Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"692569ba-52a6-4363-bc3e-4e915d0e66e6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak valami gigantikus szobor volna: geológiai képződményeket idéző 3D-nyomtatott beton buszmegállót telepítettek Pozsonyban.","shortLead":"Mintha csak valami gigantikus szobor volna: geológiai képződményeket idéző 3D-nyomtatott beton buszmegállót...","id":"20250516_3d-nyomtatott-buszmegallo-szlovakia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/692569ba-52a6-4363-bc3e-4e915d0e66e6.jpg","index":0,"item":"d3121de3-af75-4b74-ad1c-1ba39adbea08","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_3d-nyomtatott-buszmegallo-szlovakia","timestamp":"2025. május. 16. 08:03","title":"Kinyomtattak egy komplett buszmegállót Szlovákiában – mutatjuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07595d62-091f-403c-abe1-57479d85e252","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Telerakják szenzorokkal, hőkamerákkal, radarokkal.","shortLead":"Telerakják szenzorokkal, hőkamerákkal, radarokkal.","id":"20250516_Digitalis-autopalya-lesz-az-M1-M7-kozos-szakasza-telerakjak-szenzorokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07595d62-091f-403c-abe1-57479d85e252.jpg","index":0,"item":"78ad82e8-fbe2-422d-a0e5-1b88a2c254d9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250516_Digitalis-autopalya-lesz-az-M1-M7-kozos-szakasza-telerakjak-szenzorokkal","timestamp":"2025. május. 16. 07:46","title":"Okos-autópálya lesz az M1–M7 Budaörsnél, 1,5 gigabyte adatot generál majd másodpercenként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c8435b4-c80c-4fd9-ada1-6ed4e0ea0b37","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kevés a megbízás, alig alakul új építőipari vállalat, a szereplők üzleti hangulata mélyponton van.","shortLead":"Kevés a megbízás, alig alakul új építőipari vállalat, a szereplők üzleti hangulata mélyponton van.","id":"20250516_Negyedik-eve-zuhan-a-magyar-epitoipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c8435b4-c80c-4fd9-ada1-6ed4e0ea0b37.jpg","index":0,"item":"dc8e8f76-e4e4-4e6e-ab86-d9b43752d8c9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250516_Negyedik-eve-zuhan-a-magyar-epitoipar","timestamp":"2025. május. 16. 15:21","title":"Negyedik éve zuhan a magyar építőipar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"982e777f-aef6-41ab-a2ec-63ae8384f382","c_author":"Czeglédi Fanni","category":"360","description":"Ma már szerencsére közhely, hogy minden test bikinitest, úgyhogy ha végre tényleg beköszönt a nyár, bátran indulhatunk a vízpartra. A boltban kismillió fajta fürdőruha közül választhatunk, aki a bőség zavarával küzd, annak néhány praktikus és alkati szempontot is érdemes mérlegelnie. A legfontosabb paraméter, hogy hogyan viszonyulunk a testünkhöz, miben érezzük kényelmesen magunkat. Képes segédletünk következik.","shortLead":"Ma már szerencsére közhely, hogy minden test bikinitest, úgyhogy ha végre tényleg beköszönt a nyár, bátran indulhatunk...","id":"20250517_bikini-test-tipus-furdoruha-alkat-kepek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/982e777f-aef6-41ab-a2ec-63ae8384f382.jpg","index":0,"item":"886529ed-c0c1-4232-87d0-9bd19c4e5fc8","keywords":null,"link":"/360/20250517_bikini-test-tipus-furdoruha-alkat-kepek","timestamp":"2025. május. 17. 10:30","title":"Az alma, a homokóra, a téglalap – hogyan válasszunk fürdőruhát a testalkatunkhoz?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8dbbb41f-ee21-419a-b4ba-fde4ba0dd33e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke egy rövid mondatba sűrítette gondolatait.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke egy rövid mondatba sűrítette gondolatait.","id":"20250515_magyar-peter-tisza-part-atlathatosagi-torveny-szuverenitasvedelmi-hivatal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8dbbb41f-ee21-419a-b4ba-fde4ba0dd33e.jpg","index":0,"item":"697095e8-ecf4-47fc-b20c-a7621b422659","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_magyar-peter-tisza-part-atlathatosagi-torveny-szuverenitasvedelmi-hivatal","timestamp":"2025. május. 15. 