A legkisebb méregzsáktól a begombázott unikumig – az év tesztautói 2024-ben
Idén sem unatkoztunk: az elmúlt tizenkét hónapban több tucat tesztautót próbáltunk ki hosszabb-rövidebb ideig, közülük válogattuk össze azokat, amelyek így, vagy úgy, de a legmélyebb nyomot hagyták bennünk.
A legkisebb méregzsák
Laikus szemmel nézve hétköznapi kis japán bevásárló autónak tűnhet az alig 4 méter hosszú háromajtós GR Yaris, főleg egyszerű fehér színben, azonban a benzingőzös rajongók villámgyorsan vigyázzba állva tisztelegnek ez előtt a közúti rali versenyautó előtt.
A rövid tengelytáv és az alig 1280 kilogrammos tömeg eleve jó kiindulási pont, és ha ehhez hozzávesszük a legutóbbi frissítés során 280 lóerőre nőtt teljesítményt, a kézi váltót és a kézzel szabadon variálható összkerékhajtást, akkor teljesen egyértelművé válik: a GR Yaris aszfalton és murván is kanyarvadászatra termett.
A világ legerősebb sorozatgyártású 3 hengeres motorjával szerelt méregzsák a korábbinál kevésbé tetszetős, de sokkal praktikusabb műszerfallal támad, és bár a legjobbak közé tartozik az új automata váltó, mi továbbra is a kézi kapcsolású egységre voksolunk.
Az általunk kisebb versenypályán és a legendás Nordschleifén is meghajtott GR Yaris sajnos 20 millió forint körül nyit, a limitált szériás verziók 27 millió forintos kikiáltási árát pedig az Ökumenikus Segélyszervezet nagy örömére 37 millió forintra tornászták fel a magyar licitálók.
A legnagyobb
17 négyzetméter nem hangzik soknak, ha lakásról van szó, négykerekű fronton viszont már tekintélyt parancsol ez az alapterület, még akkor is, ha ez esetben 6 személynek kell osztoznia rajta.
A Fiat Ducato alapokra épített Sunlight A70 egy minden hájjal megkent szupermodern lakóautó, mely 7,25 méter hosszú, 2,32 méter széles, 3,14 méter magas és 4,04 méteres tengelytávolságú monstrummal az osztrák, szlovén és horvát indián nyarat vettük célkeresztbe egy 1300 kilométeres családi túra során.
A normál B-kategóriás jogosítvánnyal minden további nélkül vezethető mobil csigaház passzentos, de rendkívül átgondolt kialakítású nappalit, konyhát, fürdőt és hálószobákat vonultat fel. A csomagtere, pontosabban a garázsa pedig akkora, hogy a rengeteg csomag mellett akár minden utasnak elfér benne egy-egy elektromos bicikli is.
A lakóautózás sajnos nem olcsó mulatság, még akkor sem, ha nem megvásároljuk, hanem csak béreljük a kocsit, és fő- helyett utószezonban vágunk neki a kalandos utazásnak, cserébe viszont olyan természetközeli élményeket vághatunk zsebre, melyeket semmilyen apartmantól vagy hoteltől sem kapunk meg.
A legunalmasabb
„Nem, az új Passat sem formaterve, sem utastere, sem hajtáslánca révén nem képes kiváltani különösebb érzelmeket, de ez nem is a feladata. Ez egy olyan, abszolút 2024-es sztenderdek mentén készített praktikus kombi, mely elsősorban tágas utasterével, hatalmas csomagterével és takarékos hajtásláncával képes hódítani.”
A nyár közepén így summáztuk a Volkswagen legújabb puttonyosáról alkotott véleményünket, amelyet természetesen most is tartunk. A Passat felettébb unalmas, de szerencsére amolyan régi vágású VW módon, vagyis unalmasan jó modellhez van szerencsénk.
A mostani SUV-áradattól megcsömörlött vásárlók számára kiváló alternatíva a szedán formájában egyesek bánatára már nem gyártott új Passat, melyet az általunk kipróbált „ördögtől való” gázolajos mellett lágyhibrid és plugin hibrid benzines változatokban is haza lehet vezetni.
A tisztán elektromos hajtásláncra voksolóknak nem jut Passat, de a Volkswagen számukra is kínál megoldást az akár 600 kilométeres hatótávú ID.7 Tourer személyében.
A legdurvább kombi
A Passathoz hasonlóan szintén kombi, és szintén német, mégis teljesen más kávézó a BMW i5 M60, a bajor gyártó első 600 lóerő feletti Touring modellje.
A konkrétan 601 lovas és 795 Nm-es produkcióra képes sportkombi két villanymotorja 3,9 másodperces 0-100-as gyorsulást tesz lehetővé, ami konkrétan a Lamborghini Gallardo, a Ferrari F430 és a Chevrolet Corvette C6 szintje. Csak éppen ezúttal nem kettő-, hanem öt személy tartózkodhat a tágas csomagterű fedélzeten.
A 2425 kilogrammos tömeg nem éppen a szerpentinek barátja, de a bajor mérnökök valahogy elhitetik velünk, hogy a kombi i5 M60 „csak” 2 tonnás – a vezetési élményre nem sok panasz lehet, sőt! És akkor az oldalra pislogással történő automata sávváltási lehetőségről még nem is beszéltünk.
A legjobb az egészben, hogy, ha nem szimpatizálunk a télen reálisan leginkább csak 340 kilométeres hatótávú villanyos hajtáslánccal, akkor az i5-ösével teljesen megegyező formában belsőégésű motoros 5-ös sorozatú BMW-t is vásárolhatunk. Például akár egy 727 lóerős plugin hibrid V8-as új M5 Touringot.
