Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f2828f6d-76cc-447b-9dca-e3fb1dec94fa","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Egy légügyi tanácsadó került az élére.","shortLead":"Egy légügyi tanácsadó került az élére.","id":"20250115_hvg-cegvilag-allam-a-szakmaban-Uj-ceget-alapitott-a-kormany-a-repter-uzemeltetesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2828f6d-76cc-447b-9dca-e3fb1dec94fa.jpg","index":0,"item":"d2b46e59-3908-4744-95a0-afeced59a2fb","keywords":null,"link":"/360/20250115_hvg-cegvilag-allam-a-szakmaban-Uj-ceget-alapitott-a-kormany-a-repter-uzemeltetesere","timestamp":"2025. január. 29. 15:02","title":"Új céget alapított a kormány a reptér üzemeltetésére, Nagy Márton lett a gazdája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5402dbe6-f2b0-4e60-ac82-db0c164b2a78","c_author":"HVG","category":"360","description":"Hajnóczy Péter A halál kilovagolt Perzsiából című művének feldolgozásában három alakban jelenik meg az író.","shortLead":"Hajnóczy Péter A halál kilovagolt Perzsiából című művének feldolgozásában három alakban jelenik meg az író.","id":"20250130_hvg-A-Halal-kilovagolt-Perzsiabol-Hajnoczy-Peter-Katona-Jozsef-Szinhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5402dbe6-f2b0-4e60-ac82-db0c164b2a78.jpg","index":0,"item":"c358a57f-7150-4d4d-8a26-e8052504be0b","keywords":null,"link":"/360/20250130_hvg-A-Halal-kilovagolt-Perzsiabol-Hajnoczy-Peter-Katona-Jozsef-Szinhaz","timestamp":"2025. január. 30. 18:30","title":"Az 1970-es évek „itt úgysem változik semmi” korát idézi a Katona új darabja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"227fc3ee-000f-4473-a4b0-ea8a5b4942a7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Bár benne van a nevében, a földimogyoró mégsem mogyoró. De akkor milyen rokonságban áll a két növény, és milyen hasonlóan megtévesztő zöldségeket és gyümölcsöket ismerünk még?","shortLead":"Bár benne van a nevében, a földimogyoró mégsem mogyoró. De akkor milyen rokonságban áll a két növény, és milyen...","id":"20250129_foldimogyoro-gyumolcs-vagy-zoldseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/227fc3ee-000f-4473-a4b0-ea8a5b4942a7.jpg","index":0,"item":"a9afd14e-3730-482c-9ed4-a1bb6f761fb9","keywords":null,"link":"/elet/20250129_foldimogyoro-gyumolcs-vagy-zoldseg","timestamp":"2025. január. 29. 06:01","title":"Micsoda a földimogyoró, ha nem mogyoró?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4a09469-5197-4693-b5ba-f1b32c834d28","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ) szerint az áruházlánc lemaradhat a a munkavállalókért folyó versenyben.","shortLead":"A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ) szerint az áruházlánc lemaradhat a a munkavállalókért folyó...","id":"20250129_auchan-szakszervezet-beremeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4a09469-5197-4693-b5ba-f1b32c834d28.jpg","index":0,"item":"10b4872d-0439-45d9-917a-44aec3a517d3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_auchan-szakszervezet-beremeles","timestamp":"2025. január. 29. 14:21","title":"Közelében sincs az Auchan béremelése a dolgozók elvárásának, a szakszervezet szerint sokan távozhatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cca80d53-1632-4516-a32b-7f8eeb7261d3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a harmadik alkalom, hogy új csapatánál töréssel indít. ","shortLead":"Ez a harmadik alkalom, hogy új csapatánál töréssel indít. ","id":"20250129_Hamilton-osszetorte-Ferrarit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cca80d53-1632-4516-a32b-7f8eeb7261d3.jpg","index":0,"item":"a642d3fe-a0bb-4e91-a638-303bdad22423","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Hamilton-osszetorte-Ferrarit","timestamp":"2025. január. 29. 