Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5a5f2cb5-4be5-4a08-a20e-5d7df590a37f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Német kutatók nemrég új fotókra bukkantak egy Afrikából származó dinoszauruszlelettel kapcsolatban, és azt találták, hogy az őslény nem ahhoz a fajhoz tartozik, amihez addig besorolták.","shortLead":"Német kutatók nemrég új fotókra bukkantak egy Afrikából származó dinoszauruszlelettel kapcsolatban, és azt találták...","id":"20250122_uj-dinoszauruszfaj-kovulet-archiv-fotok-fenykep-felfedezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a5f2cb5-4be5-4a08-a20e-5d7df590a37f.jpg","index":0,"item":"155f616d-e4c1-47bf-94c2-5db5bc08a59d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_uj-dinoszauruszfaj-kovulet-archiv-fotok-fenykep-felfedezes","timestamp":"2025. január. 22. 08:03","title":"Lebombázták a II. világháborúban, így aztán csak most, 111 éves fotókon találtak egy új dinoszauruszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd2335cd-d7d1-428f-8631-887d0990cb4b","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A baloldal segítette Donald Trumpot naggyá tenni – mondta a Zeit Online-nak adott interjúban Dani Rodrik, a Harvard közgazdászprofesszora. Beszélt a rossz globalizációról, a vámtarifákról és a jobbról jövő veszélyről.","shortLead":"A baloldal segítette Donald Trumpot naggyá tenni – mondta a Zeit Online-nak adott interjúban Dani Rodrik, a Harvard...","id":"20250121_Dani-Rodrik-harvard-zeit-online-A-Trump-boom-gyorsan-osszeomolhat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd2335cd-d7d1-428f-8631-887d0990cb4b.jpg","index":0,"item":"91f01d58-5cb1-4856-b799-7f5669d4516f","keywords":null,"link":"/360/20250121_Dani-Rodrik-harvard-zeit-online-A-Trump-boom-gyorsan-osszeomolhat","timestamp":"2025. január. 21. 16:10","title":"Dani Rodrik harvardi professzor: A Trump-boom gyorsan összeomolhat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9583a09c-06f2-4686-b1c2-7a35fe9eada9","c_author":"HVG","category":"360","description":"A nonprofit céget a Megafon influenszer-tanfolyamán részt vett fejlesztéspolitikai szakértő alapította.","shortLead":"A nonprofit céget a Megafon influenszer-tanfolyamán részt vett fejlesztéspolitikai szakértő alapította.","id":"20250123_BP-Varosfejlesztesi-Muhely-Nonprofit-Kft-Korosi-Koppany-Megafon-Szabo-Krisztian-Szilard","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9583a09c-06f2-4686-b1c2-7a35fe9eada9.jpg","index":0,"item":"e47a0b9a-f85b-4b18-878b-11d889db9bb2","keywords":null,"link":"/360/20250123_BP-Varosfejlesztesi-Muhely-Nonprofit-Kft-Korosi-Koppany-Megafon-Szabo-Krisztian-Szilard","timestamp":"2025. január. 23. 11:00","title":"Újabb fideszes agytröszt formálódik trollcsapatos képzésre építve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c90ed68-2e87-4249-8019-6ded28b2e2e5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"6 milliárd forintos keretösszeg mellett foghat neki az építkezésnek egy egyiptomi partnerrel és a West Hungária Bauval közösen.","shortLead":"6 milliárd forintos keretösszeg mellett foghat neki az építkezésnek egy egyiptomi partnerrel és a West Hungária Bauval...","id":"20250123_Meszaros-Lorinc-nyerte-a-matrai-gazeromu-epitesere-kiirt-tendert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c90ed68-2e87-4249-8019-6ded28b2e2e5.jpg","index":0,"item":"95b09ce3-66f1-4774-915f-7270d7cf8a50","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250123_Meszaros-Lorinc-nyerte-a-matrai-gazeromu-epitesere-kiirt-tendert","timestamp":"2025. január. 23. 11:45","title":"Mészáros Lőrinc nyerte a mátrai gázerőmű építésére kiírt tendert, Garancsi István érvénytelen ajánlatot adott be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b55e60cb-1699-42dd-86ca-0733b7905df0","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Reggelizni vagy nem reggelizni? Az egyik tábor szerint a nap legfontosabb étkezéséről van szó, amit a szervezetünkkel szembeni vétek kihagyni, a másik oldalon viszont legalább ilyen hangosan érvelnek azok, akik szerint az étkezések számának csökkentésével kevesebbet eszünk, így jobban kordában tudjuk tartani a bevitt kalóriákat és a testsúlyunkat.","shortLead":"Reggelizni vagy nem reggelizni? Az egyik tábor szerint a nap legfontosabb étkezéséről van szó, amit a szervezetünkkel...","id":"20250122_a-reggeli-kell-vagy-nem-a-nap-legfontosabb-etkezese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b55e60cb-1699-42dd-86ca-0733b7905df0.jpg","index":0,"item":"b667a001-f8d8-48ea-aada-d918e7f48dc3","keywords":null,"link":"/elet/20250122_a-reggeli-kell-vagy-nem-a-nap-legfontosabb-etkezese","timestamp":"2025. január. 