnereik száma egyre növekszik, lakossági oldalról leginkább az tapasztalható, hogy alig lehet megszabadulni a használt autóktól.

A Pénzcentrum olvasójának is meggyűlt a baja a leadni akart roncsautóval. Mint a lapnak jelezte, több helyről kért ajánlatot, és az egyik telepen azt mondták neki, hogy azóta, hogy a MOHU lett a bontók felelőse, nem szállíthatnak el járműveket az ügyfelektől, mindenkinek személyesen kell ezt intéznie. Ráadásul a bontónak “nem éri meg” átvenni az autókat, mivel a roncsok is a MOHU tulajdonába kerülnek az új szabályok szerint.

Az autó elszállításáért 50 ezer forintot kértek, majd valamennyit visszakapott volna a telepen a kocsi vashulladék áráért, de mindenképp ráfizetett volna az elvileg ingyenes átvételre. A lap megkereste az ügyben a MOHU-t, ahol közölték, hogy

ha egy roncsautó működésképtelen, akkor ingyenesen kell elszállítania a partnercégüknek és a leadásért sem lehet pénzt kérni.

Kovács Gyula, a Gépjárműbontók Országos Egyesületének elnöke is megerősítette, hogy a jelenlegi szabályok szerint nem kerülhet pénzbe a roncselszállítás, csak akkor, ha azt nem lehet trélerrel szállítani, és ha az átvételi ár nem fedezi a pluszköltségeket. 

Jelenleg nagyjából 70 helyen lehet leadni roncsautókat, ám valóban probléma, hogy egyelőre nem országos a MOHU-val szerződött cégek hálózata. A fővárostól északra, Vác környékén például nincs is átvevőhely, így Budapestre kell vinni a roncsokat.

Kovács Gyula elmondta azt is, hogy évente nagyjából 150-200 ezerre tehető a képződő roncsautók száma, a telephelyekre alig 18-20 ezer kerülhet be, a többi jobb esetben kertekben, garázsokban rohad, a rosszabb forgatókönyv, hogy egy réten, erdőben hagyják, esetleg illegálisan elbontják.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!