15:56","title":"Hamilton máris összetörte a Ferrari egyik autóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09ce41f8-1c85-4f5f-bdac-ebd9da85d17e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színésznő reagált Cserhalmi György Vidnyánszkyról tett állítására is: “Ez ebben a formában nem igaz, sajnos”.","shortLead":"A színésznő reagált Cserhalmi György Vidnyánszkyról tett állítására is: “Ez ebben a formában nem igaz...","id":"20250129_Szasz-Juli-es-Horvath-Lajos-Otto-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09ce41f8-1c85-4f5f-bdac-ebd9da85d17e.jpg","index":0,"item":"54a4bf12-7c26-4106-b6ea-66dc7d1a7273","keywords":null,"link":"/kultura/20250129_Szasz-Juli-es-Horvath-Lajos-Otto-baleset","timestamp":"2025. január. 29. 13:31","title":"Szász Júlia Vidnyánszky Attiláról: „A balesetet követően nem beszéltünk egymással”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfad9afc-66ed-4947-b721-121bbc2cef91","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Szóban ismertették a minisztériumban azokat a megszorításokat, amelyekről Demeter Szilárd azonnal körlevelet írt. De vajon miért?","shortLead":"Szóban ismertették a minisztériumban azokat a megszorításokat, amelyekről Demeter Szilárd azonnal körlevelet írt. De...","id":"20250130_Titkos-kormanyhatarozatot-fecsegett-ki-Demeter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfad9afc-66ed-4947-b721-121bbc2cef91.jpg","index":0,"item":"0262f687-6ed4-4567-840f-668a5b4476e8","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_Titkos-kormanyhatarozatot-fecsegett-ki-Demeter","timestamp":"2025. január. 30. 15:38","title":"Bizalmas kormányhatározatot fecseghetett ki Demeter Szilárd","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3762d29c-59af-4822-8740-540146739331","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A 81 éves oldschool legendának nincs se mobilja, se órája.","shortLead":"A 81 éves oldschool legendának nincs se mobilja, se órája.","id":"20250129_Christopher-Walken-meg-sosem-emailezett-soha","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3762d29c-59af-4822-8740-540146739331.jpg","index":0,"item":"234ce532-df1b-4ff9-9c04-f4bfef8133c5","keywords":null,"link":"/elet/20250129_Christopher-Walken-meg-sosem-emailezett-soha","timestamp":"2025. január. 29. 09:30","title":"Christopher Walken még sosem e-mailezett, soha!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Orbánék brüsszeli fiaskója még a panellakóknak is fájhat
szerző:
Bogár Zsolt - Kovács Ildikó
Tetszett a cikk?
Az Európai Bizottság nagyjából annyi pénzt venne el, mint amennyit a kormány maga is átcsoportosított volna a kohéziós pénzekből energiahatékonysági programokra. A 495 millió euró nagyjából annyit jelentene, mintha visszavennék a 4-es metró uniós támogatásának hatvan százalékát vagy nem épülhetne át a Szajol-Püspökladány vasútvonal.
Nagyságrendileg annyi pénzt akar felfüggeszteni az Európai Bizottság (EB) a Magyarországnak járó kohéziós alapokból, mint amennyit maga a magyar kormány is át kívánt csoportosítani azokon a fejlesztési programokon belül, melyek forrásai éppen a kohéziós alapok.
Tavaly a kormány azért kezdeményezte ezt, mert úgy látta, hogy a forrásokhoz kapcsolódó projektek nem haladnak, és záros határidőn belül nincs is esély befejezésükre. Ezzel a lépéssel valójában azt próbálta a kormány elérni, hogy a már egyszer felcímkézett uniós pénzek ne vesszenek el a számunkra. Az EB így a korlátozás mértékét tekintve azzal büntetne, mintha nem engedné az Új Széchenyi-terv korrekciójának egy részét végrehajtani.
Mahinációk a közlekedési pénzekkel
Formálisan tavaly decemberben jelent meg az a kormányhatározat, amely más átcsoportosítások mellett a Közlekedés Operatív Programból (Közop) 123 milliárdot rendel a Környezetvédelem és Energetika Operatív Programba (Keop) energiahatékonyság javítását szolgáló projektekre. 20,7 milliárdot pedig a Közop-on belül csoportosít át városi és elővárosi közösségi közlekedés fejlesztésére. Ez a 138,6 milliárd nagyságrendileg megegyezik azzal, amit az EB zárolna a kohéziós alapokból.
