Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már 175 millió európai felhasználója van a TikToknak, a platform pedig most látta elérkezettnek az időt, hogy szigorítson néhány szabályon. ","shortLead":"Már 175 millió európai felhasználója van a TikToknak, a platform pedig most látta elérkezettnek az időt...","id":"20241127_bytedance-tiktok-szepito-filterek-betiltasa-18-even-aluli-felhasznaloknal-szigoritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b.jpg","index":0,"item":"cc523f59-8d65-46a0-9308-d7bab87f10d9","keywords":null,"link":"/tudomany/20241127_bytedance-tiktok-szepito-filterek-betiltasa-18-even-aluli-felhasznaloknal-szigoritas","timestamp":"2024. november. 27. 19:03","title":"Betiltja a TikTok a szépítő filterek használatát a 18 év alatti felhasználóknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1251e228-135c-4350-b6fa-3596a547ea60","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Személyes, különleges és ízletes ajándékokkal lepné meg szeretteit vagy saját magát? A HVG Könyvek szombati gasztroajándék-készítő workshopjain mindkettőre lesz lehetősége.","shortLead":"Személyes, különleges és ízletes ajándékokkal lepné meg szeretteit vagy saját magát? A HVG Könyvek szombati...","id":"20241127_Gasztroajandek-keszito-workshop-Kiraly-Agi-Romsics-Bea-HVG-Konyvek-karacsony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1251e228-135c-4350-b6fa-3596a547ea60.jpg","index":0,"item":"85b482b5-cc75-42b0-8a74-52c4aee6d022","keywords":null,"link":"/elet/20241127_Gasztroajandek-keszito-workshop-Kiraly-Agi-Romsics-Bea-HVG-Konyvek-karacsony","timestamp":"2024. november. 27. 15:00","title":"Tiramisugolyó és fermentálás lépésről lépésre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4f56c60-9b44-4bd5-bd31-5a260a63eff7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A miniszterelnök a Szerbia jelentette fenyegetéssel is indokolta a beruházást.","shortLead":"A miniszterelnök a Szerbia jelentette fenyegetéssel is indokolta a beruházást.","id":"20241127_koszovo-loszergyar-drontervezo-laboratorium-hadiipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4f56c60-9b44-4bd5-bd31-5a260a63eff7.jpg","index":0,"item":"cf31aa07-9efe-4e00-9c47-92f15e0f1d3c","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_koszovo-loszergyar-drontervezo-laboratorium-hadiipar","timestamp":"2024. november. 27. 18:32","title":"Komoly hadiipari fejlesztésbe fog Koszovó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47560914-d574-44a2-95d2-840abb9d2653","c_author":"Nagy Mercédesz","category":"360","description":"<strong>A LAM harmadik kiállításában ismét hangsúlyt kapott a fény kettős természete, de ezúttal a művek többsége kifejezetten a hullám-természetre rezonál. A nem szokványos tárlat címe pedig egy másik központi rendezőelvre mutat rá: olyan látványokat kutat, melyek közvetelenül az agyban keletkeznek a retinális inger megkerülésével. A meditatív, kizökkentő és elgondolkodtató művekről – melyekre igazán érdemes időt szánni – a kiállítás egyik kurátorával, Szalai Borbálával beszélgettünk.</strong>","shortLead":"<strong>A LAM harmadik kiállításában ismét hangsúlyt kapott a fény kettős természete, de ezúttal a művek többsége...","id":"20241127_a-mu-szalai-borbala-light-art-museum-phantom-vision-kiallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47560914-d574-44a2-95d2-840abb9d2653.jpg","index":0,"item":"36460187-1dba-4d57-bf8a-c2c4a2241722","keywords":null,"link":"/360/20241127_a-mu-szalai-borbala-light-art-museum-phantom-vision-kiallitas","timestamp":"2024. november. 27. 19:20","title":"Hullámzás csukott szemmel – beszélgetés Szalai Borbálával, a Light Art Museum Phantom Vision című kiállításának kurátorával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b87b0afe-51a6-471e-a107-ee14f059aedf","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Közel 370 millió euró értékben, 400 hektáron dolgozott a NER-közeli Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt. és leányvállalatai.","shortLead":"Közel 370 millió euró értékben, 400 hektáron dolgozott a NER-közeli Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt...","id":"20241128_bmw-epitkezes-market-garancsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b87b0afe-51a6-471e-a107-ee14f059aedf.jpg","index":0,"item":"c362608e-35bb-4b28-af33-1b07810e253a","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241128_bmw-epitkezes-market-garancsi","timestamp":"2024. november. 