Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"42a3c7f7-b494-484f-b4d3-7cf62569ed9a","c_author":"HVG","category":"360","description":"Jászberényi Sándor a kétezres évtized közepe óta többnyire Egyiptomban él.","shortLead":"Jászberényi Sándor a kétezres évtized közepe óta többnyire Egyiptomban él.","id":"20250418_hvg-Az-iro-sajat-kezeben-Cosmopolit-Kiado-Jaszberenyi-Sandor-Gulyas-David","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42a3c7f7-b494-484f-b4d3-7cf62569ed9a.jpg","index":0,"item":"53f34006-2ad0-4fea-b7a0-145b99c14bf2","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-Az-iro-sajat-kezeben-Cosmopolit-Kiado-Jaszberenyi-Sandor-Gulyas-David","timestamp":"2025. április. 18. 10:45","title":"Könyvkiadót indított az egyik legismertebb magyar haditudósító","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8664fbe3-7604-4074-8fb9-4d75d6252fcf","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"A mesterséges intelligencia akár emberek életét is erősen befolyásolhatja. Mégsem biztos, hogy az EU új szabályai teljesen kezelhetővé teszik a kockázatokat. Lehet, hogy a piac, a fegyverkezés, netán hatalmi érdekek felülírják a brüsszeli jogszabályt.","shortLead":"A mesterséges intelligencia akár emberek életét is erősen befolyásolhatja. Mégsem biztos, hogy az EU új szabályai...","id":"20250419_ai5-eu-ai-act-mesterseges-intelligencis-unios-szabalyozasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8664fbe3-7604-4074-8fb9-4d75d6252fcf.jpg","index":0,"item":"31ed4ca1-2b58-4199-b937-7182a2155407","keywords":null,"link":"/360/20250419_ai5-eu-ai-act-mesterseges-intelligencis-unios-szabalyozasa","timestamp":"2025. április. 19. 13:00","title":"Ember és gép: ki ellenőriz kit az EU-ban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13043463-ba8f-406f-a8d9-dc34b9ac83ae","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Szabálytalan módon, a kongresszus értesítése és a határidők betartása nélkül vehették le Rogán Antalt az USA szankciós listájáról – mutatta be két ellenzéki szenátor.","shortLead":"Szabálytalan módon, a kongresszus értesítése és a határidők betartása nélkül vehették le Rogán Antalt az USA szankciós...","id":"20250419_Rogan-Antal-szankcio-lista-torvenyserto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13043463-ba8f-406f-a8d9-dc34b9ac83ae.jpg","index":0,"item":"d512123c-4436-4c2f-811e-51cc67bc3e7c","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_Rogan-Antal-szankcio-lista-torvenyserto","timestamp":"2025. április. 19. 12:26","title":"Törvényt sértve vehették le Rogán Antalt a szankciós listáról két amerikai szenátor szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A német médium szerint vannak olyan pontok, ahol Magyar álláspontja ugyanolnya problémás, mint Orbáné. ","shortLead":"A német médium szerint vannak olyan pontok, ahol Magyar álláspontja ugyanolnya problémás, mint Orbáné. ","id":"20250418_magyar-peter-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c469123b-3633-4926-8e4b-2e3a6a35cb90.jpg","index":0,"item":"061c9032-d293-4101-b7da-ed014a5a340c","keywords":null,"link":"/360/20250418_magyar-peter-orban-viktor","timestamp":"2025. április. 18. 09:00","title":"Magyar Péter sikerességének titkát fejtegeti a Deutsche Welle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Bloomberg úgy tudja, hogy az amerikai vezetés vizsgálja a lehetőséget. ","shortLead":"A Bloomberg úgy tudja, hogy az amerikai vezetés vizsgálja a lehetőséget. ","id":"20250419_krim-oroszorszag-resze-elismeres-ukrajna-donald-trump-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38d1fe86-c854-42ba-ab9d-08934b0dfba8.jpg","index":0,"item":"2a504cb7-022f-4c38-b253-dca7be69c5f3","keywords":null,"link":"/vilag/20250419_krim-oroszorszag-resze-elismeres-ukrajna-donald-trump-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. április. 