A Koenigsegg sportautó-gyár vásárolhatja meg a Saabot

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI

Előzetes megállapodást kötött a General Motors (GM) a Koenigsegg svéd sportautó gyártóval a Saab átvételéről. Bizonyosan nagy haszonnal járna, ha a teljesítmény lelke – ez az ä ngelholmi cég jelmondata – a felvásárlás után a Saabba is belészállna.

A GM Europe keddi közleménye szerint a Saab autógyár eladását a harmadik negyedév végéig lezárják. A megállapodásnak része egy 600 millió dolláros hitel, amelyet az Európai Fejlesztési Bank (EIB) biztosít svéd állami garanciavállalás mellett.

A svéd kormány ugyanakkor közölte, hogy a pénzügyi támogatás egyelőre nyitott kérdés. „Még nem tudjuk, hogy a Koenigsegg csoportnak lesz-e szüksége hitelre és garanciára" – nyilatkozott Joran Hagglund, az iparügyi minisztérium államtitkára.

A 3500 főt foglalkoztató Saab az utóbbi húsz évben csaknem egyfolytában veszteséges volt. Idén februárban csődvédelmet kért, áprilisban pedig a GM közölte, hogy már nyáron szeretné eladni a céget. Április közepéig húsz komoly érdeklődő jelentkezett. A tulajdonos tíz kiválasztott jelentkezővel tekintette át a Saab helyzetét, majd tovább szűkítették a kört és végül három partnerrel kezdődtek konkrét tárgyalások. Ezekről csak annyi jutott nyilvánosságra, hogy az olasz FIAT is a jelöltek között van.

Koenigsegg Quant. Nagyobb sebességre kapcsolnának a Saabbal
© Koenigsegg
A Koenigsegg nem nagy vállalat, 45 embert foglalkoztat, évente alig tucatnyi sportautót gyárt és szinte a semmiből lépett elő vásárlóvá. Elemzők szerint nem biztos, hogy a 15 éve alapított társaságnak megvan a hozzá képest óriási Saab működtetéséhez kellő szakismerete, és az sem teljesen biztos, hogy a két autógyártó illik egymáshoz.

Az első hírek a múlt héten jelentek meg arról, hogy a Koenigsegg szerezheti meg a Saabot. Egybehangzó svéd és norvég sajtóértesülések szerint az ügyletre a Koenigsegg Bard Eker dúsgazdag ipari formatervezővel társult, aki egyben a sportkocsigyártó cég legnagyobb részvényese 45 százalékos tulajdonrésszel.

A termelés folytatásához a Saabnak egymilliárd dollárra van szüksége, és évente 150 ezer autót kellene eladnia a gazdaságos működéshez, de ez már hosszú ideje nem sikerül. Tavaly világszerte 93 ezer Saab kelt el, idén az első öt hónapban ennek a felét sem sikerült megközelíteni. A társaság vesztesége becslések szerint idén 382 millió svéd korona lehet.