Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f87c5f1b-2371-416f-a4ba-09135323cc29","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"Az új alapítványban az állam csatlakozó alapítóként vesz részt.","shortLead":"Az új alapítványban az állam csatlakozó alapítóként vesz részt.","id":"20250512_zalazone-tesztpalya-vagyonkezelo-alapitvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f87c5f1b-2371-416f-a4ba-09135323cc29.jpg","index":0,"item":"be5352cb-c098-499f-b973-d0ff7eb896c7","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_zalazone-tesztpalya-vagyonkezelo-alapitvany","timestamp":"2025. május. 12. 18:31","title":"Vagyonkezelő alapítványba kerül a ZalaZone","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13577a31-d86b-48c3-9381-ce9df00f3b44","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A kedvezőbb ajánlatot adó céget ugyanis kizárták.","shortLead":"A kedvezőbb ajánlatot adó céget ugyanis kizárták.","id":"20250512_meszaros-lorinc-zaev-orszagos-akkreditalt-vizsgakozpont-kozbeszerzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13577a31-d86b-48c3-9381-ce9df00f3b44.jpg","index":0,"item":"bce0bc06-a368-47ec-949c-a3b913d7ec3a","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_meszaros-lorinc-zaev-orszagos-akkreditalt-vizsgakozpont-kozbeszerzes","timestamp":"2025. május. 12. 15:01","title":"Hiába volt olcsóbb ajánlat, csak Mészáros Lőrinc nyerte a milliárdos állami megbízást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11c93c7e-14cb-443d-ab95-a0d3fd4b5706","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Percekbe telt, mire betöltöttek a receptek a patikákban, már ha egyáltalán betöltöttek. ","shortLead":"Percekbe telt, mire betöltöttek a receptek a patikákban, már ha egyáltalán betöltöttek. ","id":"20250512_patikak-gyogyszer-kivaltas-nehezseg-felho-akadozott-digitalis-egeszsegugy-nyugdij-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11c93c7e-14cb-443d-ab95-a0d3fd4b5706.jpg","index":0,"item":"d1b4de64-e17d-43e5-b06d-9269870811a6","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_patikak-gyogyszer-kivaltas-nehezseg-felho-akadozott-digitalis-egeszsegugy-nyugdij-ebx","timestamp":"2025. május. 12. 16:32","title":"Nehéz volt gyógyszerhez jutni hétfőn, országszerte akadozott a felhőszolgáltatás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"903b3e03-1999-4bbb-b57e-5a3a03815157","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Lázár János ugyanis megígérte – írta a vasúttársaság.","shortLead":"Lázár János ugyanis megígérte – írta a vasúttársaság.","id":"20250512_mav-autobusz-flotta-korszerusites-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/903b3e03-1999-4bbb-b57e-5a3a03815157.jpg","index":0,"item":"66b58201-93e5-4b60-8a0c-cc5c421843e5","keywords":null,"link":"/kkv/20250512_mav-autobusz-flotta-korszerusites-lazar-janos","timestamp":"2025. május. 12. 13:25","title":"869 buszt vesz a MÁV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24fe95c0-cd0a-4cbc-9769-68d706ea83f1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai tőzsdék nagy napja lehet a mai.","shortLead":"Az amerikai tőzsdék nagy napja lehet a mai.","id":"20250512_amerikai-kinai-gazdasagi-megallapodas-vam-forint-arfolyam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24fe95c0-cd0a-4cbc-9769-68d706ea83f1.jpg","index":0,"item":"4a402662-412f-444d-9945-eb1aebb8b2b8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250512_amerikai-kinai-gazdasagi-megallapodas-vam-forint-arfolyam","timestamp":"2025. május. 12. 14:01","title":"Az egész világ örül az amerikai–kínai megállapodásnak, de van néhány kivétel, például a forint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"550e821f-4032-42e1-a3a7-96db2ad11814","c_author":"Ki Mit Tube ","category":"brandcontent","description":"„Mondj valamit a világról, a saját korosztályodról!” Ez lehet a siker kulcsa a Ki Mit Tube-on a műsor producere szerint. 