Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trumpnak fogalma sincs róla, mi zajlik a világban, és mit kellene tennie Amerikának, figyelmeztet a háromszoros Pulitzer-díjas Thomas Friedman. Magyarország mint a tekintélyuralom tankönyvi esete. A szerb elnök karhatalmat küld a civil szervezetekre. Tud-e majd Trump úgy keménykedni Putyinnal, mint Zelenszkijjel? Alakulhatnak úgy a dolgok, hogy az USA ne csak egy lepukkant orosz benzinkutat kapjon, amely országnak álcázza magát? Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Trumpnak fogalma sincs róla, mi zajlik a világban, és mit kellene tennie Amerikának, figyelmeztet a háromszoros...","id":"20250313_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"f1e73e7d-d5fd-4489-bd0b-2093c75532be","keywords":null,"link":"/360/20250313_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. március. 13. 12:30","title":"The New York Times-kommentár: Ez négy éven át nem fog menni, emberek, már közeleg a nagy összeomlás a világban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da19262c-338a-445b-9996-344811076b0f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Toyota bZ4X most végre olyan lett, amilyennek talán eredetileg is lennie kellett volna.","shortLead":"A Toyota bZ4X most végre olyan lett, amilyennek talán eredetileg is lennie kellett volna.","id":"20250313_alaposan-felturboztak-a-toyota-bz4x-elso-igazi-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da19262c-338a-445b-9996-344811076b0f.jpg","index":0,"item":"c2b9edc1-89ac-4427-82b9-e690e9d7973d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250313_alaposan-felturboztak-a-toyota-bz4x-elso-igazi-villanyauto","timestamp":"2025. március. 13. 07:59","title":"Alaposan felturbózták a Toyota első igazi villanyautóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"537feff2-3cff-4296-a894-789345bdd2cc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Károlin és a Pázmányon is indultak akkreditáció nélküli képzések.","shortLead":"A Károlin és a Pázmányon is indultak akkreditáció nélküli képzések.","id":"20250313_A-Karolin-es-a-Pazmanyon-is-indultak-akkreditacio-nelkuli-kepzesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/537feff2-3cff-4296-a894-789345bdd2cc.jpg","index":0,"item":"1f235cd8-4539-4247-9cd1-fcefef2ff2d5","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_A-Karolin-es-a-Pazmanyon-is-indultak-akkreditacio-nelkuli-kepzesek","timestamp":"2025. március. 13. 13:00","title":"Eduline: Ezek az egyetemi szakok nem kaptak szakmai jóváhagyást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2291f526-3d91-4cc9-ab31-c668b5dcb818","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A döntés alapján, a GDPR arra kötelezi a magyar hatóságokat, hogy helyesbítsék a nemi identitásra vonatkozó személyes adatot, amennyiben az pontatlan, vagyis minden olyan esetben, amikor a transz emberek társadalmi valósága és nemi identitása eltér a születéskor rögzített nemüktől.","shortLead":"A döntés alapján, a GDPR arra kötelezi a magyar hatóságokat, hogy helyesbítsék a nemi identitásra vonatkozó személyes...","id":"20250314_Europai-Birosag-Helyesbiteni-kell-a-transz-emberek-nemet-a-magyar-nyilvantartasokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2291f526-3d91-4cc9-ab31-c668b5dcb818.jpg","index":0,"item":"86712475-7888-4562-a503-dbbea2e58320","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Europai-Birosag-Helyesbiteni-kell-a-transz-emberek-nemet-a-magyar-nyilvantartasokban","timestamp":"2025. március. 14. 