Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"30616c3e-a2a2-4fe5-8088-842bf064741d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A gép felszállás után tett egy kört, majd visszatért a repülőtérre.","shortLead":"A gép felszállás után tett egy kört, majd visszatért a repülőtérre.","id":"20250613_bombafenyegetes-kenyszerleszallasair-india-repulogep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30616c3e-a2a2-4fe5-8088-842bf064741d.jpg","index":0,"item":"2963100f-44d9-47c4-9bb5-e1a7c4096954","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_bombafenyegetes-kenyszerleszallasair-india-repulogep","timestamp":"2025. június. 13. 09:51","title":"Bombafenyegetés miatt kényszerleszállást hajtott végre az Air India repülőgépe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6dc43cd5-f5f7-4e26-89e3-3b369a8331d1","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Nem kell nukleáris szennyezéstől tartani Irán szerint az Izrael által indított támadások következményeként. Az IDF újabb iráni katonai vezetőket ölt meg, és az atomtudós, valamint civil áldozatok száma is egyre nő. Teherán kemény választ adott szombatra virradóra, több száz drónt és rakétát küldött Izrael felé, és bár ezek többségét az izraeli légvédelem ártalmatlanította, szombaton már halálos áldozatokról és több tucatnyi sérültről adtak hírt. ","shortLead":"Nem kell nukleáris szennyezéstől tartani Irán szerint az Izrael által indított támadások következményeként. Az IDF...","id":"20250614_Iran-Izrael-haboru-tamadas-dron-raketa-percrol-percre-elo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6dc43cd5-f5f7-4e26-89e3-3b369a8331d1.jpg","index":0,"item":"8b2026af-94ec-40cc-b62f-544ea6b83ced","keywords":null,"link":"/vilag/20250614_Iran-Izrael-haboru-tamadas-dron-raketa-percrol-percre-elo-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 06:39","title":"Teherán a Hormuzi-szoros lezárását fontolgatja, megszólalt Netanjahu – a háború második napja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a6055a8-305d-451c-b2a3-68634c59ffb1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Hyundai Ioniq 6 N a Tesla Model 3 Perforance legújabb kihívójának ígérkezik.","shortLead":"A Hyundai Ioniq 6 N a Tesla Model 3 Perforance legújabb kihívójának ígérkezik.","id":"20250613_650-loero-ime-a-hyundai-ioniq-6-n-legujabb-elektromos-sportszedan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a6055a8-305d-451c-b2a3-68634c59ffb1.jpg","index":0,"item":"df1a5cba-9343-47ca-9372-e09cb3d84907","keywords":null,"link":"/cegauto/20250613_650-loero-ime-a-hyundai-ioniq-6-n-legujabb-elektromos-sportszedan","timestamp":"2025. június. 13. 07:59","title":"Íme a Hyundai 650 lóerős legújabb elektromos sportszedánja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62ac46a7-45b1-4cfe-bb11-2cceabf9728d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az ELTE Kémiai Intézetének tudósai olyan módszert dolgoztak ki, amely segítségével a műhelyekben és az iparban dolgozó szakemberek időt és pénzt spórolhatnak a mesterséges anyagok (például gyógyszerek, műanyagok) kifejlesztése során.","shortLead":"Az ELTE Kémiai Intézetének tudósai olyan módszert dolgoztak ki, amely segítségével a műhelyekben és az iparban dolgozó...","id":"20250613_anyagkutatas-anyagtudomany-elte-uj-modszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62ac46a7-45b1-4cfe-bb11-2cceabf9728d.jpg","index":0,"item":"8a303bc4-4329-4d6d-91bf-2b2a6e5f209e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_anyagkutatas-anyagtudomany-elte-uj-modszer","timestamp":"2025. június. 13. 