22. 04:22","title":"Tényleg a reggeli a nap legfontosabb étkezése?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2259931-6529-4495-8697-80f9b8475011","c_author":"Kuglics Sarolta (EUrologus)","category":"eurologus","description":"„Legkésőbb jövőre megint ragyogni fog a magyar–lengyel barátság csillaga!” – mondta Magyar Péter a lengyel soros elnökség prioritásainak bemutatóján Strasbourgban. A szélsőjobb kiakadt, Manfred Weber Orbánnak szúrt oda.","shortLead":"„Legkésőbb jövőre megint ragyogni fog a magyar–lengyel barátság csillaga!” – mondta Magyar Péter a lengyel soros...","id":"20250122_donald_tusk_europai_parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2259931-6529-4495-8697-80f9b8475011.jpg","index":0,"item":"eca633ff-c319-442b-896c-19dc96b59be8","keywords":null,"link":"/eurologus/20250122_donald_tusk_europai_parlament","timestamp":"2025. január. 22. 17:44","title":"Donald Tusk szerint a magyar kormány más irányba küldené az európai hadsereget, mint a lengyel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28853193-7aa5-440a-9091-a307ce2834e8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A 14 évesnél fiatalabb betegeket az 50 kilométerre fekvő Debrecenbe kell vinni.","shortLead":"A 14 évesnél fiatalabb betegeket az 50 kilométerre fekvő Debrecenbe kell vinni.","id":"20250123_nyiregyhaza-gyermeksebeszet-fekvobeteg-ellatas-debrecen-egeszsegugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28853193-7aa5-440a-9091-a307ce2834e8.jpg","index":0,"item":"a04700a6-2e0a-43f6-862d-bcb8a3f4a05f","keywords":null,"link":"/itthon/20250123_nyiregyhaza-gyermeksebeszet-fekvobeteg-ellatas-debrecen-egeszsegugy","timestamp":"2025. január. 23. 05:46","title":"Nincs elég ember, leállt az ellátás a nyíregyházi gyermeksebészet fekvőbetegosztályán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31b3b193-0a1c-45c2-91ec-bd345eab0da5","c_author":"Kocsis Györgyi","category":"360","description":"Bindzsisztántól Trumpisztánig és tovább. Argentínában Argentínában szorgoskodik a világszuverenitás fellendítéséért Habony Árpád, az orbáni autokráciaexport utazó ügynöke. Az új világ, amiben Ausztria, ja nem, Magyarország az első. Vagy Németország. Vagy Amerika. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Bindzsisztántól Trumpisztánig és tovább. Argentínában Argentínában szorgoskodik a világszuverenitás fellendítéséért...","id":"20250123_Kocsis-Gyorgyi-hvg-fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31b3b193-0a1c-45c2-91ec-bd345eab0da5.jpg","index":0,"item":"69b543f7-9c65-444d-93c8-0630cec1cbb9","keywords":null,"link":"/360/20250123_Kocsis-Gyorgyi-hvg-fulszoveg","timestamp":"2025. január. 23. 08:00","title":"Kocsis Györgyi: Így süllyed fülsértő kakofóniába az új világszimfónia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kerékpárosok kiskirályok a budapesti utakon, de előfordul, hogy csúcsidőben a biciklis utakon is torlódás alakul ki. Kétségtelen, az autóhoz képest így is szabadabb a városi bicajozás, de azért vannak pezsdítő alternatívák az urbánus kerekezésre is. Első rész: a roller.
"54 éves létemre most kezdtem el rollerezni [...] először kissé félve merészkedtem ki, ma már semmi gondom nincs. Néhányan mosolyognak, többen csodálkoznak, de általában véve nem foglalkoznak velem. Magát a rollerezést pedig nagyon élvezem! Tömegközlekedést is meg lehet vele szeretni: elég sokat autóztam eddig, most egyre kevesebbet. A rollert azért vettem, hogy a gyalog kb 10 percre levő MOL-ba megteendő utat lerövidítsem, nagyon untam már gyalogolni. De annyira megszerettem, hogy egyre többet használom, gyakorlatilag bárhová megyek, viszem az autó csomagtartójában, és csak előkapom. Ezt a biciklivel sajnos nem tudom megtenni" – így áradozik az egyik magyar felnőttrolleres fórumon egy hozzászóló.