10 év után, a One Magyarország támogatásával tér vissza a harmadik évadával az online videós tehetségkutató, egy még inkább digitalizált világba. Rubin Kristóf elmondta, a műsor nem csak a versenyzőknek, a készítőinek is kihívás: hogyan lehet a napi 20-50 videóból kiválasztani azokat, amelyekből a fiatal generáció számára érdekes történetet lehet elmesélni.","shortLead":"„Mondj valamit a világról, a saját korosztályodról!” Ez lehet a siker kulcsa a Ki Mit Tube-on a műsor producere...","id":"20250508_4iG_Ki_Mit_Tube_tehetsegkutato_Rubin_Kristof","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/550e821f-4032-42e1-a3a7-96db2ad11814.jpg","index":0,"item":"9c7fbad4-e9b8-4d90-8450-a82136e4f8eb","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250508_4iG_Ki_Mit_Tube_tehetsegkutato_Rubin_Kristof","timestamp":"2025. május. 12. 15:30","title":"Ez egy digitális népművészeti verseny – 10 év után újraindul a Ki Mit Tube","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e39939d-d3bb-47eb-ab1b-6d775567f5e9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jeff Bezos és Bill Gates neve is felsejlik annál a cégnél, mellyel most partnerségre lépett az Apple egy agyi chip kifejlesztéséhez.","shortLead":"Jeff Bezos és Bill Gates neve is felsejlik annál a cégnél, mellyel most partnerségre lépett az Apple egy agyi chip...","id":"20250514_apple-agy-szamitogep-interfesz-bci-synchron-iphone-iranyitas-gondolatokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e39939d-d3bb-47eb-ab1b-6d775567f5e9.jpg","index":0,"item":"8e354c91-fe1d-4fe6-8c3f-fe17bc9947d7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_apple-agy-szamitogep-interfesz-bci-synchron-iphone-iranyitas-gondolatokkal","timestamp":"2025. május. 14. 09:10","title":"A Neuralink babérjaira törne az Apple, jöhet a gondolatokkal irányítható iPhone","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Az AC Milan egykori szakmai igazgatója, Zvonimir Boban egy podcastban árult el részleteket.","shortLead":"Az AC Milan egykori szakmai igazgatója, Zvonimir Boban egy podcastban árult el részleteket.","id":"20250513_szoboszlai-dominik-ac-milan-atigazolas-zvonimir-boban-podcast-liverpool","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72536df2-94a2-438f-ada2-e1e3726d783a.jpg","index":0,"item":"06664a87-d955-468a-9073-2b67f93d1491","keywords":null,"link":"/sport/20250513_szoboszlai-dominik-ac-milan-atigazolas-zvonimir-boban-podcast-liverpool","timestamp":"2025. május. 13. 12:46","title":"Kis híján Milánóban kötött ki Szoboszlai – kiderült, miért hiúsult meg az átigazolás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kerékpárosok kiskirályok a budapesti utakon, de előfordul, hogy csúcsidőben a biciklis utakon is torlódás alakul ki. Kétségtelen, az autóhoz képest így is szabadabb a városi bicajozás, de azért vannak pezsdítő alternatívák az urbánus kerekezésre is. Első rész: a roller.
"54 éves létemre most kezdtem el rollerezni [...] először kissé félve merészkedtem ki, ma már semmi gondom nincs. Néhányan mosolyognak, többen csodálkoznak, de általában véve nem foglalkoznak velem. Magát a rollerezést pedig nagyon élvezem! Tömegközlekedést is meg lehet vele szeretni: elég sokat autóztam eddig, most egyre kevesebbet. A rollert azért vettem, hogy a gyalog kb 10 percre levő MOL-ba megteendő utat lerövidítsem, nagyon untam már gyalogolni. De annyira megszerettem, hogy egyre többet használom, gyakorlatilag bárhová megyek, viszem az autó csomagtartójában, és csak előkapom. Ezt a biciklivel sajnos nem tudom megtenni" – így áradozik az egyik magyar felnőttrolleres fórumon egy hozzászóló.
A bejegyzéseket érdemes végigböngésznie annak, aki megunta az autót, de a biciklizést körülményesnek vagy túl gyorsnak és veszélyesnek tartja. A légtömlős kerekek előnyeitől a budapesti álságos járdaviszonyokig mindent megtudhat egy érdeklődő a fórumokról, ahogy azt is, hogy legtöbbször a gyerekek láttán szoknak rá a rollerezésre a felnőttek, sőt a városi rollerezés feltalálójának története is a gyerekkorba nyúlik vissza.