15:47","title":"Magyar Péter elárulta, kormányra kerülése esetén mit tenne a Szuverenitásvédelmi Hivatallal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"735964b5-db0d-417a-bbbc-735e4e87a271","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A bronzból készült szobor a first lady szülőhelye mellett állt. Korábban volt ott egy faszobor is, az meg leégett.","shortLead":"A bronzból készült szobor a first lady szülőhelye mellett állt. Korábban volt ott egy faszobor is, az meg leégett.","id":"20250515_melania-trump-szobor-lopas-szlovenia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/735964b5-db0d-417a-bbbc-735e4e87a271.jpg","index":0,"item":"dfa86aa8-21ed-4400-a948-d4d10fd01906","keywords":null,"link":"/elet/20250515_melania-trump-szobor-lopas-szlovenia","timestamp":"2025. május. 15. 17:24","title":"Ellopták Melania Trump szobrát Szlovéniában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8de7ee74-1f6f-40ed-9d71-03687281722e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mára már elkerülhetetlen, hogy műanyag kerüljön a szervezetünkbe, de a bevitt mennyiségre még hatással lehetünk. A kulcs az ételek tárolásában és a tudatos vásárlásban rejlik.","shortLead":"Mára már elkerülhetetlen, hogy műanyag kerüljön a szervezetünkbe, de a bevitt mennyiségre még hatással lehetünk...","id":"20250516_mikromuanyag-a-vizben-tea-szennyezes-szures-csokkentes-eves-ivas-doboz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8de7ee74-1f6f-40ed-9d71-03687281722e.jpg","index":0,"item":"f8bdcb71-9e48-42c0-abce-4541d5d8cc7f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_mikromuanyag-a-vizben-tea-szennyezes-szures-csokkentes-eves-ivas-doboz","timestamp":"2025. május. 16. 05:31","title":"Így ehet és ihat kevesebb mikroműanyagot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f832c62-e164-465d-a662-b2fae5a073b2","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Majoross Gergely csapata ettől függetlenül az elitben maradást érő helyen áll.","shortLead":"Majoross Gergely csapata ettől függetlenül az elitben maradást érő helyen áll.","id":"20250515_ferfi-jegkorong-vilagbajnoksag-magyarorszag-cseh-valogatott-vereseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f832c62-e164-465d-a662-b2fae5a073b2.jpg","index":0,"item":"b8e08e1a-d5d5-468f-94d8-aa332ee301c6","keywords":null,"link":"/sport/20250515_ferfi-jegkorong-vilagbajnoksag-magyarorszag-cseh-valogatott-vereseg","timestamp":"2025. május. 15. 22:54","title":"A címvédőtől is hatot kapott a magyar hokiválogatott a vb-n","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindig is 55 ezres atlétikai stadiont szeretett volna Csepelre? Nincs miért aggódnia, hiszen a kormány megígérte: a beruházás akkor is megvalósul, ha nem lesz olimpiánk. Új híd és szélesebb autópálya is lehet, sőt, épülhet szlalomkajakpálya is, ha nem csak trükköztek a költségekkel a pályázatban.
Nem kell félni a budapesti olimpia költségei miatt, hiszen a legtöbb beruházás akkor is megvalósul, ha nem mi kapjuk meg a rendezési jogot – összeszámolni is nehéz volna, hányszor nyugtattak mindenkit ezzel a szervezők. Persze mindez arra is tökéletes módszer volt, hogy több százmilliárd forint elköltését ne az olimpia árába számítsák bele. Most, hogy eldőlt, nem nálunk tartják meg a játékokat 2024-ben, itt az idő átnézni, mi mindenről ígérték, hogy akkor is elkészül, ha szó sem lesz budapesti olimpiáról.
Az új olimpiai stadion látványterve
Budapest 2024
Például atlétikai stadion mindenképp épülne a Csepel-sziget bejáratához, már ha komolyan vehetjük a kormány ígéreteit. De ugyanígy megépülhet egy 20 ezer fősre tervezett teniszcentrum, vagy az új Nemzeti Lovas Központ. Minderről a Kemény Ferenc sportfejlesztési programban határoztak. Ebben a tervben összesen 11 olyan fejlesztést soroltak fel, amelyekre papíron nem az olimpia, hanem a magyar utánpótlás- és a szabadidősport igényei miatt van szükség, így olimpia nélkül is elkészülnének, ráadásul már 2022-re. Az ötlet kritikusai szerint persze valójában nincs másról szó, mint hogy a legalább 200 milliárd forintos építkezéseket ne az olimpia költségei között számolják el, így megfeleljünk a NOB gazdaságossági reformjának.
