Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"bbf81bdd-77db-494c-b8f3-20d138793823","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Guineát hét góllal verték a magyarok.","shortLead":"Guineát hét góllal verték a magyarok.","id":"20250117_kezilabda-vilagbajnoksag-magyar-valogatott-guinea-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbf81bdd-77db-494c-b8f3-20d138793823.jpg","index":0,"item":"a152a234-a3a0-491f-b0a5-339f4ae7b36c","keywords":null,"link":"/sport/20250117_kezilabda-vilagbajnoksag-magyar-valogatott-guinea-ebx","timestamp":"2025. január. 17. 22:06","title":"Kézilabda-vb: Simán nyert és már középdöntős a magyar válogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"100e1697-3a30-49f1-aa88-73b7ae95b551","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Korábban testvére vitte a No Tolerance Zrt.-t.","shortLead":"Korábban testvére vitte a No Tolerance Zrt.-t.","id":"20250117_simonka-gyorgy-orzo-vedo-vallakozas-no-tolerance-zrt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/100e1697-3a30-49f1-aa88-73b7ae95b551.jpg","index":0,"item":"c6864298-168f-4343-868b-367f44fa77f6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250117_simonka-gyorgy-orzo-vedo-vallakozas-no-tolerance-zrt","timestamp":"2025. január. 17. 11:56","title":"Őrző-védő vállalkozása lett Simonka Györgynek, sokatmondó a neve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7dd18eb9-d851-4f0b-9954-c7c8d50a995d","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Kína 17 repülőgépe és hat hajója közelítette meg Tajvant szombat hajnalban – közölte a tajvani védelmi minisztérium.","shortLead":"Kína 17 repülőgépe és hat hajója közelítette meg Tajvant szombat hajnalban – közölte a tajvani védelmi...","id":"20250118_Kinai-repulogepek-es-hajok-kozelitettek-meg-Tajvant","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7dd18eb9-d851-4f0b-9954-c7c8d50a995d.jpg","index":0,"item":"944b5c48-aae4-439f-9675-6acafebc8f1a","keywords":null,"link":"/vilag/20250118_Kinai-repulogepek-es-hajok-kozelitettek-meg-Tajvant","timestamp":"2025. január. 18. 09:20","title":"Kínai repülőgépek és hajók közelítették meg Tajvant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd57bb29-7999-4cf6-877e-e2101b827a31","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"A hatvanas években még a rádiók voltak a Las Vegas-i CES techkiállítások sztárjai, a nyolcvanas években a kvarcórákat nézték nagy izgalommal, az évezred elején az autós navigáció ment nagyot. Összeállításunkban a múlt héten rendezett technológiai show idei érdekességei között válogatunk.","shortLead":"A hatvanas években még a rádiók voltak a Las Vegas-i CES techkiállítások sztárjai, a nyolcvanas években a kvarcórákat...","id":"20250117_hvg-ces-2025-ujdonsagok-projektor-fuszeradagolo-allatrontgen-mesterseges-intelligencia-elektromos-korcsolya-okostoll","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd57bb29-7999-4cf6-877e-e2101b827a31.jpg","index":0,"item":"5b8a6256-2c37-4b83-962c-289ba11c5823","keywords":null,"link":"/360/20250117_hvg-ces-2025-ujdonsagok-projektor-fuszeradagolo-allatrontgen-mesterseges-intelligencia-elektromos-korcsolya-okostoll","timestamp":"2025. január. 17. 18:25","title":"Kevesen látták, de sokak hasznára válhat: öt új készülék, ami önnek is jól jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa1825f0-eb51-49bb-a71c-a0e494026944","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Elon Musk könnyen vette a veszteséget, a SpaceX feje a közösségimédia-oldalán arról írt, hogy a siker bizonytalan, de a szórakozás garantált.","shortLead":"Elon Musk könnyen vette a veszteséget, a SpaceX feje a közösségimédia-oldalán arról írt, hogy a siker bizonytalan, de...","id":"20250117_repulogepek-kesesek-spacex-felrobbant-starship","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa1825f0-eb51-49bb-a71c-a0e494026944.jpg","index":0,"item":"821fc222-083e-4237-ac5d-d85c703fb1db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_repulogepek-kesesek-spacex-felrobbant-starship","timestamp":"2025. január. 