Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tanyaépület konyhájában már csak a férfi holttestét és a kialudt tűz nyomait találták meg a tűzoltók. ","shortLead":"A tanyaépület konyhájában már csak a férfi holttestét és a kialudt tűz nyomait találták meg a tűzoltók. ","id":"20241130_Tuz-okozta-fustben-halt-meg-egy-ferfi-Hortobagy-Szaszteleken","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05fbda87-26a2-4086-82bf-07405229d394.jpg","index":0,"item":"6a274fac-326a-440f-a49a-5c1a1cff0dcf","keywords":null,"link":"/itthon/20241130_Tuz-okozta-fustben-halt-meg-egy-ferfi-Hortobagy-Szaszteleken","timestamp":"2024. november. 30. 21:55","title":"Tűz okozta füstben halt meg egy férfi Hortobágy-Szászteleken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff62b2b1-e892-48fa-9724-89f5760d1154","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas csupán egyetlen nyomelem a sok közül, amire a szervezetünknek szüksége van. Ugyanakkor a hiánya komoly problémákat – például szívdobogást, légszomjat, hajhullást és akár szájfekélyeket is – okozhat. Ebben a cikkben összeszedtük, hogy mi vezethet vashiányhoz, és miért nem biztos, hogy elég annyi vas, amennyit a táplálkozással beviszünk.","shortLead":"A vas csupán egyetlen nyomelem a sok közül, amire a szervezetünknek szüksége van. Ugyanakkor a hiánya komoly...","id":"20241202_Maltofer-vashiany-melyik-tipus-megelozes-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff62b2b1-e892-48fa-9724-89f5760d1154.jpg","index":0,"item":"98eb790d-4744-4870-a589-7807e90d2dbc","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241202_Maltofer-vashiany-melyik-tipus-megelozes-kezeles","timestamp":"2024. december. 02. 10:30","title":"Vashiányom van – de melyik típus?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"1dd80d49-1e3d-434d-9ee9-12d080583b87","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"7263a5d1-e5eb-4e88-9f53-e54d5d6106b3","c_author":"Németh András","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241201_eszakkoreaiak-utan-jemeni-hutik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7263a5d1-e5eb-4e88-9f53-e54d5d6106b3.jpg","index":0,"item":"23bd062f-870a-4738-ab63-5a6b1997ec93","keywords":null,"link":"/360/20241201_eszakkoreaiak-utan-jemeni-hutik","timestamp":"2024. december. 01. 08:20","title":"Már huti lázadókat is importál az ukrajnai frontra Moszkva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Hiába vélik azt az európai szélsőjobb szereplői, hogy az ő emberük költözik be a Fehér Házba, számos ügyben lehet köztük és Donald Trump között komoly érdekütközés, véli Armida van Rij, a londoni Chatham House, a Királyi Nemzetközi Ügyek Intézetének elemzője.","shortLead":"Hiába vélik azt az európai szélsőjobb szereplői, hogy az ő emberük költözik be a Fehér Házba, számos ügyben lehet...","id":"20241202_amanda-van-rij-cnn-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435.jpg","index":0,"item":"c9aacfc3-502d-427e-8a22-5f4c5e98332d","keywords":null,"link":"/360/20241202_amanda-van-rij-cnn-donald-trump","timestamp":"2024. december. 02. 07:30","title":"Brit szakértő: Még érheti nagy csalódás az európai populistákat Trump miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7efa224-9b29-4fb6-8530-ff82f4528ed2","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Kiderítették a tudósok, hogy aki sokat mozog, az tovább él.","shortLead":"Kiderítették a tudósok, hogy aki sokat mozog, az tovább él.","id":"20241202_ot-ev-edzes-mozgas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7efa224-9b29-4fb6-8530-ff82f4528ed2.jpg","index":0,"item":"c599e245-701d-4309-aaca-d231968b2362","keywords":null,"link":"/elet/20241202_ot-ev-edzes-mozgas","timestamp":"2024. december. 02. 