Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d1103b3b-6bb5-4875-8cd1-450b0bde736d","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Ilyen az, amikor a Rolls-Royce némi sportosságot csempész luxustól tocsogó elegáns limuzinjába, mely ezáltal a hátul pöffeszkedő uraságnak és a sofőrnek egyaránt kedvezni próbál. Teszten a méregdrágán akár még a csillagokat is lehozó új Ghost Black Badge.","shortLead":"Ilyen az, amikor a Rolls-Royce némi sportosságot csempész luxustól tocsogó elegáns limuzinjába, mely ezáltal a hátul...","id":"20250406_uj-rolls-royce-ghost-black-badge-teszt-velemeny-220-millio-forint-600-loero-v12","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d1103b3b-6bb5-4875-8cd1-450b0bde736d.jpg","index":0,"item":"e919ecc6-6740-47ba-9808-2fc7b33f7c0a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250406_uj-rolls-royce-ghost-black-badge-teszt-velemeny-220-millio-forint-600-loero-v12","timestamp":"2025. április. 06. 13:00","title":"220 millió forintos sportöltöny: teszten a 600 lovas V12-es új Rolls-Royce Ghost","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump vámjait, a Le Pen ellen hozott ítéletet értékeli a nemzetközi sajtó, és egy újabb értékelés arról, hogy Magyarország kilépett az ICC-ből. Válogatásunk a világlapokból.","shortLead":"Trump vámjait, a Le Pen ellen hozott ítéletet értékeli a nemzetközi sajtó, és egy újabb értékelés arról...","id":"20250406_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"13586273-1ac4-464a-b203-0ecdeb897ab1","keywords":null,"link":"/360/20250406_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 06. 10:32","title":"Keményen büntetné Magyarországot az észt külügyminiszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Öttalálatos nem volt a lottón, de 24 ember azért majdnem kétmillió forintot így is nyert.","shortLead":"Öttalálatos nem volt a lottón, de 24 ember azért majdnem kétmillió forintot így is nyert.","id":"20250405_lotto-otoslotto-nyeroszamok-szerencsejatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52.jpg","index":0,"item":"db1b7073-e177-4963-9eef-20f5bfee3281","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250405_lotto-otoslotto-nyeroszamok-szerencsejatek","timestamp":"2025. április. 05. 20:20","title":"Ideges a vámháború miatt? Nézze meg a lottószámokat, hátha mostantól milliomosként idegeskedhet!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7efb893-63ae-40d0-a23d-91feab3f68f9","c_author":"Kiricsi Gábor","category":"gazdasag","description":"Az olasz Liga firenzei kongresszusára jelentkezett be a világ leggazdagabb embere, hogy az európai emberek fülének kedves dolgokat mondjon.","shortLead":"Az olasz Liga firenzei kongresszusára jelentkezett be a világ leggazdagabb embere, hogy az európai emberek fülének...","id":"20250405_Elon-Musk-nulla-szazalekos-vam-Salvini-Olaszorszag-Liga-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7efb893-63ae-40d0-a23d-91feab3f68f9.jpg","index":0,"item":"9bf01ed4-302f-433d-bb1e-3551d43270a0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250405_Elon-Musk-nulla-szazalekos-vam-Salvini-Olaszorszag-Liga-ebx","timestamp":"2025. április. 05. 20:05","title":"Elon Musk váratlanul azzal állt elő, hogy ő nulla százalékos vámot szeretne Európa és Amerika között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3e3ba52-76da-4b86-bbe9-40bf9581c14c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A magyar agrárminiszter szerint természetes biológiai folyamat része, ami a marhatetemek bomlásáról megjelent videókon látható, de a felvételek „súlyos károkat okoznak”.","shortLead":"A magyar agrárminiszter szerint természetes biológiai folyamat része, ami a marhatetemek bomlásáról megjelent videókon...","id":"20250407_szlovakia-magyarorszag-hatar-lezaras-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3e3ba52-76da-4b86-bbe9-40bf9581c14c.jpg","index":0,"item":"3e68ab56-476c-44ab-9545-0ee85caa395e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250407_szlovakia-magyarorszag-hatar-lezaras-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. április. 07. 