A Kia 2021-ben nem kis követ dobott a szabadidő-autók feszített tükrű tavába azzal, hogy piacra dobta a nem sokkal később az Év Autójának megválasztott, egyedi külsejű és tisztán elektromos hajtásláncú EV6-ot.
Két évvel később az EV9-cel folytatódott a történet, mely szintén egy semmi máshoz nem hasonlítható külsejű, ezúttal hatalmas doboz formájú elektromos SUV.
2024 pedig már arról a hivatalosan ma leleplezett EV3-ról szól, mely tulajdonképpen nem más, mint az EV9 mosásban összement kistestvére. Testközelből ismerkedtünk meg a vadonatúj fejlesztéssel, mely a koreai gyártó szerint kompakt mérete ellenére sok család esetében akár elsőszámú autóként is bevetésre kerülhet.

A cikk szerzője és a Kia EV3
László Ferenc
Eredetvizsgálat
Rögtön az elején nem árt tisztázni, hogy a Kiának jó ideje akad egy az EV3-hoz nagyon hasonló méretű elektromos modellje, a Niro EV, melynek aktuális generációja két éve van velünk.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mi szükség van egy újabb hasonszőrű modellre? A válasz részben abban rejlik, hogy a kompakt SUV-ok piacának mérete, illetve a villanyautó szegmens is rekordmértékben növekszik, így bőven van ráció egy újabb ilyen jellegű Kiában.

A fődesigner taglalja a Kia EV3 külsejét
László Ferenc
Másrészt míg a Niro EV csak egy alapvetően belsőégésű motoros crossover lokálisan zéró emissziós verziója, addig az EV3 már a fogantatása pillanatától kezdve kifejezetten elektromos típusnak készül. Harmadrészt pedig az EV3-mal egyértelműen fiatalabb vásárlókat vesz célkeresztbe a Kia, mint a kívül-belül konzervatívabb hangvételű villanyos Niróval.
Nem mondanánk, hogy az újdonság külső formaterve mindenkinél azonnal betalál, azt azonban ki merjük jelenteni, hogy az EV3 egyértelműen a vagányabb karakterű, egyedi megjelenésű SUV-ok közé tartozik.
Zérő hűtőrács, aktív alsó lamellák, meghatározhatatlan formájú fényszórók és hátsó lámpák, hagyományos visszapillantók, rejtett első és duplán rejtett hátsó kilincsek, a szemet átverő módon megrajzolt kerékjárati ívek, jókora hátsó légterelő és 17-20 colos kerekek.
Pár éve talán még tanulmányautónak is sokkoló lett volna, ma viszont már tökéletesen sorozatgyártásra érett szaga van a külsejét tekintve Európában, egész konkrétan Frankfurtban tervezett új Kia.
És mi újság belül?
A nagyon hasonló magasság és szélesség mellett a Nirónál 12 centiméterrel rövidebb és 4 centiméterrel szerényebb tengelytávolságú EV3 belterét Dél-Koreában álmodták meg. A szépség megítélése ugyebár meglehetősen szubjektív dolog, azt viszont bátran állíthatjuk, hogy helyhiánytól sem elöl, sem hátul nem kell tartani.
A kényelmesre hangolt ülésekben vélhetően a hosszabb utak sem lesznek fárasztóak, ezzel kapcsolatban persze majd csak az őszi menetpróbát követően tudunk konkrétabban nyilatkozni.
Az EV9-ére hajazó műszerfalon egy 12,3 colos digitális műszeregység, egy 5,3 colos klímapanel és egy 12,3 colos infotainment kijelző található, ami minden esetben az alapfelszereltség része. A kijelzők kiváló minőségűek, a menürendszer egész jól áttekinthető, de a grafika talán lehetne picit modernebb.
A kiviteltől függően 2-3 küllős kormányon sokak örömére hagyományos nyomógombok figyelnek, és természetesen nagy teljesítményű USB-C portokat, vezeték nélküli mobiltöltőt, illetve wireless Apple CarPlay/Android Auto támogatást is kapunk.