17:03","title":"Kosz, nem: magyar kutatók megoldásával készülhetnek gyorsabban az új gyógyszerek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"372e5f7a-bf3a-49e8-bb3d-090f22b8aa67","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hongkongi kutatók állítják, hogy az alvás közbeni memóriamanipuláció innovatív módon segíthet kezelni a traumákat és az érzelmi szorongásokat.","shortLead":"Hongkongi kutatók állítják, hogy az alvás közbeni memóriamanipuláció innovatív módon segíthet kezelni a traumákat és...","id":"20250614_alvas-kozbeni-pozitiv-emlekerosites-emlektorles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/372e5f7a-bf3a-49e8-bb3d-090f22b8aa67.jpg","index":0,"item":"2e0d1587-173c-42e6-9276-f052c34807df","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_alvas-kozbeni-pozitiv-emlekerosites-emlektorles","timestamp":"2025. június. 14. 08:03","title":"Emléktörlés alvás közben? Ez még jól jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de43afe3-1039-4cd9-bb15-4236ed731f82","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Wikipédia szerkesztőinek finoman szólva sem tetszett, hogy az alapítvány a mesterséges intelligenciával foglaltatná össze a szócikkeket a felhasználók számára.","shortLead":"A Wikipédia szerkesztőinek finoman szólva sem tetszett, hogy az alapítvány a mesterséges intelligenciával foglaltatná...","id":"20250613_wikimedia-foundation-wikipedia-szocikk-osszefoglalasa-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de43afe3-1039-4cd9-bb15-4236ed731f82.jpg","index":0,"item":"53b57310-83b0-4c53-bf6c-e6e4ca233752","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_wikimedia-foundation-wikipedia-szocikk-osszefoglalasa-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. június. 13. 12:03","title":"Rápróbált a Wikipédia a mesterséges intelligenciára, de visszafelé sült el a dolog","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c1e08162-1458-417c-9ec0-c4d9fc9c3246","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Huszonnégy vizsgált ország közül tizenkilencben a többség bizalmatlan az amerikai elnökkel.","shortLead":"Huszonnégy vizsgált ország közül tizenkilencben a többség bizalmatlan az amerikai elnökkel.","id":"20250613_pew-research-kozvelemeny-kutatas-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c1e08162-1458-417c-9ec0-c4d9fc9c3246.jpg","index":0,"item":"14892d8c-4a61-4db1-b2e6-5c1f3725901d","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_pew-research-kozvelemeny-kutatas-donald-trump","timestamp":"2025. június. 13. 14:40","title":"Pew Research: Magyarország azon kevesek közé tartozik, ahol az emberek többsége bízik Trumpban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0ad2de6-c81e-4190-9633-d1b822b8af9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szinte mindenki tisztában van a dohányzás (az alkohol, az ultrafeldolgozott élelmiszerek) káros egészségügyi hatásaival, azonban vannak olyan mögöttes, elsősorban anyagi érdekek, amelyek fittyet hányva az emberek egészségére, erőltetik ezeket a termékeket. Ennek érdekében akár a független kutatókat is támadják.","shortLead":"Szinte mindenki tisztában van a dohányzás (az alkohol, az ultrafeldolgozott élelmiszerek) káros egészségügyi...","id":"20250614_fuggetlen-kutatok-zaklatasa-iparagi-erdekek-donanyipar-ultrafeldolgozott-elelmiszerek-alkohol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0ad2de6-c81e-4190-9633-d1b822b8af9e.jpg","index":0,"item":"ff7c2365-7c75-4039-85c0-bb41f1c5311e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_fuggetlen-kutatok-zaklatasa-iparagi-erdekek-donanyipar-ultrafeldolgozott-elelmiszerek-alkohol","timestamp":"2025. június. 14. 12:03","title":"Nikotinnácik vagytok: így támadják be a dohányzás vagy az alkohol hatásairól író kutatókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Előny a Nabuccónál, de a feltölthetőség fő probléma marad
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A Nabucco előnybe került az Oroszország által tervezett konkurens vezetékkel, a Déli Áramlattal szemben, de kulcsfontosságú probléma marad a gázzal történő megtöltése - írta a keddi orosz sajtó. Román lapkommentárok szerint a Nabucco olcsóbb ugyan, de több ismeretlen tényező övezi. A német lapok pedig "Európa harcol az energiabiztonságért", "Kis lépés előre" és ezekhez hasonló a címekkel számoltak be a Nabucco-megállapodás aláírásáról.