17:59","title":"Öt évvel tovább élünk, ha rendszeresen edzünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bedc3247-9c71-4965-b88b-7182433abc3a","c_author":"Bordás Gábor","category":"sport","description":"Múlt héten nevezte meg Donald Trump a leendő oktatási miniszterét, akinek fő feladata az oktatási minisztérium leépítése lesz, és aki éppen most jelentette be, hogy 58 évnyi házasság<strong> után</strong> különvált a minden jel szerint feketeöves szexuális ragadozó férjétől. A Trump egyik legfontosabb támogatójaként is ismert Linda McMahon szakmai felkészültsége kevésbé ismert, annál többet tudunk viszont a férjével közösen felépített pankrációs birodalomról, amiben annak idején Trump is alaposan megmerítkezett, és ami ugyanúgy felszámolta a valóság határait, ahogy azt olykor az USA régi-új elnöke is teszi.","shortLead":"Múlt héten nevezte meg Donald Trump a leendő oktatási miniszterét, akinek fő feladata az oktatási minisztérium...","id":"20241201_linda-mcmahon-pankracio-wwe-trump-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bedc3247-9c71-4965-b88b-7182433abc3a.jpg","index":0,"item":"70301883-96a5-4e7a-89e8-ca1450cd7535","keywords":null,"link":"/sport/20241201_linda-mcmahon-pankracio-wwe-trump-oktatas","timestamp":"2024. december. 01. 14:00","title":"Trump oktatásiminiszter-jelöltje egyszer csak felállt a kerekesszékből, és tökön rúgta a férjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fa92c06-4b2d-43e2-baf1-58c6e60929a1","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Tilda Swinton és Julianne Moore arcának minden rezdülése mesteri, milyen kár, hogy néha megszólalnak a szereplők Pedro Almodóvar új filmjében. ","shortLead":"Tilda Swinton és Julianne Moore arcának minden rezdülése mesteri, milyen kár, hogy néha megszólalnak a szereplők Pedro...","id":"20241201_Eutanazia-eperrel-kritika-Almodovar-uj-filmjerol-A-szomszed-szobarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fa92c06-4b2d-43e2-baf1-58c6e60929a1.jpg","index":0,"item":"c19c479c-c316-49b2-81ce-0b2840405e28","keywords":null,"link":"/kultura/20241201_Eutanazia-eperrel-kritika-Almodovar-uj-filmjerol-A-szomszed-szobarol","timestamp":"2024. december. 01. 15:30","title":"Eutanázia eperrel – kritika Almodóvar új filmjéről, A szomszéd szobáról ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e78726b5-4ec9-480a-890d-758fcf1fc90e","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"Murau hét síterepe minden korosztálynak és tudásszintnek izgalmas sportélményeket nyújt, a méltán híres hegyi túráktól kezdve a snowtubingig. Az osztrák régióban a történelmi látványosságok és a különleges sörkultúra teszik még felejthetetlenebbé az itt töltött időt: ez a téli mesevilág nemcsak megmozgat, a lelket is felüdíti.","shortLead":"Murau hét síterepe minden korosztálynak és tudásszintnek izgalmas sportélményeket nyújt, a méltán híres hegyi túráktól...","id":"20241105_feelaustria-Van-ahol-komornyik-hozza-utanunk-a-proseccot-sieles-kozben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e78726b5-4ec9-480a-890d-758fcf1fc90e.jpg","index":0,"item":"abdc723a-6b25-44ae-8e44-1ef1e4234956","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241105_feelaustria-Van-ahol-komornyik-hozza-utanunk-a-proseccot-sieles-kozben","timestamp":"2024. december. 01. 16:30","title":"Van, ahol komornyik hozza utánunk a proseccót síelés közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""}]
Az már biztos, hogy májusra nem lesznek a Volánbusznak új járművei arra, hogy átvegye a budapesti elővárosi közlekedést. Viszont ha továbbra is keménykedik a nemzeti fejlesztési miniszter, a Budapest környékén lakók igencsak pórul járhatnak, mert a BKV-nak a jelenleg körvonalazódó feltételek mellett nem éri meg csak átmenetileg fenntartania a rendszert. A meccs nagyobb presztízsért és persze a BKV legjövedelmezőbb járataiért folyik.
Április 30-án lejár a főváros és az agglomeráció kilenc települése közötti szerződés, melynek értelmében a BKV biztosítja a helyi és helyközi közösségi közlekedést a környékbeli települések számára. Egy tavaly év végi nemzeti fejlesztési miniszteri rendelet május elsejétől az állam felügyelete alá tartozó Volánbuszt jelölte ki szolgáltatónak, arra hivatkozva, hogy az uniós jogszabályok tiltják a BKV számára a főváros közigazgatási határain kívül a szolgáltatásnyújtást.
A változás első körben Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot érinti, ahol összesen közel 140 ezren laknak, de ha a fővárosi utazóközönséget is hozzávesszük (hiszen a járatok Budapest külső kerületeiben is közlekednek), akkor a szolgáltatóváltás legalább 2-3-szor ennyi embert is érinthet. Ezt a területet jelenleg 28 nappali és 8 éjszakai vonalon látják el.
