Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b5f9f72b-5b23-4455-82ea-b749f23cd202","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A záróvonallal nem is törődött.","shortLead":"A záróvonallal nem is törődött.","id":"20250522_Duvadkent-hajtott-keresztul-Erden-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5f9f72b-5b23-4455-82ea-b749f23cd202.jpg","index":0,"item":"2dd97b41-a617-4f1c-9bcb-5bee9d8b7bfa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_Duvadkent-hajtott-keresztul-Erden-video","timestamp":"2025. május. 22. 07:33","title":"Dúvadként hajtott át egy autós Érden, nem érdekelte más a forgalomban – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b369db11-a169-4e05-b505-00669c432942","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Microsoft addig nem akarja kiadni az iPhone-os Xbox alkalmazásboltot, amíg véglegessé nem válik, hogy nem kell az Apple-nek jutalékot fizetnie.","shortLead":"A Microsoft addig nem akarja kiadni az iPhone-os Xbox alkalmazásboltot, amíg véglegessé nem válik, hogy nem kell...","id":"20250522_apple-app-store-microsoft-xbox-alkalmazasbolt-jutalekfizetes-elofizetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b369db11-a169-4e05-b505-00669c432942.jpg","index":0,"item":"6f4f86c3-f259-460d-9613-6a013319fb05","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_apple-app-store-microsoft-xbox-alkalmazasbolt-jutalekfizetes-elofizetes","timestamp":"2025. május. 22. 11:03","title":"Az Xbox-használók isszák meg a levét a Microsoft szerint az Apple trükközésének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ff33a8c-e4f3-47bb-b6ea-c01de9905a94","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az ELMŰ Hálózati Kft. és az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. ellátási területén élő ügyfelek júniusban és júliusban változásokat tapasztalhatnak az ügyintézésben: hosszabb átfutási idők, a megszokottnál később érkező számlák várnak rájuk. Ennek oka, hogy az E.ON Hungária Csoport egységesíti informatikai rendszereit.","shortLead":"Az ELMŰ Hálózati Kft. és az E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. ellátási területén élő ügyfelek júniusban és...","id":"20250522_eon-egysegesiti-informatikai-rendszereit-atallas-elmu-ugyfelszolgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ff33a8c-e4f3-47bb-b6ea-c01de9905a94.jpg","index":0,"item":"5ebfcd8a-45c6-4142-bfe8-290ea6b76510","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_eon-egysegesiti-informatikai-rendszereit-atallas-elmu-ugyfelszolgalat","timestamp":"2025. május. 22. 10:31","title":"Heteken belül ön is megérezheti, hogy egységesíti informatikai rendszereit az E.ON","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bc2f053-5df5-407c-b923-87cea529984c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai asztrofizikusok a Jupiter holdjait vették figyelembe, hogy kiszámítsák, milyen lehetett az ősi bolygó közvetlenül a születése után.","shortLead":"Amerikai asztrofizikusok a Jupiter holdjait vették figyelembe, hogy kiszámítsák, milyen lehetett az ősi bolygó...","id":"20250522_jupiter-hold-amalthea-theba-bolygo-merete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bc2f053-5df5-407c-b923-87cea529984c.jpg","index":0,"item":"5d937f7c-c794-4d7b-9516-e546bc83cf13","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_jupiter-hold-amalthea-theba-bolygo-merete","timestamp":"2025. május. 22. 