Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6a2e494-c69d-4ecf-b84e-384ae37acd65","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szinte luxus új kocsit venni.","shortLead":"Szinte luxus új kocsit venni.","id":"20250519_legolcsobb-uj-auto-friss-lista-arakkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6a2e494-c69d-4ecf-b84e-384ae37acd65.jpg","index":0,"item":"bc92385b-e325-4363-b552-3e26b8adabdd","keywords":null,"link":"/cegauto/20250519_legolcsobb-uj-auto-friss-lista-arakkal","timestamp":"2025. május. 19. 08:07","title":"Ezek most a legolcsóbb új autók – itt a friss lista, árakkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f1c5204-221c-4465-b177-e0b33e3c94cc","c_author":"Földes Márton","category":"360","description":"Orbán Viktor magához szólította online hadait, vasárnap elindul az egész héten promózott Harcosok Klubja. A közéleti vitákat kommentszekciók sötét bugyraiban kell megnyerni, orosz mintára. ","shortLead":"Orbán Viktor magához szólította online hadait, vasárnap elindul az egész héten promózott Harcosok Klubja. A közéleti...","id":"20250518_orban-harcosok-klubja-zaszlo-bontas-sotetben-bujkalo-fideszes-trollok-kommenthuszarok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f1c5204-221c-4465-b177-e0b33e3c94cc.jpg","index":0,"item":"eed9dd85-3880-4d69-9272-54bfa7c83778","keywords":null,"link":"/360/20250518_orban-harcosok-klubja-zaszlo-bontas-sotetben-bujkalo-fideszes-trollok-kommenthuszarok","timestamp":"2025. május. 18. 10:32","title":"Sötétben bujkáló fideszes trollok, kommenthuszárok, és klaviatúrapankrátorok, gyülekező!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1363bfa1-10f1-408b-b666-edcf506943aa","c_author":"Vándor Éva","category":"elet","description":"A nagy felháborodás után az FIA csökkentette a káromkodásért kiróható bírság összegét, így az első szabálysértés esetén már nem 40 ezer, hanem 5 ezer eurót kell kifizetniük a pilótáknak. A januárban bevezetett szigorítás mostani enyhítése mögött felsejlik a mind nagyobb feszültség a pilóták és az FIA-elnök között. ","shortLead":"A nagy felháborodás után az FIA csökkentette a káromkodásért kiróható bírság összegét, így az első szabálysértés esetén...","id":"20250518_forma-1-karomkodas-buntetes-verstappen-sainz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1363bfa1-10f1-408b-b666-edcf506943aa.jpg","index":0,"item":"52cd6c00-fb74-47ec-abcf-994c0100bf33","keywords":null,"link":"/elet/20250518_forma-1-karomkodas-buntetes-verstappen-sainz","timestamp":"2025. május. 18. 08:55","title":"Verstappenék mostantól kedvezményesen káromkodhatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el a háttérben és hallgassa meg szerzőink legjobb írásait! A héten: politikai szemfényvesztés vagy valós fenyegetés a közélet átláthatóságáról szóló törvénytervezet?","shortLead":"Elvitelre – a podcast, amelyben a hét legjobb HVG hetilapos és hvg360-as anyagaiból válogatunk. Csak indítsa el...","id":"20250517_Ezert-lehet-veszelyes-az-uj-uldozesi-torveny-Elvitelre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24e19613-14ae-473a-bae6-bfcbead0dfd6.jpg","index":0,"item":"ce1126e8-bfc3-41f8-9d0e-af60e8544c14","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_Ezert-lehet-veszelyes-az-uj-uldozesi-torveny-Elvitelre","timestamp":"2025. május. 18. 06:00","title":"Ezért lehet veszélyes az új üldözési törvény │Elvitelre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3032352-50d7-4779-b975-f11181a46a19","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"XIV. Leó pápa vasárnap szolgálatkezdő miséjét követően fogadta Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt és feleségét, Olenát.","shortLead":"XIV. Leó pápa vasárnap szolgálatkezdő miséjét követően fogadta Volodimir Zelenszkij ukrán elnököt és feleségét, Olenát.","id":"20250518_xiv-leo-papa-volodimir-zelenszkij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3032352-50d7-4779-b975-f11181a46a19.jpg","index":0,"item":"b89a87e5-6eb2-4e23-a65c-42b4fdfdbc1e","keywords":null,"link":"/vilag/20250518_xiv-leo-papa-volodimir-zelenszkij","timestamp":"2025. május. 18. 