A Volánbusz a vonatkozó szolgáltatások biztosítására kiírt egy buszvásárlási tendert, de mivel ilyen rövid idő alatt a szükséges buszmennyiséget (132 darab busz) senki nem tudja leszállítani, az átmeneti időre a Volánbusz járműveket bérelne. Erre az időszakra a legmegfelelőbb partner maga a BKV lehetne, de a főváros közlekedési cégének az nem igazán üzlet, hogy csak a járműparkot adja, a sofőrt és az üzemanyagot pedig a Volánbusz – a kiírt pályázatra így nem adta be a jelentkezését. Információink szerint jelenleg úgy néz ki, hogy erre a második kiírás esetében sem lesz hajlandó.
Kék helyett sárga - BKV helyett Volánbusz?
Túry Gergely
Mi lesz ennek a következménye?
A legvégső esetben még az is előfordulhat, hogy nem lesz buszközlekedés május elsejétől az említett településekre, vagy ha mégis lesznek buszok, azok a főváros területén nem állnak meg a BKV megállóiban. Megállapodás híján ugyanis nincs egységes jegyrendszer, nincs forrásmegosztás, nincs illeszkedő menetrend. Lehet, hogy a Volánbusz helyközi járatai csak a végpontokon és az agglomerációban még egy-két megállóhelyen állnának meg, és a buszok sem biztos, hogy a meglévő gyakorisággal járnának.
„Kiszorítósdi zajlik, a minisztérium deklaráltan rámászik a közlekedési közszolgáltatások koordinálásáért felelős Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pályájára" – összegezte a helyzetet Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) vezetője, aki szerint ez a helyzet úgy jött létre, hogy 2010-ben közös erővel megszüntették a Budapesti Közlekedési Szövetséget (BKSZ), amely az integrált közösségi közlekedési rendszerben épp a jelenlegi helyzetnek lehetett volna a fölöttes operátora.
A minisztérium magához akarta vonni a megrendelői jogosítványokat. Tavaly ősszel tartották a témában az első tapogatózó tárgyalásokat, de mivel nem jutottak egyről a kettőre, a minisztérium erőből kibillentette a rendszert a helyzetéből. Miközben a kérdésnek arról kellene szólnia, hogy közösen hogyan tudnák az igényeket hatékonyabban ellátni és finanszírozni, az NFM és a BKK is leginkább magáénak szeretné ezt a falatot.
Miért meccselnek?
A BKK szerint a probléma nem csak az, hogy a hivatkozott EU-s előírásról kiderült, hogy a tárca helytelenül értelmezte, és a szolgáltatás akár működhetne a főváros tömegközlekedésének részeként, egységes szolgáltatásként (lásd Félreértelmezés c. keretes írásunkat –a szerk.). A BKK szerint a gyakorlatban is megbukna a rendszer, mert nincsenek válaszok az alapkérdésekre sem: nincs kitalálva az egységes menetrend, utastájékoztatás, forgalomfelügyelet és forgalomirányítás rendje, valamint az egységes tarifarendszer – ezeket mind meg kellene feleltetni az intergrált közlekedésszervezés kívánalmainak. Márpedig egyeztetések ez ügyben nem zajlottak, nem vonták be a rendezésbe se a fővárost, se az agglomerációs településeket.
Félreértelmezés
A városi közlekedést szabályozó 1370/2007-es EK-rendelet nem azt mondja ki, hogy egy belső szolgáltató (jelen esetben: a BKV) nem szerződhet külső munkára. Hanem azt, hogy a belső szolgáltató az illetékes helyi hatóság (itt: az illetékes közlekedésszervező, a BKK) működési területével szomszédos, helyi hatóságok működési területére (értsd: agglomerációs települések) csak velük egyetértésben szolgáltathat. Ahol nem szolgáltathat, az más illetékes hatóságok területe (egy másik közlekedésszervező). Ez utóbbiról állítja azt az NFM, hogy a helyközi közlekedés a Volánbusz felségterülete, mivel ő a területileg illetékes regionális szolgáltató. Az értelmezés érdekessége, hogy ez alapján az unió egyetlen nagyvárosában működő közlekedési szövetség sem működhetne. A BKK mintájaként szolgáló Helsinkiben működő rendszer viszont pontosan arról szól, hogy az agglomerációs közlekedés szervezését is a városi közlekedésszervezőre bízta az ottani minisztérium.