12:26","title":"Európai Bíróság: Helyesbíteni kell a transz emberek nemét a magyar nyilvántartásokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02403ced-b399-4aac-8ce0-c3dbd97761db","c_author":"Balla István","category":"360","description":"Több évfolyam tudásában máig mérhető, jelentős hiányt okozott a koronavírus-járvány időszaka, sőt valószínűleg ők egész életükben hordozzák majd ezt a hátrányt, az oktatásirányítás pedig nem tesz semmit a felzárkóztatásért. Az iskolákat felkészületlenül érte a bezárás, és nem sok mindent tanult a közoktatás a karantén alatt.","shortLead":"Több évfolyam tudásában máig mérhető, jelentős hiányt okozott a koronavírus-járvány időszaka, sőt valószínűleg ők egész...","id":"20250313_covid-iskola-oktatas-karantenoktatas-digitalis-oktatas-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02403ced-b399-4aac-8ce0-c3dbd97761db.jpg","index":0,"item":"1d2b79c7-9cd9-4057-878a-57bb23d7e812","keywords":null,"link":"/360/20250313_covid-iskola-oktatas-karantenoktatas-digitalis-oktatas-lezaras","timestamp":"2025. március. 13. 12:00","title":"50 éven át alulteljesítő generáció és egy elpuskázott lehetőség – tanult-e valamit az iskola az öt éve elrendelt bezárásból?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a75968ff-a443-4d45-81be-5adcd766344a","c_author":"Tornyos Kata","category":"360","description":"Optikai kábellel kötnék össze Magyarországot és Azerbajdzsánt. A tízmilliárd eurós beruházásról a Puskás Arénában egyezkedett Szijjártó Péter azeri, román, grúz és bolgár miniszterekkel. Magyarország néhány éven belül a tenger alatti kábelek nagyhatalma lehet, de nagyon nem mindegy, hogy demokratikus vagy diktatórikus országok kezébe kerül-e az infrastruktúra.","shortLead":"Optikai kábellel kötnék össze Magyarországot és Azerbajdzsánt. A tízmilliárd eurós beruházásról a Puskás Arénában...","id":"20250314_Szijjarto-adatkabel-kibervedelem-hackertamadas-Azerbajdzsan-EU-Gruzia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a75968ff-a443-4d45-81be-5adcd766344a.jpg","index":0,"item":"65107c69-2beb-43e4-afc2-df792e0cf401","keywords":null,"link":"/360/20250314_Szijjarto-adatkabel-kibervedelem-hackertamadas-Azerbajdzsan-EU-Gruzia","timestamp":"2025. március. 14. 10:28","title":"Mi van, ha rossz kezekbe kerül Szijjártó Péter azerbajdzsáni álomprojektje?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4f958fd-9a76-4535-a042-a9251a37d483","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Vlagyimir Putyin szerdán először látogatott Kurszk régióba az ukrán erők benyomulása óta, és arról beszélt, reményei szerint hamarosan kiszoríthatják onnan az ukránokat.","shortLead":"Vlagyimir Putyin szerdán először látogatott Kurszk régióba az ukrán erők benyomulása óta, és arról beszélt, reményei...","id":"20250313_Mar-a-vegso-szakaszaban-jar-a-kurszki-teruletek-visszafoglalasa-a-Kreml-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4f958fd-9a76-4535-a042-a9251a37d483.jpg","index":0,"item":"9cb6475a-303e-4bff-ae9b-24f6d3cd60c4","keywords":null,"link":"/vilag/20250313_Mar-a-vegso-szakaszaban-jar-a-kurszki-teruletek-visszafoglalasa-a-Kreml-szerint","timestamp":"2025. március. 13. 09:26","title":"A Kreml szerint hamarosan visszafoglalhatják Kurszkot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0179efd-da30-425b-8f5a-7a7417e72c7d","c_author":"Spiró György","category":"360","description":"Ha nem volnánk a vakhitre genetikailag előkészítve, a diktatúrákat nem lehetne létrehozni. Miért ne alakulhatna át császársággá a királyságból lett köztársaság, mint Rómában? Spiró György író esszéjében történelmi analógiákkal fest sötét képet a jelenkorról.","shortLead":"Ha nem volnánk a vakhitre genetikailag előkészítve, a diktatúrákat nem lehetne létrehozni. Miért ne alakulhatna át...","id":"20250313_hvg-Spiro-Gyorgy-Roma-diktatura-vallas-essze","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0179efd-da30-425b-8f5a-7a7417e72c7d.jpg","index":0,"item":"aa58d45e-71a6-40b2-8668-27dcdaf60e18","keywords":null,"link":"/360/20250313_hvg-Spiro-Gyorgy-Roma-diktatura-vallas-essze","timestamp":"2025. március. 13. 08:04","title":"Spiró György: A vallásos vadállat, aki rettegésében mindent tönkretesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Alig fejleszti a gyerekek képességeit, nincs egyénre szabott oktatás, van viszont értelmetlen magolás – több mint tízezer szülő véleményezte a magyar iskolát.