19. 12:58","title":"Trumpék nyitottak arra, hogy a Krímet Oroszország részének ismerjék el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Mentőhelikopter is érkezett a helyszínre.","shortLead":"Mentőhelikopter is érkezett a helyszínre.","id":"20250418_Dugo-utlezaras-M7-es-autopalya-forgalom-utvonal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c.jpg","index":0,"item":"e2e4791d-c7f2-47b5-b6b6-7f1da7913bbe","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Dugo-utlezaras-M7-es-autopalya-forgalom-utvonal","timestamp":"2025. április. 18. 15:10","title":"Baleset miatt lezárták az M7-es autópályát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf","c_author":"Ballai Vince, Fülöp István ","category":"360","description":"Végre ráébredt a kormány, mekkora veszéllyel járhat a ragadós száj- és körömfájás. A kártalanítást egyelőre csak ígéri, de a terelést már elkezdte.","shortLead":"Végre ráébredt a kormány, mekkora veszéllyel járhat a ragadós száj- és körömfájás. A kártalanítást egyelőre csak ígéri...","id":"20250419_hvg-szaj-es-koromfajas-virus-dogkutak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf.jpg","index":0,"item":"91981dad-09d0-4f9e-8b0c-0c3fc93f2074","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-szaj-es-koromfajas-virus-dogkutak","timestamp":"2025. április. 19. 08:30","title":"Nemigen van biztosításuk az állattartóknak a száj- és körömfájásra, az állam viszont csak ígérget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20692fab-5fe0-40ae-b384-ebed886018b0","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Meier Krisztina „nyúlsuttogó”, az Első Nyúlmentő Alapítvány elnöke nem mindennapi munkát végez: nyulakat ment, szállásol el, valamint békít ki. Mikor és miért kerülnek utcára a húsvétkor még ma is tömegesen felvásárolt nyulak, mire számítson az a felelős gazda, aki nyúltartásra adja a fejét, és mikor kell közbelépni, ha elhagyatottnak látszó kisnyúllal találkozunk a természetben?","shortLead":"Meier Krisztina „nyúlsuttogó”, az Első Nyúlmentő Alapítvány elnöke nem mindennapi munkát végez: nyulakat ment...","id":"20250419_nyulsuttogo-meier-krisztina-husvet-ajandek-allatvedelem-kornyezet-budapest-panzio-allatorvos-hazi-kedvenc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20692fab-5fe0-40ae-b384-ebed886018b0.jpg","index":0,"item":"2d0e60e0-b931-4155-a1ed-140c3f4f78ed","keywords":null,"link":"/360/20250419_nyulsuttogo-meier-krisztina-husvet-ajandek-allatvedelem-kornyezet-budapest-panzio-allatorvos-hazi-kedvenc","timestamp":"2025. április. 19. 19:30","title":"„Olyan jó látni a nyuszikat szerelembe esni” – egy nyúlsuttogó mindennapjai a nagyvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Orbánék brüsszeli fiaskója még a panellakóknak is fájhat
szerző:
Bogár Zsolt - Kovács Ildikó
Tetszett a cikk?
Az Európai Bizottság nagyjából annyi pénzt venne el, mint amennyit a kormány maga is átcsoportosított volna a kohéziós pénzekből energiahatékonysági programokra. A 495 millió euró nagyjából annyit jelentene, mintha visszavennék a 4-es metró uniós támogatásának hatvan százalékát vagy nem épülhetne át a Szajol-Püspökladány vasútvonal.
Nagyságrendileg annyi pénzt akar felfüggeszteni az Európai Bizottság (EB) a Magyarországnak járó kohéziós alapokból, mint amennyit maga a magyar kormány is át kívánt csoportosítani azokon a fejlesztési programokon belül, melyek forrásai éppen a kohéziós alapok.
Tavaly a kormány azért kezdeményezte ezt, mert úgy látta, hogy a forrásokhoz kapcsolódó projektek nem haladnak, és záros határidőn belül nincs is esély befejezésükre. Ezzel a lépéssel valójában azt próbálta a kormány elérni, hogy a már egyszer felcímkézett uniós pénzek ne vesszenek el a számunkra. Az EB így a korlátozás mértékét tekintve azzal büntetne, mintha nem engedné az Új Széchenyi-terv korrekciójának egy részét végrehajtani.