A Vedomosztyi szerkesztőségi cikkében úgy vélte, hogy a Nabucco és a Déli Áramlat közötti mérkőzésben az előbbi jutott előnyhöz. A lap emlékeztetett arra, hogy május elején Moszkva még sikert ünnepelt: az európai uniós (EU-) energetikai csúcson Kazahsztán, Türkmenisztán és Üzbegisztán nem írta alá a Nabucco megépítéséről szóló nyilatkozatot. Június végén a Gazprom orosz gázipari mamutvállalat pedig megállapodott Azerbajdzsánnal - a Nabucco potenciális szállítójával - kisebb mennyiségű azeri földgáz vásárlásáról, amit szintén az európai vezetéktervre mért jelképes csapásként értékeltek.
"Az erőviszonyok a továbbiakban is változhatnak, de a Gazprom céljai kevésbé tűnnek reálisnak, mint az EU céljai" - állapította meg a lap. Az újság szerint létezik politikai küzdelem a konkurens vezetékek körül: az EU gyengíteni igyekszik Oroszország és a Gazprom befolyását azzal, hogy diverzifikálja a szállításokat, az Egyesült Államok pedig ebben aktívan támogatja.
A Vedomosztyi egy másik cikkében Valerij Nyesztyerov szakértőt idézte, aki szerint a két vezeték egyikének a sikere azt jelenti, hogy a másikat (annak megvalósítását) elhalasztják, vagy csökken a jelentősége. És ha pár hónappal ezelőtt még vitathatatlannak tűnt a Déli Áramlat előnye, most meggyengült a helyzete - tette hozzá.
Egy másik elemző, Vlagyimir Milov úgy vélte, hogy a Nabucco (majdani) működtetői előre léptek a vezeték megtöltéséhez szükséges földgázforrások felkutatásában, de a vezeték feltölthetősége a Nabucco fő problémája marad.
A Kommerszant beszámolójának címében kiemelte, hogy a Nabucco létrejötte elkerülhetetlen, alcímében pedig hozzátette: az Egyesült Államok és Európa úgy véli, hogy a Nabucco-megállapodás aláírása a Déli Áramlatról történő lemondásra ösztönzi majd Oroszországot.
A lap szerint a kormányközi megállapodás aláírásával véget értek az EU és Törökország közötti "hosszú és gyötrő" tárgyalások, ám a Déli Áramlat eddig a stádiumig nem jutott el: máig nem írta alá a megvalósításról szóló egyezményt a terv kulcsfontosságú résztvevője, Olaszország.
Az újság szerint most még inkább nyilvánvaló: a Nabucco jelentősen megelőzi a Déli Áramlatot, mert maga mögött tudhatja gyakorlatilag egész Európa szilárd politikai támogatását, a Déli Áramlat hasonlóan szilárd támogatással azonban nem dicsekedhet. A lap a Nabucco fontos előnyének nevezte azt is, hogy már van hozzá pénz. A Déli Áramlat a Nabuccónál drágább projekt - 19-24 milliárd euróba kerülhet a Nabucco 7,9 milliárd eurós költségével szemben -, s az európai bankok eddig nem ígértek forrást az orosz vezeték megépítéséhez - jegyezte meg.
A Kommerszant kitért arra is, hogy Oroszország az elmúlt hónapokban intenzív tárgyalásokon próbálta lebeszélni Törökországot a Nabuccóban való részvételről és alternatív projekteket kínált számára, olyat mint a (Törökországig kiépült orosz) Kék Áramlat vezeték második ágának létrehozását. Recep Tayyip Erdogan török kormányfő azonban meglepetést okozott Oroszországnak azzal, hogy reményét fejezte ki: "egyszer orosz gázt is szállítanak majd Európába a Nabuccón". Szavait a lap úgy értelmezte, hogy Erdogan szerint Oroszország hamarosan lemond a Déli Áramlat megépítésének reményéről, s folytatódnak az ukrajnai gáztranzit körüli orosz nehézségek.