17:44","title":"Fogadta Volodimir Zelenszkijt XIV. Leó pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02faf2ee-4e88-4687-9cae-11e7b98d77a6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tavaly 2,5 milliárd forintnyi, külföldi számlára érkezett jövedelmet nem vallottak be a magyar adózók a NAV szerint.","shortLead":"Tavaly 2,5 milliárd forintnyi, külföldi számlára érkezett jövedelmet nem vallottak be a magyar adózók a NAV szerint.","id":"20250517_nav-revolut-adobevallas-szja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02faf2ee-4e88-4687-9cae-11e7b98d77a6.jpg","index":0,"item":"5f4fb360-1ab9-438a-a859-d94bad748ac0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250517_nav-revolut-adobevallas-szja","timestamp":"2025. május. 17. 18:25","title":"Az adóbevallás előtt figyelmeztet a NAV: rálátnak a Revolut-számlákra is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61d507ef-2a4f-4492-98f5-ddb7c56f1efc","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Távozása előtt egy új, rejtélyes alapítvány indításán tüsténkedett Matolcsy György, miközben a temérdek közpénzből ugyancsak általa létrehozott Pallas Athéné Alapítvány a túlélésért küzd.","shortLead":"Távozása előtt egy új, rejtélyes alapítvány indításán tüsténkedett Matolcsy György, miközben a temérdek közpénzből...","id":"20250519_hvg-mnb-alapitvany-matolcsy-uri-mulatsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61d507ef-2a4f-4492-98f5-ddb7c56f1efc.jpg","index":0,"item":"c4aeadc6-17a8-438b-bf4e-87c82ce3b7ca","keywords":null,"link":"/360/20250519_hvg-mnb-alapitvany-matolcsy-uri-mulatsag","timestamp":"2025. május. 19. 06:30","title":"Matolcsy új alapítványa egyelőre rejtély, de az ügy hullámai elérhetik Mészáros MBH-ját is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66bcdd72-e73d-4885-9ebd-abc7b16126c1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A péteri feladatról szólva az új pápa úgy fogalmazott: nem lehengerléssel, vallási propagandával vagy hatalmi eszközökkel kell megragadnia a többieket, hanem csakis azzal a szeretettel, amelyre Jézus adott példát.","shortLead":"A péteri feladatról szólva az új pápa úgy fogalmazott: nem lehengerléssel, vallási propagandával vagy hatalmi...","id":"20250518_ferenc-papa-beiktatas-homilia-szeretet-egyseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66bcdd72-e73d-4885-9ebd-abc7b16126c1.jpg","index":0,"item":"9776791d-9c57-43f9-88cc-ef64cc83ce55","keywords":null,"link":"/vilag/20250518_ferenc-papa-beiktatas-homilia-szeretet-egyseg-ebx","timestamp":"2025. május. 18. 12:53","title":"XIV. Leó pápa a beiktatásán: Minden érdem nélkül választottak meg, félve és remegve jövök hozzátok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nemzetbiztonsági kockázatúnak minősítette a kormány a használatarányos elektronikus útdíj-fizetési rendszer kiépítését. Ezzel Orbán lehetővé tette, hogy a kormány a rövid úton kiválasztott szereplővel építtesse meg a rendszert. A szerződéses részleteket azonban nem kell a nyilvánosság tudomására hozni.
„A kormány most egy nagyot belebokszolt a saját hibájából kiszakadt zsákba, de arról nem vagyok meggyőződve, hogy el is tudnak hajolni, amikor a zsák visszafelé jön” – mondta egy közbeszerzési szakértő azt a hírt kommentálva, hogy a kormány nemzetbiztonságilag védett eljárássá nyilvánította az elektronikus útdíj-rendszer kiépítéséhez kapcsolódó közbeszerzést.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nincs szükség nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatására, hanem az állam olyan cégeket hívhat meg, melyek átmentek a nemzetbiztonsági átvilágításon. Az korántsem biztos, hogy ezáltal felgyorsul az eljárás, az viszont több mint valószínű, hogy a projekt átláthatósága a korábbiakhoz képest tovább romlik.
A hivatalos indoklás szerint az eljárás titkosítására azért van szükség, mert a beszerzés „olyan információk átadására kötelezné Magyarországot, amelyek felfedése ellentétes az állam biztonságához fűződő alapvető érdekével”. Ez a magyarázat meglehetősen különös azt követően, hogy egyszer ugyanerre a projektre nyílt nemzetközi közbeszerzési eljárást hirdettek. Ugyanakkor a megoldás mégsem előzmények nélküli: március elején az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottsága már megadta ehhez a felhatalmazást.
Lesz-e valaha világosság e-útdíj ügyben?