28. 10:35","title":"Garancsi István cége befejezte a BMW-gyár építését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9cc30153-1f52-4b8e-9db0-4d1e0ce6dd4a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A devizahitel-válság miatt nem váltak földönfutóvá a magyar családok – köszönhetően a Bajnai- és az Orbán-kormányoknak.","shortLead":"A devizahitel-válság miatt nem váltak földönfutóvá a magyar családok – köszönhetően a Bajnai- és az Orbán-kormányoknak.","id":"20241129_Az-NGM-a-gyurcsanyozas-heveben-ellent-mondott-Orbannak-mikozben-a-miniszterelnok-a-radioban-beszelt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cc30153-1f52-4b8e-9db0-4d1e0ce6dd4a.jpg","index":0,"item":"bae3ff90-1356-42c4-869a-573fb986f094","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241129_Az-NGM-a-gyurcsanyozas-heveben-ellent-mondott-Orbannak-mikozben-a-miniszterelnok-a-radioban-beszelt","timestamp":"2024. november. 29. 08:14","title":"Az NGM a gyurcsányozás hevében ellentmondott Orbánnak, miközben a miniszterelnök a rádióban beszélt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c86448c4-858b-4f46-860e-fa9a0fea84e6","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A nyomozás jelenleg a felderítési szakaszban van.","shortLead":"A nyomozás jelenleg a felderítési szakaszban van.","id":"20241128_nyomozas-hutlen-kezeles-gyanu-megyei-szakkepzeri-centrum-polt-peter-toth-endre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c86448c4-858b-4f46-860e-fa9a0fea84e6.jpg","index":0,"item":"ad7683d8-71d3-4891-95ca-25be2bc4d910","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_nyomozas-hutlen-kezeles-gyanu-megyei-szakkepzeri-centrum-polt-peter-toth-endre","timestamp":"2024. november. 28. 14:31","title":"Hűtlen kezelés gyanújával nyomoznak egy megyei szakképzési centrum kancellárja és gazdasági vezetője ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a66c8447-af9e-43fa-ab8b-88e851700278","c_author":"Kovács István","category":"elet","description":"Bár már a hetedik kitörés kezdődött a Reykjanes-félszigeten egy éven belül, de most került veszélybe leginkább Izland első számú turisztikai attrakciója, a Kék Lagúna, ami éppen a vulkáni működés területén fekszik. Az országnak bevételre van szüksége, így már azon gondolkodnak, megnyitják a fürdőt, miközben nem messze onnan a lávát próbálják megállítani.","shortLead":"Bár már a hetedik kitörés kezdődött a Reykjanes-félszigeten egy éven belül, de most került veszélybe leginkább Izland...","id":"20241128_izland-kek-laguna-vulkan-kitores","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a66c8447-af9e-43fa-ab8b-88e851700278.jpg","index":0,"item":"699feb6f-e8cb-4b96-8ac7-7522555b32ad","keywords":null,"link":"/elet/20241128_izland-kek-laguna-vulkan-kitores","timestamp":"2024. november. 28. 13:41","title":"Sokáig mérgezőnek hitték, most óriási küzdelmet vívnak az izlandiak, hogy megmentsék a pusztulástól a Kék Lagúnát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miközben a kormányzati kommunikációban az a legfontosabb a tavaly júliustól bevezetett elektronikus útdíj-rendszerrel kapcsolatban, hogy az képes volt túlteljesíteni a bevételi célt, és 75 milliárd helyett 79 milliárd forintot tett az államkasszába, a rendszer éppen a fenntarthatóságával nem foglalkozik. A fuvarozók ugyanannyit fizetnek egy null-kilométeres, és egy 10 éves teherautó után is.
Az Európai Unióban a közúti közlekedésből származó széndioxid-kibocsátás negyedéért az e-útdíjjal érintett, 3 és fél tonnánál nehezebb tehergépjárművek a felelősek. A használatarányos elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetése ennél fogva nem csak az úthálózat fenntartását finanszírozhatja, de a járműpark korszerűsítéséhez, és a kisebb káros anyag kibocsátáshoz is utat nyithat. Az EU-ban a legtöbb helyen ez utóbbit egyszerűen a gépjárművekben lévő motorok EURO besorolásához kötve, differenciálják az útdíjakat.