- Budapesti Atlétikai Stadion és szabadtéri edzőpályák, Ferencváros és Csepel, 55 ezer néző befogadására alkalmas, az olimpia után visszabontották volna kisebbre
- Új Budapesti Teniszközpont, Csepel, 16 teniszpálya
- Új Budapesti Velodrom, Óbuda, a volt Fővárosi Gázgyár területén
- Takács Károly Nemzeti Lövészeti Központ, a Nagytétényi lőtéren
- Nemzeti Lovas Központ, az Üllői Tangazdaság területén
- új jégcsarnok, uszoda és futókör, Zuglóban, a Budapesti Olimpiai Központban
- BOK Sportcsarnok, új B csarnok, a Budapesti Olimpiai Központban
- a Népliget most is sportolásra hasznosított területének fejlesztése
Mindez tehát elvileg felépülhetne a pályázat visszavonása után is – a méreteket persze lehet, hogy át fogják gondolni. Az viszont így is látszik, hogy hiába kampányoltak azzal, mekkorát nyerhetne a magyar szlalomkajak egy budapesti olimpiával, valójában ezt a pályát az ötkarikás játékok nélkül is felépítenék.
hvg
Szintén újra kell gondolni a közlekedésfejlesztés ügyét. A megvalósíthatósági tanulmány úgy számolt: az olimpiarendezés 774 milliárd forintos költségének alig három százalékát kellene a közlekedési projektekre költeni. Csakhogy ez az igen alacsony szám már azt jelentette volna, amit a meglévő hálózat javítgatására fordítottak volna, a valós költség ennél sokkal nagyobb lenne. A trükk ugyanaz volt, mint a stadionépítéseknél: több mint 1400 milliárd forintot számoltak azokra a közlekedési beruházásokra, amelyeket elvileg az olimpia nélkül is meg kellene valósítani. A PwC 2015-ös megvalósíthatósági tanulmánya szerint mindössze 28 milliárd forint lenne maga az olimpiai projekt közlekedésfejlesztési részének értéke, 421 milliárdba kerülnének azok a tervek, amelyeket az olimpia miatt hoznának előre, és 1451 milliárd, azaz a teljes olimpiai kiadás csaknem duplája mindaz a fejlesztéstömeg, amelyet egyébként is meg kellene csinálni.
A tisztán olimpiai projektek listája igen rövid: a Boráros tér és Csepel bejárata között Duna-korzót építettek volna, és felszedték volna a HÉV-vágányokat, ideiglenes villamospályát építettek volna pár versenyhelyszínhez, és terveztek még P+R parkolókat, valamint kisebb nyomvonal-korrekciókat – mindettől elbúcsúzhatunk. Az előrehozott projektek között a legnagyobb az M1-es és az M7-es autópályák 3+3 sávosra bővítése Győrig, illetve a Balatonig, valamint a Galvani híd megépítése és a Gubacsi híd rekonstrukciója. Ezek mind szerepelnek a kormányzati, valamint a fővárosi tervek között, az autópályákról már kormányhatározat is rendelkezik. Szintén elkezdték előkészíteni a ferihegyi vasút tervezését. A legtöbb tétel viszont a közlekedésfejlesztésben is olyan, hogy az ígéretek szerint meg kéne lenniük az olimpia nélkül is. A főváros hosszú távon komolyan tervez, a városfejlesztési koncepció 17 célkitűzése közül kilenc szól a közlekedésről. Csakhogy ezeket 2030-ig tervezik, így rövid távon biztosan nem lehet mit számon kérni.
A legnagyobb, az olimpiától függetlennek ígért közlekedésfejlesztési tervek
- a MÁV részére motorvonat-beszerzés (185 milliárd)
- M3-as metró rekonstrukciója (155 milliárd)
- Rákos–Hatvan-vasút felújítása (119 milliárd)
- M35-M4 autópálya kiépítése a határig (115 milliárd)
Több olyan fejlesztésbe is belevágtak már, amelyekkel mindenképp el kell készülni, mert nem az olimpia lett volna az egyetlen nagy budapesti sportesemény. Ezek közül eddig a leglátványosabb egyértelműen a Dagály teljes átépítése az idei vizes világbajnokságra – az új csodauszoda a versenysportnak valóban jó lesz, de sok még a kérdőjel, hogy hogyan fogják fenntartani a vb után.
Így nézhet ki az új Puskás Stadion
Budapest 2024
Nagy lökés lehet a 2020-as foci-Eb is, amelynek négy meccsét Budapesten játsszák, így a Puskás Ferenc Stadionnal muszáj lesz elkészülni addigra. Eredetileg arról volt szó, hogy 2015-ben már lehet játszani az új stadionban, most 2019-es átadásról szólnak az ígéretek. De a közlekedés is nyerhet az Európa-bajnokságon: az olimpiai pályázatban is úgy kalkuláltak, hogy 2020-ra elkészül a repülőtér mostani fejlesztése, ennek a második ütemét pedig 2024-re időzítették volna, akkorra tervezték, hogy 19 millió utast szolgálhassanak ki a reptéren évente.
Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független média és a civil szervezetek elleni támadásra használja fel.