Beckham a földön, de az angolok nyerő vörös mezében. Szín és energia © AP |
Angela Wright, az Oki Printing Solutions házi színszakértője a színek lélektanát kutató elismert pszichológus szerint a csapatok által viselt mezek színe számottevő hatást gyakorolhat a teljesítményükre.
A színek lélektana a pályán, de a civil életben is győztes receptet jelenthet sok olyan vállalkozás számára, amelyek kiaknázzák Angela Wright elméletét arról, hogy az emblémáikban, hirdetéseikben, illetve a kommunikáció más területén alkalmazott színek hatást gyakorolnak az ügyfeleikre.
Wright szerint bizonyos színek nagymértékben befolyásolhatják a játékosok energiaszintjét, az ellenfél reakcióit, sőt, még a szurkolók érzelmeit is. Azt mondja, hogy a francia csapat kiváló üzenetet küld ellenlábasainak, mert felszerelésük királykék, néhány vörös részlettel. A kék az elme színe, így az ellenfelet „idegileg kikészítheti”, mert azt sugallja, hogy stratégiailag alaposan átgondoltan játszik majd a csapat. Ez a gondolatébresztő szín, a vörös agresszivitásával és erejével társítva remek egyensúlyt teremt, minthogy azt fejezi ki, hogy a csapat nemcsak okos, de merész is.
Az üzleti világban sok vállalat választja a kéket vállalati színnek – különösen a technológiai-, illetve pénzügyi társaságok teszik ezt szívesen –, mivel ez a szín elősegíti az intellektus kisugárzását. Az IBM, a Dell és a Citibank a logikus, nyugodt szervezet ábrázolására használja a kék színt.
Wright úgy véli, hogy a Spanyol válogatott vörös-arany felszerelése is nyerő választás. Szerinte a vörös a fizikai erő színe, és mint ilyen, megfélemlíti majd az ellenfeleket. Sőt, a meleg sárgával társítva a Spanyol csapat a magabiztosság érzetét kelti majd.
Ugyanakkor a pszichológus arra int, hogy Anglia sikere a pályaválasztás szeszélyeitől függhet. Úgy véli, hogy az Angol válogatott fehér „hazai” meze passzívnak tűnhet a pályán, így csökkenti majd a csapat energiáját. Ugyanakkor „vendégmezük” vörös színe éppenséggel fokozza fizikai erejüket. A történelem igazolni látszik mindezt, hiszen Anglia legutóbb 1966-ban nyerte meg a Világbajnokságot, az idegenben viselt, győztes vörös mezükben.
A vörös szín serkentő erőteljessége olyan jelentős márkákat fogott meg, mint a Virgin, a Coca-Cola, vagy épp az Oki Printing Solutions, amelyek a vörössel energiát sugalmaznak, miközben megragadják vásárlóik figyelmét.
S bár a Hollandok narancssárga meze arra utal, hogy a válogatott szurkolói jól fogják érezni magukat, mégsem mondható különösen támogató színnek a csapat szempontjából. Wright szerint a Holland játékosok fokozott lelkesedéssel rohannak majd pályára, ám narancsszín mezük arra utal, hogy játékuk mögött nincsen valódi stratégia.
A színek sportban értelmezett lélektanáról így nyilatkozott a színkutató: „A csapat mezének színe drasztikus hatással lehet arra, ahogyan a focisták játszanak. Például a Manchester United az 1996-os évadban, idegenben szürke mezt használt, ez pedig az a szín, amely kivétel nélkül mindig kikezdi a játékosok önbizalmát, lényegében tehetetlenségre és vesztésre kárhoztatva őket! Ilyen érzésekkel aligha lehet eredményesen küzdeni a pályán. Nem kellett sokat várni, hogy lecseréljék, a csapat ugyanis egyetlen idegenben játszott meccsét sem tudta megnyerni ebben a mezben!
„Ám nem csak a labdarúgásban tapasztalható a színek hatása. A golfban jeleskedő Tiger Woods mindig vörös színű inget visel egy-egy bajnokság utolsó napján, ugyanis meg van róla győződve, hogy ebből meríti a győztes ütésekhez szükséges többlet energiát.”
Chris Wright, az Oki Printing Solutions Globális márkaigazgatója szerint: „Napjaink márka-központú gazdaságában a vállalkozások nem engedhetik meg maguknak, hogy ne legyenek pontosan tisztában azzal, amit vállalati színeik elárulnak róluk. Ezért jelent hatalmas lehetőséget a vállalkozásoknak sikereik fokozásában, ha veszik a fáradságot és megismerik az egyes színek lélektani hatását, hiszen így pontosan meg tudják jósolni, hogy vásárlóik miként reagálnak majd az emblémájukban, hirdetéseikben, illetve egyéb kommunikációjukban használt színekre.”