17. 16:38","title":"Több tucat repülőgép kényszerült kerülő útra a felrobbant Starship potyogó darabjai miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"140778e2-63df-4bb3-9e24-85eee3e60aae","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"„Gyenge a forint, kéne rendes pénz” címmel európai turnéra indul az előadó.","shortLead":"„Gyenge a forint, kéne rendes pénz” címmel európai turnéra indul az előadó.","id":"20250117_Mielott-visszavonul-Krubi-meg-beveszi-Europat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/140778e2-63df-4bb3-9e24-85eee3e60aae.jpg","index":0,"item":"2d3317cb-3513-4a6a-ad87-df2c503de833","keywords":null,"link":"/kultura/20250117_Mielott-visszavonul-Krubi-meg-beveszi-Europat","timestamp":"2025. január. 17. 18:17","title":"Mielőtt visszavonul Krúbi, még beveszi Európát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A hazatérő családok 4 ezer eurót, míg az egyedülállók ezer eurót kaphatnak.","shortLead":"A hazatérő családok 4 ezer eurót, míg az egyedülállók ezer eurót kaphatnak.","id":"20250117_penz-nemetorszag-sziria-menekultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759.jpg","index":0,"item":"c476ba68-73dc-4094-aaf0-10d7ae02a7e2","keywords":null,"link":"/vilag/20250117_penz-nemetorszag-sziria-menekultek","timestamp":"2025. január. 17. 21:57","title":"Pénzt ad Németország a Szíriába visszatérő menekülteknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e42a54f1-b6a6-46ed-ad06-e5aa1b271466","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Délután négy óra után kellett volna hazaérnie az iskolából, de ő inkább másfelé indult.","shortLead":"Délután négy óra után kellett volna hazaérnie az iskolából, de ő inkább másfelé indult.","id":"20250118_Osztalyfonoki-into-miatt-nem-mert-hazamenni-egy-10-eves-kisfiu-aluljaroban-talaltak-ra-a-rendorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e42a54f1-b6a6-46ed-ad06-e5aa1b271466.jpg","index":0,"item":"441876d9-ee45-4e40-b034-4d223b30286d","keywords":null,"link":"/itthon/20250118_Osztalyfonoki-into-miatt-nem-mert-hazamenni-egy-10-eves-kisfiu-aluljaroban-talaltak-ra-a-rendorok","timestamp":"2025. január. 18. 13:04","title":"Osztályfőnöki intő miatt nem mert hazamenni egy 10 éves kisfiú, aluljáróban találtak rá a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kínai állam komplett tervvel repült rá a ferihegyi gyorsvasút építésére
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Évek óta készen vannak a tervek a budapesti reptéri vasútra, de az mégsem épül, és az egyetlen ehhez kapcsolódó hír az utóbbi időben az volt, hogy – egyes találgatások szerint a vasút miatt – visszavonták a reptéri parkolóház építési engedélyét. A hvg.hu birtokába került egy attól eltérő, kínai terv, amely erre is magyarázatot ad. A szakma azonban nem támogatná a nagyszabású projektet.
A világ legnagyobb, kínai állami tulajdonban levő vasúti járműgyártóját is érdekli a ferihegyi gyorsvasút – derül ki a hvg.hu birtokába került dokumentumból. A 2017-es keltezésű tervben az áll, hogy a CRRC építene vasutat a Liszt Ferenc repülőtér és a Keleti pályaudvar között, és arra kéri a kormányt, hogy segítsen a szükséges engedélyek megszerzésében, és nyilvánítsa kiemelt beruházássá a projektjüket.