13:03","title":"„Megdöbbentőnek” mondják a tudósok a nyomokat, amiket a Jupiter körül találtak 4,5 milliárd év után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89e1f42c-4321-4732-a9d9-0b92e8fc0305","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Fiat Tris az olasz márka első háromkerekű villanyautója.","shortLead":"A Fiat Tris az olasz márka első háromkerekű villanyautója.","id":"20250522_12-loeros-cuki-aprosaggal-rukkolt-elo-a-fiat-tres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89e1f42c-4321-4732-a9d9-0b92e8fc0305.jpg","index":0,"item":"3a00ee15-f2af-4507-8bd9-0bb21f56d071","keywords":null,"link":"/cegauto/20250522_12-loeros-cuki-aprosaggal-rukkolt-elo-a-fiat-tres","timestamp":"2025. május. 22. 07:59","title":"12 lóerős cuki aprósággal rukkolt elő a Fiat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e93f2b5-e342-43e7-aa4e-c759b10e0b30","c_author":"HVG","category":"360","description":"Gépjárművek karbantartására hozott létre céget Scheer Sándor, a Market Építő egyik tulajdonosa.","shortLead":"Gépjárművek karbantartására hozott létre céget Scheer Sándor, a Market Építő egyik tulajdonosa.","id":"20250521_scheer-sandor-market","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e93f2b5-e342-43e7-aa4e-c759b10e0b30.jpg","index":0,"item":"1bca241f-2086-4638-9032-05c2c1c8c1d6","keywords":null,"link":"/360/20250521_scheer-sandor-market","timestamp":"2025. május. 23. 07:30","title":"Autómosókba fektet az ingatlanfejlesztő milliárdos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bed0837b-ee53-4682-b266-fd9c897b355b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A képzést nem egyetemen végezte, hanem egy négyéves tanfolyamon, de a Covid, a négy gyerek nevelése és a saját vállalkozás mellett hosszabb ideig tartott számára a teljesítése.","shortLead":"A képzést nem egyetemen végezte, hanem egy négyéves tanfolyamon, de a Covid, a négy gyerek nevelése és a saját...","id":"20250522_Kim-Kardashian-jogi-diplomat-szerzett-hat-ev-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bed0837b-ee53-4682-b266-fd9c897b355b.jpg","index":0,"item":"16552b87-e3b0-4b67-9e1b-31b82674054d","keywords":null,"link":"/elet/20250522_Kim-Kardashian-jogi-diplomat-szerzett-hat-ev-utan","timestamp":"2025. május. 22. 09:13","title":"Kim Kardashian jogi diplomát szerzett hat év után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"514ae8b3-ce8f-404d-921e-3706036ed693","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az együttes egyik tagját azért vádolták meg terrorbűncselekménnyel, mert a Hezbollah terrorszervezet zászlaját mutatta fel egy koncerten. Az együttes szerint csak el akarják hallgattatni őket, mert ők az igazat mondják.","shortLead":"Az együttes egyik tagját azért vádolták meg terrorbűncselekménnyel, mert a Hezbollah terrorszervezet zászlaját mutatta...","id":"20250522_Kneecap-terrorizmus-vadja-valasz-reakcio-hezbollah-hamasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/514ae8b3-ce8f-404d-921e-3706036ed693.jpg","index":0,"item":"6f6cb8e8-db27-4241-854a-5839861d77ff","keywords":null,"link":"/kultura/20250522_Kneecap-terrorizmus-vadja-valasz-reakcio-hezbollah-hamasz","timestamp":"2025. május. 22. 12:13","title":"A Kneecap a terrorizmus vádjáról: „Csak az a cél, hogy elhallgattassanak”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Előny a Nabuccónál, de a feltölthetőség fő probléma marad
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A Nabucco előnybe került az Oroszország által tervezett konkurens vezetékkel, a Déli Áramlattal szemben, de kulcsfontosságú probléma marad a gázzal történő megtöltése - írta a keddi orosz sajtó. Román lapkommentárok szerint a Nabucco olcsóbb ugyan, de több ismeretlen tényező övezi. A német lapok pedig "Európa harcol az energiabiztonságért", "Kis lépés előre" és ezekhez hasonló a címekkel számoltak be a Nabucco-megállapodás aláírásáról.