Orbán és Barroso: inkább átcsoportosítanánk, mint veszni hagyjuk
AP / Yves Logghe
Az EB szerdai döntésével ugyanis a kohéziós alapokból jövő évben esedékes 1,714 milliárd eurós nemzeti támogatásunk közel harmadát, 495 millió eurót befagyasztaná, ami 280 forintos árfolyamon számolva – amilyen árfolyamon egyébként a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tervezett – 138,6 milliárdnak felel meg.
Itt most csak a kohéziós alapok által finanszírozott programokon belüli átcsoportosításokról beszélünk. A kormány ugyanis ugyanebben a kormányhatározatban a Közopból a Regionális Operatív Programba (ROP) is átirányított energiahatékonyság növelése céljából 40 milliárdot. De mivel itt két alap (a Közop és az Európai Regionális Fejlesztési Alap) közötti átcsoportosításról van szó, ehhez a Bizottság támogatását külön is meg kell nyerni. Ennek nincs adminisztratív akadálya, de az ügy még nem zárult le.
Vas és beton
A Közop és a Keop projektjeit a kohéziós alapok biztosítják: nagy, kiemelt infrastrukturális beruházásokat szoktak ezeken keresztül támogatni, melyek fő kedvezményezettjei állami infrastruktúra-fejlesztő cégek, közlekedési és közműtársaságok vagy beruházó önkormányzatok. A célok között pedig a közút, a vasút és a vízi közlekedés, valamint a városi közlekedés fejlesztése, illetve nagy közműberuházások (pl. a dél-budai szennyvíztisztító) találhatók. Ahogy egyik forrásunk mondta: a kohéziós alapokat betonban és vasban szokták számolni.
A már említett kormánydöntés értelmében a közop-os átcsoportosítások keretében 55 milliárdot pakoltak át a nemzetközi vasúti és vízi úti elérhetőségek javítására szolgáló kalapból, 60 milliárdot a városi közösségi közlekedés javítására szánt pénzekből és 40 milliárdot a térségi elérhetőség javítására kalibrált összegből. (Ezeket a célokat hívja az uniós szakzsargon prioritásnak.) Az átcsoportosítások nagyságrendje jelzi, mennyire félrement a tervezés, illetve nem tudott megbirkózni az intézményrendszer a végrehajtással.
Magyarország egyébként a felzárkózó országok közül meglehetősen rossz hatékonysággal használta fel a közlekedésfejlesztésre szolgáló forrásokat, köztudottan ezek a kiemelt beruházások (lásd: 4-es metró, a MÁV hálózatfejlesztése) haladtak előre a leglassabban. Így ha valóra válna a fenyegetés, akkor paradox módon az átlagos felhasználási mutatók még javulnának is, a kormánynak pedig nem kell azon törnie a fejét, hogy mivel magyarázza, miért nem sikerült ezeket a forrásokat támogatott programokkal felszívni. „Nem miattunk vész el a pénz, hanem elvették tőlünk” – mondhatják majd.
Szigetelésre, fűtéskorszerűsítésre is kevesebb juthat
Mivel a Közopból 120 milliárd egyenesen a Keop „hatékony energiafelhasználás” nevű prioritásába került át, a szankció életbeléptetésével igencsak elképzelhető, hogy a lakossági és intézményi energiatakarékossági és hatékonysági projektekre nem lesz pénz. Olyanokra, amelyek esetében a pályázatok kiírása után szinte napokon belül elfogy a pénz (panel- és családi házak szigetelése, nyílászárócserék, fűtési rendszerek stb. korszerűsítének támogatása). Ezek egyébként alapját jelentették volna annak is, hogy a kormány ezen szektoron keresztül is növelje a foglalkoztatottságot és támogassa a kis- és közepes vállalkozásokat (kkv).
