szerző:
Tetszett a cikk?

Kipróbáltuk, hogy hogyan teljesít a gyakorlatban a többek közt benzines, plugin hibrid és dízel hajtással is kapható Opel Astra kombi tisztán elektromos kivitele. Teszten az Astra Sports Tourer Electric.

Megszületett a döntés, stabilan elhatároztuk, hogy a jövőnket már egy tisztán elektromos hajtásláncú új autóval kívánjuk elképzelni.

Nem vágyunk ezer kilométeres hatótávra, költséghatékony és fájdalommentes módon simán meg tudjuk oldani a töltést, és hajlandóak vagyunk lenyelni a békát, hogy a zéró emissziónak vásárláskor alaposan megkérik a felárát.

Igen ám, de mi van akkor, ha a zöld rendszámot még vétetlenül sem egy szupertrendi, magas építésű és jellemzően pazarlóan sokat fogyasztó SUV-on szeretnénk viszont látni? Hanem mondjuk egy családi használatra tökéletesen alkalmas, visszafogott polgári megjelenésű kombin.

Nos, ez esetben sajnos jelentősen leszűkülnek a lehetőségeink, az elektromos kombik ugyanis olyan ritkák, mint a fehér holló, pláne, ha a méregdrága prémiummodelleket is kivesszük a képletből.

De azért szerencsére akad belőlük néhány, máris bemutatjuk az egyiket, konkrétan az Opel Astra Sports Tourer Electricet.

Van itt minden, mint a búcsúban

Míg a Volkswagen a Golf aktuális nyolcadik generációjából már nem készít elektromos változatot, és helyette az UFO-forma ID. 3 villanyautót forgalmazza, addig az Opel az Astra révén mind a belső égésű motoros, mind a villanymotoros kocsira vágyókat ki kívánja szolgálni.

Ráadásul míg az ID. 3 csak egyetlen hatchback verzióban érhető el, addig az Astra elektromos változata 5 ajtós és kombi kivitelben is készül.

26,8 centiméterrel hosszabb az 5 ajtósnál
László Ferenc

Az Astra zéró emissziós verziójának külseje és utastere lényegében teljesen megegyezik a normál Astrákéval. Az elektromos mivoltra lényegében csak a jobb hátsó lámpa alatti “e” logó utal.

Akinek kicsi az 5 ajtós Astra Electric 352-1268 literes csomagtere, annak egyértelműen jobb választás a plugin hibridhez hasonlóan 516-1553 literes puttonyú kombi, melynek raktere ráadásul könnyebben, praktikusabban pakolható.

Más kérdés, hogy a belsőégésű motoros Astra kombi továbbra is verhetetlen a maga 597-1634 literes csomagterével.

Tágas csomagtér
László Ferenc
Közel síkba dönthetők a hátsó háttámlák
László Ferenc

Csak semmi extravagancia!

Az elöl-hátul egész tágas utastér kevés meglepetéssel szolgál – aki ült már új Astrában, tökéletesen otthon fogja magát érezni.

A korrekt minőségű, de picit komor hangulatú műszerfalon két darab 10 colos kijelző trónol, a felhasználói felület egész fürgén teszi a dolgát, de valahogy kicsit lelketlen grafikájú. A testvérmodell Peugeot 308 műszerfalában egyértelműen több az élet, de persze nem mindenkinek jön be a francia i-Cockpit.

Nem sok jele a vidámságnak
László Ferenc

Alapáras tétel a 360 fokos kamerarendszer, a kétzónás klíma és a full-LED fényszóró, a kategóriaátlagnál jelentősen több, 168 apró fényforrást felvonultató Intelli-Lux LED Pixel okoslámpa viszont csak a jobban felszerelt GS példányok sajátja.

Az Astra Electricben debütált az ez esetben standard felszereltségnek számító, GPS-alapú Intelli-Drive 2.0 rendszer. Az Opel jelenlegi legfejlettebb vezetéstámogató megoldásának egyik újdonsága az adaptív kanyarsebesség funkció, mely a kanyar paraméterei és az időjárási feltételek alapján számítja ki és állítja be a sebességét.

A többi Astrában is elérhető IntelliDrive 2.0 további újdonsága a sávváltás-asszisztens, illetve az a funkció, mely az útjelző táblák alapján lassítási vagy gyorsítási javaslatot tesz.

Kiváló AGR ülések
László Ferenc
Hátul is egész jól el lehet férni
László Ferenc

Mennyire haladós?

A gépháztető alatt az az újgenerációs villanymotor található, mely nemrégiben a Corsába és Mokkába is megérkezett. A korábbi 136 helyett már 156 lóerő áll rendelkezésre, a csúcsnyomaték pedig 260-ról 270 Nm-re nőtt.