A Liszt Ferenc repülőtérre vezető vasúti kapcsolat terve nem új, végül 2016 novemberében született döntés arról, hogy a MÁV által üzemeltetett Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalról épüljön egy kiágazás a reptér felé. A projektet már elő is készítették, uniós forrás bevonását is tervezték, engedélyeket is kapott, mégsem történt azóta semmi, és erre magyarázat sem volt.
Gulyás Gergely: Több féllel is folytak tárgyalások a vasútról
A hvg.hu rákérdezett a csütörtöki kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternél arra, hogy valóban tárgyaltak-e a kínai CRRC-vel. Gulyás Gergely kérdésünkre elismerte, hogy a kormány több helyről is kapott megkeresést, és több céggel is tárgyal annak érdekében, hogy minél előbb létrejöhessen a direkt vasúti kapcsolat a Liszt Ferenc reptérre.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter nem cáfolta, hogy a tárgyalófelek között van a CRRC is.
Részben magaslaton futna a kínai vasút
A hvg.hu birtokába került CRRC-dokumentum címe szó szerint az, hogy: Repülőtéri Gyorsvasút, Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, és Budapest városközpont között létesítendő.
A benne leírt nyomvonal, amelyet maga a cég építene és üzemeltetne, a jelenleg is létező MÁV-vonalakkal párhuzamosan, de külön pályán haladna. A szakaszon 13 híd épülne összesen 5,5 km hosszan, azaz
a pálya egyharmadán át magaslaton menne.
A városközpontot 15-18 perc alatt érnék el a vonatok, amelyek csúcsidőszakban 10-12 percenként közlekednének, de egész éjszaka is járnának, a legkevésbé frekventált időszakban is félórás gyakorisággal.
Magaslaton menő reptéri vasút, Busan, Dél-Korea
Zelki Benjámin
Teljesen kínai pénzből épülne
A megvalósításban két kínai társaság konzorciuma venne részt: a CRRC intézné a kivitelezést és az üzemeltetést, és a Bank of China lenne a finanszírozó. A dokumentumban az áll:
a konzorciumi partnerek a magyar állam pénzügyi szerepvállalására nem tartanak igényt.
A reptéri vasút tervezett jegyára egy utazásra nettó 2500, azaz áfával 3175 forint lenne – utóbbi összeget fizetné tehát az utas egy útért.
A CRRC saját maga üzemeltetné a vasutat várhatóan 30 évig, majd öt évig az infrastruktúra üzemeltetésében még közvetve részt venne. A befektető 35 év alatt várja a beruházás megtérülését és a hitel visszafizetését, ezután a pálya üzemeltetését térítésmentesen a magyar államnak adná.
A CRRC maga gyártaná a járművet is, 6 db 300 férőhelyes elektromos motorvonatot,
az infrastruktúrával együtt 180 milliárd forintos beruházási költséggel számol.
A dokumentumban leírtak szerint a közvetlen reptéri expressz előnye a tervezett MÁV-os reptéri vasúttal szemben az lenne, hogy külön pályán haladna, így gyorsabb, pontosabb, megbízhatóbb lenne, mivel más vonatok késése nem akadályozná. Erre hivatkozva is ígérik, hogy a MÁV-énál magasabb minőségű szolgáltatást nyújtanának.
A CRRC 2017-es dokumentuma, részlet (Kattintson a nagyobb méretért!)
hvg.hu
A CRRC mert nagyot álmodni, és arra kéri a dokumentumban a magyar hatóságokat és a kormányzati szerveket, hogy
segítsenek abban, hogy a gördülőállomány a magyarországi futási engedélyeket mielőbb beszerezhesse,
hatalmazzák fel az (akkor még) Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy tárgyalhasson velük,
a projekt legyen nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházás.
A dokumentumban azt írják, hogy az uniós versenyjogi szabályok értelmében a beruházás megvalósításához nem lenne szükség közbeszerzési eljárásra.