Házi készítésű roller
AFP / Junior D. Kannah
Felnőtté válás, vagy inkább mégsem
A svájci Wim Ouboter nővérének egyik lába 25 centivel rövidebb volt, mint a másik. Ez az anatómiai adottság vezetett a felnőttrollerezés egy évtizeddel ezelőtti elterjedéséhez. A felemás lábú kislány nem tudott sem biciklire ülni, sem a környéken mindennapos sízésnek hódolni, ezért a szülők kitalálták, hogy a gyerekeik rollerrel fognak közlekedni mindenhova. Évente lecserélték a darabokat, és amikor Ouboter felcseperedett, már nem akart lemondani az élvezetről.
Harmincévesen bankárként dolgozott Zürichben, de a kedvenc hentesboltjának „mikrotávolsága” annyira zavarta, hogy eszébe jutott a gyerekkori felhőtlen száguldozás a domboldalon. „Készítettem egy primitív rollert, és görkorcsolya kerekeit használtam fel hozzá. Működött, az egyetlen baj az volt vele, hogy amint a belvárosba értem, kinevettek az emberek.” Ouboternek további 12 évébe került, hogy kifejlessze az összecsukható, könnyűfém vázas változatot, amit a hátizsákjába rejthetett, ha megérkezett A-ból B-be.
Roller 1925-ből (Berlin)
AFP / Roger Viollet
1996-ban lett piacképes Ouboter Micro Skate Scootere, amit 1999-ben a tajvani JD Corporation kezdett el tömegesen gyártani, és Razor néven lett a japán juppik dilije Tokióban. A hájp átterjedt a nyugati féltekére, egy USA-beli kiállítás után rögvest rendeltek négyezer darabot az összecsukható, repülőgépek összeeszkábálásához is használt alumíniumból készített rollerekből. Egy évvel később a cég már alig bírta fedezni az egyre növekvő keresletet, 2000-re pedig egymillió darabra kellett növelnie a darabszámot. A vállalat egy év alatt megduplázta 40 millió dolláros forgalmát.
Kerekezés máshogy
Nagy-Britanniában és Franciaországban is egyre többen csapták hónuk alá a kétezres években a 3-5 kilós szerkezetet, melynek őse körülbelül száz évvel ezelőtt szolgálta a gyorsabb közlekedést. Még amisok is használták, akiknek a vallásuk tiltja, hogy autóval járjanak. A kutyaszán rolleres változatát is ismerik az északi vidékeken, és ahogy a biciklinek, a rollernek is kifejlesztették a gázzal, benzinnel és elektromos hajtóerővel mozgó változatát.
Hogy mi válthatta ki a lelkesedést? A kerékpárral szemben rövid távon a roller felhasználóbarátabb. Nem kell bíbelődni a tárolással és a lakatolással, de még borús idő esetén is elindulhatunk vele, ha elered az eső, csak behajtogatjuk a hátizsákba és felszállunk a metróra. Messzebbi kiruccanásokhoz is magunkkal vihetjük: elfér a bőröndben, a repülőn is csak pár kiló extrasúly, városnézéshez pedig tökéletes. Nem izzaszt le annyira, mint a biciklizés, ezért lett olyan kedvelt például az öltönyösök körében nyugaton.
Az elektromos roller
Míg a lábmeghajtású roller kettő-négy kerékkel rendelkezik, kormányozható, egy lábtartóval és valamilyen fékberendezéssel van felszerelve, és használója egyik lábával, a talajhoz képest tolja előre magát, miközben a másik lába a lábtartón helyezkedik el, az elektromos roller kétkerekű, és eleve a szélesebb deszkával készítik. A jóval drágább motoros járművek átlagban 20 kilót nyomnak, létezik összecsukható verziója, sebessége a 40 km/h-t is elérheti. A vezess.hu-n nemrégiben leteszteltek egy notebook áráért kapható masinát.
