A magyar nyelv - mint oly gyakran - szemléletesen jelzi a fogalmak mögötti lényegi különbségeket.

A magyar nyelv - mint oly gyakran - szemléletesen jelzi a fogalmak mögötti lényegi különbségeket. Mit is jelent "tanácsot adni"? Konzultálni, vagy megmondani a nyerőt? Régebben konzultánst hívtak, ha segítségre volt szükség (ahogy az angolszász kultúra- és nyelvterületen ma is "consultancy" a megfelelő szó az ilyen folyamatokra), ma a tanácsadó szolgál erőforrásként a változások beindításakor.

Ezzel szemben a "képzés" fogalma nyelvileg magában hordozza a "képessé tenni", "képbe helyezni" aktusát, holott paradox módon a képzésről legtöbbünknek az oktatás jut eszébe, az pedig azonnal az iskola-, a katedra-, és a szigorú tanár bácsi asszociációs mezejére viszi figyelmünk reflektorának fényét.

A mai - trendi szóval - multikulturális világunkban nem is meglepő, hogy a német Bildung-, az angol consulting, és a magyar képzés, tanácsadás szavak kaotikus keveredésükben összezavarhatnak bennünket, humán fejlesztéssel foglalkozókat, ebből következően gyakran a célokhoz nem mindig a megfelelő eszközöket és szereplőket választjuk.

Változások beindítása, menedzselése

A WIFI Hungária felfogása szerint a változásmenedzselés - legyen szó szervezeti változásokról, vagy személyes célokról és fejlődési igényekről - három dolgot jelent:

· A változás, mint tudás és információ

· A változás, mint folyamat

· A változás, mint hozzáállás és motiváció


A változás, mint a "MIT?" problémája

Itt a diagnózis és a célok kérdése kerül előtérbe. Milyen jelek azok, amik a változást sürgetik? Milyen régi rutinok azok, amik már gátolják a fejlődést? Továbblépve: Mit kívánunk elérni? Milyen víziónk van a jövőről, amikor lezárjuk a változási folyamatot?

A "MIT?" problémája igazából nem is probléma. A probléma abban rejlik, ha a változás érintettjei számára nem elérhetők azok az információk, amik alátámasztják a változás szükségességét. Felmerül a kérdés, milyen eszközökkel, erőforrásokkal élhetünk az információk kinyerése és megosztása során.

A külső szakértő ebben a fázisban két dolgot hoz be a rendszerbe: tudást és más nézőpontot. A látlelet kialakításában ugyanaz a szerepe, mint az orvosnak: mintát vesz, elemez, alternatívákat dolgoz ki, javaslatot tesz. Ez a szakértői munka a tipikus tanácsadói magatartás és szerep. Megmaradni a tények szintjén, a jelenségek linearitásából tovább haladni az egész organizmus rendszerelvű megközelítéséig. Azonosítani a hatóokokat, a drivereket és elemezni ezek hatásait az egész szervezet életére. Ami a legfontosabb: a szervezet résztvevői gyakran egy felszíni jelenséget - egy eredőt - tartanak a fő gonosznak - a tanácsadó feladata, hogy a valós gyökerek feltárásával érvényes és megbízható diagnózist állítsanak fel és erről meg is győzzék a szervezet vezetőit. Ha ez nem sikerül, akkor a terápia csak felszíni lesz, a tünetek kezelésével a változás nem- vagy csak részlegesen fog megtörténni.

Összefoglalva: a "MIT?" problémája az első lépésben akkor oldódik fel, ha a következő faktorok teljes mértékben megvalósulhatnak:

· a mintavétel optimális teljessége és frekvenciája

· a külső tudásbázis és szempontrendszerek harmonikus transzfere

· a vezetők meggyőzése a jelen állapot és a tennivalók érvényes struktúrájáról, elemeiről


A második lépésben a diagnózist meg kell osztani a változás összes érintettjével. Ez azonban már a "MIÉRT?" problémája.

A változás, mint a "MIÉRT?" problémája

A dolgozók számára korántsem egyértelmű, hogy változni kell. A tapasztalatok és a szakirodalom is részletesen alátámasztják, hogy az emberek nem szeretnek változni. Félnek a bizonytalanságtól, ragaszkodnak a bevált rutinhoz, nem látják az értelmét...stb. A félelmek eloszlatásában, a pozitív hozzáállás formálásában az információk megosztása kulcsszerepet játszik.

Három fő problémaforrás lehetséges:

1. Nincs teljeskörű tájékoztatás. Az információk el vannak zárva. ("A dolgozóknak csak ki kell adni az utasítást és neki kell látni a feladatokhoz...")

2. Nem a megfelelő emberek végzik az információ-megosztást. ("Nézzétek, ezt nem én találtam ki, nekem se tetszik, de mit csináljak, ez van...")

3. Nem a megfelelő módon történik az informálás. ("Olvastad az Intraneten? Ez szörnyű! Nem adok sokat és be fog zárni az egész cég!")