14:39","title":"Itt a lista: éjféltől lezárják ezeket az átkelőket a szlovák–magyar határon a száj- és körömfájás miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3179cd7d-c875-4755-be9d-4bc227dda98a","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"A vízvezetékekbe táplált 5 liter vízből átlagosan 1 elveszik, de van olyan szolgáltató, amelynél ez az arány közel 50 százalék. A 2023-as tempóval haladva átlagosan 280 évet venne igénybe a víziközmű-hálózat felújítása, ez némi javulást jelent az elmúlt évekhez képest, de kormányzat által az ágazatra fordított milliárdok jelentős részének az ipari beruházók a haszonélvezői, nem a lakosság.","shortLead":"A vízvezetékekbe táplált 5 liter vízből átlagosan 1 elveszik, de van olyan szolgáltató, amelynél ez az arány közel 50...","id":"20250406_vizikozmu-vizvezetek-viz-koalicio-csotores-felujitas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3179cd7d-c875-4755-be9d-4bc227dda98a.jpg","index":0,"item":"9e8774db-fb0a-40d1-b6f9-9971e100c3c4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250406_vizikozmu-vizvezetek-viz-koalicio-csotores-felujitas-ebx","timestamp":"2025. április. 06. 10:00","title":"Óránként 10 csőtörés történik az országban, és még mindig évszázadokat kell várnunk a víziközmű-hálózat felújítására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A sofőr a roncsba szorult.","shortLead":"A sofőr a roncsba szorult.","id":"20250406_Szemelyauto-utkozott-vonattal-Csorognel-potlobuszok-szallitjak-az-utasokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7af55020-cc5b-4c72-8f5b-b8db3bb544d2.jpg","index":0,"item":"6b1fae41-0322-4bf5-9420-c76a48f69172","keywords":null,"link":"/itthon/20250406_Szemelyauto-utkozott-vonattal-Csorognel-potlobuszok-szallitjak-az-utasokat","timestamp":"2025. április. 06. 14:45","title":"Személyautó ütközött vonattal Csörögnél, pótlóbuszok szállítják az utasokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"374e9f4c-b632-4902-8f5a-db4440ae1a8c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem érdemes megfeledkezni a Fitbit-fiókok átállásáról. Ha valaki nem lépi meg időben a szükséges változtatásokat, elbúcsúzhat minden adatától.","shortLead":"Nem érdemes megfeledkezni a Fitbit-fiókok átállásáról. Ha valaki nem lépi meg időben a szükséges változtatásokat...","id":"20250406_google-fitbit-fiok-megszunes-atallas-adatok-torlese-hatarido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/374e9f4c-b632-4902-8f5a-db4440ae1a8c.jpg","index":0,"item":"cfb2ec16-7b45-4bf1-a958-64effee04543","keywords":null,"link":"/tudomany/20250406_google-fitbit-fiok-megszunes-atallas-adatok-torlese-hatarido","timestamp":"2025. április. 06. 20:03","title":"Fontos határidőre figyelmeztet a Google: aki nem lép időben, minden adatát elveszítheti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bár jogtechnikailag nincs akadálya egy új adónem bevezetésének, a fővárost láthatóan csak az hajtja a közműadó ötletével kapcsolatban, hogy valahogyan pénzt szerezzen a BKV finanszírozására. Szakmai megalapozottságot, letisztult koncepciót nemigen lehet felfedezni mögötte.
Az adóalappal, az adókivetés módjával, de még az adóalany megállapításával is probléma lehet, ha a kormány végül a BKV-mentésnek azt a módját válassza, amely kedden jelent meg a sajtóban. Eszerint az elképzelés szerint a főváros új extraadót vethetne ki azokra a cégekre, melyek közmű- vagy kábelvezeték-alagútjai, illetve más alépítményei a fővároshoz tartozó földben futnak.
Az új adónem címzettjei informatikai, telekommunikációs és kábeltévés cégek lennének. De rajtuk kívül adóalannyá válhat a vízművek, a csatornázási művek, az elektromos, vagy a gázművek, valamint a jelzőlámpák és más biztosítóberendezések üzemeltetésében tevékeny részt vállaló Siemens és a Mol is, melynek szintén vannak vezetékei a földben.
Az új adónemből a koncepció 15 milliárd forint bevételt vár. A kormány a mai napon, azaz szerdán tárgyal a BKV-mentő csomagról, amely számos elemből, alternatív elképzelésből és azok kombinációjából áll. A BKV megmentéséhez gyors döntésre van szükség, mivel napokon belül lejár 16 milliárd forint hiteltartozása, áprilisban pedig további 14 milliárdnyi kölcsön.