A legérdekesebb villanyos
A lokálisan zéró emissziós elektromos autókat sok mindenért lehet szeretni, azonban a relatíve rövid hatótáv és a még legjobb esetben is fél óra körüli töltési idő miatt sokan még mindig távol tartják magukat a delejes technikától.
Az általunk tavasszal kipróbált Nio ET5 Touring azonban az 1000 kilométeres hatótáv ígéretével, és akár 3,5 perc alatt kompletten kicserélhető akkumulátorral kecsegtet. Nincs más dolgunk, csak odagurulni a Biatorbágyon gyártott aksicsere-állomások egyikéhez, ahol teljesen automatikusan lezajlik a telep cseréje, és pár percnyi várakozást követően már gurulhatunk is tovább.
Némi üröm az örömben, hogy Magyarországon egyelőre még nem üzemel ilyen állomás, illetve az sem elhanyagolható szempont, hogy a kínai gyártó villanyautói lényegében már annyiba kerülnek, mint a patinás európai prémiumgyártók hasonló termékei.
Összesen 12 ultrahangos szenzor, 5 radar, egy LiDAR, 7 darab 8 megapixeles kamera és 4 darab 3 megapixeles kamera található a villanykombi fedélzetén, ennek ellenére továbbra is csak Level 2-es önvezetést kapunk a Teslákénál jobb minőséggel szolgáló, aksi nélkül akár olcsóbban is megvásárolható ET5 Touringtól.
A leginkább polgárpukkasztó
„Provokál, sokkol és elképeszt a Budapestre érkezett Tesla Cybertruck” – írtuk júniusban Elon Musk elektromos pickupjáról, melynek dizájnja egyeseket ámulatba ejt, másokat viszont egyenesen elborzaszt, hiszen egy alsós iskolás gyerek is tud ennél szebb autót rajzolni.
Az 5,68 méteres monstrum fényezetlen rozsdamentes karosszériája olyan sarkos kialakítású, hogy az európai gyalogosvédelmi teszteken vélhetően azonnal elhasalna. Ezenkívül az üresen is 3,1 tonnás tömeg sem éppen a mifelénk kiadott B-kategóriás jogosítványok barátja, így nem igazán kell attól tartani, hogy a magyar utakon elszaporodjanak az ilyen járgányok.
A triplamotoros Cyberbeast csúcsmodell 857 lóereje és 1171 Nm-es nyomatéka sportkocsikat megszégyenítő 2,7 másodperces 0-100-as katapultálást tesz lehetővé, a 210 km/h-ra korlátozott végsebesség pedig még az Autobahnon is egész jól megállná a helyét.
A 4,2 tonnás maximális össztömegű Tesla pickup 123 kWh-s aksija 515 kilométeres hatótávolságot biztosít, és a platón elhelyezhető 50 kWh-s „powerbankkel” akár 700 kilométer fölé is tornázható a hatótáv. Nem rossz, de mi valahogy inkább egy kicsi és olcsó új Teslának örülnénk inkább.
A leginkább private jet
Az egykoron lényegében minden második család szolgálatában állt egyterűek, a praktikus dobozos autók mostanra szinte teljesen kikoptak a piacról, azonban a Lexus úgy döntött, hogy látványos formában ismét berúgja az MPV-szektor ajtaját.
A 7 üléses Lexus LM önmagában véve leginkább csak a formabontó dizájn miatt lenne érdekes, hiszen a Multivan és a V-osztály már jó ideje kínál hasonló prémium életérzést, az igazán nagy truvájt a mindössze 4 ülést felvonultató elnöki kivitel jelenti.
A négyszemélyes LM második üléssorát leginkább a magánrepülők utasteréhez tudnánk hasonlítani. Minden irányban hatalmas a helykínálat, az elképesztően kényelmes fotelek akár teljesen vízszintbe dönthetők, szórakoztatásunkról pedig 48 colos szélesvásznú gigakijelző gondoskodik.
A 23 hangszórós hifi a nagy légtérnek köszönhetően több, mint impresszív módon masszírozza a hallószerveinket, az ülések elé kihajtható asztalkákon pedig nemcsak a notebook, hanem a pezsgőspohár is remekül elfér.
A legexkluzívabb
Máig nehéz elhinni, hogy a mercisek a nyáron engedték vezetni nekünk a mindössze egyetlen példányban készült, több millió eurós értéket képviselő jövőautót, a Vision EQXX-et, melyet az 1360 lóerős múltidéző One-Eleven társaságában ismertünk meg testközelből.
A rendkívül alacsony légellenállású prototípustól a levegő kér elnézést a suhanás akadályozásért. Az 1755 kilogrammos tömeg is megsüvegelendő teljesítmény a mérnökök részéről, hiszen a hasonló hosszúságú sorozatgyártott Mercedes EQE szedán nem kevesebb, mint 2,5 tonnát nyom a mérlegen.
Az utasterében többek közt gombából, kaktuszból és bambuszból készített alkatrészeket felvonultató villanyautó kínai CATL cellákra épülő új generációs akkumulátora szuperkönnyű, ami komoly szerepet játszik abban, hogy az EQXX már a gyakorlatban is bizonyította, egy töltéssel akár 1300 kilométert is képes megtenni.
A remek hosszútávfutó képességekhez persze az is kell, hogy értelmetlen 600-2000 lóerő helyett csak polgári 245 lóerő hajtsa a hátsó kerekeket.
Az EQXX egyes részletmegoldásai már a Kecskeméten készülő Mercedes CLA következő generációs elektromos változatán is vissza fognak köszönni: ez az általunk a havas Alpokban prototípus formájában már vezetett sorozatgyártású modell 750 kilométeres hatótávval kecsegtet.