Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d8bfbf97-b284-45aa-9a41-c94bff18b5f5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem óvatoskodta el. ","shortLead":"Nem óvatoskodta el. ","id":"20250331_Forgalommal-szemben-jott-a-kamion-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d8bfbf97-b284-45aa-9a41-c94bff18b5f5.jpg","index":0,"item":"6e8ee7c2-6116-431d-ac5d-054aba424581","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_Forgalommal-szemben-jott-a-kamion-video","timestamp":"2025. március. 31. 07:37","title":"Forgalommal szemben jött a kamion, mindenki menekült előle – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dffa63f1-f5ac-449c-9730-584493b4cf41","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Még mindig nem tudni, kinek a koponyáját vitte Miskolcon egy kutya egy ház udvarára. Eddig bűncselekmény gyanúja nem merült fel.","shortLead":"Még mindig nem tudni, kinek a koponyáját vitte Miskolcon egy kutya egy ház udvarára. Eddig bűncselekmény gyanúja nem...","id":"20250331_korozes-rendorseg-koponya-kutya-miskolc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dffa63f1-f5ac-449c-9730-584493b4cf41.jpg","index":0,"item":"0515f9b3-c5b2-4f75-9755-d4b621ad12de","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_korozes-rendorseg-koponya-kutya-miskolc","timestamp":"2025. március. 31. 20:04","title":"Körözésben keresik a rendőrök annak a férfinak a testét, akinek a koponyáját egy kutya találta meg Miskolcon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5672d533-1182-4365-b1d7-8ea80074b9db","c_author":"Lepres L. Krisztina","category":"360","description":"A mesterséges intelligencia teljesen átalakítja az egészségügyi rendszereket, ehhez azonban az orvosoknak is változtatniuk kell az eddigi megszokásaikon – mondta lapunknak Parminder Bhatia, a GE HealthCare AI vezérigazgatója, aki globális szinten felelős a cég mesterséges intelligencia alapú megoldásainak stratégiai megvalósításáért.","shortLead":"A mesterséges intelligencia teljesen átalakítja az egészségügyi rendszereket, ehhez azonban az orvosoknak is...","id":"20250330_ge-ai-healthcare-mesterseges-intelligencia-orvos-beteg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5672d533-1182-4365-b1d7-8ea80074b9db.jpg","index":0,"item":"6321b089-4bc9-4fa1-94b9-f6b9dae5e6df","keywords":null,"link":"/360/20250330_ge-ai-healthcare-mesterseges-intelligencia-orvos-beteg","timestamp":"2025. március. 30. 16:30","title":"Az algoritmus varázsa: kevesebb téves diagnózis, gyorsabban gyógyuló betegek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"abe4b67c-5c30-44aa-8038-7fe4075bb0e4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színésznő a kémfilmek szexizmusával indokolja az álláspontját.","shortLead":"A színésznő a kémfilmek szexizmusával indokolja az álláspontját.","id":"20250331_james-bond-helen-mirren-noi-foszereplo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abe4b67c-5c30-44aa-8038-7fe4075bb0e4.jpg","index":0,"item":"acf693e5-6a50-4c7d-be08-edddb267cc70","keywords":null,"link":"/kultura/20250331_james-bond-helen-mirren-noi-foszereplo","timestamp":"2025. március. 31. 08:48","title":"James Bondot soha nem játszhatná nő Helen Mirren szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az isztambuli polgármester, Ekrem Imamoglu letartóztatásával Törökország új és veszélyes szakaszba került. Jelen állás szerint a török ellenzék akkor is nyerhet Erdogan ellen, ha vezére börtönben marad. J. D. Vance amerikai alelnöknek le kellene mondania, miután elhajtották Grönlandról, odahaza pedig megalázták.","shortLead":"Az isztambuli polgármester, Ekrem Imamoglu letartóztatásával Törökország új és veszélyes szakaszba került. Jelen állás...","id":"20250331_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"a8f705ab-6678-4020-8f52-5dee179e2182","keywords":null,"link":"/360/20250331_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. március. 