A Komszomolszkaja Pravda arról írt, hogy Moszkva ellen irányuló gázszövetséget kötöttek, s a Nabucco résztvevői nem rejtik véka alá: a projekt nem annyira gazdasági, mint politikai szempontból előnyös, arra hivatott ugyanis, hogy megfossza Moszkvát az Európába irányuló gázszállítások ellenőrzésétől.
A Rosszijszkaja Gazeta szerint a szakértők sokáig halva született tervnek tekintették a Nabuccót, most azonban változott a helyzet. A hivatalos lap idézte Rusztam Tankajev szakértőt, aki úgy vélte: azóta, hogy a Déli Áramlat áteresztő képességét az eredeti évi 30 milliárd köbméterről évi 60 milliárdra tervezték megnövelni, a Nabucco a Déli Áramlat közvetlen vetélytársává lépett elő. A két projekt egyikének pedig egyszerűen nincs hely: vagy a Nabuccót töltik meg gázzal, vagy a Déli Áramlatot - vélekedett.
A lap a Nabucco lehetséges földgázforrásait boncolgatva arra a következtetésre jutott, hogy az európai vezeték valószínűleg nem számíthat türkmén gáz átvételére, marad az azeri - amely csak harmada a Nabucco teljes kapacitásának -; emiatt sok szakértő kételkedik abban, hogy reális a Nabucco megvalósítása. A Nabuccóra mindazonáltal politikai okok miatt van szüksége Európának, s a vezeték kétségkívül megépülhet; ez esetben gondok adódhatnak a Déli Áramlat (gázzal történő) megtöltésével - tette hozzá.
Német és román lapok kommentárjai (Oldaltörés)
A bukaresti lapok Emil Boc román miniszterelnököt idézik, aki elmondta: Románia azért döntött úgy, hogy részt vesz a Nabucco vállalkozásban, mert a Nabucco megvalósítható, hatékony és kevésbé költséges a régióban tervezett többi gázvezetékhez képest.
A Curierul National című újság szerint Boc nyilvánvalóan a Déli Áramlatra utalt. A lap megjegyzi, hogy a kormányközi megállapodás aláírásával a Nabucco "erőteljesen" startolt az oroszok által tervezett vezetékkel folytatott versenyben.
A Cotidianul című napilap szerint Európa "üres csőről" írt alá megállapodást. Az újság elemzőkre hivatkozva azt írja, hogy Oroszország és Irán bevonása nélkül nincs semmilyen jövője a gázvezetéknek.
A lap szerint a Nabucco előnye a Déli Áramlattal szemben az, hogy szárazföldön épül, míg az oroszok által tervezett vezeték a Fekete-tenger alján halad majd körülbelül 900 kilométer hosszan. A lap ebből vezeti le a két vezeték megépítésének költségei közötti nagy különbséget, emlékeztetve arra, hogy a 7,9 milliárd euróra becsült Nabuccóhoz képest a Déli Áramlat finanszírozási szükségletét 10-19 milliárd euróra becsülik.
Az Evenimentul Zilei című napilap szerint a Nabucco számára "elkezdődött a visszaszámlálás". Ez az újság is megjegyzi, hogy a beruházás fő problémája a gázforrások megtalálása, amelyek megfelelő mennyiségű nyersanyaggal tudnák ellátni az évente 31 milliárd köbméter gáz szállítására tervezett vezetéket.
A Financial Times Deutschland hangsúlyozta: a "megaprojekt" célja az, hogy az energiaellátásban nagyobb függetlenséget biztosítsanak Európa számára Oroszországtól. Tisztázatlan azonban, honnan is érkezzen majd a földgáz a Nabuccóba, írta a lap. Megemlítette, hogy az előző napi aláírás idején több ország is szállításokat ígért, így kiemelte, hogy Irak évi 15 milliárd köbméter földgáz szállítását helyezte kilátásba a tranzitállam Törökország számára. Az iraki kormány mindeddig elutasította, hogy földgáz-termelésének egy részét a Nabucco számára lekösse, tette hozzá a lap.
