szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Elutasította az Opel autógyár állami támogatását szerda délután a német gazdasági miniszter. A kancellár, Angela Merkel szerint azonban még nem mondták ki az utolsó szót.

A korábbi hírek még arról szóltak, hogy a kormány csütörtökre halasztotta a döntést, és Angela Merkel kancellár válságtanácskozást hívott össze. Nem sokkal később viszont már azt közölték, hogy Rainer Brüderle liberális gazdasági miniszter a kormány nevében elutasította az Opel anyavállalata, a General Motors által előterjesztett, 1,1 milliárd eurós állami támogatási kérelmet. 

A hírek szerint a kormány illetékes bizottsága nem tudott megállapodni a segélykérelemről, és ennek nyomán a miniszterre  bízta a döntést. Brüderle pedig az állami támogatás elutasítása mellett foglalt állást. A miniszter nyilatkozatában  kijelentette, hogy nehéz döntésről volt szó, mert munkahelyek sorsa forog kockán. Az Opelnek nyújtandó állami támogatás ugyanakkor az autóipari  ágazatban súlyos versenytorzulásokhoz vezethetne - érvelt Brüderle, azt hangoztatva, hogy a gyár szanálását az anyavállalat General Motorsnak saját erőből kell elvégeznie. 

Merkel: még nincs döntés

Gazdasági miniszterének, az Opel állami támogatását hivatalos nyilatkozatban elutasító Rainer Brüderlének ellentmondva Angela Merkel szerda este azt hangsúlyozta, hogy az ügyben még nem mondták ki az utolsó szót. A konzervatív kancellár megerősítette: csütörtökre hivatalába kérette a németországi Opel-üzemeket működtető négy tartomány miniszterelnökeit annak megvitatására, hogy milyen módon lehet megsegíteni az Opelt. Merkel elismerte, hogy a koalíciós partner FDP más véleményen van. "Azt hiszem, egyértelmű, hogy a koalíción belül eltérnek a vélemények ebben a kérdésben" - fogalmazott a kancellár, aki egyben a konzervatív CDU elnöke is. A német kancellár hozzátette még, hogy "mindez nemcsak tegnap óta van így". A Brüderle által bejelentett döntés ezt erősíti meg -  jelentette ki Merkel.

A német kormányzati döntés megfigyelők szerint befolyásolhatja a több európai országban - köztük Magyarországon is - gyártó üzemeket működtető, nagy hagyományokkal rendelkező, de  mintegy két éve óta súlyos szerkezeti, illetve pénzügyi gondokkal küszködő Opel jövőjének alakulását. A nehéz helyzethez jelentősen hozzájárult az amerikai anyavállalat korábbi válsága, mindennek ellenére a General Motors úgy döntött, hogy megtartja, illetve szanálja az Opelt. A szanálás költségei az amerikai konszern hivatalos közlése szerint 3,7 milliárd eurót tesznek ki, és ebből az utóbbi időben talpra állt General Motors 1,9 milliárdot állna.

A cég arra számított, hogy a fennmaradó 1,8 milliárd eurót - hitelek, illetve garanciavállalás formájában - közösen azok az európai országok fedezik, ahol Opel-üzemek vannak. Németországtól állami garanciavállalás formájában 1,1 milliárd eurót kért, mivel a mintegy 50 ezer európai alkalmazott fele a négy német gyárban - Rüsselsheimben, Bochumban, Kaiserslauternben és Eisenachban - működik. A General Motors  korábban közvetve azzal fenyegetőzött, hogy a németországi üzemek közül egy, vagy kettő a bezárás sorsára juthat, ha a német kormány elutasítja a támogatást.

Szerda esti értesülések szerint a Brüderle által bejelentett döntés nem jelenti azt, hogy a németországi Opelt teljes mértékben magára hagyják. Merkel kancellár, a konzervatív CDU elnöke állítólag azon fáradozik, hogy a németországi üzemeket működtető tartományok - Hessen, Rajna-Pfalz, Türingia és Észak-Rajna-Vesztfália - bevonásával, illetve az Európai Beruházási Bank közreműködésével szülessék valamifajta alternatív megoldás. A kancellár érzékeny helyzetben van azért is, mert a választási kampányban a 25 ezer németországi munkahely megőrzésére tett ígéretet. 

Megfigyelők arra is felhívták a figyelmet: az Opel támogatási ügye újabb szakítópróbát jelenthet a koalíciós pártok között. A liberális FDP mindeddig határozottan ellenezte az állami támogatást, több vezető konzervatív politikus pedig a segély mellett foglalt állást. 

A legnagyobb németországi gyár, a rüsselsheimi üzemi tanácsa szégyenletesnek nevezte a gazdasági miniszter döntését. Érthetetlennek nevezte, hogy a német kormány -  több más európai kormánnyal ellentétben - az állami támogatás elutasítása mellett döntött. A tanács ugyanakkor reményét fejezte ki, hogy tartományok nem hagyják magukra az Opel németországi alkalmazottait. 

A General Motors európai igazgatója csalódottságának adott hangot a német elutasítás miatt, és azt hangoztatta, hogy ezek után felülvizsgálják a szanálási tervet. Korábban az amerikai anyavállalat azt közölte, hogy a csaknem 50 ezer európai munkahelyből mintegy 8 ezret szüntet meg, és ebből körülbelül 4 ezret Németországban. Megfigyelők szerint a mostani döntés nyomán  ennél jóval több németországi munkahely szűnhet meg.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!