31. 11:07","title":"Szerte a világban felkapták a témát, hogy az ellene kiadott letartóztatási parancs ellenére Budapestre látogat Netanjahu","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f2ae0e1-be05-441c-92c0-291a4c7dd46b","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Az amerikai elnök zavaros fenyegetése alapján az USA az orosz olaj vevőin keresztül büntetné Moszkvát. Magyarország az orosz olaj egyik vevője, nem mellesleg pedig az Egyesült Államok fontos, több mint 9 milliárd eurós exportpiac Magyarországnak. Így az esetleges vámok és büntetőintézkedések hatalmas pofont jelentenének.","shortLead":"Az amerikai elnök zavaros fenyegetése alapján az USA az orosz olaj vevőin keresztül büntetné Moszkvát. Magyarország...","id":"20250331_Trump-masodlagos-vam-kozvetlen-fenyegetes-Magyarorszag-orosz-olaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f2ae0e1-be05-441c-92c0-291a4c7dd46b.jpg","index":0,"item":"94a99dcd-dd14-45c8-94ea-f9a0646fa539","keywords":null,"link":"/360/20250331_Trump-masodlagos-vam-kozvetlen-fenyegetes-Magyarorszag-orosz-olaj","timestamp":"2025. március. 31. 16:30","title":"Trump közvetlenül megfenyegette Magyarországot az orosz olaj miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf6c3edf-6753-4076-94bd-666ee01acc63","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada házasságon kívül születik, még ha ezt a döntéshozók nem is hajlandók tudomásul venni. Miért adják egyre többen válásra a fejüket ötvenes-hatvanas, sőt hetvenes éveikben? Melyek a leggyakoribb válóokok, és hogyan hat vissza a szegénység a házasságok tartósságára? Ezekről is beszélgettünk Tóth Olgával, a Társadalomtudományi Kutatóközpont Szociológiai Intézetének munkatársával. ","shortLead":"A magyar társadalom még mindig erősen hiszi, hogy a házasságban élők boldogabbak, ezzel együtt a gyerekek egyharmada...","id":"20250331_Valas-hazassag-parkapcsolat-szurke-valas-valook-valoper-magyar-szocialpolitika-Toth-Olga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf6c3edf-6753-4076-94bd-666ee01acc63.jpg","index":0,"item":"e4c4d929-f1e8-4a45-a3ce-2c626a238e2b","keywords":null,"link":"/360/20250331_Valas-hazassag-parkapcsolat-szurke-valas-valook-valoper-magyar-szocialpolitika-Toth-Olga","timestamp":"2025. március. 31. 20:15","title":"„A válásra nem szabad úgy gondolni, mintha szörnyűség lenne, a szörnyűség a rossz kapcsolat”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6b3623e-a129-4b8f-95fd-3a3d7b0536f2","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Az előrejelzések szerint egyértelmű, hogy a környezeti aggodalmak ellenére folytatják diadalútjukat a hobbi- vagy városi terepjárók. A vásárlók elsősorban a kis és közepes méretű kocsikat keresik. A konnektorból tölthető plugin hibridek is jól fogynak majd.","shortLead":"Az előrejelzések szerint egyértelmű, hogy a környezeti aggodalmak ellenére folytatják diadalútjukat a hobbi- vagy...","id":"20250330_hvg-suvtrendek-azsia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6b3623e-a129-4b8f-95fd-3a3d7b0536f2.jpg","index":0,"item":"cdbc4fb6-93b7-4634-ac4b-eb9461d9163a","keywords":null,"link":"/360/20250330_hvg-suvtrendek-azsia","timestamp":"2025. március. 30. 15:40","title":"A hobbiterepjárók húzópiaca Ázsia marad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kínai állam komplett tervvel repült rá a ferihegyi gyorsvasút építésére
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Évek óta készen vannak a tervek a budapesti reptéri vasútra, de az mégsem épül, és az egyetlen ehhez kapcsolódó hír az utóbbi időben az volt, hogy – egyes találgatások szerint a vasút miatt – visszavonták a reptéri parkolóház építési engedélyét. A hvg.hu birtokába került egy attól eltérő, kínai terv, amely erre is magyarázatot ad. A szakma azonban nem támogatná a nagyszabású projektet.