Milyen szerepe lehet itt külső tanácsadónak, konzultánsnak, vagy akár képzésnek? A válasz: semmilyen. Óriási problémát generál a jövőre nézve, ha a változás miértjét nem a szervezet vezetői adják meg, hanem egy külső szakértő. Több olyan példa is mutatkozott a hazai vállalati életben, amikor egy változásfolyamatot például egy külsős tréningcég által megvalósított oktatási folyamaton keresztül próbáltak "eladni" a munkatársaknak. Ráadásul úgy, hogy a tréningeken a vezetők nem vettek részt... Az eredmény kitalálható: a szakadék a menedzserek és a beosztottak között katasztrofálissá mélyült, minden bizalom elveszett. ilyenkor a dolgozók tényleg csak "fogaskeréknek" érzik magukat, akikkel, csak mint pótolható alkatrészekkel számolnak.

Az egyetlen lehetőség ezen fázisban külső támogató szakember bevonására, ha mint moderátort vesszük igénybe az információ-megosztási folyamat egyes állomásain. Több cég is így működik a változásmenedzselés során: az egyes fórumokon, értekezleteken, - ahol a vezetői szintek is teljesen képviselve vannak - külsős moderátort vesznek igénybe, hogy a kommunikációs folyamat megfelelő objektív keretben maradjon.

Összefoglalva: a "MIÉRT?" problémája megoldódik, ha a folyamat során teljeskörű- és megfelelő módszerrel történő információmegosztást végeznek a vezetői szintek képviselőinek bevonásával. Külső erőforrásokat, támogatókat pedig a megfelelő funkciójukban alkalmaznak, nem pedig "ál-esemény" lebonyolítására, a felelősség elhárítása, kerülése végett. Tehát, itt nem képzés, nem tanácsadás, hanem kommunikációs moderáció az ,amit egy kívülről érkezett szakértő végezhet.

A változás, mint a "HOGYAN?" problémája

Ez a szakasz a változás lebonyolításának folyamatáról szól. Ez a humán készségfejlesztés igazi terepe. Mind a vezetőket, mind a változásban érintett összes beosztottat csoportos és egyéni képzések, tanácsadások jól felépített sorozatával segíthetjük abban, hogy tudatosan végezzék a diagnózis során felállított akciótervekben meghatározott lépéseket, tennivalókat. Néhány példa a WIFI képzéseinek étlapjáról, amelyek ezt a célt szolgálják:

· Változások vezetése tréning

· Projektmenedzsment tréning

· Teljesítményértékelés tréning

· Folyamatok menedzselése, időgazdálkodása tréning

· Egyéni coachingok

· Problémamegoldás a gyakorlatban tréning


Ha az előző két fázis nem volt probléma, akkor ez a szakasz sem lesz az, feltéve, ha minőségi és tapasztalt külső támogatókat vesznek igénybe. A WIFI Hungária tapasztalata változás-folyamatok támogatásában garanciát ad arra, hogy a fennálló problémák megoldódnak és az elégedettség minden szinten lehetővé teszi a változások céljának minél sikeresebb elérését.

Puzzle, vagy organizmus?

Azt hiszem a fentiekből egyértelmű a válasz. A szervezeti- és egyéni változásokat érdemes rendszerelvűen kezelni. Az egyes puzzle-darabokra fordított nagyobb figyelem nem térül meg, ha a többit elhanyagoljuk, vagy nem-fontosnak tekintjük, vagy elmenekülünk az általuk potenciálisan kiváltott felelőség elől. Amennyiben minden a helyén van, akkor helyesen tudjuk megválogatni külső támogatóinkat is. Tudjuk, mikor kell konzultánst alkalmaznunk - aki megfelelő kérdéseket tesz fel nekünk -, mikor szakértő tanácsadót - aki objektív tényekkel szembesít bennünket és megmutatja a hatékony megoldási alternatívákat -, és mikor trénert - aki készségfejlesztő képzésekkel segíti a változás résztvevőit azon az úton, aminek végén ott a cél aminek vízióját már mindenki pontosan látja és érti.



Juhász Tibor
vezető tanácsadó

WIFI Hungária Oktató és Továbbképző Intézet



Kérdése van? Hívja a WIFI forró vonalat!

Tanácsadás – Vállalati képzés – Nyitott képzés

4 880 880

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Merkel szóvivője szerint Magyarország partner, de vannak nézetkülönbségek

Merkel szóvivője szerint Magyarország partner, de vannak nézetkülönbségek

Minden légiutas álma teljesült egy amerikai férfinak

Minden légiutas álma teljesült egy amerikai férfinak

Egy kutya brutális megölése miatt ítéltek börtönre egy magyar párt Angliában

Egy kutya brutális megölése miatt ítéltek börtönre egy magyar párt Angliában

Üzentek a dánok Trumpnak: Grönland nem eladó

Üzentek a dánok Trumpnak: Grönland nem eladó

Még egyet kavarnak a nagykörúti villamos menetrendjén, de szeptember elejére ígérik, minden rendben lesz

Még egyet kavarnak a nagykörúti villamos menetrendjén, de szeptember elejére ígérik, minden rendben lesz

Felrúgott egy ismeretlen nőt az Örs vezér terén, keresi a rendőrség

Felrúgott egy ismeretlen nőt az Örs vezér terén, keresi a rendőrség