szerző:
Szántó Péter

Az egyik legrangosabb startup-konferencia, a The Next Web marketingvezetőjét Matthew Elworthyt kérdeztük, hogyan szerezhetnek több vevőt vagy felhasználót a kis cégek weboldalaik személyre szabásával, és hogyan fordíthatják előnyükre a felhasználói regisztrációkból nyert adatokat, és egyáltalán, mit kezdjen egy kis cég a big datával.

hvg.hu: Miért érdemes egy cégnek ellátogatni egy ilyen konferenciára, mivel ad többet, mint bármelyik startup-esemény?

Matthew Elworthy: Az ilyen események igazi értéke a kapcsolatépítés. Ehhez idén készítünk egy alkalmazást is, melynek segítségével párosítani tudjuk majd a látogatókat a cégeik mérete, a termékeik típusa és a karrierjükkel kapcsolatos adatok alapján. Bár a legtöbb hasonló rendezvény szintén készít alkalmazásokat, nálunk ennek a lehetőségnek központi szerepe lesz; azt reméljük, hogy így jobban megismerhetjük majd a látogatóinkat, és az igényeiknek megfelelően tudjuk tovább fejleszteni a The Next Web konferenciákat.

Mi is ez a The Next Web?
A The Next Web (TNW) egy meghatározó, több mint havi 10 millió látogatóval rendelkező technológiai portál. Az általa szervezett konferenciák, melyek előadói az iparág vezetői közül kerülnek ki, kiváló lehetőséget jelentenek a korai stádiumban lévő startupoknak a termékeik vagy a szolgáltatásaik bemutatására. Idén májusban, Amszterdamban rendezik a TNW-konferenciát, amelyre 20 ezer főt várnak. Az eseményen Steve Huffman, a Reddit vezérigazgatója, Danae Ringelmann, az Indiegogo fejlesztési vezetője és Peter Sunde, a Pirate Bay társalapítója is beszédet mond.

hvg.hu: Milyen adatokat gyűjtötök a látogatókról, és mire használjátok ezeket?

M. E.: Az alkalmazáson belüli beszélgetések tartalmát nem fogjuk vizsgálni, azt viszont szeretnénk megtudni, hogy ki beszélt kivel. Sokat javíthatnánk a szoftver képességein, ha például tisztában lennénk azzal, hogy a legtöbbször milyen szakmák képviselői teremtenek kapcsolatot egymással.

Matthew Elworthy
©
hvg.hu: És mi a helyzet a The Next Web portállal? A tartalomszolgáltatók hogyan használhatják ki a legjobban az adatelemzésben rejlő lehetőségeket? Milyen módon férhetnek hozzá olyan információkhoz, amelyekkel jobbá tehetik a szolgáltatásaikat?

M. E.: Az a gond a big datával, hogy nem tudod, mennyit ér, amit megszereztél, ameddig nem találsz ki egy olyan módszert az adatok rendszerezésére, melynek segítségével értékelhető mintákat nyerhetsz.

A Facebook Connect és a hasonló eszközök, melyekkel a közösségi oldalakon megosztott adataikat használhatják a látogatók a regisztrációhoz, rendkívül hasznosak lehetnének a kiadók számára, ugyanakkor sok embert elriasztanak attól, hogy kipróbáljanak egy szolgáltatást. A tartalom személyre szabásának emellett az is gátat szab, hogy nem könnyű dolog a cikkeket a megszerzett információk alapján strukturálni.

A marketingesek számára viszont rendkívül nagy lehetőséget jelent az adatelemzés. Együtt dolgozunk például egy céggel, amely a követőinkhez hasonló felhasználókhoz juttatja el a hirdetéseinket a Twitteren. A segítségükkel olyan dolgokra jöttünk rá, amit csak a közösségi oldal szolgáltatását használva soha nem fedeztünk volna fel. Kiderült például, hogy a közönségünk körülbelül negyven százaléka szinte pont ugyanazokat a Twitter-profilokat követi.

hvg.hu: A túl korai regisztráció elriasztó lehet, ugyanakkor statisztikák szerint, ha megfelelő ponton, értékeket kínálva ajánlják fel a regisztráció lehetőségét a felhasználóknak, meg fogják adni az adataikat.

M. E.: Igen, ez biztos így van. Egy idő után ráadásul a tartalomszolgáltatók sem tudnak majd továbblépni, ha nem találják meg a módját annak, hogy jobban megismerjék a közönségüket. Ehhez elsősorban jobb és észrevétlenebb eszközökre lenne szükség.

A The Next Web blogján több tesztet is futtatunk, amelyekkel azt próbáljuk meg kideríteni, hogy a kérdőívek vagy az olyan megoldások segítségével juthatunk hasznosabb információkhoz, mint a Facebook Connect.

Azt, hogy milyen szoftvert érdemes használnod, elsősorban az dönti el, hogy milyen adatokra vagy kíváncsi. Az alkalmazás fejlesztése során például azért döntöttünk úgy, hogy a Facebook helyett a LinkedInt használjuk a regisztrációhoz, mert felmérések szerint a felhasználóknak csak egy kisebb része frissíti a foglalkozásával kapcsolatos információkat a Facebookon.