A Vedomosztyi szerkesztőségi cikkében úgy vélte, hogy a Nabucco és a Déli Áramlat közötti mérkőzésben az előbbi jutott előnyhöz. A lap emlékeztetett arra, hogy május elején Moszkva még sikert ünnepelt: az európai uniós (EU-) energetikai csúcson Kazahsztán, Türkmenisztán és Üzbegisztán nem írta alá a Nabucco megépítéséről szóló nyilatkozatot. Június végén a Gazprom orosz gázipari mamutvállalat pedig megállapodott Azerbajdzsánnal - a Nabucco potenciális szállítójával - kisebb mennyiségű azeri földgáz vásárlásáról, amit szintén az európai vezetéktervre mért jelképes csapásként értékeltek.
"Az erőviszonyok a továbbiakban is változhatnak, de a Gazprom céljai kevésbé tűnnek reálisnak, mint az EU céljai" - állapította meg a lap. Az újság szerint létezik politikai küzdelem a konkurens vezetékek körül: az EU gyengíteni igyekszik Oroszország és a Gazprom befolyását azzal, hogy diverzifikálja a szállításokat, az Egyesült Államok pedig ebben aktívan támogatja.
A Vedomosztyi egy másik cikkében Valerij Nyesztyerov szakértőt idézte, aki szerint a két vezeték egyikének a sikere azt jelenti, hogy a másikat (annak megvalósítását) elhalasztják, vagy csökken a jelentősége. És ha pár hónappal ezelőtt még vitathatatlannak tűnt a Déli Áramlat előnye, most meggyengült a helyzete - tette hozzá.
Egy másik elemző, Vlagyimir Milov úgy vélte, hogy a Nabucco (majdani) működtetői előre léptek a vezeték megtöltéséhez szükséges földgázforrások felkutatásában, de a vezeték feltölthetősége a Nabucco fő problémája marad.
A Kommerszant beszámolójának címében kiemelte, hogy a Nabucco létrejötte elkerülhetetlen, alcímében pedig hozzátette: az Egyesült Államok és Európa úgy véli, hogy a Nabucco-megállapodás aláírása a Déli Áramlatról történő lemondásra ösztönzi majd Oroszországot.
A lap szerint a kormányközi megállapodás aláírásával véget értek az EU és Törökország közötti "hosszú és gyötrő" tárgyalások, ám a Déli Áramlat eddig a stádiumig nem jutott el: máig nem írta alá a megvalósításról szóló egyezményt a terv kulcsfontosságú résztvevője, Olaszország.
Az újság szerint most még inkább nyilvánvaló: a Nabucco jelentősen megelőzi a Déli Áramlatot, mert maga mögött tudhatja gyakorlatilag egész Európa szilárd politikai támogatását, a Déli Áramlat hasonlóan szilárd támogatással azonban nem dicsekedhet. A lap a Nabucco fontos előnyének nevezte azt is, hogy már van hozzá pénz. A Déli Áramlat a Nabuccónál drágább projekt - 19-24 milliárd euróba kerülhet a Nabucco 7,9 milliárd eurós költségével szemben -, s az európai bankok eddig nem ígértek forrást az orosz vezeték megépítéséhez - jegyezte meg.
A Kommerszant kitért arra is, hogy Oroszország az elmúlt hónapokban intenzív tárgyalásokon próbálta lebeszélni Törökországot a Nabuccóban való részvételről és alternatív projekteket kínált számára, olyat mint a (Törökországig kiépült orosz) Kék Áramlat vezeték második ágának létrehozását. Recep Tayyip Erdogan török kormányfő azonban meglepetést okozott Oroszországnak azzal, hogy reményét fejezte ki: "egyszer orosz gázt is szállítanak majd Európába a Nabuccón". Szavait a lap úgy értelmezte, hogy Erdogan szerint Oroszország hamarosan lemond a Déli Áramlat megépítésének reményéről, s folytatódnak az ukrajnai gáztranzit körüli orosz nehézségek.
A Komszomolszkaja Pravda arról írt, hogy Moszkva ellen irányuló gázszövetséget kötöttek, s a Nabucco résztvevői nem rejtik véka alá: a projekt nem annyira gazdasági, mint politikai szempontból előnyös, arra hivatott ugyanis, hogy megfossza Moszkvát az Európába irányuló gázszállítások ellenőrzésétől.