A világ legnagyobb, kínai állami tulajdonban levő vasúti járműgyártóját is érdekli a ferihegyi gyorsvasút – derül ki a hvg.hu birtokába került dokumentumból. A 2017-es keltezésű tervben az áll, hogy a CRRC építene vasutat a Liszt Ferenc repülőtér és a Keleti pályaudvar között, és arra kéri a kormányt, hogy segítsen a szükséges engedélyek megszerzésében, és nyilvánítsa kiemelt beruházássá a projektjüket.
A Liszt Ferenc repülőtérre vezető vasúti kapcsolat terve nem új, végül 2016 novemberében született döntés arról, hogy a MÁV által üzemeltetett Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalról épüljön egy kiágazás a reptér felé. A projektet már elő is készítették, uniós forrás bevonását is tervezték, engedélyeket is kapott, mégsem történt azóta semmi, és erre magyarázat sem volt.
Gulyás Gergely: Több féllel is folytak tárgyalások a vasútról
A hvg.hu rákérdezett a csütörtöki kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternél arra, hogy valóban tárgyaltak-e a kínai CRRC-vel. Gulyás Gergely kérdésünkre elismerte, hogy a kormány több helyről is kapott megkeresést, és több céggel is tárgyal annak érdekében, hogy minél előbb létrejöhessen a direkt vasúti kapcsolat a Liszt Ferenc reptérre.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter nem cáfolta, hogy a tárgyalófelek között van a CRRC is.
Részben magaslaton futna a kínai vasút
A hvg.hu birtokába került CRRC-dokumentum címe szó szerint az, hogy: Repülőtéri Gyorsvasút, Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, és Budapest városközpont között létesítendő.
A benne leírt nyomvonal, amelyet maga a cég építene és üzemeltetne, a jelenleg is létező MÁV-vonalakkal párhuzamosan, de külön pályán haladna. A szakaszon 13 híd épülne összesen 5,5 km hosszan, azaz
a pálya egyharmadán át magaslaton menne.
A városközpontot 15-18 perc alatt érnék el a vonatok, amelyek csúcsidőszakban 10-12 percenként közlekednének, de egész éjszaka is járnának, a legkevésbé frekventált időszakban is félórás gyakorisággal.
Magaslaton menő reptéri vasút, Busan, Dél-Korea
Zelki Benjámin
Teljesen kínai pénzből épülne
A megvalósításban két kínai társaság konzorciuma venne részt: a CRRC intézné a kivitelezést és az üzemeltetést, és a Bank of China lenne a finanszírozó. A dokumentumban az áll:
a konzorciumi partnerek a magyar állam pénzügyi szerepvállalására nem tartanak igényt.
A reptéri vasút tervezett jegyára egy utazásra nettó 2500, azaz áfával 3175 forint lenne – utóbbi összeget fizetné tehát az utas egy útért.
A CRRC saját maga üzemeltetné a vasutat várhatóan 30 évig, majd öt évig az infrastruktúra üzemeltetésében még közvetve részt venne. A befektető 35 év alatt várja a beruházás megtérülését és a hitel visszafizetését, ezután a pálya üzemeltetését térítésmentesen a magyar államnak adná.
A CRRC maga gyártaná a járművet is, 6 db 300 férőhelyes elektromos motorvonatot,
az infrastruktúrával együtt 180 milliárd forintos beruházási költséggel számol.
A dokumentumban leírtak szerint a közvetlen reptéri expressz előnye a tervezett MÁV-os reptéri vasúttal szemben az lenne, hogy külön pályán haladna, így gyorsabb, pontosabb, megbízhatóbb lenne, mivel más vonatok késése nem akadályozná. Erre hivatkozva is ígérik, hogy a MÁV-énál magasabb minőségű szolgáltatást nyújtanának.
A CRRC 2017-es dokumentuma, részlet (Kattintson a nagyobb méretért!)
hvg.hu
A CRRC mert nagyot álmodni, és arra kéri a dokumentumban a magyar hatóságokat és a kormányzati szerveket, hogy
segítsenek abban, hogy a gördülőállomány a magyarországi futási engedélyeket mielőbb beszerezhesse,
hatalmazzák fel az (akkor még) Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy tárgyalhasson velük,
a projekt legyen nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás.