Az utasteret Dél-Koreában tervezték
László Ferenc
Az összesen 28,5 kilogrammnyi újrahasznosított műanyagot felvonultató utastér minősége enyhén hullámzó, kopogósan kemény műanyagokat éppúgy találunk, mint finom tapintásérzetet biztosító felületekkel, az összhatás messze nem rossz.
A kiegészítő első csomagtér, a frunk ugyan mindössze csak 25 literes, a töltőkábelek viszont remekül elférnek itt, de akár egy hátizsák is begyömöszölhető ide.
A normál raktér 460-1250 literes, ami némileg elmarad a Niro EV 475-1392 literétől, de például a kicsit kisebb Volvo EX30, a Jeep Avenger és az ID.3 puttonyát simán veri.
Hajtóerő
A 0,267-es légellenállási együtthatójú, 80 százalékban fedett aljú EV3 204 lóerős villanymotorja elöl kapott helyet, és a Niro EV-ből már ismerős lehet.
A 0-ról 100-ra 7,4 másodperc alatt felpattanó elsőkerék-hajtású újdonság egy 58,3 kWh kapacitású akkumulátorból nyeri a működéséhez szükséges energiát.
A 10-ről 80 százalékra DC-n maximum 102 kW-tal mintegy 30 perc alatt feltölthető telep a gyári adatok szerint 410 kilométeres hatótávolságot biztosít, és piaconként eltérő, hogy a hatékonyságot javító hőszivattyú alapáras tétel, vagy esetleg fizetős extra.
AC-fronton egyelőre a 11 kW jelenti a platfont, azonban jó hír, hogy 2026-ól a 22 kW-os opció is elérhető lesz. Töltés közben pedig akár a középső kijelzőn történő netflixezéssel vagy játszással is el lehet ütni az időt, az elérhető alkalmazások és tartalmak köre az ígéretek szerint fokozatosan növekedni fog.
A V2L funkciónak köszönhetően akár hajszárító vagy kávéfőző is meghajtható a kocsiról, a V2H és a V2G technológia révén pedig az otthonunk, illetve az elektromos hálózat felé is leadható elektromos áram.
Az akár 128 kW-tal is tölthető 81,4 kWh-os combosabb telep 560 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé, és a némileg nagyobb tömeg miatt 7,7 másodpercre növeli a 0-100-as szintidőt.
Viszonyításképp, a Niro EV-t egyetlen fajta, maximum 100 kW-tal tölthető 64,8 kWh-s aksival gyártják, ami 460 kilométeres WLTP-hatótávval kecsegtet.
Az EV3-ból első körben a GT Line a legsportosabb hangulatú kivitel, a későbbiekben azonban érkezik a viselkedésre is sportos duplamotoros GT, mely összkerekes EV3 20 colos malomkő méretű kerekeken gördül, de a részletes specifikációit egyelőre sűrű homály fedi.
Konklúzió, árak, jövő
Az első személyes, bár még csak statikus találkozó után egyértelműen pozitívan tudunk nyilatkozni a Kia első dedikáltan elektromos kompakt SUV-járól, a jelek szerint mind az európai, mind az ázsiai fejlesztők apait-anyait beleadtak a projektbe.
Az EV3 egyértelműen menőbb formatervű, modernebb utasterű és adott esetben jelentősen nagyobb hatótávú, mint a Niro EV, ami cserébe picit tágasabbnak tűnik.
Most már csak azt lenne jó tudni, hogy mennyibe kerül a friss jövevény, melynek áráról egyelőre csak annyit mondtak a gyáriak, hogy hasonló lesz az elektromos Niróéhoz. Utóbbi 17,7 millió forinton nyit, tehát valahova ide érdemes előzetesen belőnünk az EV3 remélhetőleg azért alacsonyabb alapárát.
A Kia a 14,5 millió forinton nyitó Volvo EX30-at, a minimum 16,1 millió forintos elektromos Renault Megane-t és a 18,4 millió forinttól induló Volkswagen ID.3-at tartja az EV3 fő riválisának. Nem gyenge ellenfelek, melyek ellen nem ártana többek közt az árfegyvert is elsütni.
Házon belül az 58 kWh-s EV6 alaphangon 21,9 millió forintba kerül, a gigantikus EV9 a maga 99,8 kWh-s aksijával pedig kereken 30 millió forintot kóstál.
És hogy mit hoz a jövő? Nos idén például ujjlenyomattal indítható faceliftes EV6-ot, jövőre pedig olyan ígéretes újdonságokat, mint például a minden korábbinál kisebb és olcsóbb EV2 crossovert, az egyedi szedán EV4-et és a középkategóriás szabadidő-autók piacán debütáló EV5-öt, a bitangerős EV9 GT-ről nem is beszélve.