Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1b3aed6c-3152-416e-b120-3298604c04aa","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A nyolcadik helyen zárta a világbajnokságot a magyar férfi kézilabda-válogatott, amely kedden drámai végjátékban vesztette el a negyeddöntőt. Juhász Istvánnal, a szövetség sportszakmai igazgatójával néztük végig, mi működött, mi kevésbé, és miben kell fejlődnie a csapatnak, hogy elkerülje a hasonlóan fájdalmas vereségeket.","shortLead":"A nyolcadik helyen zárta a világbajnokságot a magyar férfi kézilabda-válogatott, amely kedden drámai végjátékban...","id":"20250129_magyar-ferfi-kezilabda-valogatott-chema-rodriguez-negyeddonto-elemzes-juhasz-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b3aed6c-3152-416e-b120-3298604c04aa.jpg","index":0,"item":"fa73ddc1-de85-495b-bf86-86861c43e698","keywords":null,"link":"/sport/20250129_magyar-ferfi-kezilabda-valogatott-chema-rodriguez-negyeddonto-elemzes-juhasz-istvan","timestamp":"2025. január. 29. 19:45","title":"Kézilabda-vb: „Most leszedik Chema Rodríguezről a keresztvizet, de ő nem tud gólt lőni a játékosai helyett”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cd4176b-0e76-4318-b1f2-b5f916b870f7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A szombathelyi születésű Schäfer jelenleg a berlini Union középpályása.","shortLead":"A szombathelyi születésű Schäfer jelenleg a berlini Union középpályása.","id":"20250130_Schafer-Andras-valogatott-kozeppalyas-bevasarolta-magat-a-Szombathelyi-Haladasba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cd4176b-0e76-4318-b1f2-b5f916b870f7.jpg","index":0,"item":"63eec2e4-c88d-4543-8a57-37ec769d53aa","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_Schafer-Andras-valogatott-kozeppalyas-bevasarolta-magat-a-Szombathelyi-Haladasba","timestamp":"2025. január. 30. 18:08","title":"Schäfer András válogatott középpályás bevásárolta magát a Szombathelyi Haladásba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nagyjából négy hetet kellett várni 2025 első súlyos hibájára az Apple operációs rendszereiben – a jó hír, hogy már a hibajavítás is megérkezett hozzá. ","shortLead":"Nagyjából négy hetet kellett várni 2025 első súlyos hibájára az Apple operációs rendszereiben – a jó hír, hogy már...","id":"20250129_apple-veszfrissites-hibajavitas-iphone-ipad-mac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58.jpg","index":0,"item":"2d2ef6b0-a89c-40c9-a9c5-f7a8d1040f82","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_apple-veszfrissites-hibajavitas-iphone-ipad-mac","timestamp":"2025. január. 29. 15:03","title":"Vészfrissítés jött az Apple eszközeihez – iPhone, iPad, Mac és sok más is érintett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6232ee07-7322-43cf-874e-1e534288d42c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hadházy Ákos szerint a NAV először elutasította a feljelentését, de a panasza után mégis nyomozást indítottak.","shortLead":"Hadházy Ákos szerint a NAV először elutasította a feljelentését, de a panasza után mégis nyomozást indítottak.","id":"20250129_hadhazy-akos-integritas-hatosag-nav-gondosora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6232ee07-7322-43cf-874e-1e534288d42c.jpg","index":0,"item":"258089a6-852c-4079-a0c0-71c41a3a6b07","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_hadhazy-akos-integritas-hatosag-nav-gondosora","timestamp":"2025. január. 29. 14:37","title":"Hadházy: Az Integritás Hatóság és a NAV is vizsgálja a Gondosóra-ügyet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"A magyar gazdaság két évig stagnált a kifutópályán, de most már „nagyobb” növekedési pályára vált – ígéri a nemzetgazdasági miniszter. Ugyanezt ígéri már évek óta, de mindig közbejött valami: az aszály, a viszály, az infláció, a szankciók, a németek. Idén újra az infláció jöhet közbe, lakossági fogyasztás nélkül ugyanis nem nagyon lesz növekedés, márpedig magas infláció mellett nem nő érdemben a lakossági fogyasztás. De már akkor sem, ha a lakosság csak úgy érzi, hogy magas az infláció. ","shortLead":"A magyar gazdaság két évig stagnált a kifutópályán, de most már „nagyobb” növekedési pályára vált – ígéri...","id":"20250130_2024-gdp-nagy-marton-novekedesi-palya-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f.jpg","index":0,"item":"b907290b-ab13-4fc1-9f18-ea9b2a095883","keywords":null,"link":"/360/20250130_2024-gdp-nagy-marton-novekedesi-palya-inflacio","timestamp":"2025. január. 