Stiller Ákos
Vigyázó szemek, retorziók
„Nem tudom, hogy a kormány miért gondolja, hogy könnyebb lesz így pontot tenni az ügy végére, mert ez egyáltalán nem igaz” – mondta egy közbeszerzési tanácsadó, aki szerint az EU védelmi irányelvének egyik fontos célja épp az, hogy a tagországokban ne folytatódjék a korábbi bevett gyakorlat, miszerint majd minden nagy értékű állami beruházást nemzetbiztonsági érdekekre hivatkozva próbáltak elrejteni a nyilvánosság elől. Márpedig az EU védelmi irányelvét egy másfél évvel ezelőtti kormányrendelet (218/2011. (X.19.)) beemelte a magyar jogba. Ebből pedig az következik, hogy alapos okokkal kell bizonyítani, ha a közbeszerzés nemzetbiztonsági okokra hivatkozva kibújik a rendes eljárás alól.
A transzparenciának és a jogorvoslatnak a szakember olvasatában a korábbiaktól nagyobb szerepe lett, és így a nemzetbiztonsági indoklással takargatott projekteket is komolyabban megvizsgálják majd az unió illetékesei, mint korábban. „Az, hogy az Európai Bíróság még sehol nem csinált nagyobb botrányt hasonló ügyből, leginkább annak köszönhető, hogy az irányelvet a tagországok csak 2011-2012-ben vették át, és az első vizsgálatok csak most indultak el. Az viszont tény, hogy az e-útdíj-projekthez hasonló eseteket fokozottan ellenőrzik, ha a közbeszerzést titkosítják” – magyarázta a forrás.
Jegyzék, tanúsítvány, átvilágítás
Hogy a titkosítás nem feltétlenül gyorsítja fel az eljárást, már csak azért is könnyen belátható, mert elektronikus útdíj-rendszert nem sokan tudnak kiépíteni a világon, Magyarországon pedig hasonló projekt még nem volt. Ez azt jelenti, hogy aligha van nagy választék olyan cégekből, melyek egyszerre képesek egy ilyen projekt megvalósítására és rajta vannak az Alkotmányvédelmi Hivatal irányadó jegyzékén, ahonnan a projektben részt vevők a nemzetbiztonsági besorolás miatt egyáltalán meghívhatók. Valamennyi új szereplőnek át kell mennie a szűrőn: ehhez a vállalkozásnak megfelelő minősítésű Telephely-biztonsági Tanúsítvánnyal kell rendelkeznie, ami a cégadatok nemzetbiztonsági szempontú ellenőrzésén túl a cég vezetőinek átvilágítását is jelenti. Ugyanez áll a projektbe bevont alvállalkozókra is. Ez a csúszás aligha fér bele, ezért olyan vállalkozó kell, amely már rajta van a listán.
A csavar az egészben az, hogy a jegyzékben szereplő cégek, és a tanúsítvánnyal rendelkezők listája sem nyilvános. (Ez utóbbit egyébként a Nemzeti Biztonsági Felügyelet tartja nyilván, de a felügyelet csak az idehaza bejegyzett gazdálkodó szervezeteknek adhat ilyen tanúsítványt. Ha tehát egy német, kínai, osztrák stb. cég esetében ilyenre volna szükség, azt a felügyeletnek az adott ország társszervezetétől kell igényelnie.)
A nemzetbiztonsági megfeleltetés mellett legalább olyan szűk paramétert jelent, hogy mely cégek tudnak egy ekkora rendszert kiépíteni: a korábbi jelentkezők közül a német T-Systems és az osztrák Kapsch alvállalkozók nélkül is képes lehet rá. A Getronicsot aligha hívják meg, miután az első tender a szerződéskötést megelőzően azon bukott meg, hogy az alvállalkozója az utolsó pillanatban kiugrott a projektből. Az eddig kategorikusan tagadó Kürt Zrt. győzelméhez pedig potens hardvergyártóra is szükség volna – márpedig ilyenről még nem hallottunk. De persze most már bármilyen megoldást elképzelhetőnek tartunk – a költségvetésnek olyan fontos az e-útdíj rendszer talpra állítása.
Gigantikus korrupciós ügy lehet?
A nyilvánosság kizárása egy közbeszerzési szakember szerint azért is kockázatos, mert nem lehet tudni, hogy a titkos közbeszerzés leple alatt milyen üzemeltetői megállapodás születik. Milyen hosszú futamidőre, milyen – menet közben akár változó – feltételek mellett nyerheti el a tendergyőztes az üzemeltetést és egyéb kapcsolódó szolgáltatásnak a bonyolítását (karbantartás, elszámolóház üzemeltetése stb.)
A kamionok július 1-től biztosan fizetik
Filep István
Mivel nem kell hitelt érdemlően nyilvánosságra hozni a részleteket, az sem ismerhető meg, hogy az adott szolgáltatások versenyképes áron történnek-e, az pedig végképp ellenőrizhetetlenné válik, hogy történnek-e egyéb pénzvándorlások – mondta a szakember.