Az Európai Unióban 1994 óta létezik az a szabályozás, mely a károsanyag-kibocsátás alapján is kategorizálja a személy-, és teherjárműveket. A autógyártók kötelezettséget vállaltak, hogy bizonyos időpontra vállalják az előírásnak megfelelő normák eléréséhez szükséges technológiák alkalmazását, és a motorjaik kisebb káros anyag kibocsátásúakká válnak. Jelenleg az EURO 5 (illetve: tavaly év végétől az EURO 6) besorolású járművek számítanak a legmodernebbeknek. Ahol az EU-ban működik használatarányos e-útdíjrendszer, ott az EURO besorolás egyben a tarifadifferenciálásnak is az alapja. Az alapelv az, hogy minél modernebb az adott teherautó, annál kisebb díjegységet kell fizetnie a fuvarozókat – így motiválják a modernebb, kevésbé környezetszennyező flották üzemeltetését.
Kamerák már vannak...
MTI / Balázs Attila
Ilyesféle differenciálás nálunk is van: más összeget fizet kilométerenként az EURO 1, 2 és 3 osztályba sorolt járművek üzemben tartója. A probléma az, hogy az EURO 3 kategóriától a rendszer mindenkit ugyanúgy mér. Egy kalap alatt kezeli a rendszer, a nemzetközi forgalomból lassan már kikopó EURO 3-asokat a legmodernebbekkel. Előbbiek akár 10 évesek is lehetnek, és jórészt már nullára írt teherautót takarnak, ami azzal jelent a rendszerben problémát, hogy az esetleg 0 kilométeres, épp csak munkára fogott, legmodernebb EURO 6-osok fuvarköltségébe még évekig be kell épülnie a beruházási költségének.
Logisztikai szakemberek szerint ez azért jelent problémát, mert az e-útdíj szabályozásból ma az következik, hogy kifizetődőbb a rosszabb állapotú, leharcoltabb, de mindenképp környezetszennyezőbb járművekkel fuvarokért jelentkezni, mert azzal összességében olcsóbb lehet a fuvarozás – hiszen a teherszállításban a üzemköltségek ma már mindenki számára nagyon hasonlók.
„Ez így pedig nem jó” – állítja Papp Zoltán, a Bau-Trans Kft ügyvezetője. A szállítmányozási cég első embere szerint bár nálunk a legfiatalabb az e-útdíj rendszer, az e tekintetben nem állja ki a versenyt sem a német, sem az osztrák, sem a svájci díjtételekkel.
Amíg Magyarországon az EURO 3-tól EURO 6-ig terjedő kategóriába tartozó járművek után ugyanannyit kell fizetni kilométerenként, addig a másik három vizsgált országban ezt a tartományt is erősen tagolják. Az EURO 0-tól az EURO 6-ig (illetve EURO EEV) terjedő besorolásban a négynél több tengelyes teherjárművek úthasználata után fizetendő díj, fokozatosan csökken a környezetkímélőbb megoldást használó kamionok felé haladva. Így például Ausztriában összesen négy díjkategória létezik EURO 3 és EURO 6 között, de hasonló a helyzet Lengyelországban is, valamint a többi visegrádi ország is előrébb jár ebben Magyarországhoz képest, nemcsak a nyugat-európai országok.
„Szlovákiában eddig az EURO 3 kategóriába tartozó, illetve az ennél modernebb kamionokat különböztették meg a kilométerdíjakban, ez januártól azonban változik. Az EURO 3 és EURO 4 kategóriában jegyzett teherjárművek egy díjkategóriába kerülnek, míg az EURO5, EURO6 és EURO EEV minősítésű kamionok egy másikba. Ez a logika érvényesül majd Csehországban is” – magyarázta Papp Zoltán. Úgy látja, ez a logikus irány, így ideje volna ezt a hazai útdíj-rendszerben is megtenni.
A károsanyag-kibocsátás csökkentésének ösztönzése a közlekedésben központi feladatnak számít, mivel az Eurostat 2011-es adatai szerint ez a szektor az EU-ban a második legnagyobb üvegházhatású gázok (ÜHG) kibocsátója, és a teljes közlekedési szegmens emissziójának több mint 90 százalékáért pedig a közúti közlekedés a felelős.