Mahinációk a közlekedési pénzekkel
Formálisan tavaly decemberben jelent meg az a kormányhatározat, amely más átcsoportosítások mellett a Közlekedés Operatív Programból (Közop) 123 milliárdot rendel a Környezetvédelem és Energetika Operatív Programba (Keop) energiahatékonyság javítását szolgáló projektekre. 20,7 milliárdot pedig a Közop-on belül csoportosít át városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztésére. Ez a 138,6 milliárd nagyságrendileg megegyezik azzal, amit az EB zárolna a kohéziós alapokból.
Orbán és Barroso: inkább átcsoportosítanánk, mint veszni hagyjuk
AP / Yves Logghe
Az EB szerdai döntésével ugyanis a kohéziós alapokból jövő évben esedékes 1,714 milliárd eurós nemzeti támogatásunk közel harmadát, 495 millió eurót befagyasztaná, ami 280 forintos árfolyamon számolva – amilyen árfolyamon egyébként a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tervezett – 138,6 milliárdnak felel meg.
Itt most csak a kohéziós alapok által finanszírozott programokon belüli átcsoportosításokról beszélünk. A kormány ugyanis ugyanebben a kormányhatározatban a Közopból a Regionális Operatív Programba (ROP) is átirányított energiahatékonyság növelése céljából 40 milliárdot. De mivel itt két alap (a Közop és az Európai Regionális Fejlesztési Alap) közötti átcsoportosításról van szó, ehhez a Bizottság támogatását külön is meg kell nyerni. Ennek nincs adminisztratív akadálya, de az ügy még nem zárult le.
Vas és beton
A Közop és a Keop projektjeit a kohéziós alapok biztosítják: nagy, kiemelt infrastrukturális beruházásokat szoktak ezeken keresztül támogatni, melyek fő kedvezményezettjei állami infrastruktúra-fejlesztő cégek, közlekedési és közműtársaságok vagy beruházó önkormányzatok. A célok között pedig a közút, a vasút és a vízi közlekedés, valamint a városi közlekedés fejlesztése, illetve nagy közműberuházások (pl. a dél-budai szennyvíztisztító) találhatók. Ahogy egyik forrásunk mondta: a kohéziós alapokat betonban és vasban szokták számolni.
A már említett kormánydöntés értelmében a közop-os átcsoportosítások keretében 55 milliárdot pakoltak át a nemzetközi vasúti és vízi úti elérhetőségek javítására szolgáló kalapból, 60 milliárdot a városi közösségi közlekedés javítására szánt pénzekből és 40 milliárdot a térségi elérhetőség javítására kalibrált összegből. (Ezeket a célokat hívja az uniós szakzsargon prioritásnak.) Az átcsoportosítások nagyságrendje jelzi, mennyire félrement a tervezés, illetve nem tudott megbirkózni az intézményrendszer a végrehajtással.
Magyarország egyébként a felzárkózó országok közül meglehetősen rossz hatékonysággal használta fel a közlekedésfejlesztésre szolgáló forrásokat, köztudottan ezek a kiemelt beruházások (lásd: 4-es metró, a MÁV hálózatfejlesztése) haladtak előre a leglassabban. Így ha valóra válna a fenyegetés, akkor paradox módon az átlagos felhasználási mutatók még javulnának is, a kormánynak pedig nem kell azon törnie a fejét, hogy mivel magyarázza, miért nem sikerült ezeket a forrásokat támogatott programokkal felszívni. „Nem miattunk vész el a pénz, hanem elvették tőlünk” – mondhatják majd.
Szigetelésre, fűtéskorszerűsítésre is kevesebb juthat
Mivel a Közopból 120 milliárd egyenesen a Keop „hatékony energiafelhasználás” nevű prioritásába került át, a szankció életbeléptetésével igencsak elképzelhető, hogy a lakossági és intézményi energiatakarékossági és hatékonysági projektekre nem lesz pénz. Olyanokra, amelyek esetében a pályázatok kiírása után szinte napokon belül elfogy a pénz (panel- és családi házak szigetelése, nyílászárócserék, fűtési rendszerek stb. korszerűsítének támogatása). Ezek egyébként alapját jelentették volna annak is, hogy a kormány ezen szektoron keresztül is növelje a foglalkoztatottságot és támogassa a kis- és közepes vállalkozásokat (kkv).