A BKK jelenleg egyébként 49 autóbuszvonalat üzemeltet, melyek átlépik a főváros közlekedési határait. A szolgáltatás ellátásáért ezeken a vonalakon az állam, a főváros és az önkormányzatok közösen felelősök. Az utóbbiak összességében mintegy 500 millió forintos pluszforrást adnak bele a finanszírozásba. Emellett nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy ezeken a vonalakon képződik arányaiban a legtöbb bevétel. Míg a közigazgatási határon belül az utasoktól származó bevételi arány a költségek legfeljebb 32-35 százalékát teszi ki, az elővárosi területen ez meghaladja az 50 százalékot. Mivel az egész agglomerációs közlekedés fenntartása évente mintegy 8 milliárd forintba kerül, nem lebecsülendő, hogy statisztikailag az egész fővárosi közösségi közlekedésben itt a legmagasabb a fedezeti arány.
Meghirdették – visszavonták
Dorner Lajos, a VEKE vezetője szerint a Volánbusz új buszokról szóló tenderét (melyet megpróbáltak hozzáigazítani a BKV-s igényekhez) olyan állapotban van, hogy akár holnap meghirdethetnék. (Sőt, csütörötökön este az új kiírás meg is jelent.) De más szakértői forrásból úgy tudjuk, koránt sincs megegyezés a főváros és a minisztérium között. Tarlós István már többször leszögezte: nem ért egyet Némethné javaslatával az elővárosi közlekedés átszervezésével kapcsolatban.
A személyszállítási törvény szerint helyközi járattal helyi feladatot ellátni csak úgy lehet, ha erről a felek megállapodnak. Ez jelen esetben azt jelenti, hogy a tárcának a fővárosi közgyűlés jóváhagyását is meg kell szereznie. Jelenleg a helyzet rendezésére három lehetséges megoldás látszik. Az egyik, hogy továbbra is minden fél a saját kompetenciájára fókuszál. Ez azt eredményezheti, hogy ha lesznek új buszok, azoknak a városhatárban meg kell fordulniuk, az utasoknak pedig át kell szállniuk egy BKV-járatra, ami agyrém.
A másik variáció, hogy létrejön a felek közt valamilyen megállapodás. Ekkor vagy az NFM győz, és ezeken a járatokon a helyi közlekedést is a Volánbusz bonyolítja majd (miután megérkeznek az új buszok, addig a BKK). Vagy továbbra is a BKK marad a megrendelő, és a Volánbuszt kivonják ebből az egyenletből.
A harmadik megoldás az lehet, ha a Volánbusz átveszi a megrendelőként jelenleg koordináló BKK feladatait.
Újra kiírják a tendert?
Ha a mostani bizonytalan helyzetben jelenik meg az új tenderkiírás (megjelent), abból az jöhet ki, hogy május elsején a Volánbusz semmit nem fog tudni átvenni. Nem lesznek addigra buszai, és ahogy az korábban is megtörtént, várhatóan a BKV most sem fog ajánlatot adni az átmenti időszakra. A korábbi indok szerint a cégnek a fővárostól élő megrendelése van, és így nem tud buszokat vagy akár járatokat bérbe adni mindaddig, amíg a kérdésben nincs politikai és szakmai megállapodás.
Az új buszokat még egy akkora kapacitású gyártó is, mint a Mercedes, legkevesebb 7 hónap alatt tudja legyártani. Ha az új buszok beszerzésére kiírt pályázatot valóban egy nagy gyártó nyeri, a jövő év eleje előtt aligha tudják ezekkel a járművekkel megkezdeni a szolgáltatást. Ha egyébként egy kisebb kapacitású magyar cég a gyártó, akkor a csúszás még nagyobb.
Ilyen körülmények között az idő előrehaladtával egyre kevésbé valószínű, hogy az új busz tendereztetésének befejezését a jövő évi választásokig bevállalják. Amennyiben erre mégis sor kerül a Volánbusz irányítása alatt, akkor már csak az a kérdés, hogy ki fogja vezetni azokat. A témában jól értesült Indóház korábban azt írta, hogy a BKV-nál a Volánbusz helyzetbe hozása 500 buszvezető állásába kerülhet. A Volánbusz jelenleg sokkal kevesebbért foglalkoztatja a sofőrjeit – a BKV-s buszvezetőket ennek megfelelően nem lesz egyszerű ugyanarra a munkára kevesebb pénzért átültetni. Nemes Gábor, az Egyesült Közlekedési Szakszervezet elnöke azonban januárban jelezte: velük senki sem egyeztetett sem a létszámleépítésről, sem a lehetséges munkaerő-vándorlásról.