Az újság emlékeztetett arra is, hogy Azerbajdzsán ugyancsak állást foglalt a vezeték mellett, és Erdogan török miniszterelnök Iránt is a lehetséges szállítók között említette. "A Nabucco esetében sikertörténetről van szó, ami rácáfol a kételkedőkre", idézte a lap a török kormányfőt.
A vezetéktársaság egyik tulajdonosa, az RWE német energiacég képviselője áttörésről beszélt a Financial Times Deutschlandnak. "Kötelező jogi kereteket hoztunk létre", idézte a lap az RWE szóvivőjét. Az újság szerint ugyanakkor változatlanul sok a kételkedő hang, és mindenekelőtt a szállítókra vonatkozóan. Ennek kapcsán a lap idézte a svéd uniós elnökség energiapolitikai tanácsadóját arról, hogy "továbbra sem tisztázott, milyen forrásból érkezik majd a földgáz".
A Handelsblatt számára a fő kérdés az, hogy vajon a milliárdos vállalkozás gazdaságilag keresztülvihető-e? Ennek kapcsán utalt arra, hogy szállítási szerződések egyelőre nincsenek, és a Kreml ott igyekszik akadályozni a Nabuccót, ahol tudja.
A lap szerint a potenciális szállításokkal kapcsolatban egyelőre csak szándéknyilatkozatok vannak, és a a törökországi tranzit díjában is meg kell még állapodni. "Brüsszelben ezért változatlanul erősek a kételyek az egész projekt megvalósíthatóságát illetően", állította a Handelsblatt, idézve egy neve elhallgatását kérő magas rangú diplomatát, aki szerint a vezeték terve még egyáltalán nem érkezett "végleges szakaszba". Az idézett diplomata ennek kapcsán arra utalt, hogy a tranzit fejében Törökország több feltételt is támaszt az EU-val szemben.
A lap ugyanakkor több európai bizottsági szakértőt idézett azzal kapcsolatosan is, hogy az iráni földgáz nélkül a terv aligha megvalósítható. Különböző nyugati konszernek képviselői ebből a célból már puhatolódzó tárgyalásokat kezdtek Teheránban, értesült a Handelsblatt, külön hangsúlyozva, hogy a Nabuccóval szembeni orosz "ellenszelet" a Déli Áramlat terve jelenti.
A Mol magyar olajtársaság Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató szerint semmilyen körülmények között sem kezd együttműködésbe az orosz Szurgutnyeftyegazzal, még ha ezért fel is kell áldoznia az ellenőrzést a Zapadno-Malobalikszkoje (ZMB) olajlelőhely felett, amelynek kitermelési engedélyét az ásványkincsekkel foglalkozó Rosznyedr állami ügynökség vissza kívánja vonni – írta szerdán a Vremja Novosztyej.
Türkmenisztán kész gázt elkülöníteni a Nabucco-gázvezeték számára - közölte pénteken a kormány ülésén Gurbanguly Berdimukhammedov türkmén elnök, akit az ITAR-TASZSZ hírügynökség idézett.
A Nabucco gázvezeték projektről szóló, július 13-án Ankarában aláírandó kormányközi megállapodás mellett magyar kezdeményezésre – a szándékok szerint – politikai nyilatkozatot is tesznek a résztvevők a szerződés mielőbbi ratifikálása érdekében – mondta el Bayer Mihály, a Nabucco projektért felelős magyar utazó nagykövet.
Oroszország újabb, ezúttal egészen sikeres kísérletet tett arra, hogy értelmetlenné tegye a nyugati országok által tervezett Nabucco gázvezetéket, írta kedden az orosz-azeri gázügylet kapcsán a Kommerszant című orosz lap, amelynek értesülése szerint Moszkva kész rekordárat fizetni az energiahordozóért.
A török energiaügyi miniszter szerint a jövőben akár Irán és Oroszország is adhat majd gázt az Európai Unió és az Egyesült Államok által támogatott Nabucco-gázvezetéknek, noha a terv célja éppen az, hogy csökkentse Európa energiafüggőségét az oroszoktól, Irán pedig egyelőre nem számít lehetséges partnernek.