A dokumentumban azt írják, hogy az uniós versenyjogi szabályok értelmében a beruházás megvalósításához nem lenne szükség közbeszerzési eljárásra.
A szakma a MÁV-os verziót támogatja
Amíg a kínai verzió végállomása a reptér lenne, addig az eredetileg tervezett hazai változatban a meglévő MÁV-vonalról kiágaztatott vonal továbbmenne Szolnok felé, és Monor előtt visszatérne a 100-as vasútvonalra.
Ennek köszönhetően minden mostani Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza, Kecskemét és Szeged felől érkező vonat is be tudna már térni a reptérre, de Győr és Székesfehérvár felől is átszállás nélkül elérhető lenne a budapesti reptér vasúton, ami nem kis haszon lenne.
Pirossal a MÁV-os, türkizkékkel a kínai verzió terve (Kattintson a nagyobb méretért!)
Google Maps
Éppen ezért az általunk megkérdezett szakmai szervezetek, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), és a Közlekedő Tömeg Egyesület is a MÁV-os verziót látnák jövedelmezőbbnek, utóbbi korábbi Facebook-posztjában részletesen is elmagyarázza, hogy miért.
Azzal érvelnek, hogy a leágazással a repteret be lehetne kötni a vasúthálózatba, emellett azt is kiemelik, hogy a kiépülő többlet-pályakapacitás lehetővé tenné a távolsági és nemzetközi vonatok gyorsabb útvonalon közlekedését és az elővárosi vonatok sűrűbb indítását.
A kormánynak kell döntenie
Homolya Róbert MÁV-os elnök-vezérigazgató a január 16-i Demokratának adott interjúban is megemlítette, hogy noha a kész tervek szerint a Budapest–Cegléd-vasútvonalból ágazott volna ki a ferihegyi reptéri vasút,
a kormány nem hozott még döntést arról, hogy ezt a koncepciót támogatja-e, vagy egy adott esetben a Keleti pályaudvar és a Liszt Ferenc repülőtér közötti, külön erre a célra definiált vonalat hoz létre.
Budapest Airport: Támogatjuk a vasutat
Lapunk rákérdezett a Budapest Airportnál arra, hogyan viszonyulnak a reptéri vasúthoz, Homolya Róbert MÁV-vezérigazgató ugyanis a hvg.hu-nak adott interjúban azt mondta, a Budapest Airportot 75 évre privatizáló koncessziós szerződés értelmében az üzemeltető cég mondhatja azt, hogy nem járul hozzá a vasúthoz.
A Budapest Airport kérdésünkre úgy reagált: üdvözöl minden olyan vasúti fejlesztést, amely összeköti a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret a vasút hálózatával, hiszen minden ilyen megoldás az utasok kényelmét és érdekeit szolgálja.
A reptér által megkezdett parkolóház éppen a kínai vasút végállomásának a helyét ütné, amely a hvg.hu tudomására jutott tervek szerint a legértékesebb területen, a terminálépület előtt lenne.
A MÁV-os (piros) és a kínai (türkizkék) vasút állomásának tervezett helye
Google Maps
Kurucz László, a Budapest Airport helyettes szóvivője lapunk kérdésére ezt cáfolta, mondván csupán egy hiányzó szakhatósági engedély miatt állították le a parkolóház építését. És hozzátette: a Budapest Airport nem tud a kínai vasúttal kapcsolatos tervről, csak a hivatalos, elkészült engedélyekkel rendelkező változatról (a 100-as vasútvonal kiágaztatásáról) vannak ismereteik.
Omladoznak az állomások, beáznak a pályaudvarok, csúcsra jár a teljes budapesti vasúthálózat. Százmilliárdokra lenne szükség a fővárosi vasúti infrastruktúra modernizálására, tervekből nincs is hiány, pénz viszont nincs erre.
Zugló állomás jövőre megújulhat, de Kőbánya-Kispestre még nagyjából öt évet kell várni Homolya Róbert, a nyáron kinevezett MÁV elnök-vezérigazgató szerint. Megtudtuk, miért akadozik a reptéri gyorsvasút építése, és azt is, hogy is volt az a történet Mészáros Lőrinccel és a jachttal. Interjú.