Kerék-deszka-kormány
A rollerre kettőtől-négy kereket szerelhetnek, ez függ a deszka vastagságától is. Kardinális kérdés, hogy milyen átmérőjű: már a 100 és a 110 mm is teljesen eltérő utazási élménnyel (ahogy egy Youtube-videó is bemutatja) járhat, főleg, ha girbe-gurba pesti utcákon szeretnénk előrehaladni. Természetesen minél nagyobb a kerék, annál zökkenőmentesebb és gyorsabb a haladás, ugyanez azonban a praktikusságban üthet vissza. Azonban a profi városi rollerek (külföldön kick scooternek hívják) vázát úgy alakítják ki, hogy akár 170-200 mm átmérőjű kerekek se foglaljanak túl sok helyet összehajtogatásnál. Érdemes odafigyelni, hogy legyen lökhárítója a rollernek, főleg, ha irodába száguldásra szeretnénk használni: az út porát, az esetleges sárfelcsapódást ezzel elkerülhetjük, és a fékezést is optimalizálhatja. (Arra azonban minden rollert népszerűsítő fórumon felhívják a figyelmet, hogy esős időben, nedves talajon veszélyes rollerezni)
A deszka szélességét kényelmi szempontok alapján kell kiválasztani, a 20 centi széles deszkára mindkét lábat el lehet már helyezni gurulás közben, vagy akár a gyermeket is elénk állíthatjuk az oviba menet.
A kormánynál érdekes lehet a fogó anyaga: a gumi, a parafa és a szivacs nem töri fel a kezet, a keményebb műanyagon viszont nagyobb a súrolódás. A fék is fontos felszerelés, ha túlgyorsul a jármű a járókelőkkel teli utcaszakaszokon. A kormány magasságát a felnőttek esetében teleszkópos megoldással lehet variálni, így akár magasra nőtt gyereklelkű irodisták is felpattanhatnak rá. A rollerek teherbírását is átszabták a nagyobb termetre, vannak akár 130-160 kilogramot is bíró mikrojárművek, a legtöbbet azonban 100 kilóra kalibrálják.
Magyarországon a gyerekek részére nagyobb a kínálat, de az interneten találtunk 100 kilós terhelésig felnőtt változatot is, egy női fehér-lila összecsukható Spartan rollert pedig már 8900 forintért is meg lehet kapni, vállpánttal ellátva.
nycewheels
Szabályok és veszélyek
A rollerezés bár gyerekjátékként van elkönyvelve, mióta felnőttek is művelik, kérdésessé vált a KRESZ-beli helye. A közúti közlekedésben gyalogosnak kell tekinteni: (…) - az úton gyermekjátékkal (pl. gyermekkerékpárral, rollerrel), gyermekkocsival, kerekes székkel (l. a Függelék II/a pontot), valamint talicskával közlekedő személyt (…)
Így ahogy a görkorcsolya, a gördeszka, a roller sem része egyelőre a szabályozásnak, ezzel az eszközzel is gyalogosként kell közlekedni.
A balesetveszélyt még a 10-15 km/óra átlagsebességet elérő, lábbal hajtható rollerrel sem szabad figyelmen kívül hagyni. Egy amerikai kutatás szerint augusztusban történik a legtöbb rolleres baleset, ezért fontolóra vették a rollereseknek is a védőfelszerelés előírását. A sérülések nagy része rándulás, de a bejelentett balesetek egyharmada töréssel vagy ficammal végzõdött – írja az egyik orvosi magazin, melyből az is kiderül, hogy a rollerezés közben elszenvedett balesetek elenyészőek például a görkorcsolyás zúzódásokhoz képest.
Most kúl vagy nem?
Tavaly egy blogger viszont ráhúzta a vizes lepedőt a rollerre, és a világ leghaszontalabb járművének kiáltotta ki: A roller a gördeszka és a bicikli valamiféle torz szerelemgyereke, viszont ellentétben két ősével, ez tökéletesen használhatatlan. Amennyiben az ember egy kicsit is lejtősebb terepen van, máris felesleges energiaelszívást és/vagy halálfélelmet kelt. Felfelé nyilván gyakorlatilag lehetetlen haladni vele, sík terepen pedig, bár használható, a hajtása feleslegesen nehézkes – írta a Hamu és Feltámadás blog szerzője, de az urbánus szubkultúrák közül a görkorisok és a gördeszkások is fújnak a rolleresekre. De hogy tényleg nem kúl? Pipó Bence az egyik legtehetségesebb hazai extrém rolleres erre is rácáfol, aki a freestyle rollerezésével igazi csodákat művel.