A csoport (Oldaltörés)
Mez | Ország | Felszerelés színei | Hatás |
| | | |
< /><><> | Németország | Fehér, vörös, sárga és fekete részletekkel | Ijesztő |
< /><><> | Costa Rica | Vörös, fehér részletekkel | Fizikai erő, józansággal szelídítve |
< /><><> | Lengyelország | Fehér, vörös részletekkel | Nem annyira erős, mint amilyen józan |
< /><><> | Ecuador | Sárga, kék és vörös részletekkel | Optimizmus, hatékonysággal és fizikai erővel egyensúlyban |
B csoport (Oldaltörés)
Mez | Ország | Felszerelés színei | Hatás |
| | | |
< /><><> | Anglia | Fehér, vörös és tengerészkék részletekkel | Fehér? Csak azt ne... a vörös, a kevéske tengerészkékkel erőt, tekintélyt ad |
< /><><> | Paraguay | Vörös és fehér csíkozott (50/50) | Mókás |
< /><><> | Trinidad és Tobago | Vörös, fekete és fehér részletekkel (2005) | Agresszív |
< /><><> | Svédország | Sárga, kék részletekkel (2005) | Kiegyensúlyozott – optimizmus és hatékonyság |
C csoport (Oldaltörés)
Mez | Ország | Felszerelés színei | Hatás |
| | | |
< /><><> | Argentína | Világoskék és fehér csíkozott (50/50) | Tisztesség és tisztaság (engem ugyan nem vernek át) J |
< /><><> | Elefántcsontpart | Narancssárga | Mókás |
< /><><> | Szerbia és Montenegro | Királykék, vörös és fehér részletekkel | Igen hatékony, egy kis fizikai erővel |
< /><><> | Hollandia | Narancssárga, fehér részletekkel | Mókás |
D csoport (Oldaltörés)
Mez | Ország | Felszerelés színei | Hatás |
| | | |
< /><><> | Mexikó | Sötétzöld, vörös és fehér részletekkel | Megnyugtató magabiztosság – érett, mégsem unalmas |
< /><><> | Irán | Fehér, zöld és vörös részletekkel | A zöld valószínűleg az Iszlám vallást tükrözi (hangsúlyozza?). A vörös az erő. |
< /><><> | Angola | Vörös, sárga és fekete részletekkel | „Óvatosan kezelendő!” |
< /><><> | Portugália | Bordó, zöld részletekkel | Minőségi, felsőbbrendű. |
E csoport (Oldaltörés)
Mez | Ország | Felszerelés színei | Hatás |
| | | |
< /><><> | Olaszország | Királykék, zöld és fehér részletekkel | Stratégiai gondolkodás és kiegyensúlyozottság |
< /><><> | Ghana | Fehér, zöld, vörös és sárga részletekkel | Minden lehetőséget lefed |
< /><><> | Egyesült Államok | Fehér, vörös és tengerészkék részletekkel | Pont olyan, mint Anglia – nacionalista? |
< /><><> | Csehország | Vörös, fehér részletekkel | Pont olyan, mint Costa Rica |
F csoport (Oldaltörés)
Mez | Ország | Felszerelés színei | Hatás |
| | | |
< /><><> | Brazília | Sárga, zöld részletekkel | Magabiztos és optimista |
< /><><> | Horvátország | Vörös és fehér kockás (50/50) | Erőteljes (kicsit agresszív) |
< /><><> | Ausztrália | Sárga (arany), zöld részletekkel | Ugyanaz, mint Brazília, de még kiadósabb |
< /><><> | Japán | Királykék, világoskék részletekkel | Nagyon hatékony – érzelemmentes |
G csoport (Oldaltörés)
Mez | Ország | Felszerelés színei | Hatás |
| | | |
< /><><> | Franciaország | Királykék, vörös részletekkel | Szerbia és Montenegróhoz hasonló |
< /><><> | Svájc | Vörös, fehér részletekkel | Ugyanaz, mint Csehország |
< /><><> | Dél-Korea | Vörös, fehér részletekkel | Megint csak ugyanaz |
< /><><> | Togo | Sárga, zöld részletekkel | Ugyanaz, mint Brazília |
H csoport (Oldaltörés)
Mez | Ország | Felszerelés színei | Hatás |
| | | |
< /><> | Spanyolország | Vörös, narancssárga részletekkel | Szenvedélyes és erős |
< /><> | Ukrajna | Sárga, zöld részletekkel | Megint csak ugyanaz |
< /><> | Tunézia | Fehér, vörös részletekkel | Ugyanaz, mint Lengyelország |
< /><> | Szaud Arábia | Fehér, zöld részletekkel | Tiszta, becsületes és biztató (a zöld valószínűleg itt is az Iszlám vallás) |