A Rosszijszkaja Gazeta szerint a szakértők sokáig halva született tervnek tekintették a Nabuccót, most azonban változott a helyzet. A hivatalos lap idézte Rusztam Tankajev szakértőt, aki úgy vélte: azóta, hogy a Déli Áramlat áteresztő képességét az eredeti évi 30 milliárd köbméterről évi 60 milliárdra tervezték megnövelni, a Nabucco a Déli Áramlat közvetlen vetélytársává lépett elő. A két projekt egyikének pedig egyszerűen nincs hely: vagy a Nabuccót töltik meg gázzal, vagy a Déli Áramlatot - vélekedett.
A lap a Nabucco lehetséges földgázforrásait boncolgatva arra a következtetésre jutott, hogy az európai vezeték valószínűleg nem számíthat türkmén gáz átvételére, marad az azeri - amely csak harmada a Nabucco teljes kapacitásának -; emiatt sok szakértő kételkedik abban, hogy reális a Nabucco megvalósítása. A Nabuccóra mindazonáltal politikai okok miatt van szüksége Európának, s a vezeték kétségkívül megépülhet; ez esetben gondok adódhatnak a Déli Áramlat (gázzal történő) megtöltésével - tette hozzá.
Német és román lapok kommentárjai (Oldaltörés)
A bukaresti lapok Emil Boc román miniszterelnököt idézik, aki elmondta: Románia azért döntött úgy, hogy részt vesz a Nabucco vállalkozásban, mert a Nabucco megvalósítható, hatékony és kevésbé költséges a régióban tervezett többi gázvezetékhez képest.
A Curierul National című újság szerint Boc nyilvánvalóan a Déli Áramlatra utalt. A lap megjegyzi, hogy a kormányközi megállapodás aláírásával a Nabucco "erőteljesen" startolt az oroszok által tervezett vezetékkel folytatott versenyben.
A Cotidianul című napilap szerint Európa "üres csőről" írt alá megállapodást. Az újság elemzőkre hivatkozva azt írja, hogy Oroszország és Irán bevonása nélkül nincs semmilyen jövője a gázvezetéknek.
A lap szerint a Nabucco előnye a Déli Áramlattal szemben az, hogy szárazföldön épül, míg az oroszok által tervezett vezeték a Fekete-tenger alján halad majd körülbelül 900 kilométer hosszan. A lap ebből vezeti le a két vezeték megépítésének költségei közötti nagy különbséget, emlékeztetve arra, hogy a 7,9 milliárd euróra becsült Nabuccóhoz képest a Déli Áramlat finanszírozási szükségletét 10-19 milliárd euróra becsülik.
Az Evenimentul Zilei című napilap szerint a Nabucco számára "elkezdődött a visszaszámlálás". Ez az újság is megjegyzi, hogy a beruházás fő problémája a gázforrások megtalálása, amelyek megfelelő mennyiségű nyersanyaggal tudnák ellátni az évente 31 milliárd köbméter gáz szállítására tervezett vezetéket.
A Financial Times Deutschland hangsúlyozta: a "megaprojekt" célja az, hogy az energiaellátásban nagyobb függetlenséget biztosítsanak Európa számára Oroszországtól. Tisztázatlan azonban, honnan is érkezzen majd a földgáz a Nabuccóba, írta a lap. Megemlítette, hogy az előző napi aláírás idején több ország is szállításokat ígért, így kiemelte, hogy Irak évi 15 milliárd köbméter földgáz szállítását helyezte kilátásba a tranzitállam Törökország számára. Az iraki kormány mindeddig elutasította, hogy földgáz-termelésének egy részét a Nabucco számára lekösse, tette hozzá a lap.
Az újság emlékeztetett arra is, hogy Azerbajdzsán ugyancsak állást foglalt a vezeték mellett, és Erdogan török miniszterelnök Iránt is a lehetséges szállítók között említette. "A Nabucco esetében sikertörténetről van szó, ami rácáfol a kételkedőkre", idézte a lap a török kormányfőt.
