szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Vannak olyan dolgok, melyekről az amerikai vállalatok vezetői nem igazán szeretnek beszélni. Ilyen például az, hogy az ő fizetésük gyorsabban emelkedik, mint alkalmazottaiké, vagy hogy a közvélemény nem igazán bízik a vezérigazgatókban. A magasabb bérezésnek ugyanakkor nem csak pozitív hozadéka van.

A MarketWatch összeszedett 10 olyan dolgot, melyekről az amerikai cégvezetők szinte biztos, hogy nem beszélnek.

A lista első helyén szerepel az, hogy az ő fizetésük, juttatásuk sokkal gyorsabban emelkedik, mint alkalmazottaiké. 2011 óta 13 százalékkal nőtt a vezérigazgatók fizetése, a növekmény 1978 és 2012 között pedig 875 százalékos volt (infláció hatását kiszűrve), szemben az ugyanebben az időszakban az átlagos munkavállalónál tapasztalt 5,7 százalékkal.

A magasabb bérezéshez ugyanakkor nem csak pozitív elemek társulnak. A vezérigazgatók egyre jobban fluktuálódnak, legalábbis az Egyesült Államokban biztosan. Ahogy egyre inkább növekszik a részvényesi nyomás a vezérigazgatókon, úgy egy-egy nekik nem tetsző döntés, esemény is hatással van a vezérigazgatók pozíciójára. Vagyis egy főnöki szék már korántsem olyan biztos, mint korábban.

A cégek emellett nem igazán rendelkeznek utódlási stratégiával, kutatások szerint a vállalatoknak mindössze 46 százaléka rendelkezik ilyennel, vagyis a cégek több mint fele nem tudna azonnal vezérigazgatót váltani, vagy legalábbis súlyos gondjaik lennének ilyen esetben. Mindez pedig a vállalatok hosszú távú hatékonyságára is hatással lehet.

A cégvezetők és az igazgatóság tagjai között sok esetben találhatóak baráti szálak, ez pedig megkérdőjelezheti az igazgatótanács tagjainak teljesen független és kritikus látásmódját a vállalat, illetve a vezérigazgató működésével kapcsolatban.

A cégvezetők általában azt sem verik nagydobra, hogy alig van a körükben nő, vagyis férfiként sokkal nagyobb az esélye annak, hogy bekerülhetnek a vezérigazgatók elit klubjába.

A közösségi média emellett egy kétélű fegyver a cégvezérek számára: ötleteket lehet itt közvetíteni, illetve a munkavállalókkal, vásárlókkal közvetlenül kommunikálni, ám rosszul is elsülhet a közösségi médiajelenlét: jó példa erra Mozilla vezetőjéé, akiről kiderült, hogy 2008-ban adományt adott egy melegházasság elleni kampányt. A cég vásárlói és munkavállalói pellengérre állították a vezérigazgatót a Twitteren, akinek le is kellett mondania.

A vezérigazgatók azt is ritkán kötik az emberek orrára, hogy a közvélemény általában nem igazán bízik a vezérigazgatókban. Az amerikaiaknak mindössze 9 százaléka van nagy véleménnyel a vállalatoknál a vezérigazgatókra alkalmazott etikai és becsületi kódexekkel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!