A bejegyzéseket érdemes végigböngésznie annak, aki megunta az autót, de a biciklizést körülményesnek vagy túl gyorsnak és veszélyesnek tartja. A légtömlős kerekek előnyeitől a budapesti álságos járdaviszonyokig mindent megtudhat egy érdeklődő a fórumokról, ahogy azt is, hogy legtöbbször a gyerekek láttán szoknak rá a rollerezésre a felnőttek, sőt a városi rollerezés feltalálójának története is a gyerekkorba nyúlik vissza.
Házi készítésű roller
AFP / Junior D. Kannah
Felnőtté válás, vagy inkább mégsem
A svájci Wim Ouboter nővérének egyik lába 25 centivel rövidebb volt, mint a másik. Ez az anatómiai adottság vezetett a felnőttrollerezés egy évtizeddel ezelőtti elterjedéséhez. A felemás lábú kislány nem tudott sem biciklire ülni, sem a környéken mindennapos sízésnek hódolni, ezért a szülők kitalálták, hogy a gyerekeik rollerrel fognak közlekedni mindenhova. Évente lecserélték a darabokat, és amikor Ouboter felcseperedett, már nem akart lemondani az élvezetről.
Harmincévesen bankárként dolgozott Zürichben, de a kedvenc hentesboltjának „mikrotávolsága” annyira zavarta, hogy eszébe jutott a gyerekkori felhőtlen száguldozás a domboldalon. „Készítettem egy primitív rollert, és görkorcsolya kerekeit használtam fel hozzá. Működött, az egyetlen baj az volt vele, hogy amint a belvárosba értem, kinevettek az emberek.” Ouboternek további 12 évébe került, hogy kifejlessze az összecsukható, könnyűfém vázas változatot, amit a hátizsákjába rejthetett, ha megérkezett A-ból B-be.
Roller 1925-ből (Berlin)
AFP / Roger Viollet
1996-ban lett piacképes Ouboter Micro Skate Scootere, amit 1999-ben a tajvani JD Corporation kezdett el tömegesen gyártani, és Razor néven lett a japán juppik dilije Tokióban. A hájp átterjedt a nyugati féltekére, egy USA-beli kiállítás után rögvest rendeltek négyezer darabot az összecsukható, repülőgépek összeeszkábálásához is használt alumíniumból készített rollerekből. Egy évvel később a cég már alig bírta fedezni az egyre növekvő keresletet, 2000-re pedig egymillió darabra kellett növelnie a darabszámot. A vállalat egy év alatt megduplázta 40 millió dolláros forgalmát.
Kerekezés máshogy
Nagy-Britanniában és Franciaországban is egyre többen csapták hónuk alá a kétezres években a 3-5 kilós szerkezetet, melynek őse körülbelül száz évvel ezelőtt szolgálta a gyorsabb közlekedést. Még amisok is használták, akiknek a vallásuk tiltja, hogy autóval járjanak. A kutyaszán rolleres változatát is ismerik az északi vidékeken, és ahogy a biciklinek, a rollernek is kifejlesztették a gázzal, benzinnel és elektromos hajtóerővel mozgó változatát.
Hogy mi válthatta ki a lelkesedést? A kerékpárral szemben rövid távon a roller felhasználóbarátabb. Nem kell bíbelődni a tárolással és a lakatolással, de még borús idő esetén is elindulhatunk vele, ha elered az eső, csak behajtogatjuk a hátizsákba és felszállunk a metróra. Messzebbi kiruccanásokhoz is magunkkal vihetjük: elfér a bőröndben, a repülőn is csak pár kiló extrasúly, városnézéshez pedig tökéletes. Nem izzaszt le annyira, mint a biciklizés, ezért lett olyan kedvelt például az öltönyösök körében nyugaton.
Az elektromos roller
Míg a lábmeghajtású roller kettő-négy kerékkel rendelkezik, kormányozható, egy lábtartóval és valamilyen fékberendezéssel van felszerelve, és használója egyik lábával, a talajhoz képest tolja előre magát, miközben a másik lába a lábtartón helyezkedik el, az elektromos roller kétkerekű, és eleve a szélesebb deszkával készítik. A jóval drágább motoros járművek átlagban 20 kilót nyomnak, létezik összecsukható verziója, sebessége a 40 km/h-t is elérheti. A vezess.hu-n nemrégiben leteszteltek egy notebook áráért kapható masinát.
