szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A vasárnap Permben történt légi katasztrófa okait vizsgáló bizottság még nem állapította meg egyértelműen a pilóták vétlenségét, de közben a lapok naponta közölnek szakértői nyilatkozatokat arról, hogy az egész orosz polgári légi közlekedés súlyos műszaki és szervezeti problémákkal küzd.

A permi repülőtér. Borus az orosz légiközlekedés ege
© world-airport-codes.com
Mivel a nyomozás még nem tisztázta a pilóták esetleges felelősségét, egyelőre ők és hozzátartozóik nem szerepelnek a károsultak listáján. Az illetékes ügyészségi szóvivő elmondta: addig nem tekinthetők károsultnak, amíg a vizsgálat minden kétséget kizáróan meg nem állapítja, hogy megtettek minden tőlük telhetőt és nem követtek el hibát. Ezzel kapcsolatban a Komszomolszkaja Pravda című lapban egy repülésbiztonsági szakértő elmondta: ettől az a nagyon rossz érzése támadt, hogy a nyomozás a közvéleményt abba az irányba akarja terelni, hogy a pilóták tehetnek mindenről.

Ismét nyilatkozott a lapnak Vlagyimir Geraszimov berepülő pilóta, aki maga is számos légi baleset vizsgálatában vett részt, s elmondta: a légi balesetek 80 százalékát a pilóták rovására írják, de az egyik általa vizsgált katasztrófa után több tucat komplett repülőgép-személyzetnek játszották le szimulátorban a baleset körülményeit, s egyetlen egy sem tudta megmenteni a gépét, vagyis lehetetlen volt megmenteni azt. Így a szakértők is gyakran hibáznak, amikor a pilótákat vádolják, s ezért ismétlődhetnek a katasztrófák. Hozzátette: ha helyes is a vizsgálat eredménye, akkor sincs kinek kidolgozni annak alapján a szükséges intézkedéseket, amíg öt főhatóság felügyeli a polgári repülést, és sürgette egy egységes felügyelet létrehozását.

A 88 emberéletet, köztük kilenc nyaralásból hazatérő teljes fiatal család életét követelő baleset kapcsán a Komszomolszkaja Pravda című lap szerdán szükségesnek tartotta egy interneten megjelent vélemény közlését. A szerző – aki neve mellőzését kérte – azt írta, hogy az orosz társaságok igyekeznek szabadulni a nagy fogyasztású az európai normánál zajosabb hajtóművekkel felszerelt hazai gépektől, s külföldön vesznek használtakat, mégpedig többnyire élettartamuk vége felé járókat. Takarékossági okból csak a feltétlenül szükséges javításokat végzik el rajtuk, s mivel az eredeti gyári alkatrészek egyébként is magas árát a hatalmas vámok a többszörösére növelik, gyakran Kínában készült alkatrészeket használnak. Ráadásul ezzel sikkasztani is lehet pénzt, ha a felhasznált kínai darabokat eredetieknek tüntetik fel. A szerelők kiképzése is sok kívánnivalót hagy maga után, többnyire csak a brigádvezetőnek van megfelelő képesítése, és ő adja tovább a tudását az irányítása alatt dolgozóknak.

Mások arra mutattak rá, hogy az új repülőgépekre is igen magas vámot kell fizetni, az európai normáknak megfelelő hazai gép pedig nincs a piacon, az ilyennek készülő Sukhoi Superjet 100 megjelenése a tervekhez képest késik. A Komszomolszkaja Pravda azt is felidézte, hogy Vlagyimir Putyin kormányfő már döntött a vámok kérdéséről, amikor leszögezte: az importot figyelemmel kell kísérni, és meg kell akadályozni, hogy az a hazai gyártókat károsítsa.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

A KrasAir tavaly óta nem fizeti az IL-repülőgépek lízingdíját

Az orosz Ilyushin Finance Co., repülőgépeket kölcsönbérletbe adó, túlnyomórészt állami tulajdonban lévő társaság visszakövetel két Il-96 típusú repülőgépet a KrasAir légitársaságtól, mivel az 2007 óta 18 millió dollár lízingdíjjal hátralékban van, jelentette pénteken a Kommerszant című orosz lap.

MTI Gazdaság

Tulajdonosváltás az AiRUnion megmentésére

Az AiRUnion szövetség, a Moszkva tulajdonában lévő Altlant-Szojuz, valamint az állami Rosszija, a Kavminvodavia, az Orenburgszkije Avialinyii és a Szaratovszkije Avialinyii légitársaságok összevonásával szándékozik új légitársaságot létrehozni a kormánnyal való egyeztetés nyomán a Rosztyechnologii állami vállalat, továbbá Moszkva város és a Krasznojarszki terület vezetése.

MTI Gazdaság

Az AiRUnion és az orosz légiközlekedés problémái

Az oroszországi repülőtereken továbbra is utasok ezrei – köztük sokan napokon át – várakoznak, hogy elinduljon elhalasztott járatuk, de az AiRUnion szövetség válsága lassan átterjed az egész polgári légi forgalomra.

MTI/hvg.hu Gazdaság

Az AiRUnion helyzete tovább romlik, már Putyin is beavatkozott

Az AiRUnion orosz légi szövetség gépei kedden megint nem tudtak elindulni számos repülőtérről üzemanyaghiány miatt. Vlagyimir Putyin orosz kormányfő úgy rendelkezett, hogy rendezzék a szövetség problémáit. Eközben a legnagyobb konkurensek gyakorlatilag már az AiRUnion útvonalhálózatán osztoznak, és úgy vélik, az AiRUnion ellen alighanem csődeljárás indul.

Hét nap gazdaság

Bajban az AiRUnion

Moszkvában már a kormány is foglalkozik a Malév-tulajdonos Borisz Abramovics nevével fémjelzett, öt légitársaságot...

MTI Gazdaság

Az AiRUnion a csőd szélén áll?

Az AiRUnion légi szövetség a csőd szélén áll – állapította meg pénteki számában az RBK Daily című üzleti napilap, s annak a gyanújának adott hangot, hogy a helyzetet a többségi magánrészvényesek idézték elő. Más lapok azonban arra hívták fel a figyelmet, hogy az orosz légi közlekedés több általános problémája – így a kerozin rendkívül magas ára is – hozzájárult a helyzet kialakulásához.