A vezetéktársaság egyik tulajdonosa, az RWE német energiacég képviselője áttörésről beszélt a Financial Times Deutschlandnak. "Kötelező jogi kereteket hoztunk létre", idézte a lap az RWE szóvivőjét. Az újság szerint ugyanakkor változatlanul sok a kételkedő hang, és mindenekelőtt a szállítókra vonatkozóan. Ennek kapcsán a lap idézte a svéd uniós elnökség energiapolitikai tanácsadóját arról, hogy "továbbra sem tisztázott, milyen forrásból érkezik majd a földgáz".
A Handelsblatt számára a fő kérdés az, hogy vajon a milliárdos vállalkozás gazdaságilag keresztülvihető-e? Ennek kapcsán utalt arra, hogy szállítási szerződések egyelőre nincsenek, és a Kreml ott igyekszik akadályozni a Nabuccót, ahol tudja.
A lap szerint a potenciális szállításokkal kapcsolatban egyelőre csak szándéknyilatkozatok vannak, és a a törökországi tranzit díjában is meg kell még állapodni. "Brüsszelben ezért változatlanul erősek a kételyek az egész projekt megvalósíthatóságát illetően", állította a Handelsblatt, idézve egy neve elhallgatását kérő magas rangú diplomatát, aki szerint a vezeték terve még egyáltalán nem érkezett "végleges szakaszba". Az idézett diplomata ennek kapcsán arra utalt, hogy a tranzit fejében Törökország több feltételt is támaszt az EU-val szemben.
A lap ugyanakkor több európai bizottsági szakértőt idézett azzal kapcsolatosan is, hogy az iráni földgáz nélkül a terv aligha megvalósítható. Különböző nyugati konszernek képviselői ebből a célból már puhatolódzó tárgyalásokat kezdtek Teheránban, értesült a Handelsblatt, külön hangsúlyozva, hogy a Nabuccóval szembeni orosz "ellenszelet" a Déli Áramlat terve jelenti.
A Mol magyar olajtársaság Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató szerint semmilyen körülmények között sem kezd együttműködésbe az orosz Szurgutnyeftyegazzal, még ha ezért fel is kell áldoznia az ellenőrzést a Zapadno-Malobalikszkoje (ZMB) olajlelőhely felett, amelynek kitermelési engedélyét az ásványkincsekkel foglalkozó Rosznyedr állami ügynökség vissza kívánja vonni – írta szerdán a Vremja Novosztyej.
Türkmenisztán kész gázt elkülöníteni a Nabucco-gázvezeték számára - közölte pénteken a kormány ülésén Gurbanguly Berdimukhammedov türkmén elnök, akit az ITAR-TASZSZ hírügynökség idézett.
A Nabucco gázvezeték projektről szóló, július 13-án Ankarában aláírandó kormányközi megállapodás mellett magyar kezdeményezésre – a szándékok szerint – politikai nyilatkozatot is tesznek a résztvevők a szerződés mielőbbi ratifikálása érdekében – mondta el Bayer Mihály, a Nabucco projektért felelős magyar utazó nagykövet.
Oroszország újabb, ezúttal egészen sikeres kísérletet tett arra, hogy értelmetlenné tegye a nyugati országok által tervezett Nabucco gázvezetéket, írta kedden az orosz-azeri gázügylet kapcsán a Kommerszant című orosz lap, amelynek értesülése szerint Moszkva kész rekordárat fizetni az energiahordozóért.
A török energiaügyi miniszter szerint a jövőben akár Irán és Oroszország is adhat majd gázt az Európai Unió és az Egyesült Államok által támogatott Nabucco-gázvezetéknek, noha a terv célja éppen az, hogy csökkentse Európa energiafüggőségét az oroszoktól, Irán pedig egyelőre nem számít lehetséges partnernek.
Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.