Kerék-deszka-kormány
A rollerre kettőtől-négy kereket szerelhetnek, ez függ a deszka vastagságától is. Kardinális kérdés, hogy milyen átmérőjű: már a 100 és a 110 mm is teljesen eltérő utazási élménnyel (ahogy egy Youtube-videó is bemutatja) járhat, főleg, ha girbe-gurba pesti utcákon szeretnénk előrehaladni. Természetesen minél nagyobb a kerék, annál zökkenőmentesebb és gyorsabb a haladás, ugyanez azonban a praktikusságban üthet vissza. Azonban a profi városi rollerek (külföldön kick scooternek hívják) vázát úgy alakítják ki, hogy akár 170-200 mm átmérőjű kerekek se foglaljanak túl sok helyet összehajtogatásnál. Érdemes odafigyelni, hogy legyen lökhárítója a rollernek, főleg, ha irodába száguldásra szeretnénk használni: az út porát, az esetleges sárfelcsapódást ezzel elkerülhetjük, és a fékezést is optimalizálhatja. (Arra azonban minden rollert népszerűsítő fórumon felhívják a figyelmet, hogy esős időben, nedves talajon veszélyes rollerezni)
A deszka szélességét kényelmi szempontok alapján kell kiválasztani, a 20 centi széles deszkára mindkét lábat el lehet már helyezni gurulás közben, vagy akár a gyermeket is elénk állíthatjuk az oviba menet.
A kormánynál érdekes lehet a fogó anyaga: a gumi, a parafa és a szivacs nem töri fel a kezet, a keményebb műanyagon viszont nagyobb a súrolódás. A fék is fontos felszerelés, ha túlgyorsul a jármű a járókelőkkel teli utcaszakaszokon. A kormány magasságát a felnőttek esetében teleszkópos megoldással lehet variálni, így akár magasra nőtt gyereklelkű irodisták is felpattanhatnak rá. A rollerek teherbírását is átszabták a nagyobb termetre, vannak akár 130-160 kilogramot is bíró mikrojárművek, a legtöbbet azonban 100 kilóra kalibrálják.
Magyarországon a gyerekek részére nagyobb a kínálat, de az interneten találtunk 100 kilós terhelésig felnőtt változatot is, egy női fehér-lila összecsukható Spartan rollert pedig már 8900 forintért is meg lehet kapni, vállpánttal ellátva.
nycewheels
Szabályok és veszélyek
A rollerezés bár gyerekjátékként van elkönyvelve, mióta felnőttek is művelik, kérdésessé vált a KRESZ-beli helye. A közúti közlekedésben gyalogosnak kell tekinteni: (…) - az úton gyermekjátékkal (pl. gyermekkerékpárral, rollerrel), gyermekkocsival, kerekes székkel (l. a Függelék II/a pontot), valamint talicskával közlekedő személyt (…)
Így ahogy a görkorcsolya, a gördeszka, a roller sem része egyelőre a szabályozásnak, ezzel az eszközzel is gyalogosként kell közlekedni.
A balesetveszélyt még a 10-15 km/óra átlagsebességet elérő, lábbal hajtható rollerrel sem szabad figyelmen kívül hagyni. Egy amerikai kutatás szerint augusztusban történik a legtöbb rolleres baleset, ezért fontolóra vették a rollereseknek is a védőfelszerelés előírását. A sérülések nagy része rándulás, de a bejelentett balesetek egyharmada töréssel vagy ficammal végzõdött – írja az egyik orvosi magazin, melyből az is kiderül, hogy a rollerezés közben elszenvedett balesetek elenyészőek például a görkorcsolyás zúzódásokhoz képest.
Most kúl vagy nem?
Tavaly egy blogger viszont ráhúzta a vizes lepedőt a rollerre, és a világ leghaszontalabb járművének kiáltotta ki: A roller a gördeszka és a bicikli valamiféle torz szerelemgyereke, viszont ellentétben két ősével, ez tökéletesen használhatatlan. Amennyiben az ember egy kicsit is lejtősebb terepen van, máris felesleges energiaelszívást és/vagy halálfélelmet kelt. Felfelé nyilván gyakorlatilag lehetetlen haladni vele, sík terepen pedig, bár használható, a hajtása feleslegesen nehézkes – írta a Hamu és Feltámadás blog szerzője, de az urbánus szubkultúrák közül a görkorisok és a gördeszkások is fújnak a rolleresekre. De hogy tényleg nem kúl? Pipó Bence az egyik legtehetségesebb hazai extrém rolleres erre is rácáfol, aki a freestyle rollerezésével igazi csodákat művel.