A jól hangszigetelt, igen halk utasterű Astra ST Electric messze nem versenyautó, hanem sokkal inkább egy átgondolt hajtásláncú észszerű villanyautó, mely nem feltétlenül csak városban érzi jól magát, hanem 170 km/h végsebességével Autobahn kompatibilis is egyben (ID. 3: 160 km/h).

Frunknak nyoma sincs
László Ferenc

A 9,3 másodperces 0-100-as gyorsulás nem túl vehemens, de igazából tökéletesen élhető, a negyed mázsával könnyebb és picit kedvezőbb légellenállású 5 ajtós verzió 0,1 másodperccel szerényebb 0-100-as szintidejű.

Eco módban csak 108 lóerőt és 220 Nm-t kapunk, Normal módban 136 lóerő és 250 Nm áll rendelkezésre, a csúcsértékek Sport módban hívhatók le, illetve padlógázra minden esetben a maximális teljesítmény és nyomaték mellett gyorsulhatunk.

Egyszerű grafika
László Ferenc
Ismerős Stellantis kezelőszervek
László Ferenc

Mi a helyzet a hatótávval?

Akkumulátorból is a legújabbat kapjuk, melynek nettó kapacitása 46-ról 51 kWh-ra nőtt. A hatótáv ideális esetben 411 kilométer, de a gyakorlat persze mást mutat, főleg télen. Bár a hajtáslánc alapvetően egyáltalán nem pazarló, a fűtés sok energiát elvisz, így ilyenkor reálisan inkább 280-300 kilométer körüli hatótávra lehet számítani.

De jövünk inkább egy konkrét példával: Budapest agglomerációjából 5 fővel és némi csomaggal indulva, 20 fokra állított fűtéssel, autópályán 130-as tempóval 21,3 kWh-ra jött ki az átlagfogyasztás Balatonfüredig. Ami mindössze 240 kilométeres hatótávot jelent.

A zöld rendszám és a kis e logó az árulkodó jel
László Ferenc

A 418 kilométeres WLTP-hatótávú 5 ajtós Astra Electric tavasszal értelemszerűen sokkal jobban muzsikált nálunk, akkor jellemzően városi, elővárosi közlekedés mellett 380 kilométerre jött ki a hatótáv.

Az 1760 kilogrammos tömeg elektromos viszonylatban egész kedvezőnek mondható, a relatív könnyedség vezetés közben is érezhető, de azért nem mehetünk szó nélkül amellett, hogy a plugin hibrid verzióhoz hasonló tömegű villanyos Astra négy mázsával nehezebb a benzines alapmodellnél.

A regeneratív fékrendszert tökéletesen belőtték, sokkal jobban, finomabban használható, mint a plugin hibrid hasonló megoldása. A 17 modulban 102 cellát felvonultató akkumulátor AC-n 11, DC-n maximum 100 kW-tal tölthető – amennyiben minden klappol, akkor egy 20-ról 80 százalékra történő feltöltés akár 30 perc alatt letudható.

22 kW-os AC opció nincs
László Ferenc

Konklúzió, árak, riválisok

Az Opel Astra Sports Tourer Electric kevés meglepetéssel szolgál. Néhány apróságot leszámítva kívül-belül teljesen úgy néz ki, mint a belsőégésű motoros testvérei, melyeknél némileg kisebb a csomagtere, télen jelentősen rövidebb a hatótávja, és amelyeknél jelentősen drágább.

A 110 lóerős 3 hengeres benzines alapmodell 9,7 millió forintos, illetve a 130 lovas benzines verzió 10 millió forintos alapárához képest a 156 lóerős elektromos kombi minimum 17,2 millió forint kifizetését követően vezethető haza.

Tetemes a villanyos hajtás felára, de legalább a kombiért csak 300 ezer forinttal kell többet fizetni, mint az 5 ajtósért.

Tipikus Astra arc
László Ferenc

Csoda, hogy még kapható dízel, a gázolajjal tankolható 130 lovas Astra kombi 11,4 millió forinttól indul. A plugin hibridek egyfajta arany középutat jelenthetnek a benzines és a tisztán elektromos világ között, azonban ezek a 180-225 lóerős 4 hengeres Astra Sports Tourerek sem olcsók a maguk 15,7-18 millió forintos árával.

Amennyiben mindenképpen elektromos kombiban gondolkozunk, akkor jó választás lehet a Stellantis konszernen belüli testvérmodell Peugeot e-308 SW, mely 16 millió forinton nyit. 11-12,6 millió forintos nyomott ára révén a MG 5 sem lenne rossz vétel, de ez a kínai villanykombi cikkünk írásakor már nem érhető el a hazai importőr konfigurátorában.

Opel Astra Sports Tourer Electric
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!