Teljes erőből ötletelnek a BKV megmentésén
Nem kell szakmaiságot keresni ott, ahol nincs
Felsmann Balázs, a Force Motrice partnere, a Gyurcsány-kormány infrastruktúráért felelős államtitkára szerint nem érdemes ebben a felvetésben komoly szakmaiságot keresni vagy azt vizsgálni, hogy az intézkedés mennyire jogszerű, indokolt vagy méltányos. „Az önkormányzat számára a kormány-főváros-kerületek viszonyrendszerben nyilvánvalóvá válhatott, hogy máshonnan nem tud forrást szerezni. Az szja-ból nem marad több bevétel helyben, sőt, inkább elvesznek a fővárostól, miközben állami támogatást sem sikerült szerezni a BKV-nak. Mivel a főváros legnagyobb cége a csőd szélén áll, nagyjából az maradt, hogy valamilyen jogcímen megpróbálnak adót kivetni” – mondta a hvg.hu megkeresésére Felsmann, aki szerint csak azt nézték, hogy be kell szedni 15 milliárdot. Az összegről egyébként szerinte azt sem lehet megmondani, hogy reális-e.
Lövétei István alkotmányjogász szerint jogtechnikailag nincs akadálya, hogy a helyi adókról szóló törvény módosításával az Országgyűlés teremtsen egy ilyen új helyi adónemet, és a főváros ehhez kapcsolódóan önkormányzati rendeletben szabályozza az adó mértékét. Más kérdés, hogy ez felvethet számos gyakorlati problémát (például, hogy mi legyen az adó kiszámításának az alapja). Továbbá fölöslegesen bonyolulttá tenné a rendszert, hiszen a már létező adók, például az úthasználati díj emelése jóval egyszerűbb megoldás lenne.
Ötletelésnek is abszurd
Az érintett szolgáltatók közül többet is megkerestünk. A hivatalos nyilatkozatot valamennyien elhárították, mivel még nem láttak kész koncepciót, a felvetést pedig inkább csak ötletelésnek nevezték. Az egyik érintett cég magas beosztású vezetője szerint a felvetés abszurditását mutatja, hogy a médiában is eleve két különböző olvasata jelent meg az elképzelésnek. (Eredetileg ugyanis az Origo azt írta, hogy az extraadót olyan cégeknek kellene fizetniük, melyek telkei alatt közművezetékek futnak.)
A legtöbb illetékes már az adókivetés alapját sem tudta értelmezni: ha a vezetékkilométerek számítanak majd, akkor kérdés, hogy egy kilométer gáz-, víz-, és áramvezetéket hogyan áraznak majd be, és egyáltalán, hogyan vethető össze a lefektetett optikai kábel kilométere a hagyományos rézével. De ugyanúgy felvethető, hogy az adó miért csak a földben lévő közművekről szól, miért nincsenek benne a légkábelek.
Jó lenne megmérni, mi van a föld alatt
AP / Szandelszky Béla
A jogalany megállapítása is okozhat majd problémákat. A telekommunikációs közműalagutak (melyekben a telekommunikációs hálózatok és a kábeltévék vezetékei, de más esetben a víz- és gázcsövek, valamint az áramkábelek is futnak) nagy része a Magyar Telekom tulajdonában van. Viszont a bennük lévő informatikai kábelek jelentős része nem az övé, hanem például a UPC-é. Ilyenkor kérdés, hogy ki fizet, illetve az érintettek hogyan osztják meg a költségeket.
Az érintett szolgáltatók többsége nem tudta a kérdésünkre megmondani, hogy hány kilométer vezetékük van Budapesten. Az Elmű esetében például azért nem, mert a cég Budapestet Pest megyével együtt kezeli egységként. A Magyar Telekomnál úgy saccolják, hogy minden tíz fővárosi útból kilenc alatt ott van a közműalagútjuk, de van, ahol több is fut. Szerintük a főváros sem tudja, hogy pontosan hány kilométer hosszú az úthálózata. Az egyetlen kivétel a Főgáz volt: a tavalyi éves jelentésük szerint 5848 kilométer gázcső halad Budapesten a föld alatt.
Majd az Európai Bizottság
Az új adónem természetesen nemcsak a fővárosnak teremtené meg a lehetőséget, hogy önkormányzati rendeletben saját hatáskörben éljen vele, hanem ezt módszerként más nagy vidéki önkormányzatok is átvehetik. Ugyanakkor a főváros és a kerületek bevételekért folytatott harcában is megjelenhet ez új elemként.
Az egyik érintett cégnél vezető beosztásban lévő szakember szerint feltűnő, hogy az érintetti kör lényegében rávetíthető arra az egyik szektorra, melyet a különadók is telibe trafáltak. "A precedens talán felvillantotta a lehetőséget az ötlet kidolgozóinak, hogy ha a különadót az állam be tudta szedni, akkor a főváros is beszedhetné – legalábbis néhány évig, amíg az Európai Bizottság ebben az ügyben nem koppint az orrunkra " – tette hozzá.