30. 13:00","title":"Nagy Márton ledobta a humorbombát a magyar gazdaságra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3104f57d-ed1a-4d90-8cd8-3f3f3640db93","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók az 1980-as évek óta rögzítik a tengerek felszínének hőmérsékletét, és kiderült, az elmúlt negyven évben 400 százalékkal gyorsult a melegedés üteme.","shortLead":"Brit kutatók az 1980-as évek óta rögzítik a tengerek felszínének hőmérsékletét, és kiderült, az elmúlt negyven évben...","id":"20250129_globalis-felmelegedes-tenger-felszin-homerseklet-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3104f57d-ed1a-4d90-8cd8-3f3f3640db93.jpg","index":0,"item":"96ef0011-a6bb-48b5-a6e8-7ef114b9fa81","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_globalis-felmelegedes-tenger-felszin-homerseklet-klimavaltozas","timestamp":"2025. január. 29. 20:03","title":"Megdöbbentő mértékben melegszik a tengerek felszíne, már kongatják a vészharangokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc230d78-8de6-40e4-89f3-03aaac2041cf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ha az ön Garmin órája sem tölt be, nincs egyedül: rengetegen szembesülnek a problémával. Jó hír, hogy már a gyártó is felismerte a hibát.","shortLead":"Ha az ön Garmin órája sem tölt be, nincs egyedül: rengetegen szembesülnek a problémával. Jó hír, hogy már a gyártó is...","id":"20250130_garmin-okosorak-kek-haromszog-problema-lefagyas-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc230d78-8de6-40e4-89f3-03aaac2041cf.jpg","index":0,"item":"c3875527-0061-43f1-b770-b20fa1ff3ad3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250130_garmin-okosorak-kek-haromszog-problema-lefagyas-megoldas","timestamp":"2025. január. 30. 11:33","title":"Sorra fagynak le a Garmin okosórái – megszólalt a gyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19a02c03-c76a-4324-9cda-09e089cef6ab","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Sőt, senkitől: a kormány gyorsan kapcsolt, és eltakarította korábbi belepiszkálását a Btk.-ba. ","shortLead":"Sőt, senkitől: a kormány gyorsan kapcsolt, és eltakarította korábbi belepiszkálását a Btk.-ba. ","id":"20250130_alkotmanybirosag-buncselekmeny-covid-igazolvany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19a02c03-c76a-4324-9cda-09e089cef6ab.jpg","index":0,"item":"c4e9690b-5a71-4d18-bbf1-255365605002","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_alkotmanybirosag-buncselekmeny-covid-igazolvany","timestamp":"2025. január. 30. 12:30","title":"Alkotmányos-e bűncselekménynek nyilvánítani, ha valaki visszaél az oltási igazolvánnyal? Nem az Ab-tól fogjuk megtudni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár az ősszel Fellegi Tamás egyszer már lefújta, a MÁV-Start Zrt. idei üzleti tervében mégis szerepel egy 190 milliárd forintos motorvonat-beszerzés.
2013-tól 2015-ig összesen 190 milliárd forintot költene új motorvonat-beszerzésre a MÁV-Start Zrt. A MÁV Zrt. igazgatósága elé január közepén került – a hvg.hu birtokában lévő – beruházási terv tanúsága szerint jövőre 34,48, a következő évben 127,34, három év múlva pedig 28 milliárd forintot irányoztak elő a tenderre.
A forrást az EU közlekedési beruházások finanszírozására biztosított Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) pályázatai jelentenék. Ugyanebből a keretből tervezte finanszírozni Monszpart Zsolt is, a MÁV-Start azóta távozott vezérigazgatója a tavaly szeptember 3-án bejelentett 200 milliárdos tendert is.
Szolnoki érdekek
A 70 elővárosi és 18 távolsági viszonylatban is bevethető motorvonat beszerzésének ötletét a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot (NFM) vezető Fellegi Tamás októberben lefújta, mondván, hogy sem a BKV, sem pedig a MÁV fejlesztéseire nincs elegendő keret. A több százmilliárdos igénnyel szemben a jelenlegi uniós költségvetési ciklusban „mindössze” 98 milliárd forint fordítható a városi és elővárosi közlekedésre.
A hvg.hu értesülései szerint az sem volt mellékes, hogy a KÖZOP-pályázatok jelentős – akár 50 százalékos – önrészt is feltételeznek. Vagyis a korábban 200 milliárdos összköltségvetésű tenderből a magyar államnak, vagy a részkonszolidáció után sem túl acélos „hitelképességű” MÁV-nak is ki kellene vennie a részét.
