szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Aláírták a 4-es metró egyes rendszereit gyártó német Siemensszel a metró kivitelezéséhez kapcsolódó szerződés módosítását hétfőn Budapesten.

A Bolla Tibor BKV-vezérigazgató és Dale A. Martin, a Siemens Zrt. elnök-vezérigazgatója által aláírt módosítás értelmében a Siemens kötbérből eredő követelése több mint 70 millió euróról 30 millió euróra csökken, ennyit kell Budapestnek kifizetnie. 

Tarlós István főpolgármester az aláírás előtti sajtótájékoztatón azt mondta, a módosítás az időalapú követelések maximalizálását tartalmazza, ezt októberben fogadta el a Fővárosi Közgyűlés, majd a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség előkészítette az előterjesztést a kormánynak, amelyet elfogadtak, és április 19-én megjelent a Magyar Közlönyben.

A főpolgármester közölte, a 4-es metró beruházása mögött húzódó szerződésrendszer legnagyobb hibája, hogy nincs generálkivitelező, emiatt minden kockázat a BKV-t és rajta keresztül a fővárost terheli, és minden kivitelező késése hatással van a többire is.

Ez történt a Siemensszel, mivel az alagút építésének csúszása, majd az Alstom Metropolis szerelvények kései szállítása is hátráltatta a német céget a munkák elvégzésében. További furcsaság Tarlós István szerint, hogy az automata metróra a szokásoktól eltérően a szerelvényeket más gyártó szállítja, mint a vonatvezérlő rendszert.

A követelések összegéről szólva azt mondta, ebben a helyzetben a legtöbb, amit megtehettek, az a kármentés volt, mert a 70 millió euró a szerződés szerint járt volna a Siemensnek, a módosítással viszont az eredeti követelés kevesebb mint felét kell kifizetni. Szerinte törekvéseik semmit nem értek volna, ha a Siemens nem korrekt módon áll a kérdéshez.

Jürgen Brandes, a Siemens vasúti automatizálási területének globális vezetője azt mondta, hogy a cégnek  1896-óta, a millenniumi földalatti megépülése óta mindegyik budapesti metróvonal építésében része volt.

A 4-es metró beruházása egy integrált projekt, amely nemcsak az automata vonatbefolyásoló rendszert, hanem az áramellátást is magában foglalja. Hozzátette, "kusza" a kivitelezés története, de mindenben közösen törekedtek a megoldásra.

Szerinte - bár nehéz ebben az esetben győztesről beszélni - Budapest és a lakosok mindenképpen nyerni fognak, ha megépül a 4-es metró. Az aláíráson Dale A. Martin, a Siemens Zrt. vezérigazgatója is köszönetet mondott a konstruktív tárgyalásokért.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!