A szakma a MÁV-os verziót támogatja
Amíg a kínai verzió végállomása a reptér lenne, addig az eredetileg tervezett hazai változatban a meglévő MÁV-vonalról kiágaztatott vonal továbbmenne Szolnok felé, és Monor előtt visszatérne a 100-as vasútvonalra.
Ennek köszönhetően minden mostani Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza, Kecskemét és Szeged felől érkező vonat is be tudna már térni a reptérre, de Győr és Székesfehérvár felől is átszállás nélkül elérhető lenne a budapesti reptér vasúton, ami nem kis haszon lenne.
Pirossal a MÁV-os, türkizkékkel a kínai verzió terve (Kattintson a nagyobb méretért!)
Google Maps
Éppen ezért az általunk megkérdezett szakmai szervezetek, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), és a Közlekedő Tömeg Egyesület is a MÁV-os verziót látnák jövedelmezőbbnek, utóbbi korábbi Facebook-posztjában részletesen is elmagyarázza, hogy miért.
Azzal érvelnek, hogy a leágazással a repteret be lehetne kötni a vasúthálózatba, emellett azt is kiemelik, hogy a kiépülő többlet-pályakapacitás lehetővé tenné a távolsági és nemzetközi vonatok gyorsabb útvonalon közlekedését és az elővárosi vonatok sűrűbb indítását.
A kormánynak kell döntenie
Homolya Róbert MÁV-os elnök-vezérigazgató a január 16-i Demokratának adott interjúban is megemlítette, hogy noha a kész tervek szerint a Budapest–Cegléd-vasútvonalból ágazott volna ki a ferihegyi reptéri vasút,
a kormány nem hozott még döntést arról, hogy ezt a koncepciót támogatja-e, vagy egy adott esetben a Keleti pályaudvar és a Liszt Ferenc repülőtér közötti, külön erre a célra definiált vonalat hoz létre.
Budapest Airport: Támogatjuk a vasutat
Lapunk rákérdezett a Budapest Airportnál arra, hogyan viszonyulnak a reptéri vasúthoz, Homolya Róbert MÁV-vezérigazgató ugyanis a hvg.hu-nak adott interjúban azt mondta, a Budapest Airportot 75 évre privatizáló koncessziós szerződés értelmében az üzemeltető cég mondhatja azt, hogy nem járul hozzá a vasúthoz.
A Budapest Airport kérdésünkre úgy reagált: üdvözöl minden olyan vasúti fejlesztést, amely összeköti a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret a vasút hálózatával, hiszen minden ilyen megoldás az utasok kényelmét és érdekeit szolgálja.
A reptér által megkezdett parkolóház éppen a kínai vasút végállomásának a helyét ütné, amely a hvg.hu tudomására jutott tervek szerint a legértékesebb területen, a terminálépület előtt lenne.
A MÁV-os (piros) és a kínai (türkizkék) vasút állomásának tervezett helye
Google Maps
Kurucz László, a Budapest Airport helyettes szóvivője lapunk kérdésére ezt cáfolta, mondván csupán egy hiányzó szakhatósági engedély miatt állították le a parkolóház építését. És hozzátette: a Budapest Airport nem tud a kínai vasúttal kapcsolatos tervről, csak a hivatalos, elkészült engedélyekkel rendelkező változatról (a 100-as vasútvonal kiágaztatásáról) vannak ismereteik.
Omladoznak az állomások, beáznak a pályaudvarok, csúcsra jár a teljes budapesti vasúthálózat. Százmilliárdokra lenne szükség a fővárosi vasúti infrastruktúra modernizálására, tervekből nincs is hiány, pénz viszont nincs erre.
Zugló állomás jövőre megújulhat, de Kőbánya-Kispestre még nagyjából öt évet kell várni Homolya Róbert, a nyáron kinevezett MÁV elnök-vezérigazgató szerint. Megtudtuk, miért akadozik a reptéri gyorsvasút építése, és azt is, hogy is volt az a történet Mészáros Lőrinccel és a jachttal. Interjú.