Pillanatkép az egyik TNW-konferenciáról
©

hvg.hu: Az alkalmazáson keresztül személyes információkat adnak meg a felhasználóitok, a kérdőíveken viszont az anonimitásukat megtartva nyilvánítanak véleményt. Szerinted a vállalkozások hogyan tudnák a legjobban összekapcsolni ezt a két fajta információforrást?

M. E.: Az alkalmazás felhasználóit azért tudjuk rávenni arra, hogy sokféle adatot megadjanak magukról, mert úgy érzik, hogy az eszköz a segítségükre lesz a konferencia során. Ugyanakkor valószínűtlennek tartom, hogy egy mikroszájton hajlandóak lennének végigcsinálni egy több lépcsőből álló regisztrációt, csak azért, hogy például kipróbálhassanak néhány játékot.

A lényeg, hogy értéket kell adnod az adatokért cserébe. Nem fognak regisztrálni a látogatóid, ha úgy látják, hogy csak a céged számára hasznos ez a folyamat.

hvg.hu: Az előnyöket, amit az adatok megadása jelenthet, sok cég nem kommunikálja megfelelően. Ha viszont sikerül nekik, sokat nyerhetnek a regisztrációs folyamattal.

M. E.: Igen, de csak abban az esetben, ha az adatokat megfelelően használják. Ismerek például egy holland céget, amely a The Next Web konferencián mutatkozott be korábban. Fotókönyvek készítésével foglalkoznak, és a vásárlóik legtöbb like-ot kapott képeit automatikusan egy albumba rendezik, amit megrendelhetnek tőlük. Egy év után azonban rájöttek, hogy nem mindig azok a legfontosabb képek az ügyfeleik számára, amelyeket a legtöbben kedvelnek.

hvg.hu: A Google és a Facebook is lehetőséget biztosít a hirdetések személyre szabására és ezeket a lehetőségeket ki is használják a cégek. Szerinted miért nem fordítanak legalább ugyanekkora figyelmet a tartalmaik személyre szabására?

M. E.: Azért van néhány cég, amelyik a tartalmait is megpróbálja az ügyfeleihez igazítani. Az Econsultancy hírlevél rendszere például figyelembe veszi a felhasználók reakcióit. Tehát például ha az olvasóik rákattintanák egy hírre, akkor több, ahhoz hasonló témáról kapnak majd értesítést.

Ugyanakkor egy ilyen rendszer felállítása sok munkával jár, mivel a felhasználókat és a tartalmakat is csoportosítani kell hozzá. A gyors megtérülésre koncentráló marketingosztályok pedig ritkán hajlandóak arra, hogy olyan kísérleteket végezzenek, amelyek tájékoztatást adhatnak egy új módszer értékéről.

hvg.hu: Mit gondolsz, a startupok hogyan találhatnák meg a legegyszerűbben az olyan vállalatokat, amelyek hajlandóak lennének kipróbálni a termékeiket?

M. E.: Ha kellő alapossággal végeznek kutatásokat, meg fogják találni azokat a cégeket, amelyeket érdekelheti a fejlesztésük. Ami nehézséget jelenthet számukra, az az, hogy a szoftveres szolgáltatások piaca rendkívül telített. Ahhoz, hogy egyáltalán esélyük legyen értékesíteni a terméküket, mindenképpen biztosítaniuk kell majd egy ingyenes próbaidőszakot, és gondoskodniuk arról, hogy ezen időszak alatt minden megfelelően működjön. Sajnos, a jó termék kifejlesztése önmagában már nem elegendő.

A szerzőről
Szántó Péter a SpringTab és Szanto.co alapítója. Digitális üzletfejlesztőként olyan vállalatokkal dolgozott együtt, mint a Time-Warner, a L’Oreal, az OTP, a Fashion Street és a TripTrotting. Előadóként vett részt a TEDxYouth-on, az RTL Klub első Startup és Közösségi média műsorának vezetője volt, rendszeres előadó a Kürt Akadémián és az Internet Hungary rendezvényén. A Forbes a 30 év alatti sikeres vállalkozók 30-as listájára is beválogatta.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Hahó Fészbukosok, megvan Orbán Viktor rinocéroszának a neve!

Hahó Fészbukosok, megvan Orbán Viktor rinocéroszának a neve!

Hiába az akár többmilliós itthoni fizetés, erre a munkára kevesen alkalmasak

Hiába az akár többmilliós itthoni fizetés, erre a munkára kevesen alkalmasak

Feltűnt már, mennyire megugrott a 90 év fölöttiek száma?

Feltűnt már, mennyire megugrott a 90 év fölöttiek száma?

Tudós állította, de hazugság, amit a női hisztériáról és a vibrátorról eddig mondtak

Tudós állította, de hazugság, amit a női hisztériáról és a vibrátorról eddig mondtak

Merkel bekeményített, Trump mosdatja, a japán csúcsmilliárdos ráfizethet a szaúdi trónörökös barátságára

Merkel bekeményített, Trump mosdatja, a japán csúcsmilliárdos ráfizethet a szaúdi trónörökös barátságára

A bankokat komoly felelősség terheli; de hol marad a forradalom? – interjú Dobó Mátyással

A bankokat komoly felelősség terheli; de hol marad a forradalom? – interjú Dobó Mátyással