A szülők nagy többsége (58,9%) úgy látja, hogy a gyermek legtöbbször, vagy kifejezetten sokszor magol anélkül, hogy a lényegi összefüggések megmaradnának benn. Csupán 13,1% látja úgy, hogy a gyermek az esetek többségében a lényegi összefüggésekre koncentrál a magolás helyett. A XXI. században a lexikális ismeretek másodpercek alatt elérhetőek; az oktatás célja nem a lexikális ismeretek memorizálása, hanem a mély megértés kellene, hogy legyen – olvasható a Szülői Hang internetes felmérése részeredményeiből.
A szülők pontosan látják, mennyire felesleges a sok magolással töltött idő. Egy szülő például így öntötte szavakba elkeseredését: „A gyerekek kiégve kerülnek ki a középiskolából. Az iskolát olyan helynek látják, ahol teljesen felesleges dolgokkal töltik az időt, a tanárok szívatják őket, és az életre egyáltalán nem készítik fel….Tragikus, szégyen és óriási bűn így bánni a gyerekekkel.”
Magolás helyett sokkal szívesebben látnának olyan kreatív pedagógiai módszereket, amelyek a gyermekek készségeit fejlesztik, hiszen ezek azok, amelyekből a gyermekek hosszú távon is profitálhatnak. Ilyen készségfejlesztő módszerek lehetnek például önálló, kreatív feladatok kidolgozása, projektmunka vagy csapatmunka. A szülői válaszokból ugyanakkor az derül ki, az esetek nagy részében (59,2%) ritkán vagy soha nem alkalmaznak ilyeneket. Csupán a szülők 13,7%-a számolt be arról, hogy gyakran alkalmaznak a készségfejlesztésre irányuló módszereket, holott ez lenne a kívánatos.
Ami jó és érdekes az egyik gyereknek, az nem biztos, hogy jó a másik gyereknek is. Még az egy családban nevelkedett gyermekek is nagyon különbözőek lehetnek, nemhogy a különböző háttérrel, különböző érdeklődéssel és képességekkel rendelkező gyerekek egy iskolai osztályban. A mai kor lehetőségei pedig ezeket a különbözőségeket csak tovább erősítik. Sajnos jelenlegi iskolarendszerünk nehezen birkózik meg a különbözőségekkel. A szülők döbbenetesen nagy hányada (71,3%) arról számol be, hogy a gyermek csak ritkán vagy soha nem kap képességének és érdeklődésének megfelelő differenciált feladatot. A szülők mindössze 8%-a látja úgy, hogy a differenciálást viszonylag gyakran alkalmazzák.
„Rettentően leterheltek a gyerekek, nincs idő a differenciálásra, mert az anyaggal haladni kell, ha valaki lassabb, akkor is. Megszégyenítések, bukással fenyegetések, nincs együttműködés a családok és az iskola között. Ők elvárnak, de nem nézik a gyerekek egyéni fejlettségét. Darab-darab… Ha zenét szeretne tanulni, nincs idő a házi feladatra vagy a sportra, a játékot nem is említem. Elkeserítő!” – írta egy szülő.
A válaszokból az is kiderül, hogy a szülők közel kétharmada ellenzi a mindennapos testnevelést, és inkább délutáni sportfoglalkozásokat szeretne. A kötelező erkölcstan- vagy hittanórákról is hasonlóan vélekednek: mindössze 19,5% helyesli az intézkedést, a többség (77,3%) elutasítja.
„Felesleges órákkal (erkölcs, honismeret) terhelik a gyerekeket! Maguk a tanárok se veszik komolyan, ezen tantárgyak által képviselt információk átadhatóak történelem-, irodalom- és osztályfőnöki óra alkalmával, illetve a család életvezetése során!” – szól az egyik jellemző szülői vélemény.
A felmérés a konkrét szempontok mellett rákérdezett arra is, hogy a szülő általában véve milyen mértékben elégedett gyermeke iskolájával? És a fentiek miatt, érdekes módon többen vélik úgy, hogy inkább elégedettek az iskolával (4-es vagy 5-ös, 38,7%), mint azok, akik inkább elégedetlenek (1-es vagy 2-es, 23,7%). Nagyon sokan adtak közepes értékelést (36,7%). Tehát általában véve elégedettebbek vagyunk szülőként az iskolával, mint ahogy azt a konkrét, oktatási módszertant firtató kérdésekből kitűnik.
A felmérés készítői szerint mindez azt mutatja, hogy hiába látjuk és tudjuk szülőként, hogy rossz minőségű oktatás zajlik az intézményekben, mégis többé-kevésbé eltűrjük ezt, és még sokszor elégedettnek is mondjuk magunkat.