Köszönjük, Szolnok!
Túry Gergely
Decemberre azonban változott a helyzet. Az iparági szereplők által a fejlesztések kerékkötőjének aposztrofált Fellegit Németh Lászlóné váltotta a bársonyszékben. Információink szerint ezzel több minisztériumi vezető is önállósodott. Mások mellett a szolnoki érdekekért – így a svájci Stadler Bussnang AG szolnoki gyárépítéséért, vagy a MÁV Gépészet Zrt. megerősítéséért – már alpolgármesterként erősen lobbizó Hegmanné Nemes Sára, az NFM vagyonpolitikáért felelős államtitkára.
Az ő pozícióját erősítette, hogy a MÁV tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. öttagú igazgatóságának tavaly októbertől tagja Mészáros Karina, aki korábban a vagyonpolitikáért felelős államtitkárság főosztályvezetőjeként közvetlen beosztottja volt Hegmannénak. (Az öt évre kinevezett Mészáros a többletfeladataira hivatkozó, és így a tisztséget nem vállaló Erdei Tamást, az MKB napokban lemondott elnök-vezérigazgatóját váltotta. A kormányváltás után a MÁV Zrt. élére kinevezett Szarvas Ferenc igazgatósági mandátuma egyébként május 31-én jár le).
A MÁV Zrt. Fellegi leköszönését követően újra napirendre vette a motorvonat-beszerzést - dacára annak, hogy az ősz eleji tendert viharos sebességgel meghirdető Monszpart Zsolt időközben távozott a cég éléről. Monszpart búcsúját egyesek épp a pályázat rossz kommunikációjával magyarázzák. Mások a MÁV-csoporton belüli hatalmi konfliktusokat vélik felfedezni a kenyértörés hátterében, a hvg.hu-nak nyilatkozó Szarvas Ferenc ugyanakkor koncepcionális eltérésekről beszélt. A hvg.hu birtokában lévő 2012-es üzleti terv mindenesetre két forgatókönyvet vázol fel. Az egyikben szerepel a motorvonat-tender, a másikban nem.
Függő játszma
Kormányzati döntés függvénye, hogy lesz-e motorvonat-tender. A kérdés a következő hetekben eldőlhet – fogalmazott a hvg.hu-nak a kétféle szcenáriót tartalmazó üzleti tervről Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. A tavalyi működési költségeken közel 12 milliárdot spóroló, korábban az Államadósság Kezelő Központot vezető menedzser hangsúlyozta, hogy így vagy úgy, de a gördülő állomány fejlesztésére mindenképp szükség van. A motorvonat-beszerzésekkel a vasúttársaság InterCity (IC) kocsik gyártási projektjét is futtatja.
Bombardier-mozdony
MTI / Máthé Zoltán
A MÁV Gépészet még tavaly fogott bele IC+ címen a prototípusok előkészítésébe, és a tervek szerint idénre el is készül két mintadarab. Gyártási tapasztalatait több, a hazai vasútfejlesztésekben érdekelt cég is felajánlotta. Jelentkezett például a MÁV-val közös járműjavítóban is érdekelt kanadai Bombardier is. Orbán Péter, a 25 százalék erejéig állami kézben lévő Bombardier MÁV Kft. frissen kinevezett vezetője a hvg.hu-nak elmondta, hogy az óránként 140-200 kilométeres sebességre kalibrált kocsik gyártásához felajánlották a szakmai tapasztalataikat.
A MÁV elképzelései között szerepel 30 éves, lengyel gyártású vasúti kocsik harmadik generációs (3G) IC-kké való átépítése is. Orbán ebben is az együttműködés híve, mivel a Bombardier 2008 végén, illetve 2009 elején már leszállított tíz ilyen kocsit a vasúttársaságnak. A 3G IC pályáztatása a hírek szerint márciusban indulhat.
A másik nagy iparági szereplő, a Stadler egyelőre kivár. A cég abban érdekelt, hogy a MÁV-on belüli, a mozdonyvontatta szerelvények kontra motorvonatok ellentétpárral fémjelzett belharcban az utóbbi megoldás győzzön. A Stadler nyerte egyébként a 2005-ös Flirt-gate néven elhíresült nagy motorvonattendert, amit most Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos is górcső alá vett.
A svájci cég legutóbb az év elején a GYSEV négy motorvonatra kiírt pályázatán vett részt: más nem is nyújtotta be a jelentkezését. Az, hogy lesz-e a MÁV-Startnak is motorvonat-tendere, a kormány szándékán túlmenően nem kevésébé attól is függ, hogy Brüsszel valóban befagyasztja-e a Magyarországnak szánt kohéziós alapokat, vagy sem.