Egy vasútvonal-felújítással kevesebb
A pénzügyi következmények a 2013-as új kötelezettségvállalásokra érvényesek csak: vagyis azokra a támogatásokra, amelyekről a kormányzati közreműködő szervezet jövőre írna alá a szerződést a végső kedvezményezettel, akinek 2015-ig kellene végrehajtania a vállalt programot. Mivel részletfizetésekben történő utófinanszírozásról van szó, így ez a pénz 2014-15-ben hiányozna a rendszerből.
495 millió euróból (138, 6 milliárd forint) egyébként nagyon sok mindenre futna, elég, ha csak néhány, az Európai Unió kohéziós alapjából finanszírozott nagyobb beruházásra gondolunk. A kiemelt programok közül csak a 4-es metróhoz nyújtott támogatás teljes összege (261 milliárd Ft) jóval magasabb ennél és a Szajol-Püspökladány vasútvonal felújításra fordítandó kohéziós támogatás (140 milliárd Ft) feleltethető meg neki nagyjából.
A miskolci villamosvonal modernizációjának teljes költsége 42,6 milliárd forint (152,2 millió euró), amelyhez 42,6 milliárd forinttal járult hozzá az Európai Unió. (Ebből felújítják és meghosszabbítják a már meglévő vonalat, illetve új villamoskocsikat is beszereznek.) A készülő M43-as autópálya nyomvonala Szegedtől a román határállomásig 56,3 milliárd forintos fejlesztési támogatást kapott. A Budapestet elkerülő M0-s körgyűrű déli szakasza pedig 107 milliárdot: ezzel végre kikerülhetővé válna a főváros. A Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár közötti vasútvonal átépítésének első ütemére 119,18 milliárd forint, a Budapest-Lőkösháza-vonal felújítására pedig 100,8 milliárd forint jön a kohéziós alapokból.
4-es metró: a legviszontagságosabb kohéziós program
MTI
Nem az anyagi következmények a legsúlyosabbak
„Igazából nem a materiális következményei a legkárosabbak ennek a folyamatnak, hanem az, hogy egyáltalán eljutottunk idáig, és Magyarország szolgáltathatja a precedenst arra, hogy egy országgal szemben a kohéziós alapok kötelezettségvállalásait felfüggesszék” – mondta a hvg.hu-nak Magyari Donát közösségi fejlesztési szakértő. Szerinte ugyanakkor intelligens tervezéssel, a pályázati keretek racionalizálásával és a pályázatok korábban történő lezárásával zökkenőmentesen kezelhető a forrásmegvonás. Ha egyáltalán megtörténik. Szerinte Olli Rehn pénzügyi biztos szavai is arra utaltak, hogy Magyarország rövid időn belül eleget tesz az elvárásoknak, és nem fut végig ez a döntés.
Balás Gábor, a Hétfa Elemző Központ ügyvezetője, korábban az NFÜ főosztályvezetője szerint ebben a költségvetési periódusban a kohéziós alap vonatkozásában jelenleg a szankciónál nagyobb kihívás, hogy a folyó fejlesztési programokat mind időre megvalósítsák. Nagyobb új beruházásra már egyébként sincs idő szerződni, mert az ilyesmi előkészítése hosszú időt vesz igénybe. Így gondot jelenthet az is, hogy az EB a 4-es Metró 2007 és 2010 közötti közbeszerzéseinek ellenőrzése közben a kifizetések egy részét megtagadta.
Ezeket a közösségi pénzeket más célra elvben elkölthetnénk, és erre fel is állítottak egy tartaléklistát, de 2013 után már csak kevés idő áll rendelkezésre a támogatás felhasználására. A Közopból történt átcsoportosítások az energiahatékonyság növelésére például azért is tűnhettek jó megoldásnak, mert viszonylag széles kört elérve, relatíve gyorsan lehet rajtuk keresztül forrásokat lekötni. A szankció hatályba lépéséig még hátravan az Európai Tanács március döntése, utána pedig még több hónap 2013 januárjáig. Balás úgy véli, amennyiben az EU/IMF-tárgyalások sikerrel lefolynak, az elegendő jelzés lehet az EB-nek is a szankció feloldására.