Július elejére nem lesz kész
Az ügyre rálátók szerint egy dolog biztos: kizárt, hogy az előzetesen tervezett időpontra (július 1.) a rendszer üzemképes legyen. Valamiféle kamerás szűrő rendszer kiépülhet, de hogy ez a teljes hálózaton (6200 km) nem fog üzemelni, az már most borítékolható. A struktúra teljes kiépítéséhez a hozzáértők szerint legalább az idei év végig várni kell, így nem módosítanak az e-útdíj-köteles útszakaszok listáján, az alsóbbrendű szakaszokon az ellenőrzés alig négy hónap múlva legfeljebb valamilyen átmeneti megoldással indulhat el.
Egy szigorú ellenőrzést kilátásba helyező, de önbevalláson alapuló rendszerre látnak a bennfentesek esélyt, ez azonban rossz hatásfokú díjbeszedést eredményezhet. Ennek következtében pedig az idei 75 milliárd és a jövő évi 150 milliárd forintos tervezett bevétel is kevesebb lehet.
A cégek készen állnak
Nem szabad arról sem elfeledkezni, hogy a cégek könnyen bírósághoz fordulnak, ha úgy érzik, érdekeik az eljárás során sérültek. Az sem feltétlenül jelent megoldást, ha a kormány az érintetteknek különböző részfeladatokat adna: bár mindenkit megrendeléshez juttatna, de a projektet egyiküknek így is össze kellene fognia, ami nagyon sok konfliktust hordoz magában, és a számon kérhetőséget is nehezíti.
Az egyik nagy, érintett cég illetékese ugyanakkor érzékeltette, hogy a projekt minden potenciális szereplőt változatlanul érdekel. „Ha az állam úgy dönt, hogy saját körben végzi el a rendszerépítést, mi erre is készen állunk" – mondta a céges szakember. Az egyik rivális vállalatnál azt is hozzátették, hogy a korábbiak miatt sértődöttség nincs bennük, és ha lesz megkeresés, akkor az elől nem térnek majd ki. De arról nincs szó, hogy az anyavállalatnál elfelejtenék Orbán Viktor nemzetközi cégek elleni vásárosnaményi kirohanását.
Tenderkronológia
2012. május – Kormánydöntés születik arról, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb gépjárművekre használatarányos útdíjfizetési rendszert vezetnek be, mely kiterjed a közúthálózat 6318 km-ére.
2012. augusztus – A Clarity Consulting és a MultiContact Consulting tanácsadó cégek összesen 1,348 milliárd forintos szerződést kötnek a tender-előkészítő és a tízéves működtetést lemodellező munkára.
2012. szeptember 15. – A kabinet hivatalosan jelzi: 42 milliárd forintot szán a rendszer tervezésére és kiépítésére, továbbá az "éles üzemi" indulástól számított egy évig tartó bevezetés támogatói tevékenységére.
2012. szeptember 26. – Kiírják a pályázatot, a gyorsított eljárás sarokpontjai: 2013. július 1-től működnie kell a rendszernek és még ugyanabban az évben 75 milliárd forint bevételt kell termelnie.
2012. október 1. – Lejárt a jelentkezési határidő, ekkor a menetrend még az, hogy a győztessel szerződést kötnek december 3-án.
2012. október 19. – Hivatalosan a pályázati értékelés határideje, a kritériumoknak megfelelő jelentkezőknek ezt követően küldik meg az ajánlattételi meghívást.
2012. december 15. – A tárgyalások és december 4-i konkrét ajánlattételek után kihirdetik: a legjobb ajánlatot (34,89 milliárd forinttal) a Getronics Magyarország adta. Két pályázó (a kínai CIC és az osztrák-magyar Kapsch) az utolsó fordulóban kiesik, a negyedik ajánlattevő T-Systems viszont drágább (53,4 milliárd forintos) ajánlatot adott be. Ez utóbbi ajánlattétel eredményes ugyan, de az ÁAK nem nevezi meg a céget a tenderen második helyezettnek.
2012. december 15-27. – A T-Systems előzetes vitarendezési eljárást kezdeményez azért, hogy a nyertes lapjaiba beleláthasson (a technológiai garanciákra és árajánlat megalapozottságára voltak kíváncsiak), de az ÁAK ezt üzleti titokra hivatkozva elutasítja.
Szerinte a Harcosok Klubja azt mutatja, hogy valódi tartalmi és személyi változást nem tervez a Fidesz, csak technológiai-módszertani módosításokat hajt végre.