Egy vasútvonal-felújítással kevesebb
A pénzügyi következmények a 2013-as új kötelezettségvállalásokra érvényesek csak: vagyis azokra a támogatásokra, amelyekről a kormányzati közreműködő szervezet jövőre írna alá a szerződést a végső kedvezményezettel, akinek 2015-ig kellene végrehajtania a vállalt programot. Mivel részletfizetésekben történő utófinanszírozásról van szó, így ez a pénz 2014-15-ben hiányozna a rendszerből.
495 millió euróból (138, 6 milliárd forint) egyébként nagyon sok mindenre futna, elég, ha csak néhány, az Európai Unió kohéziós alapjából finanszírozott nagyobb beruházásra gondolunk. A kiemelt programok közül csak a 4-es metróhoz nyújtott támogatás teljes összege (261 milliárd Ft) jóval magasabb ennél és a Szajol-Püspökladány vasútvonal felújításra fordítandó kohéziós támogatás (140 milliárd Ft) feleltethető meg neki nagyjából.
A miskolci villamosvonal modernizációjának teljes költsége 42,6 milliárd forint (152,2 millió euró), amelyhez 42,6 milliárd forinttal járult hozzá az Európai Unió. (Ebből felújítják és meghosszabbítják a már meglévő vonalat, illetve új villamoskocsikat is beszereznek.) A készülő M43-as autópálya nyomvonala Szegedtől a román határállomásig 56,3 milliárd forintos fejlesztési támogatást kapott. A Budapestet elkerülő M0-s körgyűrű déli szakasza pedig 107 milliárdot: ezzel végre kikerülhetővé válna a főváros. A Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár közötti vasútvonal átépítésének első ütemére 119,18 milliárd forint, a Budapest-Lőkösháza-vonal felújítására pedig 100,8 milliárd forint jön a kohéziós alapokból.
4-es metró: a legviszontagságosabb kohéziós program
MTI
Nem az anyagi következmények a legsúlyosabbak
„Igazából nem a materiális következményei a legkárosabbak ennek a folyamatnak, hanem az, hogy egyáltalán eljutottunk idáig, és Magyarország szolgáltathatja a precedenst arra, hogy egy országgal szemben a kohéziós alapok kötelezettségvállalásait felfüggesszék” – mondta a hvg.hu-nak Magyari Donát közösségi fejlesztési szakértő. Szerinte ugyanakkor intelligens tervezéssel, a pályázati keretek racionalizálásával és a pályázatok korábban történő lezárásával zökkenőmentesen kezelhető a forrásmegvonás. Ha egyáltalán megtörténik. Szerinte Olli Rehn pénzügyi biztos szavai is arra utaltak, hogy Magyarország rövid időn belül eleget tesz az elvárásoknak, és nem fut végig ez a döntés.
Balás Gábor, a Hétfa Elemző Központ ügyvezetője, korábban az NFÜ főosztályvezetője szerint ebben a költségvetési periódusban a kohéziós alap vonatkozásában jelenleg a szankciónál nagyobb kihívás, hogy a folyó fejlesztési programokat mind időre megvalósítsák. Nagyobb új beruházásra már egyébként sincs idő szerződni, mert az ilyesmi előkészítése hosszú időt vesz igénybe. Így gondot jelenthet az is, hogy az EB a 4-es Metró 2007 és 2010 közötti közbeszerzéseinek ellenőrzése közben a kifizetések egy részét megtagadta.
Ezeket a közösségi pénzeket más célra elvben elkölthetnénk, és erre fel is állítottak egy tartaléklistát, de 2013 után már csak kevés idő áll rendelkezésre a támogatás felhasználására. A Közopból történt átcsoportosítások az energiahatékonyság növelésére például azért is tűnhettek jó megoldásnak, mert viszonylag széles kört elérve, relatíve gyorsan lehet rajtuk keresztül forrásokat lekötni. A szankció hatályba lépéséig még hátravan az Európai Tanács március döntése, utána pedig még több hónap 2013 januárjáig. Balás úgy véli, amennyiben az EU/IMF-tárgyalások sikerrel lefolynak, az elegendő jelzés lehet az EB-nek is a szankció feloldására.